fujitsu
door fujitsu Dec 29, 2009 om 20:29
Huishouden & energie

Zekering automaat

Ik heb een nieuwe hefbrug, met een 20 Ampere 220v motor.
Nu slaat de 16 Ampere automaat telkens uit als ik de motor aan wil doen.
Is hier een oplossing voor ?

Alvast bedankt voor jullie reacties.
Met de vriendelijke groeten van: Fujitsu

17664 36 Rapporteer

ve
door verwijderd - Dec 29, 2009 om 20:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Automaten zijn er in verschillende snelheden.
De snelheid wordt aangeduid met een letter.

Voor groepen in huizen is dat meestal B
Voor motoren iets trager C
Voor voorbeveiliging zoals hoofdzekeringen D

ve
door verwijderd - Dec 29, 2009 om 20:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Ja. Zwaarder zekeren. Maar ............ dan moet de bedrading van uw installatie dat wel aankunnen. En ook alle andere gebruikers op deze groep eraf halen. Het probleem zit hem eigenlijk in de aanloopstroom van de motor. Daar zijn ook aanloopschakelingen voor. Wellicht dat een andere expert u nog een oplossing aan de hand kan doen.

Succes, poltol

ve
door verwijderd - Dec 29, 2009 om 20:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als het niet lukt met de C16A moet je naar C20A gaan, daarvoor moet de bedrading wel minimaal 4qmm zijn.

ve
door verwijderd - Dec 29, 2009 om 21:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag fujitsu,

Quote: "Als het niet lukt met de C16A moet je naar C20A gaan, daarvoor moet de bedrading wel minimaal 4qmm zijn."

Ik neem aan dat je de motor tracht te bedrijven via een gewone eindgroep welke met een 16 Amp. installatieautomaat beveiligd is in de meterkast en een normaal stopcontact en stekker. Installatie automaten zijn per definitie al traag.

Met alleen bedrading van 4 mm² en een C20A beveiliging ben je er niet. Ook het stopcontact, de stekker en het aansluitsnoer moeten die stroom aan kunnen. Wanneer je die eindgroep met 20 Amp. zekert, moet de draaddoorsnede in de gehele eindgroep uitgevoerd worden in 4 mm², vanaf de meterkast tot en met alle aansluitpunten op die groep. De buisdikte, 5/8" laat dit niet toe in geval van meerdere aansluitpunten. Er zullen dan af en toe meer dan 3 of 4 draden in de buis moeten en dat gaat met 4 mm² niet.

Goed, dan besluit je een aparte groep uit je meterkast naar de motor te laten komen. Met kabel 3 x 2,5 mm² (moeilijk brandbaar) of 3 x 4 mm². En een vaste aansluiting aan de brug met een beveiligingsschakelaar tegen overbelasting van de motor. Lijkt goed, doch dan ben je er nóg niet.
Om te voorkomen dat je hoofdzekering er steeds uit klapt, want die zal niet meer zijn dan 25 Amp., zal de hoofdzekering vergroot moeten worden naar 35 Amp. anders is je beveiliging niet meer selectief. Dat betekent dat willekeurig je hoofdzekering dan wel de 20 Amp. installatieautomaat er uit vliegt. De 20 Amp. goed blijft en de 25 Amp. eruit vliegt. Andersom kan ook.

Dan komt weer een ander probleem, want tegenwoordig betaal je aan de netbeheerder voor de beveiliging naar wat je maximaal (worst case) uit het net kunt trekken. Dus voor 3 x 35 Amp. betaal je bijna €1000,- meer per jaar dan 3 x 25 Amp.

Jammer dat je die motor nu op de brug hebt. Normaal zit er op de brug een draaistroom (3-fasen)motor van thans 400 Volt, ongeveer 1,5 kW.

Wanneer je reeds 3 fasen in je huis zou hebben, b.v. voor een elektrisch fornuis, zou het heel wat gemakkelijker en goedkoper kunnen.

Vertel maar eens wat de situatie in je meterkast is.

Hardware ERror MAN.

ve
door verwijderd - Dec 29, 2009 om 21:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Laten we even afwachten tot fuijitsu meer gegevens geeft.

ve
door verwijderd - Dec 29, 2009 om 22:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als het alleen de aanloop is waarom dan geen vertraagde verzekering die de eerst piek kan verwerken?
Is maar een vraag geen antwoord.
Ik weet nl niet of dit nog bestaat gebruikte het 50 jaar geleden weleens.
Groet Valerius

ve
door verwijderd - Dec 29, 2009 om 22:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ Valerius:

In antwoord op je vraag: Gemakshalve verwijs ik je naar de tweede zin in mijn reactie. Lees de rest ook maar....;-)

H.

ve
door verwijderd - Dec 29, 2009 om 22:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja valerius...
Dat probeerde ik uit te leggen.
Op een automaat in een gewoon huis staat B16A
Als er C16A op staat is het een iets tragere.

ve
door verwijderd - Dec 29, 2009 om 22:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Erik en Herman bedankt ik ben er nl al zolang uit dat ik niet weet hoe het tegenwoordig wordt gedaan.
Met dank Valerius.

ve
door verwijderd - Dec 29, 2009 om 22:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ Valerius:

Ik had er niets voor willen hebben;-)

Sommige zaken veranderen nooit en daar is beveiliging selectiviteit er één van.

Ruim 50 Jaar geleden leerde ik en toonde toen empirisch aan dat er altijd minstens 2 trappen beveiliging tussen 2 zekeringen moet zitten om selectief te zijn. Ik had alle soorten, aantallen en waarden zekeringen tot mijn beschikking van 2 tot en met 200 Amp. Daar nam ik proeven mee. De zekeringen kostten (mij toen) niets.;-)

Plezierige jaarwisseling en gezond 2010.

ve
door verwijderd - Dec 29, 2009 om 23:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Voor jou het zelfde toe gewenst Herman en in volle gezondheid
Valerius

ve
door verwijderd - Dec 30, 2009 om 11:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo allemaal,

Bedankt voor de reacties tot zo ver !!

De zekering automaat is een "B16" ( een aparte groep naar de loods )
Voor dat we deze hefbrug 220V hadden gekocht, waren wij van een 380v brug uitgegaan.
Dus hebben wij een 380v aansluiting in de loods gemaakt.
Maar daar is gelijk een stopcontact op gemonteerd.
We hebben daar geen onderverdeling meer gemaakt, met bijv. een "Halyester" kast.

Hardware ERror MAN zei dat er dan misschien wel een goedkope oplossing is.

Met de vriendelijke groeten van: Fujitsu

ve
door verwijderd - Dec 30, 2009 om 14:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

@fujitsu Is die aparte groep, die je nu gebruikt de krachtaansluiting?

Wat staat er op het typeplaatje van de hefbrug over het vermogen?
Is de 20A continu of is dat de aanbevolen zekering?

ve
door verwijderd - Dec 30, 2009 om 18:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ fujitsu:

Des te jammerder dat het geen 400 Volt motor is, want dan was je zo klaar geweest.
Dus als ik het nu goed begrijp heb je nu een aparte 230 Volt groep naar de loods, die B16 afgezekerd is.

Misschien dat een C16 (=Traag=SB) automaat i.p.v. de B16 de aanloopstroom iets langer uithoudt. Er van uitgaande dat je hoofdzekering in de meterkast niet hoger is dan 3 x 25 Amp. Voor een woonhuis is dat ook normaal.

Lukt dat niet met C16 dan heb je 2 mogelijkheden:
1. Een aparte 230 Volt groep in 2,5 mm² moeilijkbrandbare kabel of in 4 mm² draad in buis/gewone kabel. Daarbij dient tenminste één hoofdzekering 35 Amp. te worden.

2. De 220 Volt motor vervangen door een 400 Volt 3-fasen. Dit is op termijn denk ik goedkoper dan optie 1.

H.

ve
door verwijderd - Dec 30, 2009 om 18:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Informeer eens bij de brug leverancier of die niet alsnog een 400V motor kan leveren c.q. omruilen. En die dan aansluiten op de 380V.
Wie weet??!!!

Succes, poltol

ve
door verwijderd - Dec 30, 2009 om 19:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als je naar een zwaardere aansluiting gaat zul je ook de 16A CEE stekker moeten vervangen door een 32A type

ve
door verwijderd - Dec 30, 2009 om 19:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

@poltol
Vroeger had men 220/380V
Sinds enkele jaren is de spanning op het net verhoogd naar 230/400V

Dit even om de verwarring weg te nemen.

ve
door verwijderd - Dec 30, 2009 om 20:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ Erik:

Ja, dat was al eerder aan de orde in mijn betoog. Het zou ipv een 32 A ook een meerpolig Perilex stopcontact en -stekker mogen zijn. Die zijn, dacht ik, 25 Amp. en mogelijk ook goedkoper dan 32 Amp.

It's up to fujitsu.

@ poltol:

Ja, daar had Erik je mooi te pakken.;-) Wel met je tijd meegaan, hoor!

Ik denk dat het een gebruikte brug is. Er gaan zoveel garagebedrijven failliet, dus aan een brug is tegenwoordig wel een keer voor weinig geld aan te komen bij zo'n faillissementsveiling door de belastingdienst. Boeren met technische zoons zijn er wel gek op. Ruimte voor zo'n ding hebben ze wel.

@ fujitsu:

Misschien is het nog goedkoper uit te kijken naar zo'n brug op 400 Volt of 380 Volt. Dat bijt elkaar niet. En deze 230 Volt brug dan verpatsen op Marktplaats.
Een nieuwe of gerevideerde 3-fasen motor zal een brugleverancier ook niet voor niets ruilen. Ook al zou deze nog nieuw zijn.

H.

ve
door verwijderd - Dec 30, 2009 om 20:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

fujitsu schreef op woensdag 30 dec 2009, 11:12: Hallo allemaal,

Bedankt voor de reacties tot zo ver !!

De zekering automaat is een "B16" ( een aparte groep naar de loods )
Voor dat we deze hefbrug 220V hadden gekocht, waren wij van een 380v brug uitgegaan.
Dus hebben wij een 380v aansluiting in de loods gemaakt.
Maar daar is gelijk een stopcontact op gemonteerd.
We hebben daar geen onderverdeling meer gemaakt, met bijv. een "Halyester" kast.

Hardware ERror MAN zei dat er dan misschien wel een goedkope oplossing is.

Met de vriendelijke groeten van: Fujitsu

Kijk, geachte slimmerikken onze vraagsteller woont nog gewoon in een gebied waar ze 380V hebben. Al weet ik ook wel dat er bijna 400V uit de aftap komt, en hij waarschijnlijk ook wel. De spreektaal heeft het nog altijd over 220 en 380. Dus ik waardeer de opmerkingen aan mijn adres maar ik had het niet zelf verzonnen.

Groeten van, poltol

ve
door verwijderd - Dec 30, 2009 om 20:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

@hrdwerrorman
Ja, de perilex is ook een optie maar wel minder slagvast
Over netspanning, alle apparatuur moet bestand zijn tegen 10% variatie van de netspanning.

ve
door verwijderd - Dec 30, 2009 om 20:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ poltol:

Ja,ja, slimpy, jij weet precies waar fujitsu woont: in Verweggistan, hè? ;-O

Troost je, ik zeg ook nog wel eens "drietachtig". Alleen als ik iemand iets uitleg dan probeer ik altijd de juiste spanning aan te duiden.
En zeg nu niet dat ik stopcontact zeg waar ik het genormeerde wandcontactdoos bedoel en stekker waar ik het genormeerde contactstop bedoel. Met het genormeerde Roest Vast Staal ga ik al heel ver voor de volksmond.

H.

ve
door verwijderd - Dec 30, 2009 om 20:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

@hrdwerrorman
Je vergist je...woonplaats moet vast losser zijn

ve
door verwijderd - Dec 31, 2009 om 00:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ Erik:

Wat nou, losser of vast?;-) Als hij van niets weet dan komt hij vast uit Losser. Zo is dat nu eenmaal, al heel lang.

'Ngut'nRutsch...

H.

ve
door verwijderd - Dec 31, 2009 om 00:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ fujitsu:

Schrijf hier eens exact op wat er bij die 230 Volt motor op het typeplaatje staat. Geen letter, cijfer, punt, komma of ander teken weglaten.
Kun je een teken hier niet weergeven, omschrijf het dan maar.
B.v. het Phi teken, de Griekse letter F. Daar zal dan cos voor staan.

Soms wordt n.l. i.p.v. 400 Volt 3 fasenwikkelingen in sterschakeling, de boel in 3-hoek geschakeld, waarbij één van de 3 wikkelingen via een dikke condensator (een pot buiten aan jou motor van 5 à 6 cm middellijn en 10 à 12 cm lang) gevoed wordt en een andere rechtstreeks aan 230 Volt ligt.

Dat draait wel, doch slecht op een (relatief klein)gedeelte van het vermogen dat de motor op 3 fasen zou hebben.

Zie je die pot zitten en staat er op het type plaatje b.v. 230/400 V of 220/380 V,
dan kan de pot er af en kan de motor rechtstreeks op 3 fasen 400 Volt draaien. En die heb je al in de loods aanwezig en is ook zwaar genoeg. Alleen binnen in het aansluitkastje op de motor moet de zaak anders aangesloten worden met 3 doorverbindingsplaatjes. Die zitten er dan al in, als het goed is, doch nog niet op de goede plek.
Ik hoop dat je geluk hebt.

Plezierige jaarwisseling.

H.

ve
door verwijderd - Dec 31, 2009 om 11:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo allemaal !!!!!

Bedankt voor alle "leuke reacties" ik vind het wel geinig :-)
Wij hebben hier nog 380v ;-) maar we hebben wel riolering !!! ;-)

Ik ga vanmiddag kijken ( De hefbrug staat bij mijn Broer ) wat er allemaal precies op het plaatje staat.
Er zit idd een dikke condensator op de motor.

De volgende reactie kan wel ff duren hoor, want de trekschuit heeft vertraging !

Met de vriendelijke groeten van: Fujitsu.

ve
door verwijderd - Dec 31, 2009 om 12:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb net op al mijn stopcontacten een energiemeter geprobeerd en ik krijg toch maar echt 220 volt, soms zelfs 218 volt, maar geen 230 volt!

Maar dat komt misschien omdat in mijn huis nog oude bedrading zit en een electriciteitsmeter uit 1963. hahaha

Prettige jaarwisseling allemaal!

Groet, Dirck

ve
door verwijderd - Dec 31, 2009 om 12:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo allemaal,

De volgende gegevens staan op het motorplaatje.
HP 3
HZ 50
KVA Code L
Volts 220
PH 1
FR 60
Ins Class B
RPM 2850
Duty INT
Max AMB 40 Celsius
AMPS 20

Het is volgens mij wel een 220v motor, want er gaan ook maar twee draden naar binnen, vanuit het schakelkastje waar de groene knop op zit, die ingedrukt moet houden als de hefbrug omhoog moet.

Met de vriendelijke groeten: Fujitsu

ve
door verwijderd - Dec 31, 2009 om 14:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ Dirck:

Kom hier maar langs om je energiemeter te ijken. Ik heb een geijkte spanningstandaard van NIEAF-Utrecht. Dan kun je zien welke afwijking in je energiemeter is.:D

H.

ve
door verwijderd - Dec 31, 2009 om 14:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ fujitsu:

Het is inderdaad een puur 220/230Volt motor. 3 Pk, dat is netto nominaal 10 Amp. bij 220 Volt. De aanloopstroom is zeer korte tijd (m.sec.)bijna oneindig hoog doch tot de motor op toeren is gemiddeld 5 maal zo hoog. Een uur kan een C16 een tweemaal zo hoge stroom aan, doch niet met pieken. Dan laat de magneet de automaat uitklappen.

Het is eerst te proberen met een C16 automaat. Kan je de kop niet kosten en is nooit weg.

Anders poltol z'n optie: proberen te ruilen voor een 3 fasen motor. Alle kans dat die 220 V. versie nog duurder is dan de 380 V 3 fasen versie, omdat daar veel meer van gemaakt worden. 3P.k. zie je niet zoveel, omdat dat bij lange stroomnetten teveel dip geeft. Dat ervaart men als hinderlijk. Zowel de buren als de netbeheerder.;-)

In de laatste plaats een echte 20 Amp. eindgroep, met alle consequenties van dien. Vraag eerst de netbeheerder of je goedkoper 1 x 35 Amp. en 2 x 25 Amp. kunt krijgen dan 3 x 35 Amp. Want dat is, zoals ik al eerder opmerkte, bijna €1000,-- per jaar duurder....

Allemaal die hier (mee)kijken: Plezierige jaarwisseling. Het weer scheelt een heleboel hand en oogletsel...

H.

ve
door verwijderd - Dec 31, 2009 om 14:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste hrdwerrorman en alle anderen,

Alvast een goede jaarwisseling en veel geluk voor 2010 !!

We gaan alle opties bekijken, en misschien proberen.

Ook heb ik http://karibu.nl/ gemaild voor een oplossing, daar hebben we de Hefbrug gekocht, misschien dat er meer afnemers dit probleem hebben gehad.

Ook heb ik een mailtje gestuurd naar http://www.faber-installaties.nl/ die de nieuwe groepenkast en de 400v aansluiting hebben geïnstalleerd.

Maar beide zijn vanwege de feestdagen gesloten.

Als we een oplossing hebben, doe ik jullie weer berichtje.

Bedankt voor de vele reacties !

Voor nu: over en sluiten.

Groeten: Fujitsu

ve
door verwijderd - Jan 1, 2010 om 16:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

beste fijutsu

Als de nominaal stroom 20A is dan lukt alleen het zwaarder afzekeren,als het alleen de aanloopstroom is zou je ook een softstarter kunnen over wegen,deze begrenst de aanloopstroom.
Als je motor beveiligings \schakelaar gebruikt zou je ook een D automaat kunnen nemen deze beveiligen alleen tegen kortsluitingen, en de mbs tegen overbelasting
succes watertoren

ve
door verwijderd - Jan 1, 2010 om 16:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

beste fijutsu

Als de nominaal stroom 20A is zit er niets anders op om zwaarder te zekeren met alle gevolgen van hier boven beschreven.
Als het alleen om de aanloopstroom gaat zou je ook een softstarter kunnen overwegen,deze begrenst de aanloopstroom.
Een andere oplossing is om een D automaat te nemen deze beveiligd tegen kortsluiting,maar dan moet je de motor met een m.b.s
(motorbeveiligingsschakelaar) beveiligen, deze beveiligd tegen overbelasting, deze zijn in verschillende stappen in te stellen
succes watertoren

ve
door verwijderd - Jan 1, 2010 om 21:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ watertoren:

Het toepassen van een D-karakteristiek automaat lijkt mij in deze situatie niet het beoogde effect te hebben, daar deze automaten bedoeld zijn om kortsluitingen af te schakelen.

Zie in dit verband het artikel van HOLEC:
http://www.et-installateur.nl/PDF/TA99_1.PDF

Het gaat in de situatie die fujitsu schetst echter niet om een kortsluiting, doch om een kortstondige overbelasting door een aanloopstroom. Er is immers in de motor impedantie aanwezig die de stroom dempt. Deze stroom wordt eventueel nog ook gedempt door de lengte van de kabel, daar deze ook aardig impedantie kan hebben bij vele meters lengte.
E.a.a. heb ik meegenomen in mijn overwegingen m.b.t. fujitsu's vraag.

Verder lijkt mij een softstart inrichting hier niet of slecht te werken, daar de motor hier steeds direct onder volle belasting aanloopt. Wanneer de aanloopbelasting, middels een al dan niet automatisch werkend ventiel, kleiner te maken zou zijn dan zou het misschien zin hebben.

Het bovenvermelde artikel benadrukt het mogelijke verschil in schakelkarakteristiek tussen schroefautomaten die er al zo'n 40 jaar zijn (los te koop in bouwmarkten) en de modernere installatieautomaten zoals HOLEC's Alamat. De schroefautomaat is volgens dat artikel trager dan de nieuwere typen automaten, hetgeen de selectiviteit niet ten goede komt.

Hierbij wil ik opmerken dat ik indertijd de experimenten m.b.t. tot selectiviteit
uitgevoerd heb met Diazet- en mespatronen en schroefautomaten. Alamat's waren er toen nog niet. De Diazet patronen in de versies van 10 tot 35 Amp. werden uitgevoerd met snelle en trage karakteristiek.

H.

ve
door verwijderd - Jan 2, 2010 om 16:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

beste hrdwerrorman.

Zoals ik beschreef moet je bij een D beveiliging altijd een M.B.S gebruiken, zoals je zelf al aangeeft is de D beveiliging alleen voor kortsluiting.
Ik maakte daar gebruik van bij machines die een hoge aanloopstroom hadden.
Softstarters gebruikte ik ook bij ventilatoren die zoals je misschien zelf wel weet altijd een hoge en lange aanloopstroom hebben,zodat je geen ster-driehoek hoefde te gebruiken, en dit werkte ook met een dahlander

m.v.g watertoren

ve
door verwijderd - Jan 2, 2010 om 18:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ watertoren:

Een Motor Beveiligings Schakelaar (MBS) is so wie so veiliger bij een motor van een hefbrug, als daar wel of geen traject eindschakelaars op zitten. Wanneer de brug alleen beweegt wanneer je de knop ingedrukt houd is dat minder noodzakelijk. Je moet er immers bij blijven om te drukken.

H.

ve
door verwijderd - Jan 3, 2010 om 11:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

beste hrdwerrorman.

bedankt voor de leuke discussie met een naar ik aanneem een oud vak genoot.

m.v.g watertoren