co
door corzijlstra Sep 27, 2011 om 11:22
Voeding & gezondheid

Rosaki druiven

De laatste jaren zie ik nooit rosaki druiven meer in Nederland. Nooit meer op de markt, nooit meer in de supermarkt. Vroeger werden die druiven bij de vleet verkocht. Ze waren heerlijk. Marktkooplui weten ook niet, waar het aan ligt. Weet u het? Waar in Nederland of omringende landen worden ze nog wel verkocht? Het seizoen voor de rosaki druiven gaat beginnen. Rosaki druiven komen uit Kreta, Griekenland. En Griekenland is in financiële moeilijkheden. Ik dacht, dat Griekenland we exportgeld kan gebruiken. Waarom dan toch geen rosaki druiven door Griekenland geëxporteerrd?

9644 18 Rapporteer

stacey
door stacey - Sep 27, 2011 om 11:45
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Kwam dit tegen op een vragen forum van 1 jaar geleden:
--omdat de rosaki druif een wat duurdere druif was in de aankoop en het aanbod van veel goedkopere druiven ook voor de economie in nederland in opmars kwam ,
mensen kochten deze druiven niet vanwege de hoge prijs--Vraag

Lijkt me logisch dat het van de markt verdwijnt als het niet (genoeg) verkoopt.......

tdehond
door tdehond - Sep 27, 2011 om 11:48
4744 Antwoorden / 9 Vragen

ik dacht dat Griekenland alleen importeerde. Ons geld. :)

Ik zie ook geen mogelijkheid om via internet te kopen. Misschien zijn ze te duur in vergelijking met andere druiven en worden ze te weinig verkocht.

co
door corzijlstra - Sep 27, 2011 om 12:05
16 Antwoorden / 12 Vragen

Wel vreemd, dat die druiven te duur waren. Ik kan mij herinneren, dat rosaki druiven op de markt 2 gulden of 2 gulden 50 cent per kilo kostte, terwijl op hetzelfde moment bij dezelfde verkoper muskaat druiven 3 gulden 50 cent kostte. Dan zou je het eerder moeten zoeken in andere oorzaken waarom rosaki druiven niet meer in Nederland worden verkocht. Als wel mocht blijken, dat rosaki-druiven te duur waren voor de Nederlandse markt, dan zou onze regering daar een subsidie voor kunnen geven om de Griekse economie er weer een beetje bovenop te helpen.

tdehond
door tdehond - Sep 27, 2011 om 12:10
4744 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=corzijlstra schreef op dinsdag 27 sep 2011, 12:05]onze regering daar een subsidie voor kunnen geven om de Griekse economie er weer een beetje bovenop te helpen.
lijkt mij een slecht idee omdat er al genoeg geld gegeven is en nog meer gegeven gaat worden om de euro te redden.

tenormin
door tenormin - Sep 27, 2011 om 12:22
16849 Antwoorden / 108 Vragen

Las op internet dat er voldoende de koop waren op Knossos; duur druifje dan, dat wel. Nee onzin, de druif is niet te koop omdat er weinig vraag naar is en de groenheer wil toch ook verdienen.

birdies
door birdies - Sep 27, 2011 om 12:25
6104 Antwoorden / 31 Vragen

........Dan zou je het eerder moeten zoeken in andere oorzaken waarom rosaki druiven niet meer in Nederland worden verkocht.........

Misschien dus niets met de prijs te maken de dalende verkoop, maar een dalende verkoop, gewoon omdat ze te weinig verkocht werden. Misschien smaak van de klant veranderd?

ja
door jaap010 - Oct 19, 2012 om 23:40
11 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zou echt geld overhebben voor een kilootje rosaki's wat mij betreft de lekkerste druiven ooit.
Omdat de meeste watjes van tegenwoordig pitloze druiven willen eten hebben ze in Griekenland zo een beetje alle druivenstokken geënt met nieuwe rassen zoals de Thompson druif.

stacey
door stacey - Oct 19, 2012 om 23:44
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=jaap010 schreef op vrijdag 19 okt 2012, 23:40]
Omdat de meeste watjes van tegenwoordig pitloze druiven willen eten .

Misschien geen watjes maar bewuste consument,
ze willen wellicht Meer druif voor hun geld ipv een mond vol pitjes en een schil ;-)

tenormin
door tenormin - Oct 20, 2012 om 00:26
16849 Antwoorden / 108 Vragen

jaap010, maar die paar mensen die de rosaki's willen zijn er dus kennelijk te weinig, althans, lees te duur, vandaar moeilijk te verkrijgen. Heb ook liever zonder pit, alleen knip zegt dat ik de gewone maar moet "pruimen".

jobiejoba
door jobiejoba - Oct 20, 2012 om 09:38
134 Antwoorden / 1 Vragen

Tja, waar is het mooie fruit uit de Betuwe en de lekkere Hollandse aardappels gebleven? In de winkel liggen ze niet......

ja
door jaap010 - Oct 20, 2012 om 14:38
11 Antwoorden / 0 Vragen

Waar het op neer komt is dat de Rosaki uit de tijd is.
a. er zitten pitten in
b. Ze zijn los van de tros dus als de handelaar alle trossen heeft verkocht blijven
er veel losse druiven over en die wilt niemand.
c. Hoe lekker ze ook zijn, ze zien er niet uit (ikzelf zocht altijd de bruinige
trossen uit want die zijn het zoetst)
d. De nieuwe rassen zullen ook wel zo gekweekt zijn dat ze beter tegen
ziektes bestand zijn,makkelijker te plukken en ga zo maar door.

@ jobiejoba
Allemaal nog te koop maar niet bij de supermarkt, kijk eens bij de betere groenteboer.

ja
door jaap010 - Oct 20, 2012 om 15:06
11 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=stacey schreef op vrijdag 19 okt 2012, 23:44][quote=jaap010 schreef op vrijdag 19 okt 2012, 23:40]
Omdat de meeste watjes van tegenwoordig pitloze druiven willen eten .

Misschien geen watjes maar bewuste consument,
ze willen wellicht Meer druif voor hun geld ipv een mond vol pitjes en een schil ;-)

Mijn excuses als ik u heb gekwetst.

tenormin
door tenormin - Oct 20, 2012 om 15:17
16849 Antwoorden / 108 Vragen

jaap010, kwetsen zijn ook lekker, hoor;-)

stacey
door stacey - Oct 20, 2012 om 15:23
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=jaap010 schreef op zaterdag 20 okt 2012, 15:06][quote=stacey schreef op vrijdag 19 okt 2012, 23:44][quote=jaap010 schreef op vrijdag 19 okt 2012, 23:40]
Omdat de meeste watjes van tegenwoordig pitloze druiven willen eten .

Misschien geen watjes maar bewuste consument,
ze willen wellicht Meer druif voor hun geld ipv een mond vol pitjes en een schil ;-)

Mijn excuses als ik u heb gekwetst.

Haha nee hoor, was een grapje :-)

ja
door jaap010 - Oct 20, 2012 om 15:39
11 Antwoorden / 0 Vragen

Zit ook maar te dollen hoor.
En met watjes doel ik op de generaties waarvan nergens meer een pitje in mag zitten en alleen nog maar vissticks of tonijn uit een blikje eten omdat ze in paniek raken als ze een graatje zien.

co
door corzijlstra - Oct 25, 2012 om 00:13
16 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=tenormin schreef op dinsdag 27 sep 2011, 12:22]Las op internet dat er voldoende de koop waren op Knossos; duur druifje dan, dat wel. Nee onzin, de druif is niet te koop omdat er weinig vraag naar is en de groenheer wil toch verdook ienen.

Als rosakidruiven niet meer op de Nederlandse markt worden aangevoerd wordt er ook minder naar gevraagd in Nederland. Als ze wel weer op de Nederlandse markt worden aangevoerd komt er vanzelf weer meer vraag naar in Nederland.

ja
door jaap010 - Oct 25, 2012 om 03:06
11 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=corzijlstra schreef op donderdag 25 okt 2012, 00:13][quote=tenormin schreef op dinsdag 27 sep 2011, 12:22]Las op internet dat er voldoende de koop waren op Knossos; duur druifje dan, dat wel. Nee onzin, de druif is niet te koop omdat er weinig vraag naar is en de groenheer wil toch verdook ienen.

Als rosakidruiven niet meer op de Nederlandse markt worden aangevoerd wordt er ook minder naar gevraagd in Nederland. Als ze wel weer op de Nederlandse markt worden aangevoerd komt er vanzelf weer meer vraag naar in Nederland.

Ze kunnen niet meer aangevoerd worden omdat ze alles omgezaagd hebben en de druivenstokken geënt hebben met andere rassen zoals de Thomson druif.
Kijk maar naar de herkomst van de druiven nu, er komt genoeg uit Griekenland alleen geen rosaki's meer omdat:

a. er zitten pitten in

b. Ze zijn los van de tros dus als de handelaar alle trossen heeft verkocht blijven
er veel losse druiven over en die wilt niemand.

c. Hoe lekker ze ook zijn, ze zien er niet uit (ikzelf zocht altijd de bruinige
trossen uit want die zijn het zoetst)

d. De nieuwe rassen zullen ook wel zo gekweekt zijn dat ze beter tegen
ziektes bestand zijn,makkelijker te plukken en ga zo maar door.

Er zullen best nog wel kleine boerderijen zijn die ze nog wel kweken maar dat is voor de lokale markt, vandaar dat ze in Griekenland nog wel te koop zijn.

Ik heb er mee leren leven dat zul jij ook moeten doen, er komen geen containers met Rosaki druiven meer in Rotterdam, (ik heb er volop naar ook bij de groothandels en die vertellen mij allemaal het zelfde)

ja
door jaap010 - Oct 25, 2012 om 03:26
11 Antwoorden / 0 Vragen

Enten

enten: heeft als doel om een takje van een plant te laten vergroeien met de wortelstam van een andere plant. Dit is alleen mogelijk als het om een planten familie gaat zoals b.v. bij de druivenstok. De meest eenvoudige methode is het schuin afsnijden van de ent en de wortelstok en deze met raffia omwikkelt tegen elkaar vast te zetten. Een meer complexe methode is het uitstansen van een "sleutelgat" in de wortelstok en de ent waarna deze in elkaar worden geschoven. De kiertjes van de afzonderlijke delen worden met entwas of entparafine afgesmeerd waardoor invloeden van buiten tot een minimum worden beperkt. Door het enten ontstaat ook de mogelijkheid om binnen korte tijd een andere druivensoort op de akkers te krijgen, zonder dat deze gerooid moeten worden. Je wint zo vier jaar omdat de eerstvolgende oogst al druiven geeft van de nieuwe (geënte) druivensoort