ma
door matthijs1985 Mar 23, 2020 om 11:25
Vakantie & reizen

Ik krijg Opodo al dagen niet te pakken om na inreisverbod vlucht te annuleren

Ik heb een vlucht naar Brazilie geboekt bij British Airways via Opodo
Afgelopen donderdagavond werd bekend dat Brazilie het luchtruim sloot voor (o.a.) UK en EU-burgers.
Opodo rekent 60,- voor annuleringen en wijzigingen
British Airways biedt een 'booking with confidence':

Greater travel flexibility

To allow greater flexibility you can change the destination, date of travel, or both without being charged a change fee, on all new bookings made from Tuesday 3 March to Sunday 31 May 2020, as well as any existing bookings that depart up to Sunday 31 May 2020

Sinds donderdagavond heb ik via diverse kanalen geprobeerd de vlucht te annuleren en mijn geld terug te krijgen.
- British Airways heeft wel gereageerd, maar zegt dat ik het via Opodo moet regelen
- Opodo reageert niet via Twitter DM.
- Via de chatassistent op FB Messenger wordt ik steeds in een wachtrij gezet, waar ik na een paar uur weer uitgegooid wordt.
- Ik heb vrijdag een uur aan de telefoon gehangen, maar krijg Opodo ook telefonisch niet te pakken. In het weekend was hun telefonische hulplijn dicht. Nu wordt na enkele minuten de verbinding door Opodo verbroken.

Wat doe ik als ik Opodo niet te pakken krijg?
- Moet ik proberen in te checken of juist niet? Aangezien de grenzen gesloten zijn, zou ik er vanuit gaan dat dit niet lukt, omdat ik het land niet in mag. En als ik dat doe heb ik dat aangetoond. Maar wat als het inchecken ineens slaagt, heb ik dan ineens gebruik gemaakt van mijn ticket?
- Heb ik, ook als het niet lukt Opodo te bereiken, gewoon recht op een volledige teruggave? Door het inreisverbod is het toch duidelijk dat ik niet kan vliegen? Mag Opodo alsnog 60,- rekenen? Nee toch? Heb ik recht op een volledige teruggave of enkel op een voucher van British Airways?
- Heeft het zin om vanavond naar het vliegveld te gaan als ik Opodo niet te pakken krijg? Ik ga liever niet onnodig de deur uit, i.v.m corona.

4486 7 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Mar 23, 2020 om 11:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik lees niet dat u voor € 60 kunt annuleren. Alleen wijzigen.

marita5
door marita5 Mar 23, 2020 om 11:58
11535 Antwoorden / 15 Vragen

@tijger1 , Wat zijn de annuleringsvoorwaarden?

Afhankelijk van de tarieven en voorwaarden van de luchtvaartmaatschappij hebt u mogelijk recht op een volledige, gedeeltelijke of geen terugbetaling. Sommige luchtvaartmaatschappij brengen mogelijk ook annuleringskosten in rekening en veel tarieven worden niet terugbetaald.

Als terugbetaling mogelijk is bij uw ticket en u de Standaard of Premium dienst hebt aangeschaft, dan wordt de annulering gratis door ons verwerkt. In andere gevallen brengt Opodo 60€ aan administratiekosten per ticket in rekening.

diumenge
door diumenge - Mar 23, 2020 om 11:38
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Organisaties als Opodo zullen wel overbelast zijn momenteel (veel vragen en mogelijk weinig beschikbaar personeel). Het is uiteraard lastig als er zo'n tussenpersoon tussen zit. Blijf proberen en maak schermprinten van mislukte chat-sessies en logboekje van al je contactpogingen, sta je later in ieder geval sterker in de juridsche strijd om je geld terug te krijgen.

Online inchecken of naar het vliegveld gaan lijkt mij vrij zinloos.

ma
door matthijs1985 - Mar 23, 2020 om 12:12
4 Antwoorden / 4 Vragen

@Maritas
Bedankt! Maar als ik via die links wil annuleren staat er dat ik slechts 96.87 EUR terugkrijg. Dat zou wel eens (enkel) de luchthavenbelasting kunnen zijn.
Is het niet zo dat ik al mijn geld cash terug zou moeten krijgen, omdat er sprake is van een inreisverbod?
En als dat niet zo is, zou ik toch minimaal een voucher o.i.d moeten krijgen van British Airways, gezien die 'greater travel flexibility' die ze beloofd hebben?

Hoe dan ook, er staat als ik bij die links doorklik ook dat ik moet bellen om die annulering te voltooien. En dat lukt dus ook niet. Ik sta nu alweer meer dan een uur in de wacht, en ze zijn inmiddels ook maar gestopt met dat wachtmuziekje..

Topantwoord

marita5
door marita5 - Mar 23, 2020 om 12:24
11535 Antwoorden / 15 Vragen

@Matthijs1985 ,

Dit staat op de site van British Airways  ( Google Vertaling )

Als u uw boeking te annuleren

Van toepassing indien u als gevolg van reizen tussen nu en 31 mei 2020 zijn.

Om uw reservering te annuleren, vul dan het online voucher formulier

Wanneer wij uw formulier hebben ontvangen, zullen wij uw reservering annuleren kosteloos en e-mailen u een voucher ter waarde van uw boeking. We zullen beginnen met het verwerken van uw reisbescheiden formulier zodra je het hebt ingediend. U ontvangt een bevestiging niet ontvangen, maar kunt u er zeker van zijn dat wij uw aanvraag en zal worden verwerken. We ervaren extreem hoge vraag zo staat u tot zeven dagen om uw voucher.

BELANGRIJK: Gelieve niet uw reservering in Manage jezelf Mijn boeking wijzigen - we zullen dit doen op uw rekening.

Over uw reisbescheiden

Uw voucher kan worden gebruikt als betaling voor een volgende boeking naar elke bestemming, op een gekozen data. Als uw nieuwe boeking duurder is, moet u het verschil betalen. Als het minder dan uw oorspronkelijke reservering ontvangt u een voucher voor het verschil, die u naar een andere boeken van de reis kan zetten ontvangen. Uw voucher is geldig voor reizen binnen 12 maanden na de oorspronkelijke vertrekdatum zijn.

Controleer deze pagina regelmatig voor updates over boekingen gemaakt voor reizen na 31 mei 2020.

Voor vakantie boekingen zie de onderstaande bepalingen en voorwaarden.

Gr
door Grunn1 - Mar 23, 2020 om 12:38
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Je hebt niks te maken met British Airways want je hebt geboekt bij Opodo.

Wat BA ook aanbied dat is alleen voor mensen die rechtstreeks bij hun hebben geboekt.
Je bent afhankelijk van wat Opodo je gaat aanbieden en ja als ze 60 euro administratiekosten in rekening willen brengen voor het werk wat ze voor je hebben gedaan mag dat.
Het heeft zo zijn voor en nadelen om via allerlei tussenpersonen te boeken maar vaak wordt alleen naar de ticketprijzen gekeken want ja het moet zo goedkoop mogelijk.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 23, 2020 om 14:31
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Kijk ook eens bij de antwoorden die al eerder zijn gegeven op soortgelijke vragen: kijk bij 'zoek een vraag'en zoeknaam 'OPODO'.

Het probleem zal onder meer zijn dat men zich op overmacht zal beroepen. M.b.t. BA heeft u geen rechten, ook m.i. omdat u daar niet heeft geboekt.
Als ook al eerder gezegd is en blijft dit een risico bij boeken via een tussenpersoon/organisatie als opodo. En zie ook deze info waaruit is af te leiden dat er zelfs al advocaten actief mee zijn. https://nl-be.trustpilot.com/review/www.opodo.co.uk