Al
door Alie Damsma May 16, 2020 om 21:15
Vakantie & reizen

Mag sunweb mij annuleringskosten laten betalen?

Ik had (in dec) een pakketreis bij Sunweb geboekt naar Griekenland voor 5 juli. Griekenland is van plan 1 juli "open" te gaan, maar op een hele aangepaste manier. Begrijpelijk, maar zo wil ik niet op zo'n dure vakantie. Ik verwacht dat sunweb het zelf niet gaat annuleren, dus om mijn kosten zo laag mogelijk te houden voelde ik mijn gedwongen om zelf te annuleren. Want tot 42 dagen van te voren kost het 30% van de reissom. Anders steeds meer. Als zij mij de vakantie waarvoor ik geboekt heb niet meer kunnen bieden, zijn er toch andere regels? Ik heb gevraagd om een voucher voor mijn aanbetaling, (restbedrag had ik gelukkig nog niet betaald) maar dat doen ze niet.. Wat zijn mijn rechten?
groeren Alie Damsma

5292 16 Rapporteer

getty
door getty - May 16, 2020 om 21:16
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Als u zelf annuleert, kost het u geld. Zo simpel is het.

tijger1
door tijger1 - May 16, 2020 om 21:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En wat is die aangepaste manier dan? Maar goed, u hebt al geannuleerd, dus dat kost u geld.

U hebt geen recht op een voucher.

marita5
door marita5 - May 16, 2020 om 22:27
11534 Antwoorden / 15 Vragen
heremietkreeft
door heremietkreeft - May 17, 2020 om 10:08
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Uiteraard kan en mag dat als u zelf annuleert! En let op dat u indien u niet aan de annuleringsregeling voldoet resp. indien u wel annuleert en niet betaalt geconfronteerd kunt worden met een vordering inzake ingeberke stelling http://www.wetboek-online.nl/wet/BW6/74.html  toegelicht: http://www.wetrecht.nl/schadevergoeding-bij-het-niet-nakomen-van-een-overeenkomst/

Iv
door Ivo W - May 17, 2020 om 10:16
734 Antwoorden / Vragen

Dat hangt er vanaf in hoeverre de "aangepaste manier" er voor zorgt dat Sunweb de afspraken uit de overeenkomst niet kan nakomen.

Waarschijnlijk bestaat uw "reis" uit vluchten, transfer in Griekenland en hotel/appartement. Wanneer de vlucht en transfer zonder grote vertragingen in reisduur kunnen worden uitgevoerd en het hotel/appartement inclusief de bij de prijs inbegrepen faciliteiten beschikbaar is, dan kan Sunweb de overeenkomst nakomen.

En wanneer Sunweb de overeenkomst kan nakomen, dan dient u zich aan uw deel van de overeenkomst te houden. Dus dient u te betalen of krijgt u te maken met de annuleringsvoorwaarden zoals bij boeking afgesproken indien u de reis annuleert.

Dat in Griekenland wellicht nog niet alle winkeltjes, restaurants, terrasjes en toeristische trekpleisters open zijn, doet niets aan bovenstaande af. Tenzij een bezoek aan deze zaken nadrukkelijk inbegrepen zou zijn bij de prijs.

De meeste reisorganisaties hebben in hun voorwaarden staan dat attracties, musea, restaurants etc in de omgeving vaak  niet het hele jaar open zijn, en dat de reisorganisatie daarom ook niet kan garanderen dat je deze zaken tijdens jouw verblijft in de regio ook daadwerkelijk kunt bezoeken.

aurora1
door aurora1 - May 17, 2020 om 12:33
15645 Antwoorden / 6 Vragen

U heeft zelf geannuleerd en dat kost u natuurlijk geld. Vouchers krijgt u niet omdat Sunweb niet geannuleerd heeft. U heeft het restbedrag nog niet betaald?

bu
door burgos - May 17, 2020 om 12:52
96 Antwoorden / 7 Vragen

Ja, nu u zich gedwongen voelde om te annuleren
en niet even na te kijken wat dit betekend zit u er naast.
Nooit zelf annuleren. Helaas

ne
door neodutchio - May 17, 2020 om 13:01
5165 Antwoorden / 12 Vragen

Wat is die hele aangepaste manier? Zonder dat te weten is er geen zinnig antwoord op te geven.
Als u naar een zwembadparadijs zou gaan waarbij de zwembaden dicht zijn, dan hebt u een punt. Als u een all inclusive heeft en er is geen buffet maar u kunt de hele dag door bestellen en op uw kamer eten, dan hebt u geen punt.

Alles valt en staat met wat er is aangeboden en wat er geleverd gaat worden.

1paul
door 1paul - May 18, 2020 om 11:21
3173 Antwoorden / 0 Vragen

annuleringskosten betalen, dat is je recht, je kunt sunweb nie top latend raaien voor het niet open zijn van bepaalde voorzieningen maar ook en zeker niet voor JOUW verwachtingen!!!!

ma
door marleenvanh - May 18, 2020 om 11:36
452 Antwoorden / 1 Vragen

Jazeker! Wanneer U niet meer wilt reizen terwijl dat op de datum dat u geboekt heeft wel zou kunnen en U ook niet wilt wachten tot de reisorganisatie misschien toch zelf annuleert, ja dan bent U de persoon die 'contractbreuk' begaat en indien dat tot 42 dagen voor de 'levering' gebeurt hoeft u maar 30% te betalen.....

mo
door mof - May 18, 2020 om 11:58
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Als u zelf annuleert voordat Sunweb annuleert bent u de annuleringskosten in principe verschuldigd. Of u die kosten ook terug kunt krijgen heeft te maken wat de pakketreis inhoudt: Als het alleen vlucht en hotel is , en u kunt vliegen en van het hotel gebruik maken, dan is Sunweb niet verantwoordelijk voor uw uitstapjes en betaalt u dus
de annuleringskosten.
Als er uitstapjes in het pakket zitten die niet door kunnen gaan, dan wordt het verhaal anders: dan kan Sunweb niet leveren waarvoor u geboekt heeft en is Sunweb het hele bedrag
aan u verschuldigd.

wimmi20
door wimmi20 - May 18, 2020 om 14:33
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Dat kan alleen gratis bij een negatief reisadvies van de overheid.

ninc
door ninc - May 18, 2020 om 14:36
47 Antwoorden / 6 Vragen

Wanneer dat wat u verwachtte (mooi weer, leuke shopjes en terrasjes Ed) waarschijnlijk niet waargemaakt kan worden kunt u beter gaan voor zelf annuleren en inderdaad voor 42 dagen voor aanvang van de reis want Sunweb is alleen verantwoordelijk voor wat zij aanbieden.

Jacqueline
door Jacqueline - Jun 2, 2020 om 18:35
1 Antwoorden / Vragen

Hallo Alie,

Wij hebben precies hetzelfde. Op 11mei hebben wij onze vakantie naar Turkije geannuleerd ook ivm de aangepaste vakantie... 22mei publiceert sunweb een actie (flexibel omboeken) ik willen wij alsnog graag gebruik van maken. Hun antwoord was dat wij te vroeg hebben geannuleerd..  Waarom te vroeg kreeg ik geen antwoord op. Wij zijn 900eur kwijt aan het annuleren. Maar wij willen hier een zaak van maken, doe je mee ? Er zullen vast veel meer mensen zijn. Gr Jacqueline

Gr
door Grunn1 Jun 2, 2020 om 18:39
1427 Antwoorden / 18 Vragen

En je maakt geen kans. Had je moeten wachten tot Sunweb een actie zou aanbieden, nu heb je zelf geannuleerd.

lo
door lovewinnie Jun 2, 2020 om 18:55
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Je maakt geen kans. Voorwaarden en acties veranderen continu. Het is de keuze die je maakt..
Wij mochten begin mei gratis omboeken tot maart 2021. Nu is dat september 2021. Deal er maar mee .

Omboeken kosten ons trouwens maar 30 euro pp . Dus weet niet of je überhaupt navraag hebt gedaan. Daarbovenop kwam die nieuwe reissom

Reis juli 2020 was 3640 euro. Zelfde reis 2021 was 4400 euro. Daarbij nog omboekkosten a 120 euro voor 4 kwamen we uit op z'n 900 euro meer. Zelfde datum, zelfde hotel , zelfde vliegmaatschappij.
Dus of je nu echt had bespaart. Gratis omboeken betekend gratis omzetten naar 2021 maar de hogere prijs voor het hotel hoort daar ook bij.

Besloten november te kijken hoe het zit met corona en dan december / januari boeken met vroegboek korting

Tr
door Trostomaat Jun 2, 2020 om 19:58
239 Antwoorden / Vragen

'Te vroeg' geannuleerd betekent gewoon: 'u kunt niet flexibel omboeken, want u heeft helemaal geen boeking meer'.
En dat klopt gewoon. Zo moeilijk is dat toch niet?

U heeft zelf een keuze gemaakt en moet de consequenties daarvan aanvaarden. U wilde annuleren en deed dat.
Of dat een verstandige beslissing was, kon op dat moment al betwijfeld worden.

lo
door lovewinnie - Jun 2, 2020 om 18:44
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Als je kunt gaan dan ga je. Was hier al bang voor. Drm geannuleerd begin mei want goedkoper wordt het niet dat annuleren
Omboeken naar 2021 is optie. Meeste maatschappijen tot maart 2021 gratis en zomer 2021 soms gratis maar meestal omboek kosten. Houdt er rekening mee dat de reis 2021 wel duurder kan zijn . Dus bijbetalen

Had zo geen zin om met maatregelen, mondkapjes en beperkte en wellicht met tijdslot eten en zwemmen.  Alle bezienswaardigheden open op reservering of gesloten

Succes.

Ze staan in hun recht. Ze leveren vlucht, hotel, zwemmen, eten etc. En dat krijg je .dat buiten resord alles dicht is is niet hun probleem.

U dient 30%te betalen na annulering . Meestal binnen 24 uur.
Heeft u meer betaald dan krijgt u bij zelf annuleren vaak u overige geld terug op u rekening /(D-reizen wel zo) . Heeft u minder dan 30% aanbetaald moet u na annuleren nog even geld gaan brengen

EW
door EWB - Jul 3, 2020 om 21:30
1 Antwoorden / 1 Vragen

Goedenavond,

lees net Uw berichtje.
wij zitten nu ongeveer in hetzelfde schuitje.
hebben een reis geboekt naar Egypte, kan er nu nog niet heen maar als het wel kan willen wij daar nog niet heen.
heb flexibel omboekformulier ingevuld voor nu naar Lanzarote, dit heb ik gedaan op 22 juni,  op 24 juni weer mail gestuurd, kreeg als antwoord dat je teruggebeld zouden worden en tot op heden nog niets gehoord.
wij willen nu eigenlijk voor de aanbetaling een voucher om die volgend weer in te zetten, maar als ik het begrijp gaan ze dat niet doen?

Tr
door Trostomaat Jul 4, 2020 om 01:34
239 Antwoorden / Vragen

Nee dat gaan ze niet doen. Waarom zouden ze? Ze houden nu immers nog steeds vol dat de reis door zal kunnen gaan.