ma
door marnix1 Jul 31, 2008 om 09:56
Voeding & gezondheid

Brood invriezen

Als ik bij de supermarkt brood koop en dat invries, zijn de sneden in bevroren toestand eenvoudig van elkaar af te krijgen. Koop ik nu brood bij de bakker, dan zijn de bevroren sneden haast niet van elkaar af te krijgen, ze zitten zo vast aan elkaar dat ze steeds stukgaan bij het lospeuteren. Het heeft vast te maken met de gebruikte grondstoffen of zoiets. Wie heeft er een tip? Ik heb laatst al het nog niet bevroren brood "los" gemaakt maar heb na invriezen toch weer dezelfde ellende.

13813 30 Rapporteer

johanpc
door johanpc - Jul 31, 2008 om 10:12
1379 Antwoorden / 2 Vragen

Als brood warm wordt verpakt krijg je condensvorming en daardoor vriezen de sneden vast.

Wij kopen brood bij jan linders en de plus maar ook bij dat brood vriezen de sneden vast.

Alsa je het brood een kwartier eerder uit de vriezer haalt en de verpakking openmaakt is het probleem opgelost.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jul 31, 2008 om 10:14
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag Marnix,

In het brood van de bakker zal meer vocht zitten/verser ingepakt zijn.

Tip: vries halve broden in. Als je ze uit de vriezer haalt, even een klap met de vuist erop, dan springen er wel een paar af. In de magnetron ermee ( 10 seconden vol power per snee)en het is net vers uit de oven.

Eet smakelijk.

Tip2: Als je een flinke vriezer hebt, koop dan een paar maal 20 of meer broden 's morgens. Dan moet de bakker voor vaste klanten 's middags nee verkopen. Dat heeft ie niet graag.
Gooi het met hem op een accoordje dat hij je belt als hij veel brood over heeft. Dan haal je het net voor sluitingstijd en betaal je de helft of minder.;-)

Hardware ERror MAN.

av
door avdb - Jul 31, 2008 om 10:15
1 Antwoorden / 0 Vragen

Wat dacht je van per portie invriezen? Ik doe 2 boterhammen in een diepvrieszakje.

ca
door calimer - Jul 31, 2008 om 17:18
96 Antwoorden / 11 Vragen

per portie invriezen? twee boterhammen per PLASTIC zakje? lekker milieuvriendelijk is dat...

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jul 31, 2008 om 17:33
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ Brynnar:

Wat is "hèt"?
H.

toolboy
door toolboy - Jul 31, 2008 om 18:22
965 Antwoorden / 40 Vragen

Geachte. Over het algemeen is supermarkt brood verpakt in een dikker soort plastic zak die minder lucht toe laat dan de plastic broodzakken van de warme bakker.Dus beter om in de vriezer te bewaren.

Groet T

an
door antzan - Aug 1, 2008 om 13:26
21 Antwoorden / 6 Vragen

Brood uit de diepvries halen , 10 seconden in de magnetron hoogste stand, dan laat de buitenste rand los en kan je een paar sneetjes eraf halen. Rest kan weer terug in vriezer.

edwardus
door edwardus - Aug 1, 2008 om 13:35
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Het blijft toch beter in een diepvrieszakje, dus inderdaad invriezen in porties is een goed idee. Die zakjes kun je best hergebruiken dus zo erg is dat allemaal niet. Je leven beëndigen is nog het minst milieu-onvriendelijk, maar of dat nou zo'n goede keus is ...

Overigens, als je het bevroren brood heel even laat liggen, dan is het binnen de kortste keren al niet meer stijf bevroren en kun je het gemakkelijker los krijgen.

Lospeuteren zou ik niet doen, zet er een mes tussen, dat gaat beter.

edwardus
door edwardus - Aug 1, 2008 om 13:37
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Dat is nou niet het beste idee. Kost onnodig energie én je verpest je brood door iedere keer opwarmen en weer invriezen.

aj
door ajna - Aug 1, 2008 om 14:19
12 Antwoorden / 8 Vragen

helemaal eens met Edwardus.

de opmerking i.v.m. milieu-onvriendelijkheid om per portie in te vriezen vind ik wat overdreven. brood weggooien is geen goed alternatief.

herbruikbare plastic bakjes i.p.v. zakjes misschien wel of ziet Calimer i.v.m. het afwassen hiervan hierin ook een milieuprobleem?

an
door annemoon - Aug 1, 2008 om 14:22
2 Antwoorden / 4 Vragen

Met een niet te puntig mes even tussen de broodsneeen door wrikken en los springen ze, bij mij altijd succes vol. Ik heb wel altijd brood van de warme bakker.

brynnar
door brynnar - Aug 1, 2008 om 14:23
1782 Antwoorden / 27 Vragen

Hoi Marnix,

Ik denk dat het puur toeval is, maar ik herken het probleem, alleen omgedraaid: bij mij blijft supermarktbrood altijd aan elkaar zitten, terwijl vers brood van de bakker makkelijk los te halen is in bevroren toestand.

De enige tips die ik je kan meegeven zijn:
- Schud het brood eens goed op voordat je het invriest.
- Geef het brood de ruimte in de vriezer, zorg dat het niet "opgepropt" ligt.
- Haal het iets eerder uit de vriezer en laat het wat ontdooien voordat je het loshaalt.
- Vries brood zo vers mogelijk in. Hoe verser het brood, hoe minder kans op ijskristallen, die de broodstructuur aantasten en de sneden aan elkaar vastvriezen.

Mvgr - B

edit-link verwijderd-redactie

brynnar
door brynnar - Aug 1, 2008 om 14:23
1782 Antwoorden / 27 Vragen

@ Herman,

Klikken, kijken en doorsturen.

Voor de goede orde. Ik ben zelf niet iemand van de flauwekul doorstuurberichtjes, maar ik vind de uiteenzetting van deze persoon van dermate groot belang, dat ik voor één keer een uitzondering maak en graag anderen laat meedelen.

Mvgr - B
edit-link verwijderd-redactie

21mva06
door 21mva06 - Aug 1, 2008 om 14:31
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ja dat is het !!!  Met een afgerond mes even tussen de sneden peuteren ,ze gaan dan goed van elkaar!!

pi
door piet limburg - Aug 1, 2008 om 14:54
232 Antwoorden / 15 Vragen

Antzan,

Is wel het beste idee als je direct een sneetje brood uit de diepvries wil eten.Onnodig energieverbruik welk gesuggereerd wordt is natuurlijk ,,mierengeneuk''.Magnetron is er niet om GEEN gebruik van te maken.Natuurlijk kun je het brood ook uit de diepvries halen en als het mogelijk is een kwartiertje wachten,tenminste als je niet staat te trappelen om direct te eten,ook dan beginnen de plakjes los te laten.

groeten van Piet

mamamama
door mamamama - Aug 1, 2008 om 14:58
67 Antwoorden / 7 Vragen

Alle antwoorden gelezen. Het mijne er nog niet bij. Hier komt ie: Diepgevroren brood in het bovenste vak van de koelkast laten "overnachten", valt 'smorgens met gemak van elkaar. Millieuvriendelijk!

Als ik er op tijd aan denk haal ik het brood 'savonds voor naar bed gaan uit de vriezer en leg het in de open broodtrommel. s'morgens helemaal ontdooit en direkt te eten.

pi
door piet limburg - Aug 1, 2008 om 15:07
232 Antwoorden / 15 Vragen

Mamamamamamia,

Je hebt helemaal gelijk.Maar het gaat hier waarschijnlijk erom dat ,,als'' je er even niet aan gedacht hebt om een brood op tijd uit de diepvries te halen (overkomt mij ook wel eens) en je barst van de honger, om dan op een snelle manier toch een paar sneetjes brood in je buik te krijgen.

Groeten van Piet

wedyukmzxcbm
door wedyukmzxcbm - Aug 1, 2008 om 15:48
4 Antwoorden / 6 Vragen

  hoi

even een andwoordt wij kopen ook brood bij de bakker is veel beter maar wij kopen ongesneden brood veel beter en gezonder ook want het lekkerste blijft bij de bakker wij snijnden het brood half en leggen het in de diep vries en halen dan steeds een halfje uit en heb je nooit geen last van plak brood wan dat is niet lekker groetjes

pluisjebaby
door pluisjebaby - Aug 1, 2008 om 16:17
31 Antwoorden / 18 Vragen

Wat dacht je van een "warm' mes ertussen zetten (ff onder de warme kraan)????

ja
door janenan - Aug 1, 2008 om 17:09
23 Antwoorden / 4 Vragen

Meestal kopen we een paar broden bij de warme bakker en doen ze in de vriezer, mits ze goed afgekoeld in een afgesloten zak worden gedaan. Dan is het afbreken van een paar sneedjes bevroren brood meestal geen probleem, maar ik heb ook wel eens voorzichtig een mes ertussen gewrikt. Met brood van de supermarkt is het vaak een hele toer om er een paar stukjes af te breken. Dat zal dan waarschijnlijk toch met de gebruikte ingediënten (water?) te maken hebben. Ik hou het dus, vooral vanwege de betere smaak, op brood van de warme bakker. Daar betaal ik graag wat meer voor.

ho
door hoorn23 - Aug 1, 2008 om 17:23
10 Antwoorden / 3 Vragen

Wat ff in het water brood of het mes

af
door aflierman - Aug 1, 2008 om 17:54
128 Antwoorden / 0 Vragen

hoorn23,

Ben je werkelijk zo dom of hou jij je zo dom?
In beide gevallen erg dom dus.
Wat dacht van het mes??????
Vriendelijke groet.
A.F.

marijke77
door marijke77 - Aug 1, 2008 om 21:52
158 Antwoorden / 3 Vragen

het brood vriest vast omdat het te vochtig is, dus brood eerst laten afkoelen dan laten snijden en verpakken en niet te dicht op elkaar in de vriezer en de sneden kun je zo van elkaar halen zowel van de supermarkt als van de warme bakker, als je erg vroeg naar de bakker gaat dan is het brood nog te vers. ( zelf gesneden brood is trouwens niks gezonder dan als het al is gesneden )

brenda99
door brenda99 - Aug 2, 2008 om 11:53
10 Antwoorden / 16 Vragen

Eerder uit de vriezer halen, moet je juist NIET doen! Het beste is om de plakken brood onmiddellijk van elkaar af te halen, nadat je het brood uit de vrieskast hebt gepakt. Althans dat is mijn ervaring.

harrie
door harrie - Aug 2, 2008 om 12:52
765 Antwoorden / 36 Vragen

Het is duidelijk een vocht/water kwestie. Te vochtig brood kleeft vers al meer en als het bevriest wordt het dus een ijsklomp. Een normaal NL. moet 800 gram wegen, dus het gewicht aan water kan meel uitsparen. Voor het gewicht aan meel zijn ook normen, alleen die zijn lastiger te controleren. 5% meer water bespaart een hoop meel.

Als liefhebber van zonnebloempitten brood, veelal bij Aldi of Lidl vandaan, is de Aldi makkelijk te scheiden en het vochtigere brood van Lidl niet.

Harrie

wimbremer
door wimbremer - Aug 4, 2008 om 14:22
122 Antwoorden / 19 Vragen

Vastvriezen is een kwestie van vocht. Simpel. Tegen vastvriezen kun je iets doen. Tussen iedere snee brood een vetvrij papiertje leggen (Bakpapier). Kun je zelf knippen. Ik wel wat werk, maar je bent er wél vanaf.
Niet in een zak invriezen maar in een plastic trommel, net ze groot als de sneden. Een mes er tussen steken en je wrikt het naderhand zó los.
Ik bak al een poos brood, maar je moet niet meteen het brood invriezen. Vandaag bakken, morgen invriezen in een trommel. Nooit last.

th
door thof - Aug 8, 2008 om 06:57
2 Antwoorden / 2 Vragen

als de koelkast een z.g. snel-invriesknop heeft: die dan bij invriezen 60 minuten aanzetten -kookwekker gebruiken-. doen wij ook altijd met ons zelfgebakken/gesneden brood; dan laten de sneetjes gemakkelijker los en zit er niet zo'n vocht tussen.

heb je zo'n knop niet: dan bij het invriezen  de HOOGSTE STAND gedurende één uur aanzetten voor hetzrelfde effect.

an
door annelies53 - Aug 31, 2008 om 18:02
9 Antwoorden / 1 Vragen

Brood invriezen doen wij al jaren, het is waar dat je dan even moet kijken hoe je het beste het brood vanelkaar krijgt!

Heel simpel wij gebruiken meestal een breed broodmes en ik probeer dan voorzichtig ertussen te komen.En dan heb ik zo een aantal sneden vanelkaar, dan doe ik ze verder ontdooien in de ontdooistand voor brood in de magnetron. Of als ik meer tijd heb zet ik de sneden tegen de tegelwand zijn ze ook zo ontdooid, of mijn man doet dit boven de waterkoker, door de stoom gaat het nog vlugger.

Wij hebben nooit geen problemen met brood uit de vriezer.

gr. Mevr. A.Jansen

an
door annelies53 - Aug 31, 2008 om 18:06
9 Antwoorden / 1 Vragen

Plus je moet een vers brood eerst laten uitwasemen, scheelt ook weer dan heb je wat vocht minder met ontdooien van het brood.

gr. A. Jansen.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Aug 31, 2008 om 21:20
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ mevr. Jansen:

Quote: "Wij hebben nooit geen problemen met".....
Dus altijd problemen. ;-)
H.