eu
door eukie Sep 3, 2013 om 12:53
Voeding & gezondheid

Darmkankeronderzoek

In 2013 en volgende jaren vindt er een bevolkingsonderzoek plaats naar darmkanker. Op grond van mijn leeftijd (77 jaar) kom ik niet in aanmerking voor dit onderzoek van overheidswege. Kan ik op een of andere manier deelnemen aan zo'n screening, eventueel tegen betaling ?

7618 31 Rapporteer

valerius-2
door valerius-2 - Sep 3, 2013 om 13:06
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Via u huisarts misschien, vraag daar eens of er een mogelijkheid is.

Cookies
door Cookies - Sep 3, 2013 om 13:22
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Dit is overigens de reden dat je geen oproep krijgt:

Het bevolkingsonderzoek is voor mensen van 55 tot en met 75 jaar. Bevolkingsonderzoek wordt altijd uitgevoerd in de leeftijdsgroep waarin de aandoening het meest voorkomt en waarin het onderzoek de beste resultaten geeft.

Bron:KLIK

tijger1
door tijger1 - Sep 3, 2013 om 13:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar als u op dat gebied klachten hebt, moet u daar sowieso mee naar de huisarts gaan, waarna hij u eventueel kan doorverwijzen voor verder onderzoek.

jpm
door jpm - Sep 4, 2013 om 11:11
820 Antwoorden / 28 Vragen

Tja, u valt buiten de doelgroep en heeft kennelijk minder kans om darmkanker te krijgen. Daar mag u allereerst blij om zijn. Als u toch problemen ondervindt dan moet u, los van dit bevolkingsonderzoek, doen wat u altijd zal doen: naar uw huisarts en u laten doorverwijzen, zoals anderen u ook al hebben aangeraden.

Het onderzoek dat ik destijds, met wat vage klachten, onderging was een colonoscopy. Ik werd met een roesje totaal weggemaakt en het onderzoek wees uit dat er niets aan de hand was. Wel werden een paar poliepen weggehaald, die kunnen later voor problemen zorgen. Zelf heb ik er niets van gemerkt, zo goed werkte dat roesje. Heerlijk, alsof ik een extra nachtje had geslapen, ik had me sinds tijden niet zo lekker fit gevoeld bij het wakker worden.

tenormin
door tenormin - Sep 4, 2013 om 11:27
16847 Antwoorden / 108 Vragen

[edit - redactie]

@eukie, tegen de tijd dat ze beginnen ben je hopelijk alweer een jaartje ouder. En, zoals tijger1 al schrijft: heb je klachten ga je nu naar de dokter. Of zie je dit onderzoek alleen als preventie? Kan je ook op laten onderzoeken en ja, dat moet je dan zelf betalen.

bl
door blvdr - Sep 4, 2013 om 12:15
14 Antwoorden / 3 Vragen

ik ben ook 77 en mijns inziens is hier sprake van leeftijdsdiscriminatie. Juist mensen boven de 75 zouden tot de doelgroep moeten behoren omdat ze naarmate ze ouder worden meer kans op darmkanker hebben. Preventief onderzoek is voor hen dan ook hard nodig.

jpm
door jpm - Sep 4, 2013 om 12:23
820 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=blvdr schreef op woensdag 4 sep 2013, 12:15]ik ben ook 77 en mijns inziens is hier sprake van leeftijdsdiscriminatie. Juist mensen boven de 75 zouden tot de doelgroep moeten behoren omdat ze naarmate ze ouder worden meer kans op darmkanker hebben. Preventief onderzoek is voor hen dan ook hard nodig.

@blvdr. Nee, echt niet. Het onderzoek richt zich op de leeftijd tot 75 jaar omdat daarna de kans op darmkanker echt heel veel minder wordt. Dus u wordt niet gediscrimineerd en gelukkig maar. Wel mag u buiten het onderzoek gewoon om een onderzoek vragen indien u klachten hebt en dan komt u echt wel in aanmerking voor zo'n onderzoek, maar niet binnen dit bevolkingsonderzoek waar mensen met een hoger risico op darmkanker voor in aanmerking komen.

Ik zou u willen adviseren, indien u klachten hebt, om bij uw huisarts langs te gaan en deze daar te bespreken. Indien de huisarts daartoe aanleiding ziet zal hij/zij u doorverwijzen naar een specialist. Dat is toch fijn om te weten?

ma
door marleenvanh - Sep 4, 2013 om 12:56
452 Antwoorden / 1 Vragen

blvdr, waarom denkt u dat ze mensen tussen de 55 en de 75 laten meedoen? Juist omdat DIE leeftijdsgroep het meeste risico loopt U, MET UW 77 DUS NIET! Daarnaast is het ook nog eens zo dat hoe ouder men is wanneer zich in het lichaam een kanker ontwikkeld hoe langzamer dat proces gaat. Heeft u klachten, dan kan het via de huisarts en wordt het naar alle waarschijnlijkheid door uw verzekering betaald. Wilt u gewoon ff checkûh..... Dan mag u ff zelluf dokkûh.... (maar vooral niet zeuren!!!)

ka
door kaakje - Sep 4, 2013 om 13:06
109 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ben 66 jaar en val dus in de doelgroep. Ik heb 2 jaar geleden ivm darmklachten een endoscopie gehad door een MDL arts. Niets gevonden en over 6 jaar terug . Zou ik nu aan dit onderzoek mee moeten doen? Ik heb mijn twijfels.

tijger1
door tijger1 - Sep 4, 2013 om 13:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@kaakje

Persoonlijk vind ik pas na 6 jaar terugkomen terwijl u klachten had, en nog heeft?, wel erg lang.

Maar wat is het probleem om mee te doen aan het onderzoek? Beetje poep in heen potje opsturen. Dat is alles.

Het begint ook pas volgend jaar en het kan dan ook nog een tijd duren voordat u aan de beurt bent, dus dan bent u zo drie jaar verder dan uw onderzoek van toen.

ka
door kaakje - Sep 4, 2013 om 13:54
109 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tijger1 schreef op woensdag 4 sep 2013, 13:24]@kaakje

Persoonlijk vind ik pas na 6 jaar terugkomen terwijl u klachten had, en nog heeft?, wel erg lang.

Maar wat is het probleem om mee te doen aan het onderzoek? Beetje poep in heen potje opsturen. Dat is alles.

Het begint ook pas volgend jaar en het kan dan ook nog een tijd duren voordat u aan de beurt bent, dus dan bent u zo drie jaar verder dan uw onderzoek van toen.

Nee, geen klachten meer. Ik citeer de Internist "zelden zulke schone darmen gezien'. En als ze niks vinden schijnt 6 jaar een aanvaardbare termijn te zijn.

tijger1
door tijger1 - Sep 4, 2013 om 14:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@kaskje

Gelukkig dan maar. En dan nog een compliment krijgen over uw darmen, wat leuk (lol).

Maar zoals gezegd, het kan jaren duren voordat u aan de beurt bent met dat onderzoek. Baat het niet, schaden doet het zeker niet.

ka
door kaakje - Sep 4, 2013 om 14:19
109 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tijger1 schreef op woensdag 4 sep 2013, 14:00]@kaskje

Gelukkig dan maar. En dan nog een compliment krijgen over uw darmen, wat leuk (lol).

Maar zoals gezegd, het kan jaren duren voordat u aan de beurt bent met dat onderzoek. Baat het niet, schaden doet het zeker niet.

Je zit niet voor niets daags voor het onderzoek de hele dag op het toilet. Je moet 6 liter troep dat smaakt naar zeewater met vanillesmaak naar binnen werken. geen LOL

tijger1
door tijger1 - Sep 4, 2013 om 14:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@kaakje

Het compliment zal gegaan zijn over de afwezigheid van poliepen, niet over het feit dat u zo goed de voorschriften nagevolgd had. Van dichtbij heel bekend met die onderzoeken. Voorbereidingen zijn geen pretje.

jpm
door jpm - Sep 4, 2013 om 17:01
820 Antwoorden / 28 Vragen

Nee, die voorbereidingen zijn zeker geen pretje, maar ik moet zeggen: ik had het er graag voor over. Wat heb ik in mijn rats gezeten. Dat geldt natuurlijk ook voor iedereen die graag aan dat onderzoek meewerken, die zullen er ook wel wat voor over (moeten) hebben.

tijger1
door tijger1 - Sep 4, 2013 om 17:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@jpm

Dit bevolkingsonderzoek is natuurlijk een fluitje van een cent. Een peetje poep in een potje. Dat is alles.

jpm
door jpm - Sep 4, 2013 om 19:58
820 Antwoorden / 28 Vragen

Dat is geen bevolkingsonderzoek, maar een poeponderzoek.

tenormin
door tenormin - Sep 4, 2013 om 21:39
16847 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=jpm schreef op woensdag 4 sep 2013, 19:58]Dat is geen bevolkingsonderzoek, maar een poeponderzoek.

Dat lijkt me voor de hand liggend als het een darmonderzoek betreft.

jpm
door jpm - Sep 4, 2013 om 22:00
820 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=tenormin schreef op woensdag 4 sep 2013, 21:39][quote=jpm schreef op woensdag 4 sep 2013, 19:58]Dat is geen bevolkingsonderzoek, maar een poeponderzoek.

Dat lijkt me voor de hand liggend als het een darmonderzoek betreft.

Nee, dat ligt nu net niet voor de hand. De darmen bevatten juist, als de voorbereiding goed is, niets meer dat op ontlasting lijkt. Die voorbereiding is zeer beroerd, zes liter moloxole o.i.d. is gren kattepis, hoewel het misschien wel zo smaakt. Brrrrr, smerig goedje.

tijger1
door tijger1 - Sep 4, 2013 om 22:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@jpm

De term bevolkingsonderzoek wordt hier anders gebruikt dan bijvoorbeeld de mammografie, maar laten we hopen dat het nuttig is.

zoekster
door zoekster - Sep 4, 2013 om 22:15
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Ik denk dat dit de enige manier is om mensen zo ver te krijgen dat ze aan het onderzoek meedoen. Zo'n darmonderzoek waar jpm het over heeft, daar zul je heel wat minder mensen toe bereid krijgen.
Zeker gezien het 'voorbereidende werk' dat er helaas bij schijnt te horen, lijkt me geen pretje!
Hoewel dat natuurlijk een veel betere indruk van de darmen geeft.

tenormin
door tenormin - Sep 4, 2013 om 22:27
16847 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=zoekster schreef op woensdag 4 sep 2013, 22:15]Ik denk dat dit de enige manier is om mensen zo ver te krijgen dat ze aan het onderzoek meedoen. Zo'n darmonderzoek waar jpm het over heeft, daar zul je heel wat minder mensen toe bereid krijgen.
Zeker gezien het 'voorbereidende werk' dat er helaas bij schijnt te horen, lijkt me geen pretje!
Hoewel dat natuurlijk een veel betere indruk van de darmen geeft.

Het onderzoek waar jpm het over heeft is geen bevolkingsonderzoek en gaat ook niet zo uitgevoerd worden, tenzij. Maar jpm heeft zo'n onderzoek gehad omdat er iets aan de hand (in dit geval: aan de darm) was. Hebben talloze mensen, waaronder mijn man, gehad. Kom je op een bed te liggen met een gat erin, dan die troep drinken en de rest word opgevangen. Is niet prettig, zacht uitgedrukt. Maar als het onderzoek goed is, is dat alles wel de moeite waard. Bij mijn man was het niet goed. En dan ga je de molen in. Maar op tijd opsporen van iets kan wel mensenlevens redden.

zoekster
door zoekster - Sep 4, 2013 om 22:37
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Wat ik bedoel te zeggen, het lijkt me dat dit 'poeponderzoek' een gebrekkige manier is om darmkanker op te sporen, maar de enige manier om een grote groep mensen zover te krijgen om eraan mee te doen.
Mijn moeder heeft ook het echte onderzoek gehad, dat was inderdaad 2 dagen van te voren al dat vreselijke goedje drinken en toen met een roesje het onderzoek met de bewuste slang.
Overigens is dat onderzoek levensreddend gebleken, ze had 'iets' dat zeker over zou gaan in kanker. Een voorbode van kanker dus.

tenormin
door tenormin - Sep 4, 2013 om 22:48
16847 Antwoorden / 108 Vragen

Precies zoekster, het is belangrijk. Zo'n landelijk onderzoek zal niet zo uitgebreid zijn maar natuurlijk kunnen ze de risico gevallen er dan wel uithalen. Bij echtgenoot was het wel kanker: dus de hele rataplan. En daarvan totaal genezen...totdat er blaaskanker kwam. Ook dat met goed gevolg. Dus er zijn wel degelijk meer kansen dan vroeger om sommige kankersoorten de baas te worden; helaas nog te weinig, maar ooit....!

picone
door picone - Sep 5, 2013 om 06:29
55 Antwoorden / 4 Vragen

Eukie,

Neem contact op met je eigen huisarts en bespreek jouw verzoek met hem/haar? Je huisarts is in staat om voor jouw een passende oplossing aan te vinden.....

De deelnemers van het bevolkinsonderzoek krijgen een potje toegestuurd, waar ze wat ontlasting in moeten doen, dat moet per post worden opgestuurd naar het betreffende onderzoeks-laboratorium.

Het betreft dus geen fysiek darmonderzoek, je hoeft niet naar een ziekenhuis..... Afhankelijk van de uitslag ga je eventueel een vervolgtraject in, mogelijk krijgt men eerst een oproep van je eigen huisarts?

jpm
door jpm - Sep 5, 2013 om 07:42
820 Antwoorden / 28 Vragen

Dus het poeponderzoek is is inderdaad het bevolkingsonderzoek. Toch knap om zo de risicodragers eruit te vissen. Ik kan me ook wel voorstellen dat mensen, die niet tot de leeftijdsgroep (doelgroep) behoren, willen meedoen om ook zekerheid te hebben.

tenormin
door tenormin - Sep 5, 2013 om 11:25
16847 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=jpm schreef op donderdag 5 sep 2013, 07:42]Dus het poeponderzoek is is inderdaad het bevolkingsonderzoek. Toch knap om zo de risicodragers eruit te vissen. Ik kan me ook wel voorstellen dat mensen, die niet tot de leeftijdsgroep (doelgroep) behoren, willen meedoen om ook zekerheid te hebben.

Je zou nog verbaasd staan te kijken hoeveel mensen er niet aan mee willen doen; wat dat betreft hebben wij hier nog een dierentuin vol met struisvogels. Net als het borstonderzoek bij vrouwen: ken er een heleboel die nee zeggen, bang voor een antwoord. Hoe dom kan men zijn.

bl
door blvdr - Sep 5, 2013 om 11:47
14 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=marleenvanh schreef op woensdag 4 sep 2013, 12:56]blvdr, waarom denkt u dat ze mensen tussen de 55 en de 75 laten meedoen? Juist omdat DIE leeftijdsgroep het meeste risico loopt U, MET UW 77 DUS NIET! Daarnaast is het ook nog eens zo dat hoe ouder men is wanneer zich in het lichaam een kanker ontwikkeld hoe langzamer dat proces gaat. Heeft u klachten, dan kan het via de huisarts en wordt het naar alle waarschijnlijkheid door uw verzekering betaald. Wilt u gewoon ff checkûh..... Dan mag u ff zelluf dokkûh.... (maar vooral niet zeuren!!!)

De laatste opmerking: zelf dokken en niet zeuren van Marleen vind ik onbeschoft. Waar haalt ze de brutaliteit vandaan om mij op een dergelijke opmerking te tracteren?
Vorig jaar, na een desbetreffende onderzoek ivm pijnklachten, adviseerde de specialist mij om zeker aan het onderzoek waarvan nu sprake is deel te nemen. Ik was toen 76 jaar.
In de berichten die betrekking hebben op dit onderzoek wordt nergens toegelicht waarom de grens bij 75 jaar is gelegd. Wel wordt daarin gesteld dat vooral ouderen van 60 jaar en ouderen met deze kankersoort worden geconfronteerd. Dat werd mij toen ook door de specialist verteld!
Het gaat mij niet om de betaling, maar op de uitvoering van het onderzoek.

jpm
door jpm - Sep 5, 2013 om 12:07
820 Antwoorden / 28 Vragen

@blvdr. Misschien is het dan toch maar het beste om via uw huisarts nog eens bij de specialist te geraken voor het darmonderzoek dat ook ik onderging. Het is twee dagen 'slikken' en steeds maar weer naar het toilet. Zeker geen pretje maar op zich nu ook wel weer te doen. Het darmonderzoek, zeker veel directer leidend tot het inzicht of er iets aan de hand is, is daarentegen een 'makkie' indien u het roesje krijgt. Daarna krijgt u direct de uitslag. Spannend, maar noodzakelijk om snel te weten waar u aan toe bent. U krijgt de mogelijkheid om na een jaar (of twee jaar indien de specialist dit aangeeft) een vervolgonderzoek te krijgen indien uw klachten mochten aanhouden of terugkeren.

Ik zou zeggen: ga ervoor. 'Meten' (of schouwen), is weten. Veel succes en natuurlijk sterkte.

tijger1
door tijger1 - Sep 5, 2013 om 12:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@blvdr

Hoe moet Marleen weten dat u al klachten hebt? Ik vind het eerder wonderlijk van uw specialist, dat als u daar met klachten bent geweest, u niet over een bepaalde tijd terug moet komen. Dat onderzoek wordt over jaren uitgesmeerd, dus onzin voor u daarop te gaan zitten wachten.

Ook bij die borstonderzoeken wordt aangeraden als u al met klachten bij de specialist geweest bent, daar onder controle te blijven en niet mee te doen aan het onderzoek.

bl
door blvdr - Sep 6, 2013 om 18:58
14 Antwoorden / 3 Vragen

Al met al vind ik dit toch wel een leerzame discussie. Ik zal binnenkort contact opnemen met de huisarts. Nu voel ik me nog erg fit, maar besef dat men vwb o.a. darmkanker erg alert moet zijn.
Iedereen bedankt voor de verstrekte informatie, ook Marleen tegen wie ik uit mijn slof schoot, maar nu maar zand erover.