aricia
door aricia Nov 5, 2013 om 10:13
Voeding & gezondheid

Doorbraak nieuwe diabetes pil

Hoi Allemaal,

Tot mijn vreugde las ik van de week in de telegraaf (op het internet ) dat er een nieuwe pil uitgevonden is voor mensen die aan suikerziekte lijden.
In het filmpje wat erbij was vertelde men dat deze nieuwe pil veel minder bijverschijnselen bevat en dat hij nu beschikbaar was.
Dus ging ik gisteren heel hoopvol naar mijn diabetes zuster en deelde met haar dit goede nieuws.
Maar tot mijn verbazing wist ze helemaal nergens van en heb ik bij thuiskomst haar dat filmpje gestuurd.
Je zou toch denken dat de mensen die hierin gespecialiseerd het als eerste weten ?
Maar goed , vanmorgen dacht ik , laat ik het eens aan mijn apotheker vragen en ook daar wisten ze nergens van .
En dat terwijl het dus op tv was en in de krant stond .
Krijg nu wel het gevoel dat ik in de maling genomen wordt en dat die berg Metformine die ze nu uitschrijven eerst op moet voordat ze ons een middel willen geven zonder al die nare bijwerkingen.
Hoop dat iemand van U mij hier wat duidelijkheid in kan verschaffen want ben de gezondheidzorg weer even helemaal kwijt.
Hieronder de link van het filmpje:

http://www.telegraaf.nl/binnenland/22021803/__Doorbraak_voor_diabetici__.html

Met vriendelijk groet,
Aricia.

4770 18 Rapporteer

kaasbroodje
door kaasbroodje - Nov 5, 2013 om 10:24
937 Antwoorden / 2 Vragen

Eer dat dit product is goedgekeurd en getest zijn we jaren verder. Dat het is uitgevonden wil niet zeggen dat het al verkrijgbaar is. Er zouden al veel wonder middeltjes zijn uitgevonden maar op markt zijn ze nog niet. Niet te snel geloven wat u leest, want dat soort bladen willen alleen maar sensatie... Helaas zult u nog een paar jaar moeten doen met uw huidige medicatie.

costnix
door costnix - Nov 5, 2013 om 10:48
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Ik vond dit op de webstek van het diabetesfons:
http://www.diabetesfonds.nl/artikel/ontwikkelingen-en-onderzoek-diabetes-type-2

Cookies
door Cookies - Nov 5, 2013 om 10:59
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=kaasbroodje schreef op dinsdag 5 nov 2013, 10:24]Eer dat dit product is goedgekeurd en getest zijn we jaren verder. Dat het is uitgevonden wil niet zeggen dat het al verkrijgbaar is. Helaas zult u nog een paar jaar moeten doen met uw huidige medicatie.

Het middel is al op de markt:

Een pil die bij mensen met diabetes type 2 op een totaal nieuwe manier de bloedsuiker verlaagt, wordt vanaf vandaag vergoed. Het middel werkt op de nieren en zorgt ervoor dat het teveel aan suiker wordt uitgeplast.

Dr. Adriaan Kooy van het Bethesda Diabetes Research Center in Hoogeveen ontwikkelde het nieuwe middel dat gemaakt is uit de schors van een appelboom.

Het middel, Forxiga, werkt op de nieren en zorgt ervoor dat het teveel aan suiker wordt uitgeplast, tot wel 70 gram per dag, ruim 280 kilocalorieën per dag. Vandaar dat de pil ook leidt tot een gemiddeld gewichtsverlies van 4 tot 5 kilo. Ook zorgt het voor een verlaging van de bloeddruk.

De onderzoekers volgt de komende zeven jaar 20.000 mensen met diabetes type 2 om uit te zoeken of de pil op langere termijn zorgt voor een daling van hart- en vaatziekten bij deze groep. Het middel wordt alleen vergoed door de zorgverzekeraars voor mensen bij wie andere medicijnen zoals bijvoorbeeld metformine de bloedsuiker niet genoeg verbeteren.

Bron: diabetesfonds.nl

Cookies
door Cookies - Nov 5, 2013 om 11:01
13336 Antwoorden / 36 Vragen

.......Je zou toch denken dat de mensen die hierin gespecialiseerd het als eerste weten ?........

Ben ik helemaal met je eens!

kaasbroodje
door kaasbroodje - Nov 5, 2013 om 11:02
937 Antwoorden / 2 Vragen

meestal zijn die dingen nog niet op de markt, mooi als het wel zo is!

tenormin
door tenormin - Nov 5, 2013 om 12:41
16844 Antwoorden / 108 Vragen

@aricia, het middel is wel degelijk nu op de markt. Had vanochtend mijn 3-maandelijke 'APK';-), maar ik krijg het niet om de doodeenvoudige reden dat mijn Tolbutamide 500mg nog prima zijn werk doet ( heb geen bijverschijnselen van dit medicijn). De praktijk ondersteunster is wel op de hoogte van dit nieuwe medicijn; ietwat vreemd dat de jouwe dat niet is.

costnix
door costnix - Nov 5, 2013 om 13:18
2874 Antwoorden / 1 Vragen

@tenormin

Helaas gaat niet elke medisch beroepsbeoevenaar op bijscholingscursus en/of houdt hij/zijn niet zijn/haar vakliteratuur bij.

aricia
door aricia - Nov 5, 2013 om 13:54
36 Antwoorden / 20 Vragen

Allereerst hartelijke dank voor al Uw reacties !
En uiteraard was ik ook erg blij met de antwoordt van het diabetes fonds zelf.
Inderdaad is het bij mij zo dat als ik 2 pillen van 500 gram Metfomine slik , ik er buik en darmklachten van krijg en slik ik er 1 helpt het niet voldoende om de suiker waarde te verlagen.
Tegen Tenormin wil ik ook hartelijke dank zeggen want ik wist helemaal niet dat er nog een middel was en je begrijpt , dit leg ik dus ook voor aan mijn diabetes zuster:)))
Tenslotte moet iemand haar bijscholing geven toch want blijkbaar leest ze de vakbladen er niet op na.

Nogmaals hartelijke dank allemaal en ik kom met jullie antwoorden weer een stuk verder !

Groetjes ,
Aricia

tenormin
door tenormin - Nov 5, 2013 om 14:07
16844 Antwoorden / 108 Vragen

Nog eventjes, aricia, wat ik slik hoeft niet te betekenen dat dit middel voor jou wel goed zou zijn, hoor. Er zijn veel tabletten op de markt voor diabetes 2; ik heb er baat bij maar niet iedere patiënt reageert hetzelfde. Waarmee ik je alleen maar wil zeggen: wat voor mij goed is het misschien ook niet goed bevalt. Ben in de verste verte geen arts, dus "schrijf niets voor"; stel je voor.

@costnix, die bijscholingscursussen zijn toch zeker verplicht voor artsen en praktijk ondersteuners! Hoor hier regelmatig dat hij/zij niet aanwezig is vanwege die cursus, zeker 2x per jaar.

costnix
door costnix - Nov 5, 2013 om 14:37
2874 Antwoorden / 1 Vragen

@tenormin

bijscholing is voor iedereen in de medische wereld nodig, maar de praktijk is vaak weerbarstig. er is lang niet altijd budget voor iedereen om nageschoold te worden. Op de afdeling radiologie waar ik werkte, was er maar een budget voor 4 nascholingen per jaar op een personeelsaantal van vijfentwintig. er werd geloot wie er op cursus ging. Zelf betalen van een cursus kon, maar je kreeg geen verlof om de cursus te volgen.

tenormin
door tenormin - Nov 5, 2013 om 14:59
16844 Antwoorden / 108 Vragen

@costnix, wat u over nascholing schrijft, daar alles weet ik niets over/van: alleen, bij de praktijk van mijn arts + praktijk ondersteunster daar weet ik van dat ze allebei per jaar twee nascholingen doen. En uiteraard weet ik absoluut niet wie dat betaalt. En over "verlof", ook daar heb ik 'geen kaas van gegeten'; arts zit met 3 anderen in een maatschap. Maar omdat ik over het nieuwe medicijn had gelezen wilde ik toch weten of het iets voor mij zou zijn, niet dus. M.a.w. ze waren er wel van op de hoogte.

diumenge
door diumenge - Nov 5, 2013 om 16:57
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Weet niet of het om hetzelfde middel gaat maar straks even naar Tijd voor MAX kijken dan. Dokter Ted vertelt over de nieuwe pil voor diabetici, dapagliflozine.

aricia
door aricia - Nov 5, 2013 om 17:13
36 Antwoorden / 20 Vragen

Djw Diumenge , Heb de tv gelijk aangezet :)) , het begint om 17.35 op ned 2 voor de mensen die ook willen kijken.

Nog even over die bijscholing , mijn suiker zuster is echt een schat van een mens maar ze zit nog volop in de opleiding dus dan moet je als patient maar helpen wat je kunt he ;))

Groetjes ,
Aricia

tenormin
door tenormin - Nov 5, 2013 om 17:20
16844 Antwoorden / 108 Vragen

Het nieuwe middel het Forxiga dus ben benieuwd wat dokter Ted te vertellen heeft. (Met dank trouwens, Diumenge).

tenormin
door tenormin - Nov 5, 2013 om 18:33
16844 Antwoorden / 108 Vragen

@ aricia. Nou, daar werd je ook niet veel wijzer van, van die dokter Ted. Hij gebruikte de Latijnse naam; schuif dat maar op een ander bordje. Kreeg niet de indruk dat hij er een strak voorhoofd van kreeg. Had jij er wel iets aan?

costnix
door costnix - Nov 5, 2013 om 21:41
2874 Antwoorden / 1 Vragen

@aricia
Ik zou die zuster in ere houden. De mensen in opleiding hebben de meeste kennis en de drive om hun patiënten goed en menswaardig te behandelen.

pi
door pieterwolters - Nov 6, 2013 om 09:41
3610 Antwoorden / 0 Vragen

De Telegraaf is een medisch vakblad. Schande dat de professionals niet direct alles daar uit overnemen.

aricia
door aricia - Nov 6, 2013 om 12:16
36 Antwoorden / 20 Vragen

Gm Tenormin ,

hahaha nee ik had er ook niet echt veel aan , die dr Ted raffelde het maar een beetje af he , het item was ook erg kort dus het viel me een beetje tegen :)))
Maar goed , heb sinds gisteren al heel wat bijgeleerd van de ervarings deskundigen hier dus ik mag helemaal niet klagen.
Nogmaals Hartelijke Dank allemaal !!

Groetjes ,
Aricia