sr
door srkooy Jun 22, 2016 om 14:07
Voeding & gezondheid

Dure medicijnen

Wegens boezemfibrilatie van mijn echtgenote schreef haar specialist het medicijn Pradaxa 150mg 2 x per dag voor. Kosten per jaar € 899,=. Voorts diende zij daarbij wegens de nodige bijwerkingen eveneens Esameprazol 40mg in te nemen. Op verzoek is dit wegens de verkeerde bijwerkingen (zij heeft tevens leukemie) verminderd naar 20mg 1 x per dag. Kosten per jaar plm € 70,=. Totaal derhalve zo'n € 970,= aan pure medicijnkosten ! Ik (echtgenoot) gebruik wegens 2 x longembolie het medicijn Fenprocumon 3mg ½ tablet per dag. Totale medicijnkosten per jaar € 45,=. Tussendoor moet ik af en toe bloed prikken bij de trombosedienst. Zij betaalt dus 20 keer zoveel voor een antistolselmiddel dan ik. Volgens de specialist is dit thans het protocol !!(??). Voordeel: zij hoeft niet meer bloed te laten prikken. Ons bezwaar tegen de hoge kosten werd zondermeer weggewuifd. Mijn 1e vraag is of dit de wijze van kostenbesparing is. De 2e vraag is of dit inderdaad het protocol is. Mijn conclusie is dat een weerwoord tegen een dergelijke mening van de patient "not done" is. Hoe zit het nu eigenlijk ?

13142 7 Rapporteer

Cookies
door Cookies - Jun 22, 2016 om 14:39
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Dus jij gaat op de stoel van de arts zitten? Jij vindt dat je partner ook wel jouw medicijn kan gebruiken? En over protocollen kan niemand je hier iets zeggen, behalve dat specialisten idd met protocollen werken.

Ze kan wel aan de specialist vragen of er goedkopere medicijnen zijn die ook /net zo goed werken.

costnix
door costnix Jun 22, 2016 om 14:56
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Van zo'n protocol mag worden afgeweken, mits er een goede reden voor is.

Cookies
door Cookies Jun 22, 2016 om 15:03
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Dat klopt, maar een goede reden is natuurlijk niet dat het volgens de patiënt wel goedkoper kan.

sr
door srkooy Jun 23, 2016 om 12:06
22 Antwoorden / 4 Vragen

Mijn verhaal over de dure Pradaxe is feitelijk nog erger. Mijn echtgenote heeft, behalve leukemie en hartproblemen, tevens de Ziekte van Wegener (immuunziekte), waardoor haar witte bloedlichaampjes zich tegen haar keren. Sedert plm een jaar is dit stabiel maar kan plots weer opvlammen en ook dodelijk zijn. Toevallig of niet: de door haar cardioloog voorgeschreven Esameprazol kan, als bijwerking, óók haar witte boedlichaampjes aantasten !!!!!!!!!!!! En tóch blijven ze (óók haar hematoloog !!) volharden in het gebruik van Pradaxa. Wij gaan niet op de stoel zitten van de artsen maar trachten een zo "gezond" mogelijke medicatie te krijgen met de geringste kosten. Was dit niet het programma van de minister van VWS Schippers ?

tijger1
door tijger1 - Jun 22, 2016 om 15:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En weet u wel wat dat bloedprikken kost?

gerbera
door gerbera - Jun 22, 2016 om 17:08
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Sinds 2015 wordt Pradaxa vergoed door de zorgverzekering. U betaald dus slechts de eigen bijdrage en de rest de zorgverzekering.

De vergoeding van Pradaxa® via de terugbetalingsregeling van HEVO Consult wordt stopgezet, omdat de zorgverzekeraars vanaf 1 oktober 2015 ook voor de indicaties van acute behandeling van Diep Veneuze Trombose (DVT) en LongEmbolie (LE) en ter voorkoming van herhaling van beide aandoeningen (DVT en LE1) het medicijn Pradaxa® vergoedt. Lees hier verder; http://www.hevoconsult.nl/terugbetalingsregeling/apothekers/pradaxa

jonnes
door jonnes - Jun 22, 2016 om 20:00
32 Antwoorden / 0 Vragen

Bij boezemfibrilleren wordt normaal acenocoumarol of fenprocoumon voorgeschreven. Dit zijn de "normale" anticoagulantia waarbij men gecontroleerd dient te worden door de trombosedienst. Pradaxa of dabigatran is een nieuw soort antistollingsmedicijn wat anders werkt op de bloedstolling. Men hoeft daarbij niet gecontroleerd te worden door de trombosedienst. Mensen met verminderde nierfunctie moeten er mee uitkijken. Hoe het zit met iemand die leukemie heeft durf ik niet te zeggen. Waarom de arts perse wil dat uw vrouw pradaxa gebruikt kan ik niet verklaren. Een beetje sociale arts legt u dat uit en ook waarom de "normale" antistollingsmedicijnen eventueel niet geschikt zouden zijn voor haar. En u heeft natuurlijk altijd recht op een second opinion. Verder weet ik dat de cardiologen van het ziekenhuis waar ik werk nog steeds voor de "oude" anticoagulantia kiezen. Dit vanwege de bijwerkingen van de "nieuwe" medicijnen.

sr
door srkooy - Jun 23, 2016 om 12:20
22 Antwoorden / 4 Vragen

Ik wil nog iets toevoegen aan de medicatie van mijn echtgenote. Zij heeft sedert 2005 eveneens de ziekte van Wegener(immuunziekte) waardoor haar witte bloedlichaampjes zich tegen haar keren. De ziekte kan dodelijk zijn bij te late diagnose. De aan haar voorgeschreven Pradaxa moet wegens bijwerkingen worden begeleid door een ander medicijn n.l. Esomeprazol. Toevallig of niet: Esomeprazol kan haar witte bloedlichaampjes aantasten. En dát moeten we nu net niet hebben. Maar haar cardioloog en zelfs haar hematoloog zijn hiervoor - ondanks de mogelijke fatale bijwerking van Pradaxa (dat is bekend !) - ongevoelig. 't Lijkt ons in dit geval de macht van de farmaceut waarvoor zij gevoelig zijn geworden. Kosten ? Ja, wij denken aan onze eigen portemonnaie v.w.b. het eigen risico, zonder daarbij haar gezondheid uit het oog te verliezen, en aan de slogan van Schippers: kosten Gezondheid moeten omlaag !

tijger1
door tijger1 - Jun 23, 2016 om 14:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Misschien kan uw vrouw dan beter eens een second opinion vragen over de medicijnen bij haar aandoeningen. Gezien het feit dat u zo twijfelt aan de behandelende specialisten.

De slogan van minister Schippers lijkt me in haar geval, en ook in heel veel andere gevallen, volkomen irrelevant.

hansje klein
door hansje klein - Jun 23, 2016 om 16:09
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Gaat u tegen de behandelende arts van uw echtgenote ook zo 'tekeer' als hier? Misschien kan zij in een rustig gesprek met de behandelaar overleggen en u later de uitkomst meedelen. Blijft natuurlijk nog een second opinion, maar wanneer de protokollen identisch zijn......? Kan me niet voorstellen dat uw echtgenote een proefkonijn wil zijn.