jo
door jos2006 Aug 2, 2013 om 20:50
Voeding & gezondheid

Eieren met een laagje

Vandaag kookte in een pannetje 4 scharreleieren gekocht bij AH. Aan het kookwater voegde ik een scheutje azijn toe (voor de geur) en een beetje zout. Ik liet de eieren onder stromend water afkoelen en liet ze verder enige tijd in het pannetje staan. Toen ik de eitjes wilde pellen kon ik zomaar een bruin velletje van de eieren afvegen. Kan iemand zeggen of deze eieren door de eierboer langer houdbaar werden gemaakt door ze van een coating te voorzien. Het is toch nog lang geen Pasen.

4134 14 Rapporteer

dearagain
door dearagain - Aug 2, 2013 om 20:59
2462 Antwoorden / 7 Vragen

*exact hetzelfde heb ik enige tijd geleden ook meegemaakt

valerius-2
door valerius-2 - Aug 2, 2013 om 22:39
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Mischien om er een moot gave indruk te maken.

jo
door jos2006 - Aug 2, 2013 om 23:09
87 Antwoorden / 41 Vragen

[quote=valerius-2 schreef op vrijdag 2 aug 2013, 22:39]Mischien om er een moot gave indruk te maken.

een ei is een ei en je moet het niet fraiier maken dan het is

jo
door jos2006 - Aug 2, 2013 om 23:45
87 Antwoorden / 41 Vragen

Morgen tik ik weer een eitje en het zo mooi zijn te weten of er met de eieren gekke dingen gebeuren. Ik neem aan dat het scheutje azijn eb het snufje zout geen invloed op de eierschaal hebben. Misschien heeft een deskundige een verklaring.

aurora1
door aurora1 - Aug 2, 2013 om 23:59
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dag jos2006,

Kijk eens hier (klik) onder conserveren.

vr.gr.

tenormin
door tenormin - Aug 3, 2013 om 00:17
16845 Antwoorden / 108 Vragen

Aurora1, die site had ik ook maar bij doorlezen niet doorgegeven want: ik zie nergens waarom er een bruin velletje door ontstaat. Normaliter is dat wit(tig). En ik neem aan dat jos2006 juist nieuwsgierig is waarom het velletje bruin is.

hutch
door hutch - Aug 3, 2013 om 08:21
4515 Antwoorden / 29 Vragen

[quote=jos2006 schreef op vrijdag 2 aug 2013, 23:45]Ik neem aan dat het scheutje azijn eb het snufje zout geen invloed op de eierschaal hebben
Azijn heeft wel degelijk invloed op eierschalen.
Eierschalen zijn van kalk en kalk lost op door zuur, dus ook azijn........
Daarbij wordt het effect van azijn ook nog eens versterkt doordat het kokendheet water is.
Dus mogelijk heeft dat velletje te maken met die (gedeeltelijke) oplossing van de kalk.

Als u nu nog eens zo'n ei kookt zonder azijn, met alleen maar een beetje zout, dan kunt u zien of de azijn de 'veroorzaker' is.

edrick3
door edrick3 - Aug 3, 2013 om 10:19
27632 Antwoorden / 85 Vragen

[quote=dearagain schreef op vrijdag 2 aug 2013, 20:59]*exact hetzelfde heb ik enige tijd geleden ook meegemaakt

OT
Ja, en?

jo
door jos2006 - Aug 3, 2013 om 10:21
87 Antwoorden / 41 Vragen

Als u nu nog eens zo'n ei kookt zonder azijn, met alleen maar een beetje zout, dan kunt u zien of de azijn de 'veroorzaker' is.

Bedankt voor dit antwoord. Als ik goed opgelet had bij de natuurkundelessen op school had ik het kunnen weten. Ik stond alleen verbaasd van de hoeveelheid kalk (schaal) die ik van het gekookte ei kon afwrijven. Het zag uit als huid met grote pigmentvlekken. Het proefje zonder azijn zal ik zeker doen.

dearagain
door dearagain - Aug 3, 2013 om 19:07
2462 Antwoorden / 7 Vragen

[quote=edrick3 schreef op zaterdag 3 aug 2013, 10:19][quote=dearagain schreef op vrijdag 2 aug 2013, 20:59]*exact hetzelfde heb ik enige tijd geleden ook meegemaakt

OT
Ja, en?

*dan zijn er al 2 personen in Nederland die dit verschijnsel opmerkten

*temeer een aanmoediging voor de respondenten op dit forum, om hier een verklaring voor te geven

*tenzij de deskundigheid ontbreekt, ewel dan hebben we pech

czar
door czar - Aug 3, 2013 om 19:45
1209 Antwoorden / 20 Vragen

Wat de versheid van het ei te maken heeft met het velletje zie ik niet.
De versheid van een ei test je door het ei onder te dompelen in water.
Des te verder het ei omhoog gaat staan, des te ouder het is. Een geheel vers ei blijft op de zijkant liggen.
Na de leg zijn eieren (ook buiten de koelkast) 4 weken houdbaar.

dearagain
door dearagain - Aug 3, 2013 om 20:06
2462 Antwoorden / 7 Vragen

[quote=czar schreef op zaterdag 3 aug 2013, 19:51]Bij nader inzien: zuur (dus ook azijnzuur) lost kalk op. Dit proces wordt enorm versterkt door hitte.
Koel je daarna de eieren weer snel af met koud water dan is het proces omgekeerd. De opgeloste kalk slaat deels weer neer op het ei. Je velletje is dus niets anders dan een kalklaagje dat in eerste instantie opgelost werd van de eierschaal. Een tweede schaal zeg maar.

*dit lijkt me (zoals ook hutch al suggereerde) een aannemelijke verklaring

*met dank!

jo
door jos2006 - Aug 4, 2013 om 00:38
87 Antwoorden / 41 Vragen

[quote=dearagain schreef op zaterdag 3 aug 2013, 19:07][quote=edrick3 schreef op zaterdag 3 aug 2013, 10:19][quote=dearagain schreef op vrijdag 2 aug 2013, 20:59]*exact hetzelfde heb ik enige tijd geleden ook meegemaakt

OT
Ja, en?

*dan zijn er al 2 personen in Nederland die dit verschijnsel opmerkten

*temeer een aanmoediging voor de respondenten op dit forum, om hier een verklaring voor te geven

Ei-ologen aller landen verenigt U. Dit probleem moet worden opgelost. Een land als Nederland kan niet zonder eieren.
*tenzij de deskundigheid ontbreekt, ewel dan hebben we pech

czar
door czar - Aug 4, 2013 om 13:08
1209 Antwoorden / 20 Vragen

Bij nader inzien: zuur (dus ook azijnzuur) lost kalk op. Dit proces wordt enorm versterkt door hitte.
Koel je daarna de eieren weer snel af met koud water dan is het proces omgekeerd. De opgeloste kalk slaat deels weer neer op het ei. Je velletje is dus niets anders dan een kalklaagje dat in eerste instantie opgelost werd van de eierschaal. Een tweede schaal zeg maar.