wv
door wvds Jan 17, 2005 om 20:36
Voeding & gezondheid

Eten van veel groene groente schadelijk?

Ik heb wel eens gehoord dat je niet te vaak groene groente moet eten omdat dit schadelijk kan zijn , vooral voor kleine kinderen.Ik geloof dat het te maken heeft met nitraatgehaltes?

Weet iemand hiervan , en is spinazie uit een pot dan ook niet goed ?als je daarnaast bijvoorbeeld ook nog andijvie of boeren kool eet in dezelfde week?

8073 7 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jan 17, 2005 om 21:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag wvds,

Er zijn nogal wat sprookjes die de ronde doen op het gebied van voeding. In Nederland hebben we gelukkig een deskundig instituut waar je met alle vragen over voeding terecht kunt. Gebruik de onderstaande links en als je het antwoord op je vraag niet kunt vinden kun je het Voedingscentrum gewoon opbellen. Sukses, groeten, Ton.

Voedingscentrum:

Homepage van het Voedingscentrum

De schijf van vijf

Vragen? U kunt ons ook bellen!

Wilt u iets weten over gezond eten, voedselveiligheid of voedselovergevoeligheid? U kunt ons ook bellen: (070) 306 88 88 (werkdagen 9.00 - 17.00 uur). Een team van voedingsdeskundigen zit klaar om uw vragen te beantwoorden.

ve
door verwijderd - Jan 17, 2005 om 21:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Veel is in alle gevallen schadelijk. Weinig is dat ook. Gezond is volgens mij om evenwichtig van alles genoeg te eten.

GSM

ve
door verwijderd - Jan 18, 2005 om 00:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ cats neem de rest er ook nog even bij:

Nitraatrijke groenten zijn andijvie, rode bieten, bleekselderij, Chinese kool, koolrabi, paksoi, postelein, raapstelen, waterkers, alle soorten sla, spinazie, spitskool en venkel.

Het Voedingscentrum adviseert:

  • Eet dagelijks twee ons groente waarvan maximaal twee keer per week nitraatrijke groente.

  • Geef baby’s jonger dan 6 maanden geen nitraatrijke groente. Ze zijn gevoeliger voor de negatieve gevolgen van nitriet.

  • Potjes babyvoeding bevatten weinig nitraat. Dat geldt ook voor potjes met spinazie.

  • Bewaar verse nitraatrijke groente niet langer dan twee dagen in de koelkast.

  • Bewaar geen resten bereide nitraatrijke groente.

  • Gebruik geen groentenat van nitraatrijke groente voor soep of saus.

  • Verwijder de hoofdnerven en buitenste bladeren van sla.

  • Eet ’s winters diepvriesspinazie. In de winter bevat verse spinazie meer nitraat.

  • Eet vis en schaaldieren alleen met een groente waar weinig nitraat in zit, zoals worteltjes. Door nitraatrijke groente te combineren met vis, schaal of schelpdieren zoals garnalen en mosselen kunnen voor het lichaam schadelijke stoffen ontstaan.

groet tuinfreak

ve
door verwijderd - Jan 18, 2005 om 13:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

bedankt voor de tip ,

alles is mij duidelijk geworden!

ve
door verwijderd - Jan 18, 2005 om 13:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo wvds,

Nitraat of nitriet:

Nitraat is een stof die van nature in drinkwater en groenten voorkomt. Het is nauwelijks schadelijk voor mensen. Door het bewaren, bereiden of het eten van groente wordt nitraat gedeeltelijk omgezet in nitriet. Nitriet kan de beschikbaarheid van zuurstof in het bloed verminderen. Daarom is het advies volop groente te eten, maar niet vaker dan twee keer per week nitraatrijke groenten te kiezen.

Ook moet nitraatrijke groente niet samen met vis, schaal- of schelpdieren worden gegeten. Dit voorkomt de vorming van mogelijk kankerverwekkende nitrosamines in het lichaam

Maakt  alle misschien iets  duidelijker, maar natuurlijk nog niet alles.

Groet
cats

ve
door verwijderd - Jan 18, 2005 om 14:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wijze woorden van nGSM :-) Enc.

ve
door verwijderd - Oct 16, 2005 om 14:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nitraat komt in sommige groenten voor: met name in bladgroente als andijvie, postelein, sla en spinazie, maar ook in bieten, spitskool, chinese kool en bleekselderij. Met name kasgroenten zijn rijk aan nitraat, omdat de lichtkwaliteit in de kassen minder is dan buiten, in het veld. Nitraat kan zowel buiten het lichaam als in het lichaam zelf worden omgezet in nitriet; dit gebeurt onder invloed van bacterien. Nitriet veroorzaakt een zuurstoftekort. Verlepte groente (bacterie werking) en opgewarmde groenten kunnen veel nitiet bevatten. Nitraat wordt niet onschadelijk gemaakt door verhitting. Vandaar dat variatie belangrijk is. Geen enkel voedingsmiddel, in dit geval groente, kan ons elke stof leveren die we nodig hebben. Bovendien is er zoveel om uit te kiezen dat je de ogelijkheid hebt om voor variatie te kiezen. Een goede tip is ook om groenten te kopen van het seizoen.