Ne
door Nena-Mea Jun 1, 2016 om 11:46
Voeding & gezondheid
Hoe gezond is vegetarische vleesvervangers?

Er zijn allerlei vleesvervangers te koop, van duur tot goedkoop. Welke merken zijn goed? of is het een kwestie van smaakt?

Is soja beter ( niet voor de natuur) of plantaardig?

Hoe zit dat met de vetten die gebruikt worden, ze zijn immers allemaal al klaar voor gebruik.

Wat betekent 'arm aan verzadigde vetten'. Op de verpakking staat: Vetten 6,0 g waarvan verzadigd, 0,7 g, dan is het toch niet arm aan verzadigde vetten?

13357 13 Rapporteer

aurora1
door aurora1 - Jun 1, 2016 om 11:52
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dit lijkt wel een vraag van (een alias van) @1953.....
U kunt de antwoorden op deze vragen heel gemakkelijk zelf op internet vinden:
http://lmgtfy.com/?q=Hoe+gezond+zijn+vegetarische+vleesvervangers

Ne
door Nena-Mea Jun 2, 2016 om 18:22
Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor uw reactie!

tijger1
door tijger1 - Jun 1, 2016 om 12:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dus iets meer dan ééntiende van de vetten is verzadigd. Is toch prima, kan dus rustig "arm" genoemd worden.

En wat is "gezond". Men moet eten. Ook een beetje vlees kan geen kwaad.

Ne
door Nena-Mea Jun 2, 2016 om 18:23
Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor uw reactie!

reflecs
door reflecs - Jun 1, 2016 om 15:08
1859 Antwoorden / 4 Vragen

Het is niet altijd gezond want, zoals u zelf schrijft, kant en klaar. Dus soms is het opletten met de hoeveelheid zout die is toegevoegd.
Om een volledige vervanger te zijn moet het hieraan voldoen:

Bij het bereiden kunt u ook uitproberen hoeveel boter/olie nu echt nodig is voor het bakken, of misschien zonder extra in de oven.

U kunt ze ook zelf maken :)https://privatelee.com/search/?q=vivera+vleesvervanger+gezond#q=zelf+vleesvervanger+maken

Misschien is dit handig?https://www.vegetariers.nl/lekker/30-dagen-vegetarisch.

Ne
door Nena-Mea Jun 2, 2016 om 18:23
Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor uw reactie!

jo
door jorisw - Jun 1, 2016 om 16:09
4340 Antwoorden / 1 Vragen

"Kant-en-klare" vleesvervangers zijn helemaal niet nodig. Het is veel goedkoper/gezonder/etc om met basisingredienten de juiste voedingsstoffen binnen te krijgen. Dan weet je tenminste wat je eet en op jaarbasis houdt je een leuk bedrag over.

Ne
door Nena-Mea Jun 2, 2016 om 18:24
Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor uw reactie!

Ma
door Mat Matheij - Jun 1, 2016 om 18:27
986 Antwoorden / 3 Vragen

Zelfs de Consumentenbond kan niet bepalen wat al dan niet volledig "gezond" is. Verzadigde vetten zijn ongezond. Soja is een van de belangrijkste ingrediënten van vleesvervangers. Niet perse ongezond maar wanneer de vrijhandelsovereenkomst tussen de VS en Europa tot stand komt krijgen wij alhier ook genetisch gemodificeerde producten. Daar zit de consument niet op te wachten -zo bleek al- maar in de "politiek" doet men maar wat.

Ne
door Nena-Mea Jun 2, 2016 om 18:25
Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor uw reactie!

akkerdistel
door akkerdistel - Jun 1, 2016 om 18:53
1790 Antwoorden / 3 Vragen

Is niet gezond, kijk naar de ingrediëntenlijst, het zout alleen al is vragen om gezondheidsproblemen. Beter koop je gewoon vlees* (enkel en alleen als de ingrediëntenlijst uit één ding bestaat) eet hiervan 100 gram. Veel beter voor je en bovenal fors goedkoper.

*liefst rund en kip, heel af en toe een krulstaartje of zo'n heel lief lammetje is geen probleem, liefst bij 'n biologische slager opdat het diertje dan een beter leven heeft gehad. En vermijd ook die goedkope kweekvis!

Ma
door Mat Matheij Jun 1, 2016 om 20:14
986 Antwoorden / 3 Vragen

Er bestaat een wederom aangepast advies op 'papier' van de gezondheidsraad.  Valt ook te lezen via internet. Gebruik van vlees is in het algemeen af te raden. De mens is in tegenstelling tot allerlei aannames geen carnivoor. Vis veel groenten meer dan vorige malen. Er is daarnaast aangetoond dat vlees eerder leidt tot alvleesklierkanker. Dat laatste staat niet specifiek in dit rapport.

Ne
door Nena-Mea Jun 2, 2016 om 18:26
Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor uw reactie!

tenormin
door tenormin - Jun 1, 2016 om 23:03
16847 Antwoorden / 108 Vragen

Nena-Meja, ja, het is een kwestie van smaak en de ingrediënten lezen. En, al is het vegetarisch: vergeet het 'vet'percentage en let vooral op het zout. Vegetarisch klink oh zo gezond, maar smaak moet ergens vandaan komen. Soja op zich is okay, natuurlijk maar.... Ben je een echte vegetariër, okay, maar een goed stukje vis of vlees is wel 'eerlijker' dan. Moet je alleen een goede vis- of vlees verkoper vinden.

Ne
door Nena-Mea Jun 2, 2016 om 18:27
Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor uw reactie!

tijger1
door tijger1 - Jun 1, 2016 om 23:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@mat matheij

Een mens is helemaal geen carnivoor, maar een omnivoor.

Ma
door Mat Matheij Jun 2, 2016 om 00:55
986 Antwoorden / 3 Vragen

Omnivoor en wat doet dat terzake aangaande het betoog. Er stond geen Carnivoor. Alleseter dus. Commentaar stond onder akkerdistel.

me
door mein33 - Jun 2, 2016 om 09:53
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@nena-mea,

U schrijft : Is Soja beter (niet voor de natuur) of plantaardig?

Saja wordt gemaakt van Sojabonen en voor zover ik weet zijn bonen nog steeds plantaardig ;-))
Het woorddeel "aardig" uit  plantaardig zegt al genoeg.
Het is allemaal leuk en "aardig" voor de commercie, er worden kapitalen verdient aan dergelijke zgn. vleesvervangers welke zijn gemaakt van goedkope plantaardige produkten en die met uw en mijn gezondheid weinig of niets van doen hebben.
Waarom zou je als je een keertje geen vlees wil eten een vleesvervanger nodig hebben, je kunt immers heel simpel het vlees weglaten en meer aardappelen en "verse" groenten eten.
Dat is ook nog eens veel goedkoper en vooral smakelijker dan al die gemodificeerde troep die we ons, voor veel geld, in de maag laten splitsen.

Ne
door Nena-Mea Jun 2, 2016 om 18:28
Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor uw reactie!

lp
door lpaard1981 - Jun 3, 2016 om 11:53
50 Antwoorden / 1 Vragen

als je helemaal geen vlees eet, krijg je uiteindelijk een tekort aan vitamine B12. deze vitamine heeft je lichaam wel nodig en daarom is het vleesvervangen voor een vleesvervanger wel een goed idee. natuurlijk kun je vlees ook vervangen voor bonen of eieren. deze bevatten ook vitamine B12 en zijn lang niet zo duur als de kant en klare vleesvervangers. en met eieren en bonen kun je heel veel doen.

Ma
door Mat Matheij Jun 3, 2016 om 17:57
986 Antwoorden / 3 Vragen

Lees gewoon iets over vitamines. Bekijk dan in welke producten B12 zit. Het is een wijdverbreid onzinverhaal dat in vlees vitamine B12 zit of in voldoende mate. Niet vlees googlen maar B12. Kom je er vanzelf achter.

lp
door lpaard1981 Oct 15, 2016 om 12:04
50 Antwoorden / 1 Vragen

Vlees is wel de belangrijkste bron voor vitamine B12.
Peulvruchten bevat het ook maar in veel kleinere mate. vlees is en blijft de belangrijkste bron van vitamine b12.

reflecs
door reflecs Oct 15, 2016 om 16:47
1859 Antwoorden / 4 Vragen

@lpaard1981, bij veel vleesvervangers gemaakt van groente die in de winkel te koop zijn wordt extra B12 toegevoegd. B12 zit in eieren, zuivel en vlees, maar niet in peulvruchten. Zie link hieronder van aurora1.

aurora1
door aurora1 - Jun 3, 2016 om 18:30
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Denk anders eens aan peulvruchten als vleesvervangers. Lees eventueel hier: http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/peulvruchten.aspx
Ik kwam dit nog tegen: http://www.consumentenbond.nl/actueel/nieuws/2014/vleesvervangers-schieten-tekort/

corrie burgers
door corrie burgers - Jun 5, 2016 om 13:03
5 Antwoorden / 0 Vragen

Is soja gebruiken uberhaupt wel gezond voor mensen. Vooral omdat soja op grote schaal genetisch gemanipuleerd is.
Hebben wetenschapper eigenlijk ooit wel eens goed onderzocht wat genetisch gemanipuleerd voedsen met onze genen doet?

gerbera
door gerbera - Jun 5, 2016 om 16:08
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Alle zinnige en onzinnige reacties ten spijt, er bestaat geen gelijkwaardige vervanger van vlees. Vlees is een natuurlijk product waar alle voedingstoffen, die een mens nodig heeft, in zitten en zijn niet op natuurlijke manier te vervangen.