ar
door arnold3 Jul 4, 2014 om 15:02
Voeding & gezondheid

Moet ik die tandartsrekening betalen?

Na 3 jaar voorbereiding en 4000 euro aan betaalde rekeningen woerd bij mij vorige maand de kroon op een implantaat geplaatst. Voortaan zou ik met die kant van mijn gebit weer kunnen kauwen. Helaast zat het implantaat twee dagen later al los. Met spoed terug naar de tandarts dus. Die constateerde dat het implantaat er weer uit moest, met wortel en al. En dat er geen opposing is voor dit problem.Nu zit ik met een gat in mijn mond, zonder een plan om dat gat weer te vullen. De tandaarts stuurt me nu een rekening van 1000 euro voor het plaatsen van de kroon die maar een paar dagen gezeten heeft. Ik begrijp best dat ik voor geleverde diensten moet betalen, en dat doe ik ook altijd zonder bezwaar. Maar 1000 euro voor een waardeloze kroon, nadat ik al 4000 aan het mislukte implantaat heb gespendeerd, dat stuit me tegen de borst. Daarom mijn vraag: moet ik die rekening betalen?

14309 30 Rapporteer

zoekster
door zoekster - Jul 5, 2014 om 11:01
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Ik vrees van wel. Dit zou u alleen niet hoeven te betalen als de tandarts u een slechte kwaliteit kroon heeft geleverd of als uw tandarts dit resultaat had moeten zien aankomen voor de behandeling begon.

Een tandarts heeft een inspanningsverplichting en geen resultaatsverplichting. De tandarts moet dus wel haar best hebben gedaan om resultaat te verkrijgen. Een eventuele second opinion zou daar nog uitsluitsel over kunnen geven, maar ik hoor u verder niet mopperen over de kwaliteiten van de tandarts, dus daar ligt het waarschijnlijk niet aan.

Wel heel naar voor u dat alle kosten en moeite voor niets zijn geweest.

su
door superzwaan - Jul 7, 2014 om 12:40
13 Antwoorden / 0 Vragen

Helaas Arnold, zoals zoekster al zegt. Je moet gewoon betalen. Een (tand)arts heeft een inspanningsverplichting en geen resultaatsverplichting. De tandarts moet dus wel haar best hebben gedaan om resultaat te verkrijgen. Als hij echt bewust u verkeerd behandeld heeft zou het wat anders zijn, maar daar klinkt het niet naar en al zou het zo zijn is dat niet te bewijzen.
De tandarts zal het ook vervelend vinden en als je geluk hebt en vriendelijk het gesprek aangaat heb je kans dat hij je korting geeft op een tweede behandeling, maar dat hoeft hij niet te doen.

ka
door kaakje - Jul 7, 2014 om 12:52
109 Antwoorden / 0 Vragen

Ik vraag mij af of er inderdaad betaald moet worden? Heeft de tandarts vooraf aangegeven dat er een risico bestaat dat de kroon los gaat zitten met alle gevolgen vandien? En er bestaat wel garantie mits dat overeengekomen is met de zorgvezekeraar. Dus je moet tegenwoordig voordat je een ingrijpende/kostbare behandeling laat doen eerst je zorgverzekering raadplegen of er een dergelijke afspraak is. Het wordt er allemaal niet leuker op,

Uit Mens en Gezondheid:

Wanneer de kroon vrij snel weer loslaat, is dit vaak het gevolg van het niet goed aanbrengen. De tandarts zal in deze gevallen zelf geen kosten in rekening brengen. Wanneer de tandarts aan kan tonen dat de patiënt onvoorzichtig is geweest met de kroon of de aanwijzingen van de tandarts niet heeft opgevolgd, zijn de kosten voor de patiënt. Vraag bij de eigen tandarts of deze garantie geeft om behandelingen: dit kan per tandarts sterk verschillen.

ja
door janobc - Jul 7, 2014 om 12:54
20 Antwoorden / 5 Vragen

Dit lijkt mij gewoon een wanprestatie ter waarde van 5000 euro. De tandarts wordt geacht deskundig te zijn, dus moet ook kunnen inschatten wat de gevolgen van een behandeling zijn. Dat er nu geen plan B is, verbaast mij helemaal.

Ik zou een andere tandarts / kaakchirurg een second opinion laten uitvoeren, advies vragen aan de ziektekostenverzekering (in het geval dat die de behandeling ook deels betaald hebben), en overleg voeren met Klachtencommissie Tandheelkunde over jouw rechten en plichten.

tijger1
door tijger1 - Jul 7, 2014 om 12:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@kaakje

Het implantaat zat na twee dagen na het plaatsen van de kroon los.

En uiteraard geeft een tandarts geen garantie.

Je gebit is geen auto.

ka
door kaakje - Jul 7, 2014 om 13:02
109 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb voor alle zekerheid mijn tandarts even de vraag van arnold3 voorgelegd. Geen kosten, tenzij de fout bij de patient ligt. Maar die 3 jaar voorbereiding snap ik niet helemaal. En een implantaat wordt vastgeschroefd in het kaakbot. Daarbij genomen dat de een dergelijke ingreep in de basisverzekering zit. Kortom, ik mis een aantal stukjes in het verhaal.

tijger1
door tijger1 - Jul 7, 2014 om 13:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een implantaat moet vastgroeien aan het bot in de kaak.

Implantaten zitten niet in de basisverzekering en ook niet in de meeste aanvullende.

Uit de basisverzekering wordt wel bij een tandeloze mond vaak een "klikgebit" oftewel een prothese op twee implantaten vergoed, met een eigen bijdrage van € 125,00 per prothese.

boppe1943
door boppe1943 - Jul 7, 2014 om 13:34
1129 Antwoorden / 98 Vragen

Het lijkt mij dat de tandarts in gebreke is gebleven. De mensen om mij heen die implantaten hebben met een kroon erop of een klikgebit zijn voorafgaande aan de behandelingen nauwkeurig onderzocht om er zeker van te zijn dat implantaten bij de betrokkenen succesvol zouden zijn. Twee hadden te weinig kaakbot. Daar moest bot uit eigen lichaam gebruikt worden, zodat er botregeneratie kon plaatsvinden. Misschien was dit bij TS ook zinvol geweest. Het is een kostbare ingreep, dus nauwkeurigheid van de tandarts is geboden. Ik zou een gesprek aanvragen met die tandarts en verder klik HIER.

tijger1
door tijger1 - Jul 7, 2014 om 13:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar dan nog kan een implantaat los gaan zitten.

boppe1943
door boppe1943 - Jul 7, 2014 om 13:40
1129 Antwoorden / 98 Vragen

[quote=tijger1 schreef op maandag 7 jul 2014, 12:58]@kaakje

Het implantaat zat na twee dagen na het plaatsen van de kroon los.

En uiteraard geeft een tandarts geen garantie.

Je gebit is geen auto.

Tijger1: Garantie bij de tandarts? Zoals Kaakje al zei. Klik hier.

rb
door rbaardman - Jul 7, 2014 om 13:50
3 Antwoorden / 0 Vragen

Natuurlijk betreft het een inspanningsverplichting zonder gegarandeerd succes op resultaat. Maar als de tandarts zijn werk niet goed heeft gedaan is hij daar wel degelijk voor aansprakelijk. Als je daar werk van wilt maken kun je terecht bij het Tandheelkundig Informatie Punt (http://www.knmt.nl/patienteninfo/klachtenregeling-voor-patienten.html).

er
door erky - Jul 7, 2014 om 14:02
243 Antwoorden / 2 Vragen

Arnold3,
De techniek is als volgt: Eerst wordt gemeten of je voldoen de kaakbeen hebt. Heb je dat wel dan kan het implantaat gezet worden. Heb je dat niet dan is het mogelijk dat ze een stuk bot van elders pakken en het tegen je kaak aan monteren en dan moet dat eerst aan elkaar groeien. Dat heeft tijd nodig, minimaal 6 weken zoals elke botbreuk. Is dat bij jou ook het geval?

Als het kaakbeen eenmaal dik genoeg is, dan kan de implantaat er in. Dan de kroon er op, dat is technisch gezien de meest zekere factor. Je schrijft dat bij jou de implantaat er na een paar dagen uit kwam, die heeft dus niet gehouden.

Als de tandarts alleen heeft gezorgd voor de kroon dan moet je hem betalen. Maar omdat de kaakchirurg heeft gezorgd voor het implantaat en (misschien) het verbreden van het bot, dan kan je daar om herstel vragen. Ik gok een beetje hoe het gegaan kan zijn bij je omdat ik die 4000 euro zag langskomen. Is jouw lichamelijke conditie verder goed (geen osteoporose) dan zou het kaakbeen trouwens voldoende sterk moeten zijn (geworden). Ik hoop dat je hier iets mee kan ...
Sterkte,
Erky

1paul
door 1paul - Jul 7, 2014 om 14:42
3173 Antwoorden / 0 Vragen

ik vrees dat we niet het hele verhaal hebben van TS en daarom ook geen goed gefundeerd antwoord kunnen geven...

zou graag het hele verhaal eerst eens weten van begin tot het einde en wat er allemaal gedaan is voor dat ik een antwoord ggef, ben bang dat nu elk antwoord niet goed of niet helemaal goed is...

j.
door j.f. - Jul 7, 2014 om 15:26
2 Antwoorden / 0 Vragen

De tandarts kan alle kanten uit...die van mij lapte de second opinion van de ACTA aan zijn laars...reageerde niet op een brief van de advocaat en bleek uiteindelijk mijn patiëntendossier verandert te hebben. Dat waren de enige inspanningen waar hij aan voldeed. M.I moet hier een voorziening komen waaraan je de rekening betaald en die pas de tandarts betaald als je tevreden bent. Misschien een ideetje voor KASSA. ?

sc
door scorpio66 - Jul 7, 2014 om 15:33
8 Antwoorden / 0 Vragen

E.e.a. is mij niet geheel duidelijk !
1. u praat over "een implantaat er met de wortel en al uithalen" (???) Een implantaat is al een vervanger van de wortel !
2. Prijskaartje van ruim 4000 euro ?? Het plaatsen van slechts 1 implantaat komt op circa 1000 euro (daadwerkelijke kosten van 1 implantaat = slechts ca. 30 euro; de rest is voorbereiding, honorarium, instrumenten, etc.) en een kroon op de implantaat kost zoiets van 800 euro.
U bent dus:
A. verkeerd voorgelicht, gezien het resultaat.
B. behoorlijk geflest. 4000 ipv ca. 1800 euro.
Naar mijn bescheiden mening horen implantaten thuis bij een kaakchirurg, cq. implantoloog en niet bij een tandarts.
Normaal gesproken moet u betalen, maar leg uw situatie eens voor aan een rechtbijstandverzekeraar ! Lijkt me strek dat in uw geval er geen zaak van gemaakt kan worden.

sc
door scorpio66 - Jul 7, 2014 om 15:36
8 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tijger1 schreef op maandag 7 jul 2014, 12:58]@kaakje

Het implantaat zat na twee dagen na het plaatsen van de kroon los.

En uiteraard geeft een tandarts geen garantie.

Je gebit is geen auto.

sc
door scorpio66 - Jul 7, 2014 om 15:39
8 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tijger1 schreef op maandag 7 jul 2014, 12:58]@kaakje

Het implantaat zat na twee dagen na het plaatsen van de kroon los.

En uiteraard geeft een tandarts geen garantie.

Je gebit is geen auto.

Dan zal de tandarts dit óók gemerkt moeten hebben dat de implantaat los (al) zat bij het plaatsen van een kroon.
Een wortel is te vergelijken met "een spijker in hout" en een implantaat met "een spijker in beton". Muurvast dus. In 2 dagen tijd kan er niet ineens - door ontstekingen of dergelijke - de implantaat los gaan zitten. Er is hier meer aan de hand.

sk
door skybird - Jul 7, 2014 om 16:04
16 Antwoorden / 3 Vragen

4000 euro voor voorbereidingen voor een implantaat? Nou, ik weet niet wat voor tandarts dat is, maar die kan in elk geval goed rekenen zeg. Heb mijn implantaat in het ziekenhuis laten plaatsen en dat kostte mij 1000 euro. De kroon erop bij mijn tandarts kostte 800 euro, dus 5000 euro voor een implantaat en een kroon erop lijkt mij een aanzienlijk prijsverschil. Verder heeft die tandarts toch een wanprestatie geleverd, want hij dient zich van tevoren op de hoogte te stellen of er wel genoeg kaakbot is voor dat implantaat. In mijn geval was dat niet zo en moest er bot worden getransplanteerd vanachter in mijn kaak naar voren en pas na 3 maanden kon toen de kroon erop. Kosten totaal rekening dus 1800 euro en een ziekenhuisbehandeling lijkt mij duidelijk duurder dan die bij een tandarts. Verder ben ik van mening, dat uw tandarts door die wanprestatie van hem betreffende dat implantaat, u die rekening van 1000 euro voor een kroon waar u niets aan heeft toch wel zou verscheuren! Maar nee, die man rotzooit wat aan en laat u alsnog betalen. Ik zou als de donder een andere tandarts zoeken en bezwaar maken tegen die rekening van die kluns, want die man verstaat zijn vak gewoonweg niet!

ro
door roos65 - Jul 7, 2014 om 16:19
1 Antwoorden / 0 Vragen

als ik dit allemaal lees krijg ik het spaans benauwd, volgende week moet ik naar een implantoloog voor een implantaat onderzoek maar na deze gegevens ga ik me wel het een en ander afvragen!

jpm
door jpm - Jul 7, 2014 om 20:14
820 Antwoorden / 28 Vragen

Jaren geleden moest ik implantaten krijgen. Ik was de tweede in onze niet erg kleine stad (destijds ongeveer 130.000 inwoners. In het ziekenhuis plaatste de kaakchirurg de 4 implantaten. Er was op één plek net voldoende kaakbot aanwezig, maar het was mogelijk. Drie maanden heb ik zonder ondergebit moeten leven, de implantaten moesten zo lang vastgroeien. Voorafgaand aan alles kreeg ik een onderzoek van een arts van het ziekenfonds (toen nog), die het rode licht moest geven. Hij testte de mate waarin ik hygiënisch was omgegaan met mijn gebit en dat was in orde.

Na drie maanden zette een tandarts het gebit op de implantaten die eerst weer 'tevoorschijn" moesten worden gehaald, want geheel ingegroeid. Ze zitten nog steeds muurvast. Ontstekingen hadden het resultaat geheel kunnen verpesten, maar ik had geluk. Ik moest slechts de gebitsprothese betalen, de rest werd vergoed door voornoemd ziekenfonds.

boppe1943
door boppe1943 - Jul 7, 2014 om 21:07
1129 Antwoorden / 98 Vragen

@roos 65: vraag welke garantie de implantoloog biedt ;-)

Overigens sterkte hoor. Over voorvallen zoals TS beschrijft heb ik nooit eerder gehoord of gelezen. Komt vast goed!

tijger1
door tijger1 - Jul 7, 2014 om 22:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@roos 65

Ik heb het een paar jaar geleden laten doen, ook door een implatoloog. Ben 200% tevreden. Had ik 10 jaar eerder moeten doen.

Maak u geen zorgen.

Bij de Ts moet heel wat anders en meer aan de hand zijn dat dat drie jaar werk kostte en zoveel geld.

ed
door edcharleston - Jul 7, 2014 om 23:24
1 Antwoorden / 0 Vragen

Snap niets van het hele verhaal €4000 voor een implantaat is het er een van goud?
Ben voor 3 implantaten naar Turkije geweest voor een totaal prijs van €2700 exl kronen a €195.
In Holland moet men voor elke handeling betalen daar is alles incl plus gratis panoramafoto.

me
door menekse - Jul 8, 2014 om 07:26
53 Antwoorden / 3 Vragen

Er staat niet vermeld in het verhaal van TS dat de tandarts die de kroon ook heeft laten maken en geplaatst ook diegene is die het implantaat heeft geplaatst.

@Edcharleston
En daarom is het ook niet verstandig om zulke behandelingen in Turkije etc. te laten doen.

ma
door marcpeter - Jul 8, 2014 om 10:36
1 Antwoorden / 0 Vragen

Second Opinion laten doen bij ACTA

https://www.acta.nl/nl/patienten/Afspraken/second-opinion-acta/index.asp

wimmi20
door wimmi20 - Jul 8, 2014 om 11:11
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Arnold3
ik vraag mij af waarom u hier deze vraag stelt.
Het eerste antwoord dat wordt gegeven geeft u de waarde topantwoord.
U weet niets van het onderwerp, maar het eerste antwoord vindt u gelijk super.
De 21 mogelijk ook juiste antwoorden daarna doen voor u kennelijk niet ter zake.
Beetje raar om het eerste antwoord dat wordt gegeven te accepteren als het juiste antwoord.
Volgens u kloppen de andere antwoorden dus niet ?

boppe1943
door boppe1943 - Jul 8, 2014 om 13:36
1129 Antwoorden / 98 Vragen

@wimmi: inderdaad vreemd dat arnold3 niets meer van zich heeft laten horen of heeft uitgelegd. 3 jaar voorbereiding om een implantaat en kroon te plaatsen is heel uitzonderlijk. De prijs eveneens.

@edcharleston: Fijn dat u tevreden bent over uw Turkse tandarts. Maar voordat lezers uw voorbeeld gaan volgen wil ik gegadigden toch waarschuwen. Ik ben via een Rotterdamse organisatie ook naar Turkije geweest, in mijn geval voor kronen. Hoewel ik tevreden was, heb ik ze terug in NL wel laten keuren door een tandarts. Die vond het prutswerk, geen enkele kroon paste goed op de onderliggende tand of kies. Daardoor zouden er etensresten bij de afgeslepen tand/kies kunnen komen, waardoor er parodontitis en ontstekingen zouden ontstaan met als gevolg dat ik alles kwijt zou raken. Een kies was zover weggerot dat die al snel problemen op zou leveren. Nota bene een kies die als pijler voor een kroon dient. Ik heb ook nog een second opinion laten doen met hetzelfde slechte resultaat. De Rotterdamse tandartsreisorganisator die zelf een tandarts in dienst heeft, kon alles alleen maar beamen, maar een slim contract onthief de eigenaar van aansprakelijkheid. Het gevolg van mijn Turkse reisje was dat alle kronen er weer uit moesten, de stompen moesten ook weer bijgeslepen worden (zo bleef er weinig van over) en de rotte kies moest een wortelkanaalbehandeling ondergaan. Mij heeft zo'n Turkse tandarts alleen maar ellende en veel extra geld gekost. Ik raad iedereen daarom aan om grote ingrepen zoals het aanbrengen van kronen en implantaten door een Nederlandse tandarts uit te laten voeren (maar niet die van arnold3).

@arnold3: Toch nog een tip: Bron Implantaat.nl "Niet vastgroeien van implantaten in het kaakbot.
Bij een klein deel van de behandelingen treedt complicaties op. Het gebeurt soms dat een implantaat niet vast groeit in het kaakbot. De periode waarin een implantaat in het kaakbot vast moet groeien, ligt tussen 6 weken en 6 maanden. De aanhechting van implantaten binnen het kaakbot gebeurt in sommige gevallen niet. De oplossing hiervoor is dat er een nieuw implantaat gezet wordt. Afhankelijk van de oorzaak dat de aanhechting niet voldoet, zal er gekozen worden voor een breder of langer implantaat. Zo zal de aanhechting beter zijn werk kunnen doen."

ar
door arnold3 - Jul 11, 2014 om 16:06
1 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor alle reakties. Ik ga ze van ´t weekend goed bestuderen. En ik merk al dat ik onvoldoende info heb gegeven. Het implantaat was bedoeld als vervanging van een brug, die niet goed meer was. De brug diende tervervanging van een kies die al een tijdje weg was. Als gevolg daarvan was het kaakbot ook verdwenen. Voor het implantaat aangebracht kon worden moest er dus een nieuw kaakbot gecreëerd worden. Dat hebben ze gedaan door een sort poeder in de kaak te brengen dat zich na verloop van tijd zou omvormen tot bot. Dit process duurt normaal gesproken een half jaar, maar bij mij langer omdat het nieuwgevormde bot na zes maanden nog niet sterk genoeg was. Het implantaat rolde er bijna vanzelf weer uit. Na de tweede periode van een half jaar was het bot wel goed genoeg - dachten we. Maar toen de kroon was geplaatst bleek al na een paar dagen dat het mis was. De rest van het verhaal kennen we: het implantaat moest volledig verwijderd worden. Op die plek zit nu een gat dat langzaam aan het dichtgroeien is.

jpm
door jpm - Jul 11, 2014 om 16:26
820 Antwoorden / 28 Vragen

Ja, nu snap ik het probleem, u maakt sowieso niet goed botweefsel aan zodat ook implantaten niet kunnen vastgroeien. Jammer, ik vermoed dat u nooit van implantaten zult gaan genieten. Dat men na de eerdere pogingen om bot aan te maken toch nog geprobeerd heeft een implantaat te maken snpa ik dan weer niet. Men kon verwachten dat dit mis zou gaan. De kosten die men vooraf heeft gemaakt moet u gewoon betalen. Men heeft geprobeerd u te helpen en wist ook vooraf niet dat het niet zou gaan lukken.

aurora1
door aurora1 - Jul 11, 2014 om 16:41
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Het is mij nu ook duidelijker. Inderdaad zult u dat moeten betalen. Uheeft pech dat het niet gewerkt heeft. Als een nieuwe brug niet tot de mogelijkheden behoort kunt u mogelijk een frame(pje) overwegen als dat wel kan, om toch aan die kant te kunnen kauwen, maar dat zal vast al met de tandarts besproken zijn.