eu
door eukie Oct 27, 2008 om 16:35
Voeding & gezondheid

Pate de foie gras

Ooit heb ik in Frankrijk de beroemde pate de foie gras gegeten. Ik wist toen nog niet hoe dat gemaakt werd. De smaak kan ik mij nog goed herinneren: heerlijk, boterzacht. Ik zou het nu niet meer kopen, al was het alleen maar omdat het niet te betalen is. Is er een pate die de smaak en textuur van deze pate benaderd ?

4242 22 Rapporteer

boppe1943
door boppe1943 - Oct 27, 2008 om 22:25
1129 Antwoorden / 98 Vragen

Hooguit eendenleverpaté, maar die wordt op dezelfde dieronvriendelijke wijze verkregen als paté de foie gras ofwel ganzenleverpaté. Er zijn vele soorten paté, maar niets is in smaak vergelijkbaar. Anders konden die ganzen- en eendenkwellers wel inpakken natuurlijk.

Mvg.

jo
door joan - Oct 29, 2008 om 12:02
26 Antwoorden / 4 Vragen

hallo Eukie, omdat het je te duur is eet je het niet meer? nou al was het gratis dan at ik het nog niet, denk je in hoeveel pijn die dieren moeten hebben, laten we het bij die dierenbeulen maar eens door de strot duwen, walgelijk gewoon, en zo kan ik nog wel door gaan met andere dieronvriendelijke hapjes, ik doe er niet aan mee, en hopelijk vele met mij.

redrose
door redrose - Oct 29, 2008 om 12:05
64 Antwoorden / 12 Vragen

Er blijven altijd mensen bestaan die alles door hun strot douwen.

eu
door eukie - Oct 29, 2008 om 13:23
61 Antwoorden / 70 Vragen

joan en redrose: opgewonden standjes ! eerst goed lezen, dan nadenken, dan even wachten en dan reageren. Geen enkel vleesproduct is diervriendelijk ! ! Toch ? ? Ik ben op zoek naar een pate die zogenaamd normaal wordt gemaakt, niet op die manier die ik gerust crimineel durf te noemen (met trechter en stok), maar die smaakt naar die pate van vroeger. Voor mijn part door toevoeging van weet ik wat voor smaakstoffen. En dan hoeft het niet voor niks te zijn.

redrose
door redrose - Oct 29, 2008 om 13:33
64 Antwoorden / 12 Vragen

Euki, het belangrijkste waarom u het niet meer koopt is dat het te duur is. En probeer eens een vegetarisch produkt, met wat kruiden kan dat ook lekker zijn, moet u zelf wel uitproberen natuurlijk, smaken verschillen.

hi
door hippohanna - Oct 29, 2008 om 13:47
1 Antwoorden / 0 Vragen

Helaas Eukie, het is inderdaad zo dat niets de goddelijke smaak van foie gras kan evenaren, (volgens mij zeker geen vegetarisch product, want juist het ontbreken van allerlei kruiden maakt foie gras zo lekker).

Ik heb ooit iets gehoord over stallen waar het licht gemanipuleerd wordt waardoor de ganzen "uit zich zelf" meer eten, maar het fijne weet ik er ook niet van.

Jammer dat het op zo'n dieronvriendelijke manier geproduceerd wordt, daardoor beperk ik het zondigen tot 1 à 2 keer per jaar.

redrose
door redrose - Oct 29, 2008 om 13:48
64 Antwoorden / 12 Vragen

Rook, wat lief van u om zo te schrijven, maar dat neemt niet weg dat het niet meer wordt gegeten omdat het zo DUUR is, niks meer en niks minder.

redrose
door redrose - Oct 29, 2008 om 13:50
64 Antwoorden / 12 Vragen

Rook, wat lief van u o zo te schrijven, maar dat neemt niet weg dat het in 1e instantie niet meer gekocht wordt omdat het zo DUUR is.

redrose
door redrose - Oct 29, 2008 om 13:54
64 Antwoorden / 12 Vragen

Hippohanna, laat het u vooral goed smaken en denk er verder maar niet bij na, ik denk dat u zo over 2 maanden weer gaat genieten.

En voor u te hopen dat u na afloop niet gaat KOKhalsen, ziet er dan ook niet zo smakelijk uit.

or
door orgaard - Oct 29, 2008 om 14:01
2 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb ooit een pate gemaakt van kippenlevertjes, veel roomboter en kruiden. Zeer smakelijk.

eu
door eukie - Oct 29, 2008 om 14:37
61 Antwoorden / 70 Vragen

Zou DAT mogen van redrose ?

eu
door eukie - Oct 29, 2008 om 14:51
61 Antwoorden / 70 Vragen

Zie ik dat goed in jouw logo, Redrose. Heeft jouw poes een luier om. Lijkt toch een beetje dieronvriendelijk. Of dieroneigenlijk.

ro
door rook - Oct 29, 2008 om 14:52
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ben het met je eens: de smaak van fopie gras vergeet je nooit weer als je hem eenmaal hebt geproefs. Des te meer te prijzen dat je - nu je weet hoe het wordt gemaakt - niet meer wilt eten en naar een diervriendelijk en betaalbaar alternatief zoekt.

Des te misselijker, dat de eerste 3 beantwoorders van je vraag zo'n enorm waarde-oordeel over je uitstorten. Hou je rug recht tegenover alle moraalridders die misschien nog volgen om jou deles te lezen.

XX

redrose
door redrose - Oct 29, 2008 om 15:33
64 Antwoorden / 12 Vragen

Eukideuki, je moet wel bij de les blijven hoor, hier wordt een voorbeeld gegeven hoe je ook pate kunt maken, zonder die walgelijke mishandeling. Je voelt je nogal aangesproken, zou ik ook hebben hoor als ik pate de foie gras zou eten.

Nou de volgende reactie weer gewoon doen he.???

redrose
door redrose - Oct 29, 2008 om 15:39
64 Antwoorden / 12 Vragen

En Euki, als je de volgende keer wilt gaan katten over mijn lieve kat die overigens geen luier omheeft, maar gewoon zo mooi getekend is, moet je je toch laten onderzoeken door een hersenchirug, of ga ja altijd katten op een onschuldig dier die hier helemaal niets mee te maken heeft, en al helemaal niet met het onderwerp.

Zij is overigens een zwerfpoes geweest en is met liefde door mij opgevangen, en zo als je kunt zien heeft ze het erg naar haar zin.

En zoals ik net al heb geschreven moet je je wel bij de les houden.

an
door anitast - Oct 29, 2008 om 15:45
11 Antwoorden / 8 Vragen

Waarschijnlijk zul je de smaak nooit kunnen evenaren dus ik ben al lang blij dat u de keuze heeft gemaakt om dit product niet meer aan te schaffen. Ik denk inderdaad met een aantal mensen met mij dat een vegeterische pate ook goed te doen is, of inderdaad een variant die u zelf maakt met een ander soort pate en dan eventueel kruiden. Daarnaast blijft natuurlijk het idee van dit forum wel het beantwoorden van vragen en niet het elkaar "afkatten" (pardon my french). Ik hoop dat de vragensteller een smakelijk alternatief vindt.

roborgh
door roborgh - Oct 29, 2008 om 17:45
4 Antwoorden / 2 Vragen

Makreelmousse is een prima alternatief voor Foie de Gras.

Een simpel en lekker te maken recept:

Ingrediënten
200 gr. makreel, gestoomde
1 kleine komkommer
1 snufje paprikapoeder, Turkse
2 el. mayonaise, zelfgemaakte
1 el. bieslook, verse, gehakte
Citroensap
0.5 dl. slagroom, stijfgeklopte
Peper
Zout
Zeezout
4 stuks slabladeren
Tuinkers
4 takjes peterselie

Bereidingswijze
Benodigde materialen: een zeef. In plaats van zelfgemaakte mayonaise kunt u ook ongesuikerde mayonaise nemen. Fileer de makreel en verwijder zonodig met een pincet alle graten. Wrijf de vis door een zeef. Vermeng in een kom de vispuree met het paprikapoeder, de mayonaise, de bieslook en het citroensap. Spatel er de slagroom door. Breng de mousse op smaak met peper en zout en laat deze in koelkast tenminste 3 uur opstijven. Halveer de komkommer in de lengte, verwijder met een lepel de zaden en een deel van het vruchtvlees, zodat er nog een rand van circa een halve cm overblijft. Bestrooi de komkommerhelften met (zee)zout en laat er een half uurtje het vocht uittrekken, de komkommer smaakt dan ook minder bitter.
Spoel daarna het zout af (Het voordeel van zeezout is dat het gemakkelijk te verwijderen is). Maak de komkommer droog met keukenpapier. Verdeel elke helft, afhankelijk van de lengte, in gelijke stukken (1 - 2 per persoon)

surfsmurf
door surfsmurf - Oct 29, 2008 om 17:55
5 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Eukie,

Alhoewel ik al 15 jaar vegetariër ben, rees bij mij tijdens het surfen over de site van http://www.wakkerdier.nl/foiegras/ een soortgelijke vraag. Je vindt daar nl. een lijst met restaurants, die weliswaar foie gras zouden serveren, maar op hun online-menukaart slechts de term ganzenlever gebruiken. (dekmantel of ...?)

Mijn vraag:
Bestaat er zoiets als biologische/normale ganzenlever? (Pas gras, dus)

Hun antwoord luidde:
"Foie gras is vervette ganzen- of eendenlever met een gewicht van respectievelijk boven de 450 en 300 gram tot wel 1000 gram per lever. Dit is alleen mogelijk door de dieren gedwongen te voederen, wat buitengewoon dieronvriendelijk is. Het is ook mogelijk om ongemeste ganzen- of eendenlever in te kopen (resp. 130 en 90 gram voor een hele lever). Dit zou dan eventueel afkomstig kunnen zijn van een biologisch gehouden dier. Dit komt echter erg weing voor.

Biologische foie gras bestaat niet. Je kunt een dier wel gedwongen voederen met biologisch eten, maar de dwangvoedering an sich is verre van natuurlijk of biologisch en daarom kan foie gras nooit biologisch zijn." (Re:28-10-08)

Ik weet dat dit geen antwoord is op jou vraag (die qua taalgebruik en context met je tweede zin, het "hoe", overigens niets aan duidelijkheid te wensen over laat), maar vond het
informatief een aanvulling op je reden om te zoeken naar een diervriendelijk alternatief.

M.v.g.

ol
door ollie1316 - Oct 30, 2008 om 08:06
5 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo Redrose,
Schat van een kat heb jij en inderdaad een beetje een domme reactie van Euki, al had jouw kat 3 luiers om wat heeft dat met het kwellen van ganzen en eenden te maken? Mensen die foie gras eten moeten van te voren  dezelfde behandeling krijgen en dan kijken of ze het nog een keer willen eten. Ik weiger in een restaurant te gaan eten waar deze ellende op het menu staat en help Wakker Dier aan het compleet maken van hun lijst met foute restaurants, zodra ik er 1 tegen komt heeft Wakker Dier adres en telefoonnummer, geen punt. In mijn vrienden en kennissenkring maak ik ook driftig antireclame voor dit soort gelegenheden.

le
door legiah - Oct 30, 2008 om 08:21
1 Antwoorden / 0 Vragen

hehe, eindelijk op het einde eens 2 mensen die gewoon beginnen met lezen, en antwoord geven, zonder dat ze moraliserend de ander aan het beschuldigen zijn. Zo'n hekel aan he, dat fascistische gedrag van niet-rokers/dierenvrienden die meteen moord en brand beginnen te schreeuwen en iedereen meteen de meest verschrikkelijke verwijten naar hun hoofd slingeren als het niet binnen hun straatje valt. Discussiëren doe je op basis van argumenten en niet op basis van onderbuikgevoelens en emotionele beschuldigingen, dat noemen we peutergedrag. Dus redrose, als je niks te zeggen hebt.......hou dan stil.

ro
door robbys - Oct 30, 2008 om 08:53
10 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Euki.

Als ik jou was zou ik het gewoon heel af en toe eten. Helaas is het duur maar het smaakt dan wel weer heel lekker. Maar het moet ook iets speciaals blijven. Wij eten het bijvoorbeeld altijd met kerst.

Dat je het niet zou mogen eten door de wijze waarop deze dieren gevoed worden is onzin. Dit wordt door de dierenlobby zwaar overdreven. De getoonde beelden worden zwaar aangedikt met commentaar. Het voeden op deze wijze gebeurt een paar keer in de laatste weken en het ziet er erger uit dan het in werkelijkheid is. Deze dieren hebben een leven gehad waar menig kip uit de bio industrie die jij waarschijnlijk zelf ook wel eens op je bordje hebt liggen waarschijnlijk jaloers op zou zijn.

redrose
door redrose - Oct 30, 2008 om 12:05
64 Antwoorden / 12 Vragen

Nou Legiah, jij bent een vriendelijk mens hoor, alleen heb je zelf helemaal niks te zeggen. En ik wil wel zeggen dat de mensen zich bij het onderwerp moeten houden en geen lieve kat erbij moeten halen die nergens van weet.