hansje klein
door hansje klein Nov 8, 2016 om 09:10
Voeding & gezondheid

Sjoemeltest bij de Consumentenbond

De Consumentenbond heeft Lidl als goedkoopste supermarkt uitgeroepen! en Lidl maakt om het uur reclame met deze uitkomst. Om het uur blijkt echter, dat de Consumentenbond-vergelijking nogal mank loopt.

Het gaat daarbij om een test van de huismerken en dat is geen objectieve vergelijking, omdat de kwaliteit van de huismerken niet identisch is. Vergelijkt men A-merken-super's (dus appels met appels), dan blijkt Hoogvliet de nummer één te zijn. Hoogvliet

Helaas is er in onze regio geen Hoogvliet, maar zijn jullie het met me eens, dat een test van huismerken uiteindelijk geen (objectieve) waarde heeft? Consumenten die uitsluitend voor het goedkoopje (moeten) gaan hebben natuurlijk wèl een voordeel van deze test.

3928 26 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Nov 8, 2016 om 09:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wonderlijke conclusie van u. Ze geven toch al aan dat het om huismerken gaat? Persoonlijk denk ik dat de merken van Lidl beter zijn dan de huismerken van supers en als ze dan ook nog goedkoper zijn, is het helemaal mooi. Niet alleen voor consumenten die uitsluitend voor het goedkoopje gaan.

Overigens worden ook nog regelmatig artikelen van Lidl en Aldi "beter" gevonden dan A merken. Helemaal mooi.

Zelf trek ik mij van al die testen en vergelijkingen niets aan.

hansje klein
door hansje klein Nov 8, 2016 om 09:49
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Of ik me er iets van aantrek? daar kom ik later op terug. Door de korte frequentie van de reclame boodschap raakte ik geïrriteerd en voel het als een poging tot ongenuanceerde hersenspoeling met als "bewijs" een huismerkentest van de Consumentenbond.

tijger1
door tijger1 Nov 8, 2016 om 10:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Niet luisteren dan maar.

costnix
door costnix Nov 8, 2016 om 11:09
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Tijdens een reclameblok doe van alles, behalve naar reclame kijken/luisteren.
De stamgasten van deze webstek kennen mijn standpunt over reclame :-D

Gerry1969
door Gerry1969 Nov 8, 2016 om 14:41
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Blijft subjectief, iedere test kan roepen dat Lidl of Aldi een best getest product hebben maar de gewone consument vindt het misschien niet weg te krijgen.

ja
door jackyh - Nov 8, 2016 om 09:30
953 Antwoorden / 4 Vragen

Er zijn geen echt slechte huismerken zoals er ook geen echt slechte a-merken zijn. Alles hangt af van de persoonlijke smaak en daar kan men geen prijskaartje aan vast binden.

hansje klein
door hansje klein - Nov 8, 2016 om 09:40
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Ik test de (huis-)merken ook zèlf wel en inderdaad is het helemaal afhankelijk van de individuele smaak. Een collectieve test is dus partout, op voorhand, al onzin! Van de sinasappelsmaaktest onlangs op tv neem ik bij voorbeeld eerder de gebruikte criteria/toetsen mee waarop de experts letten, maar ren niet meteen naar de supermarkt X.

de
door dehenky - Nov 8, 2016 om 10:38
15 Antwoorden / 3 Vragen

Lidl heeft (zo goed als) geen A-merken, dus zou dan niet mee kunnen doen aan de test.

Wel moet ik zelf zeggen een voorstander van hun merken te zijn. Mij gata het meer om de kwaliteit van het product en die is leuk genoeg meestal beter bij een huis- dan bij een A-merk. A-merken zijn toch alleen maar bezig met marketing ipv kwaliteit

Gerry1969
door Gerry1969 Nov 8, 2016 om 14:45
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Juist  en ts hoort ieder uur de Lidl reclame op de radio. Is dat dan geen marketing voor hun huismerk?

jo
door jorisw - Nov 8, 2016 om 10:47
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Huismerken vergelijken is inderdaad niet appels met appels vergelijken. De producten zijn domweg anders. Een kleine variatie op de samenstelling kan al voor een flink prijsverschil zorgen, maar ook een smaakverschil. Of je het ene dan lekkerder vindt dan de andere is zeer persoonlijk maar kan niet als basis voor een objectieve vergelijking worden gebruikt.

akkerdistel
door akkerdistel Nov 8, 2016 om 15:40
1790 Antwoorden / 3 Vragen

Daarom worden juist spulletjes van de Lidl, huismerk AH en Aldi vaak 'beter' bevonden, meer fout-vet, suiker en zout, wat de prijs inderdaad behoorlijk kan drukken. Overigens al die Unilever rotzooi kun je ook maar beter negeren, sowieso geldt dat eigenlijk voor 99,5 procent van wat ze in de supermarkten - durven te - verkopen.

tijger1
door tijger1 Nov 8, 2016 om 16:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En Unilever heeft toch overwegend A-merken. :-))

jo
door jorisw Nov 9, 2016 om 09:30
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Maar niet iedereen heeft de tijd om zelf z'n pindakaas te malen uit zelf geteelde pinda's dus sommige mensen zullen wel eens wat in de supermarkt moeten kopen.... Wat ik overigens wel grappig vind om te zien is dat iedereen zich zogenaamd zorgen maakt over allerlei hulpstoffen in kant-en-klare producten, maar dat je toch de kant-en-klare producten, mixen, vleeskruiden (1 euro voor een paar gram zout plus een minieme hoeveelheid kruiden) etc over de kassaband ziet vliegen....

hansje klein
door hansje klein - Nov 8, 2016 om 11:29
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Wanneer deze test van de Consumentenbond toch al niet objetief kan zijn, omdat er appels met peren vergeleken worden met verschillende smaken, kwaliteit en prijzen, is het een onnodige test die Lidl voor promotiedoeleinden op zijn beurt weer ge-bruikt of mis-bruikt. Een ander punt is, dat de Consumentenbond aankondigde, dat de abo-kosten vanaf 2017 omhoog moeten om hun werk te kunnen blijven doen. Ik zou ze óók kunnen aanschrijven vooraf beter na te denken of dit soort tests niet alleen maar contributiegeld voor de CB-leden kosten en totaal géén (objectieve) meerwaarde hebben, behalve voor Lidl?

Ik vond het verschil tussen discounters en A-merk-super's voornamelijk in het feit, dat de discounters in de schappen leggen wat zij graag verkopen en niet wat de consument wil kopen. Nu de A-merken steeds meer door huismerken worden verdrongen is er van een constante A-merk-kwaliteit geen rede meer. Ik krijg de indruk, dat de huismerken soms van verschillende producenten komen en niet meer een constante kwaliteit hebben.

tijger1
door tijger1 Nov 8, 2016 om 11:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Doe dat. Heb mijn lidmaatschap al jaren geleden opgezegd. Vond het niet veel meerwaarde meer hebben.

hansje klein
door hansje klein Nov 8, 2016 om 11:55
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Klopt. Wat getest wordt blijkt in de praktijk niet altijd het beste te zijn. Het zijn aanbevelingen zonder consequenties wanneer een apparaat tegen de verwachtingen in te vroeg kapot gaat. Onlangs hebben leden opgezegd, omdat de Consumentenbond ging demonstreren tegen Ceta/TTIP. Mij is het ook niet meer duidelijk wat de CB nog kan/wil bereiken zonder zich met politiek te gaan bezighouden. Daarnaast zijn er omroepen die het beter doen!

Cookies
door Cookies - Nov 8, 2016 om 11:53
13336 Antwoorden / 36 Vragen
hansje klein
door hansje klein Nov 8, 2016 om 12:02
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Daar interesseert zich helemaal niemand voor dit soort onnodige geldverkwisting:

- de leden niet (de CB zal het wel weten....)
- de forummoderatoren niet (moeten discussies produceren)
- de CB-medewerkers al helemaal niet (Bondsleden bepalen alles bij een Vereniging)

Cookies
door Cookies Nov 8, 2016 om 12:07
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Nou, je kunt daar dan toch een - wat bredere - discussie op gang brengen. Zou ik wel mijn woorden wat zorgvuldiger kiezen.

hansje klein
door hansje klein Nov 8, 2016 om 12:15
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Uw tip was ook helemaal prima! Maar dezelfde vraag staat al een tijdje (zonder de sloemel-opmerking) op dat door u aangegeven forum, zonder resultaat! Bedankt! "Lidl, volgens de Consumentenbond...... Om het uur hoor ik op de radio irritante reclame, dat..... "volgens de Consumentenbond LIDL met de huismerken de goedkoopste van Nederland is". Logisch, die huismerken staan ook alleen maar in LIDL-winkels. Daar hoeft toch niet (door de Bond) voor gemeten te worden....Ik geloof er helemaal niets van. Voor het geval er A-merken bedoeld worden......geeft JUMBO op haar beurt weer de laagste prijsgarantie! HIER".

tijger1
door tijger1 Nov 8, 2016 om 13:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Zet een ander radiostation op. Ik hoor die reclame nooit. Afgezien daarvan kunt u Lidl niet verwijten dat ze die uitspraak als reclame gebruiken. En van die zogenaamde laagste prijsgarantie van Jumbo, wordt een mens toch ook kierewiet.

hansje klein
door hansje klein - Nov 8, 2016 om 12:23
3037 Antwoorden / 62 Vragen

De betrekkelijke geldigheid van zo'n test blijkt ook op het eerder aangehaalde Consumentenbondforum:

Aldi fors duurder sinds deze week

Hallo, Vandaag viel mij op dat veel producten fors duurder waren geworden bij de Aldi. De melk halfvol was van €0,49 naar €0,69 gegaan; 40% prijsstijging! Het brood wat ik altijd koop ; half meergranen was altijd € 0,69 en nu € 0,79. Ook een flinke stijging. De slamelange was ook van € 0,75 naar € 0,89 gegaan, zo wordt boodschappen doen bij de Aldi minder interesseant. De melk is bij de Jumbo wel gewoon € 0,49 /liter. Op een 2 liter verpakking was de Aldi van € 0,98 naar € 1,29 gegaan, ook maar even 30% erbij. Zo prijzen ze zich bij mij uit de markt , dan kan ik beter de bonusaanbiedingen van de AH halen, dan ben ik voordeliger uit!

ma
door maarten heest - Nov 8, 2016 om 14:36
463 Antwoorden / 0 Vragen

De goedkoopste supermarkt is de supermarkt waar je het laagste bedrag aan de kassa betaalt. Logica. Daar is niks sjoemeligs aan.

Topantwoord

sjjoppy
door sjjoppy - Nov 8, 2016 om 14:41
7210 Antwoorden / 3 Vragen

De consumentenbond moet om aan het testen te slaan over vergelijkingsmateriaal beschikken. Ook ik vind dat een test van huismerken uiteindelijk geen objectieve waarde heeft.

hansje klein
door hansje klein Nov 8, 2016 om 15:07
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Juist, de CB kan het geld van hun leden beter zinvoller inzetten....!

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 8, 2016 om 14:43
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Ik ben het absoluut met u oneens  Dat afgezien van het gegeven dat producten met huismerk overwegend afkomstig zijn van fabrikanten die ook hun eigen merk voeren voor hetzelfde product.

hansje klein
door hansje klein Nov 8, 2016 om 14:58
3037 Antwoorden / 62 Vragen

De prijs vergelijken van cup-a-soupe maakt zin tussen verschillende super's. De vergelijking van eigenmerk instantsoepjes van Jumbo of AH is zinloos, daar niet hetzelfde. Maar u mag natuurlijk een ander opvatting hierover hebben.

aurora1
door aurora1 - Nov 8, 2016 om 14:45
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Waar maakt u zich toch druk over. Als u zich niet wilt ergeren dan maar niet naar dat station luisteren of op tv naar die reklame kijken, of zet zelf een cd of zo op. Heel eenvoudig.
Als u niet bij Lidl wilt kopen moet u dat vooral niet doen, stel uit protest een persoonlijke boycot in. Ik koop er wel en zal dat blijven doen.
Wat betreft de prijzen van melk (en melkproducten) heeft u mogelijk niet het nieuws over de reden van de verhogingen bijgehouden. Jumbo heeft mogelijk nog oude voorraden of nog leveringen van eerdere contracten.
Verder vind ik dat uw commentaren over prijsverhogingen bij Aldi wat eenzijdig want u vergelijkt niet met andere supermarkten of die ook prijsverhogingen hebben.
Wat betreft de vraag: nee ik ben het beslist niet met u eens, en dit verhaal valt bij mij onder klagen en zeuren.
Toch maar verder discussiëren op het aangegeven forum? Wat geduld hebben tot mensen daar reageren?

hansje klein
door hansje klein Nov 8, 2016 om 15:05
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Ja, ik zal op dat andere forum moeten blijven letten of er misschien toch nog reacties. Overigens koop ik graag bij Lidl bepaalde producten die ikzelf wil. Zo óók bij Jumbo en/of AH. Door tests gaat de Consumentenbond daar niets aan veranderen, want die kennen mijn smaak niet. Daarover gaat deze topi juist! Bij ALDI was ik nog nooit, daar kan ik dus niet over meepraten.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 8, 2016 om 15:26
16885 Antwoorden / 202 Vragen

En dan hebben we nu voor hansje klein@ DE PRIJSPAKKER VAN DE WEEK!

hansje klein
door hansje klein Nov 8, 2016 om 15:41
3037 Antwoorden / 62 Vragen

@GerritAltena, probeer het nog eens, nú met een hyperlink.........ben benieuwd!

costnix
door costnix Nov 9, 2016 om 08:40
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Nou schiet mij een Duits kinderliedjes te binnen ;-)

Topantwoord

akkerdistel
door akkerdistel - Nov 8, 2016 om 15:48
1790 Antwoorden / 3 Vragen

Consumentenbond is gewoon een commercieel bedrijf, waar de kassa ook flink moet rammelen. Bedrijven zoals Lidl moeten flink betalen om uitingen van de tests - van de cb - te mogen gebruiken.

Uit bovenstaande mag je zelf een conclusie trekken.

hansje klein
door hansje klein Nov 8, 2016 om 15:57
3037 Antwoorden / 62 Vragen

@Akkerdistel, een eenvoudige, éénmalige test als geldmachine is een nieuw gezichtspunt.

Het sluit wel aan bij het oeverloze promoten om gebruik te maken van de meerdere CB-vergelijkingsmachines. Nu het zorgvergelijkingscircus weer komt, komen er ook steeds meer blogs en artikelen om vooral hier een paar honderd Euro te sparen zoals bij de energievergelijker. Iedere overstapper is voor de vergelijkingssite van de Consumentenbond ook steeds weer een paar tientjes waard. Een echte meerwaarde dus de Lidl-test en reclame......voor de Consumentenbond en Lidl dus! Daarom ook wel een sloemeltest genoemd....... ;-)

tijger1
door tijger1 - Nov 8, 2016 om 16:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar waarom blijft u lid van de Consumentenbond als u zo ontevreden over ze bent?

hansje klein
door hansje klein Nov 8, 2016 om 17:00
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Ik ben niet lid van de Consumentenbond. In principe vind ik dat in Nederland consumenten slecht vertegenwoordigd worden, waaronder bij voorbeeld speciale NGO's, gespecialiseerde omroepprogramma's en dus óók de Consumentenbond die als vereniging van de lidmaatschapskosten van een half miljoen leden moet rondkomen. Omdat er steeds meer mogelijkheden bijkomen, zoals het kunnen bestellen van producttests van de Stiftung Warentest zonder daarvan lid te moeten zijn, rechercheer ik de mogelijkheden om er een waardeoordeel aan te kunnen geven. Ook om die reden ben ik onregelmatig op V&B bezig en lees mee welke kwaliteit dit forum levert.

Een test produceren om dan via predikaten van de producent geld te kunnen verdienen is niet wat de CB van zichzelf beweerd: absoluut onafhankelijk te willen zijn.

Omdat steeds meer informatie door de Consumentenbond geplaatst wordt voor àlle consumenten, is het raar, dat enkele leden deze vereniging moeten financieren. Volgens mij moesten ze andere voorbeelden volgen en voor het maatschappelijke belang subsidie krijgen en de Vereniging met contibuties opdoeken. Er werken inmiddels al rond 300 mensen bij de Consumentenbond, maar het aantal leden stijgt al langer niet meer. Nu ze ook als activisten optreden worden de kosten hoger, het aantal leden minder en moeten de contributies omhoog. Dat is een niet-meer haalbare kaart. Van het testen alleen kunnen ze inmiddels ook niet meer rondkomen.

tijger1
door tijger1 Nov 8, 2016 om 17:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Welja, nog subsidie ook. Ik ben geen lid van de ANWB, dus matig me over hun uitspraken ook geen oordeel aan. NEt zo min  als over andere verenigingen of bonden, waar ik ook geen lid van ben.

Cookies
door Cookies Nov 8, 2016 om 17:26
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ik lees nooit informatie van de CB en ik vermoed de meesten niet. Het zijn hoofdzakelijk de 65-plussers die nog steeds zo naief zijn om te denken dat het bij CB niet om de centen gaat en daarom nog lid zijn van die CB. De anderen halen de benodigde informatie GRATIS van andere bronnen op het web. Subsidie voor CB? Subsidies aan allerlei organisaties worden steeds verder beperkt en n.m.m. terecht, laat die organisaties hun eigen boontjes maar doppen.

tijger1
door tijger1 Nov 8, 2016 om 17:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

"Ze" kunnen beter subsidie aan ons geven.:-))

hansje klein
door hansje klein Nov 9, 2016 om 10:27
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Waarom wij het voorbeeld van de duitse Consumentenbond moeten volgen is, dat de consumenten daar een keuze hebben zonder contributie voor een lidmaatschap te moeten afdragen. Alle onderzoeken, recherchen en apparatentests zijn per stuk voor rond de € 2,50 door iedere burger te koop. Ik kan de criticasters al toezeggen, dat volgend jaar deze weg door de Consumentenbond ook gevolgd zal (moeten) gaan worden.
Doordat commerciële bedrijven en de haagse regenten ons dagelijks leven sterk beïnvloeden, is het noodzakelijk, dat consumenten beter vertegenwoordigd worden. We weten allemaal, dat het kennisniveau op dit forum hoog, is, maar de consumenten ver onder de hier aanwezige kennis dagelijks problemen ervaren.

Tenslotte, ik was ooit lid van de Consumentenbond, maar die zaten in een ivoren toren en waren niet toegankelijk voor discussies. En.....zoals ik ook hier lees, was ik niet de enige. Momenteel zijn er 100.000 minder leden dan ooit op hettopniveau. Wanneer iedere consument de tests en berichten per stuk zou kunnen aankopen, zijn we al een stuk verder en zal de Consumentenbond géén lullie tests meer uitvoeren waarvoor de consument geen cent wil betalen. Trouwens zijn de experts van deze Bond ook nog altijd aanwezig in organen waar uiteindelijk nieuwe wetgeving wordt voorbereid.

aurora1
door aurora1 - Nov 9, 2016 om 00:39
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Wat maakt u zich druk over die Consumentenbond en wat heeft u er veel kritiek op, en u bent niet eens lid ervan. De Stiftung Warentest is voor Duitsland, dus waarom u die hier noemt?
U onderzoekt mogelijkheden om waardeoordelen te geven schrijft u, maar wie zit op die waardeoordelen van u te wachten? Hoe waardevol zijn uw waardeoordelen? U wilt alles gratis en dan maar commentaar leveren en zelfs dat doen over clubs en verenigingen waar u geen cent voor betaalt en wenst te betalen, geen lid van bent en wilt zijn.
En u test, beoordeelt de kwaliteit van dit forum? Misschien moet u over uzelf maar eens een waardeoordeel laten geven en over uw kwaliteit.
Wat ook weer een onzin: subsidie, en verenigingen opheffen?
Bij die Stiftung Warentest moet je een abonnement nemen voor de tests. Je kunt niet een losse test kopen, althans dat lees ik nergens.
En waarom zouden wij hetzelfde "moeten" doen als die Duitse stichting? Ik hoef ook niet die Duitse wet over je ouders verplicht verzorgen en de kosten ervan moeten betalen, ook al heb je ze je hele leven niet meegemaakt en hebben ze je nooit verzorgd.
U kunt altijd nog naar Noord-Korea verhuizen.

ha
door halex - Nov 9, 2016 om 08:57
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Wat is er niet objectief aan een prijstest van huismerken? Wilt u beweren dat een euro bij de Lidl minder waard is dan een euro bij de Hoogvliet? De uitkomst van het onderzoek is dat kennelijk Lidl de goedkoopste is. Er staat nergens dat Lidl ook de beste producten verkoopt. Wel dat als je steeds voor de laagste prijs gaat, je bij de Lidl het goedkoopste uit bent. Objectiever krijg je het niet.

ma
door maarten heest Nov 9, 2016 om 10:24
463 Antwoorden / 0 Vragen

Gelukkig, nog iemand die het wel begrijpt.

hansje klein
door hansje klein Nov 9, 2016 om 10:32
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Nog eens: Wanneer in alle winkels de instant-soepen van het merk cup-a-soupe vergeleken worden is dat een èchte test en een eerlijke prijsvergelijking en één super is dan uiteindelijk de goedkoopste.

Instantsoepen van de huismerken zijn kwalitatief niet te vergelijken en het komt op de individuele smaak aan. Gaat men alleen van de factor de goedkoopste uit, komt er óók een winnaar te voorschijn en dat is dan inderdaad een objectieve meting.

reflecs
door reflecs Nov 9, 2016 om 11:29
1859 Antwoorden / 4 Vragen

Die soepen zijn dus wel kwalitatief te vergelijken en dan krijg je de Beste uit de test ;) Maar zoals wel vaker bij u blijkt het onderwerp van de vraag een aanloop naar een bredere discussie :)

aurora1
door aurora1 Nov 9, 2016 om 18:26
15645 Antwoorden / 6 Vragen

@reflecs: +10

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 9, 2016 om 10:03
16885 Antwoorden / 202 Vragen

akkerdistel@?????????? Hoe komt u aan die onzin?

tijger1
door tijger1 Nov 9, 2016 om 10:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Over welke onzin hebt u het?

Gerry1969
door Gerry1969 Nov 9, 2016 om 10:32
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@Gerritaltena, Begin jaren 90 werkte ik voor een zusterbedrijf van Sony.. Wij kregen het aanbod om onze walkmans mee te laten nemen in een test, uiteraard tegen betaling. Dus wel degelijk is de consumentenbond een commerciele partij en lang niet altijd onpartijdig.

Cookies
door Cookies - Nov 9, 2016 om 10:28
13336 Antwoorden / 36 Vragen

https://www.consumentenbond.nl/over-ons/wie-zijn-we/onze-organisatie/inkomsten#no2 :

Inkomsten van bedrijven

Licenties voor predicaten
Als een product of dienst in een test een predicaat heeft behaald, dan kan het bedrijf een licentie kopen om het predicaat voor een beperkte tijd te gebruiken in uitingen. Ook als een bedrijf geen predicaat heeft behaald, maar wel gebruik wil maken van ons testoordeel, kunnen zij een licentie afnemen voor het vignet Testoordeel.

DOOR GERRITALTENA - 9 NOV. 2016 OM 10:03
5963 ANTWOORDEN / 128 VRAGEN

akkerdistel@?????????? Hoe komt u aan die onzin?

hansje klein
door hansje klein Nov 9, 2016 om 10:41
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Uit de link over de inkomsten van de CB blijkt, dat Lidl voor de test van de CB moet betalen om de test erbij te mogen halen bij reclames. Voorheen kwam de vraag voorbij of de CB daardoor nog onafhankelijk is.........(?). Ik zie absoluut geen meerwaarde in de test en in de reclame. Wie profiteert er dan wèl van?

akkerdistel
door akkerdistel Nov 9, 2016 om 12:26
1790 Antwoorden / 3 Vragen

@Hansje, exact. Vooral CB dus en heel misschien de supermarkt zelf ook een klein beetje, zal toch een behoorlijke groep zijn die CB (nog) serieus neemt. @Carola, bedankt; nu weet ik de juiste benaming 'predicaat' kon er niet opkomen.

akkerdistel
door akkerdistel Nov 9, 2016 om 12:28
1790 Antwoorden / 3 Vragen

En even allemaal op de linkjes van Carola klikken, vinden ze vast leuk bij CB om dit terug te vinden - hopelijk ook lezen - als referentie :-p.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 9, 2016 om 10:40
16885 Antwoorden / 202 Vragen

carola85@ dat zegt niets over de betrouwbaarheid van testen zoals akkerdistel@ wel suggereert.

hansje klein
door hansje klein - Nov 9, 2016 om 10:56
3037 Antwoorden / 62 Vragen

- De post, dat de CB tegen betaling een product zou meetesten (walkman) is voor mij absoluut nieuw en staat in tegenstelling tot de bewering, dat alleen de CB-medewerkers de producten uitzoeken en die anoniem in een winkel gekocht zouden worden.

- Over de post, dat de CB een commerciël bedrijf zou zijn: de CB is géén commerciël bedrijf, maar een vereniging. Waarschijnlijk wordt bedoeld, dat de CB efficiënt moet werken met de middelen die ze hebben. In tegenstelling tot een bedrijf kan en mag een vereiniging geen winst maken, maar kunnen ook geen verlies lijden.

- Dat de tests in Duitsland per stuk te koop zijn (ook in Nederland) is allang zo! De CB gaat dit navolgen.
_______________________________________________________________________________________

NB. Onlangs is gebleken, dat (tenminste) de producenten van verwarmingsketels buiten de aangegeven regulering vallen en ketels niet anoniem in winkels gekocht worden, maar op afspraak gratis kunnen worden afgehaald. Dat tenslotte nog over het thema absolute onafhankelijkheid. De CB bepaalt in ieder geval wat er getest gaat worden! Bij navraag of er ook andere producten gratis afgehaald worden, vervalt de CB dan weer in het sterocijnse zwijgen......daarom blijf ikzelf, ondanks alles liever een ex-lid en heb het woord 'gesjoemel' bewust gekozen. Op het forum van de Consumentenbond is overigens nog steeds géén reactie gekomen op een bijna gelijkluidend topic.

Cookies
door Cookies - Nov 9, 2016 om 11:23
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Akkerdistel suggereert niets.

Quote Akkerdistel:
Consumentenbond is gewoon een commercieel bedrijf, waar de kassa ook flink moet rammelen. Bedrijven zoals Lidl moeten flink betalen om uitingen van de tests - van de cb - te mogen gebruiken.

Uit bovenstaande mag je zelf een conclusie trekken.

DOOR GERRITALTENA - 9 NOV. 2016 OM 10:40
5963 ANTWOORDEN / 128 VRAGEN

carola85@ dat zegt niets over de betrouwbaarheid van testen zoals akkerdistel@ wel suggereert.

hansje klein
door hansje klein - Nov 9, 2016 om 13:04
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Zojuist op een andere CB-topic m.b.t. prijzen bij Aldi gespot:

Overigens zou er (bij tests) meer verschil gemaakt moeten worden tussen supermarkten met

- zuivere A-merk aanbieders

- aanbieders met huismerk en A-merken

- discounters

Het blijft echter een appels-peren-vergelijking, want naast de dagprijs en de vele aanbiedingen, blijft het verschil in smaak en kwaliteit bij verschillende huismerken, die óók niet constant (b)lijken te zijn in kwaliteit.

Om optimaal te kunnen inkopen, zult u alle super's in de gaten moeten gaan houden en wisselend hier en/of daar moeten gaan inkopen.

Cookies
door Cookies - Nov 9, 2016 om 13:23
13336 Antwoorden / 36 Vragen

In het verlengde van CB/testen/inkomsten: Hoe staat het met die testen uitgevoerd door z.g. 'deskundigen' bij Kassa? Ook daarvan zie je een veelvuldig gebruik van kreten als 'als beste getest door Kassa'. Niemand maakt mij wijs, dat Vara/Kassa daar geen inkomsten uit krijgt. Want laten we wel zijn: niemand vraagt om die testen van bepaalde producten, dat doet Kassa uit eigen beweging.

hansje klein
door hansje klein Nov 9, 2016 om 13:45
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Dat is 'ne goede vraag. Ik zie de parellen ook. Vaak nemen de omroepen de zogenaamde tests van de CB klakkeloos over en halen ze zelfs waarnemers in hun eigen programma's.

Misschien moet uw vraag eerder aan de beleidsmakers gesteld worden. Hier weet van ons op het forum waarschijnlijk niemand iets over. Het is echter maar de vraag of intern iemand hierover iets wil zeggen........

Topantwoord

Ma
door Mat Matheij - Nov 9, 2016 om 13:29
986 Antwoorden / 3 Vragen

Wanneer er geen vergelijkend onderzoek naar de kwaliteit van de huismerken heeft plaatsgevonden is een objectieve vergelijking vrijwel niet mogelijk. Nu blijkt uit een aantal testen waarbij wel objectief werd vergeleken tussen huismerken als die van Lidl en Aldi en de A merken, dat o.m. die van Lidl allesbehalve slecht scoorden. Bovendien, wie bepaalt er dat een merk behoort tot de A merken. Daarin bestaan slechts enkele grote deelnemers als Unilever, Nestle, en in de wasmiddelen de eerste, Henkel en Procter and Gamble. Of een merk een A merk is dat valt nog te bezien. Gezien de omzetstijging doet Lidl het klaarblijkelijk goed. Kiest u voor de A merken dan zijn de goedkoopste supermarkten dunner gezaaid,
Het kan Lidl niet kwalijk worden genomen dat zij adverteren met een testresultaat. Minder bekend is dat het gebruik van de Consumentenbondlogo´s als best getest of beste koop in advertentieuitingen duur betaald wordt.

ma
door maarten heest Nov 9, 2016 om 15:44
463 Antwoorden / 0 Vragen

'Kiest u voor de A merken dan zijn de goedkoopste supermarkten dunner gezaaid'

Nee hoor. Er is en kan altijd maar één supermarkt de goedkoopste zijn, eventueel een exact gedeelde eerste plaats, maar dan houdt het wel op.

hansje klein
door hansje klein Nov 9, 2016 om 15:49
3037 Antwoorden / 62 Vragen

A-merken zijn in meerdere winkels (vaak tegen dezelfde prijs) vertegenwoordigd. Huismerken nooit.

ma
door maarten heest Nov 9, 2016 om 16:08
463 Antwoorden / 0 Vragen

Maakt niet uit. De goedkoopste is de goedkoopste...

tijger1
door tijger1 - Nov 9, 2016 om 18:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@hansje klein

Maar hecht u dan echt waarde aan de testen in het Kassa programma?

Bent u eigenlijk tot een "waardeoordeel" over dit forum gekomen?:-))

hansje klein
door hansje klein Nov 9, 2016 om 18:52
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Allereerst bedankt voor uw getoonde interesse.

- Kassa-tests vind ik onderhoudend, maar het heeft op mij nauwlijks invloed.
- Hetzelfde geldt voor de 'Keuringsdienst van waarde'. Unterhaltung!
- De Consumentenbond heb ik hoog in het vandel, wanneer ze hun opgave goed /beter doen, alhoewel het vaak wensdenken bleef tot hieraantoe.

Wanneer ik me sterk zou willen maken voor een organisatie die voor de belangen van de burgers opkomt, zoals de VEH of de ANWB enz. blijft de CB mijn favoriet, maar die moeten snel héél véél beter worden.

Over dit forum had ik me al eerder uitgelaten. Het is iets tussen zinvol en absoluut zinloos, waarbij de vraagsteller gelukkig zijn/haar antwoord kan uitzoeken. Het heeft geen zin dat de beantwoorders zich tegenzijdig in de haren vliegen. Ja, dit forum neemt alle vragen op, geeft bijna altijd een tot véél antwoorden en de vraagsteller komt met het gestelde probleem verder.

tijger1
door tijger1 Nov 9, 2016 om 19:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat is dan toch prachtig? Als de vragensteller verderkomt? Precies wat de bedoeling is. :-))