br
door brambiesterveld May 29, 2012 om 16:41
Voeding & gezondheid

Tandarts

is het wettelijk toegestaan dat als je een afspraak vergeet bij de tandarts dat hij je dan mag beboeten. ik moet 100 euro betalen omdat ik een afspraak door omstandigheden was vergeten. mag dat zo maar??
Bram Biesterveld

780 14 Rapporteer

ve
door verwijderd - May 29, 2012 om 17:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

De betreffende tandarts heeft wèl tijd voor je gereserveerd en waarschijnlijk zal er in zijn voorwaarden een punt staan dat je bijtijds moet afbellen en anders een boete/kosten zal moeten betalen. Afspraken in ziekenhuizen zijn idem dito.

Het kan aan de reden van "je omstandigheden" liggen. Vergeten is geen excuus, maar als er echt iets ernstigs is, bijvoorbeeld in de familiesfeer qua gezondheid, kan ik mij voorstellen dat de tandarts zijn hand over het hart zou kunnen strijken.

ve
door verwijderd - May 29, 2012 om 17:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

100 euro is veel, maar het hangt er natuurlijk van af hoeveel tijd er voor je gereserveerd was. Die tijd moet je gewoon betalen. Het is heel normaal dat je moet betalen voor een gemist consult. Alleen bij de kapper waarschijnlijk nog niet.

ve
door verwijderd - May 29, 2012 om 17:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja, dat mag. Het bedrag is natuurlijk wel afhankelijk van de afspraak. Heb je een controle vergeten dan lijkt het me rijkelijk veel. Is het een geplande afspraak voor een behandeling van bv anderhalf uur, dan is het redelijk.

ve
door verwijderd - May 29, 2012 om 17:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja dat mag. Uw tandarts houdt zich - samen met assistentes en behandelruimte -
beschikbaar om uw gebit te kontroleren. Uw tandarts heeft u ingepland voor deze kontrole en als u - veelal onbewust - deze afspraak heeft vergeten kost hem geld en in deze tijd had hij een andere patient kunnen helpen.
Veelal staat dit tarief ook op zijn website of in zijn tarievenlijst en staat wellicht ook in zijn alg. leveringsvoorwaarden. Over de hoogte van deze 100 euro kan men redetwisten, er zijn tandartsen die de helft of - bij de allereerste keer - nog niets hiervoor rekeningen. In de huidige tijd werkt niemand meer voor niets en gemaakte wachturen moeten nu eenmaal betaald worden. Het zou te gek zijn als de tandarts loon van assistentes zou inhouden omdat u niet kwam opdagen.
Grootste nadeel is dat een zorgverzekeraar deze kosten geheel niet aan u vergoed en het is daarom dan ook voor u een dure maar ook leerzame les !

ve
door verwijderd - May 29, 2012 om 18:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo brambiesterveld,

Vraag is al vaker voorbij gekomen.
Kijk ter info maar eens hier.

Samengevat: dat mag (en is ook logisch).
Staat ook bij de tandarts aangegeven en staat op het afsprakenkaartje vermeld.

Met vr.gr.

ve
door verwijderd - May 29, 2012 om 18:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

100 euro is wel veel. Mijn tandarts rekende 12.50 euro.

ve
door verwijderd - May 29, 2012 om 18:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

@zwemmer,

Weer eens een overbodige reactie; daar zit niemand op te wachten.
Vorige antwoorden gelezen?
Je vermeldt niets nieuws.

Het maakt nogal verschil of je een controlebeurt 'vergeet' of bv. een afspraak voor een uitvoerige restauratie.
De tandarts zal de gereserveerde tijd - terecht - in rekening brengen.

ve
door verwijderd - Jul 5, 2012 om 22:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

edrick3 schreef op dinsdag 29 mei 2012, 18:54: @zwemmer,

Weer eens een overbodige reactie; daar zit niemand op te wachten.
Vorige antwoorden gelezen?
Je vermeldt niets nieuws.

Het maakt nogal verschil of je een controlebeurt 'vergeet' of bv. een afspraak voor een uitvoerige restauratie.
De tandarts zal de gereserveerde tijd - terecht - in rekening brengen.

Ik zie deze opmerking nu ineens. Maar, zeg eens Edrick, ben jij hier de baas die uitmaakt wat er gezegd mag worden? Het was de bedoeling om aan te geven dat er verschillen bestaan in het aangerekende bedrag, Hoe zijn die interventies van jou steeds te zien?

ve
door verwijderd - Jul 6, 2012 om 09:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is niet zo zeer een vraag, maar mijn tandarts heeft mij uit zijn bestand gezet,ondanks dat ik wist dat het mijn fout was en ook mijn verontschuldigingen had aan geboden, ik was door mijn werk in het verleden een aantal malen een afspraak vergeten, maar ik accepteerde de nota zonder morren,maar deze vond ik wel erg hoog. (100 euro), ik ben nu op zoek naar een andere tandarts en die geven een dag van te voren een kattebelletje dat je een afspraak hebt, dit wilde ik nog even kwijt en een ieder nog bedanken voor de goede reacties,
Bram Biesterveld

ve
door verwijderd - Jul 6, 2012 om 10:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

@brambiesterveld, het hangt af van de algemene voorwaarden van je tandarts, een tandarts mag niet zomaar een boete voor te laat komen opleggen, dat moet al van te voren in zijn algemene voorwaarden staan, ander mag hij niets rekenen. Dus vraag naar de algemene voorwaarden van je nieuwe tandarts, daar moet hij/zij duidelijk over zijn.

ve
door verwijderd - Jul 6, 2012 om 10:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik was niet te laat gekomen, ik was de afspraak vergeten en zal zeer zeker naar de algemene voorwaarden informeren, mijn dank.......

ve
door verwijderd - Jul 6, 2012 om 10:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat ik bedoelde te zeggen is, niet verschijnen op de overeengekomen afspraak.

ve
door verwijderd - Jul 6, 2012 om 10:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Verkeerd begrepen, sorry........

ve
door verwijderd - Jul 6, 2012 om 10:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je had het niet verkeerd begrepen, maar ik had het verkeerd neergezet. Excuses is dus van mijn kant ;-)