donna
door donna May 24, 2011 om 14:37
Voeding & gezondheid

Wat is er puur en eerlijk aan AH

Albert Heijn verkoopt biologische spekreepjes met op de verpakking de aanduiding Puur en Eerlijk. Maar als je het pakje omdraait en de kleine lettertjes leest zit er behalve biologisch spek ,15% hulpstoffen in, zoals natuurlijk aroma (wat is dat), antioxidant, stabilisator en conserveermiddel.
Mag dat eigenlijk wel, een produkt aankondigen als "biologisch" en "puur en eerlijk" en er vervolgens allerlei onduidelijke, maar zeker niet-biologische stoffen bij doen?

9019 27 Rapporteer

gijsvogel
door gijsvogel - May 24, 2011 om 14:44
230 Antwoorden / 0 Vragen

De aanduiding puur en eerlijk gaat hier om het leefklimaat en milieu waarin het dier is grootgebracht, en niet persé wat er daarna mee gebeurt.

de 15% hulpstoffen zullen in dit geval toegevoegd zijn om het product beter te laten smaken, ruiken, kleuren en om het langer houdbaar te maken.

Voor de vraag, wat is natuurlijk aroma is het misschien een grappig om naar de consumentenservice te bellen (telefoonnummer achter op de verpakking meestel) en de vraag daar te stellen.

bouke1966
door bouke1966 - May 24, 2011 om 15:15
157 Antwoorden / 3 Vragen

ter info: http://www.ah.nl/puureneerlijk/

bouke

bouke1966
door bouke1966 - May 24, 2011 om 15:26
157 Antwoorden / 3 Vragen

Dit is een mooi artikel:

http://www.trouw.nl/tr/nl/4324/Nieuws/article/detail/1171616/2009/11/14/Albert-Heijn-is-niet-puur-en-niet-eerlijk.dhtml

Bouke

gijsvogel
door gijsvogel - May 24, 2011 om 15:40
230 Antwoorden / 0 Vragen

Offtopic:
@ Bouke: Zo kun je klikbare links maken.
dat maakt het leven weer een stukje makkelijker
;)

Succes!

bouke1966
door bouke1966 - May 24, 2011 om 15:53
157 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=gijsvogel schreef op dinsdag 24 mei 2011, 15:40]Offtopic:
@ Bouke: Zo kun je klikbare links maken.
dat maakt het leven weer een stukje makkelijker
;)

Succes!

ok, dus zo link

ch
door chef54 - May 24, 2011 om 23:42
30 Antwoorden / 2 Vragen

rooksmaak = een natuurlijk aroma.
een stabilisator = meestal een bindmiddel,daar het vlees met zout\pekelwater wordt ingespoten antioxidanten zijn meestal zuren acorbinezuur en dergelijke.het dier zou dus-wat eerder vermeld staat-een beter leven hebben.

gijsvogel
door gijsvogel - May 24, 2011 om 23:58
230 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=chef54 schreef op dinsdag 24 mei 2011, 23:42]rooksmaak = een natuurlijk aroma.

Ach, natuurlijk... dat ik dat zelf niet bedacht had....
thanx

nb
door nbw - May 25, 2011 om 01:54
521 Antwoorden / 24 Vragen

Aan AH is niets puur en eerlijk zou ik zeggen.Wed dat bijna geen enkele AH of iemand hier zonder het op te zoeken bij een plaatje van een varken aan kan wijzen waar de speklappen van daan komen laat staan ooit een dier geslacht hebben zien. Geloof nou maar dat het puur en eerlijk is en wij AH zorgen ervoor dat wij anderen inschakelen voor het telen en slachten van de dieren.

Vlak na de oorlog werden stadskinderen ten einde aan te sterken naar het platteland gestuurd. Melk kwam van de fabriek totdat ze koeien zagen. En ergens is er nog niet zoveel veranderd. Speklapjes komen niet van de AH maar van varkens.

donna
door donna - May 25, 2011 om 08:44
207 Antwoorden / 43 Vragen

rooksmaak = natuurlijk aroma?? Het is een toevoeging, het moet dus iets tastbaars zijn. Kun je een pakje rooksmaak kopen?

rj
door rjw - May 25, 2011 om 10:14
3280 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=donna schreef op woensdag 25 mei 2011, 08:44]rooksmaak = natuurlijk aroma?? Het is een toevoeging, het moet dus iets tastbaars zijn. Kun je een pakje rooksmaak kopen?

Ja, maar niet als particulier in de supermarkt....

Overigens: Wie voegt totaal niets toe aan producten tijdens de bereiding? Waar het hier voornamelijk omgaat is dat AH alvast ingredienten heeft toegevoegd i.p.v. dat de kok dat doet.

rj
door rjw - May 25, 2011 om 10:28
3280 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=donna schreef op dinsdag 24 mei 2011, 14:37]Albert Heijn verkoopt biologische spekreepjes met op de verpakking de aanduiding Puur en Eerlijk. Maar als je het pakje omdraait en de kleine lettertjes leest zit er behalve biologisch spek ,15% hulpstoffen in, zoals natuurlijk aroma (wat is dat), antioxidant, stabilisator en conserveermiddel.
Mag dat eigenlijk wel, een produkt aankondigen als "biologisch" en "puur en eerlijk" en er vervolgens allerlei onduidelijke, maar zeker niet-biologische stoffen bij doen?

Waarom zijn antioxidanten, stabilisatoren en conserveermidelen niet biologisch? Daar kan je pas wat over zeggen als je weet wat ze precies hebben gebruikt. Zeezout bijvoorbeeld is ook een conserveermiddel....

druifje01
door druifje01 - May 25, 2011 om 10:32
1712 Antwoorden / 140 Vragen

Puur en eerlijk bestaat niet. Dat is alleen maar een verkoopslogan. De economie drijft op zinsbegoochelingen. (Dat begint bij al bij je geboorte). Vaak is het manipulatie. En daar de meeste mensen min of meer weten hoezeer zij gemanipuleerd zijn verlangen zij naar puur en eerlijk en dat gebruikt AH heel slim. AH zal wel streven naar een puurheidsvorm daar het goed op dit verlangen inspeelt. Maar, hoe wil je dat doen met het huidige productieproces? Als je puur en eerlijk wilt zou je zelf moeten gaan verbouwen, slachten, bakken, enz. Maar dit onderwerp is veel te breed om hier te belichten. Waar de mens ingrijpt in de natuur is het gedaan met de eerlijkheid, want er zitten altijd een veelvoud van eigenbelangen achter die het product de eerlijke oorsprong vervreemden. Het is niet anders, je zult altijd wat water bij de wijn moeten doen.....

donna
door donna - May 25, 2011 om 12:05
207 Antwoorden / 43 Vragen

@rjw: op de achterkant van de verpakking staat dat het vlees en de kruiden en specerijen van biologische oorsprong zijn, bij de overige stoffen staat dat niet.

@ druifje01: als puur en eerlijk niet bestaat zou het niet op de verpakking mogen staan. Er bestaat zeker wel vlees van biologische oorsprong waar niet allerlei stoffen aan zijn toegevoegd. Als AH claimt puur en eerlijk biologisch vlees te verkopen zou dat vlees ook aan deze normen moeten voldoen. Als je op de ene kant van de verpakking in grote letters claimt dat het biologisch, puur en eerlijk is en op de andere kant in veel te kleine lettertjes onder ingrediënten zet dat niet alles zo puur is, komt dat heel dicht in de buurt van de klant belazeren.

druifje01
door druifje01 - May 25, 2011 om 12:11
1712 Antwoorden / 140 Vragen

Ik denk dat je daarmee wel in de goede richting zit, Donna. Overal zit een soort psychologie achter en overal wordt je "belazerd". Dat is de kracht van de reklame en tegelijk de zwakte. No way out. Maar als wij daarover beginnen zijn we nog lang aan de praat.

mediumvillage
door mediumvillage - May 25, 2011 om 12:16
12 Antwoorden / 5 Vragen

Dat is misschien iets voor de Voedsel-Warenautoriteit, dat programma van de NTR

gijsvogel
door gijsvogel - May 25, 2011 om 23:10
230 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=donna schreef op woensdag 25 mei 2011, 12:05]op de achterkant van de verpakking staat dat het vlees en de kruiden en specerijen van biologische oorsprong zijn, bij de overige stoffen staat dat niet.

Dat betekent dan toch niet automatisch dat de overige ingredienten (een fractie van het geheel) het gehele product niet biologisch maken.
Daarnaast zou je echt eens in de volledige declaratie met de E-nummers aan de hand moeten gaan kijken wat de oorsprong daar van is.
Veel stabilisatoren bijvoorbeeld komen wel uit natuurlijke bron.
Carrageen = een stabilisator die wordt gewonnen uit zeewier.
Een andere stabilisator wordt weer uit celwandmateriaal van aardappel gehaald.
Kun je het gaan hebben of de oorsprong van die producten ook biologisch moet zijn, maar dat gaat mij (en het keurmerk EKO blijkbaar ook) wat ver...

[quote=donna schreef op woensdag 25 mei 2011, 12:05]Er bestaat zeker wel vlees van biologische oorsprong waar niet allerlei stoffen aan zijn toegevoegd. Als AH claimt puur en eerlijk biologisch vlees te verkopen zou dat vlees ook aan deze normen moeten voldoen.

De normen voor biologisch (of EKO) vlees staan hier, je zult daar zien dat de normen voornamelijk op het leefklimaat van het dier toespelen en minder op voeding van het dier en eigenlijk helemaal niet op de verwerking van het vlees er van.
Biologisch Vlees zonder toevoegingen zul je waarschijnlijk enkel bij een biologische slager vinden.
Bedenk je ook dat zonder toevoegingen het vlees al in kwaliteit achteruit gegaan kan zijn tijdens het gehele verwerkings-, verpakkings- en distributieproces van de gemiddelde supermarkt. Dat heeft een biologische slager niet en kan daardoor af zonder toevoegingen. En aan de andere kant zie je bij de (biologische) slager nooit een ingrediëntendeclaratie dus vergelijken is eigenlijk ook weer geen optie.

Het niet toevoegen van hulpstoffen resulteert dan weer in het feit dat de consument het product niet meer zal kopen omdat het verkleurd is, of nog maar een dag of 2 houdbaar is bijvoorbeeld.

[quote=donna schreef op woensdag 25 mei 2011, 12:05]Als je op de ene kant van de verpakking in grote letters claimt dat het biologisch, puur en eerlijk is en op de andere kant in veel te kleine lettertjes onder ingrediënten zet dat niet alles zo puur is, komt dat heel dicht in de buurt van de klant belazeren.

Er staat in de kleine lettertjes vooralsnog niet dat het niet puur is, dat is een aanname die jij zelf doet.
Voor nu lijkt het er gewoon op dat alles volgens de normen en keurmerken gewoon voldoet aan het predicaat biologisch..., belazeren is dus gewoon niet waar...

De slogan puur en eerlijk is gewoon een marketingverhaal om het wat lekkerder te laten bekken als het (nog steeds) geitenwollensokkenimago wat biologisch een beetje bij zich draagt.
Daarnaast is het vlees in dit geval (85%) afkomstig van biologische afkomst en de overige toevoegingen (15%) is niet geheel duidelijk.(op de kruiden en specerijen blijkbaar na dan)
Ga daarom met de verpakking dan eens zoeken in de lijst met E-nummers voor meer achtergrond daarvan en laat de resultaten dan hier weten.

Als laatste, de intrede van steeds meer biologische producten in de schappen is IMHO enigszins te danken aan bijvoorbeeld een albert heijn, die hier veel aandacht aan besteed heeft waardoor er meer consumenten als voorheen over de aankoop van hun vlees zijn gaan nadenken.
Veranderingsprocessen gaan langzaam, in dit geval eerst de dieren en het welzijn, en in een later stadium zullen dan wellicht alle toevoegingen uit biologische bron gaan komen.
Heeft allemaal te maken met geld, want een aparte fabriek voor biologische stabilisatoren voor vlees opzetten kost nog altijd teveel voor de totale markt.

dobby
door dobby - May 26, 2011 om 03:38
749 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=nbw schreef op woensdag 25 mei 2011, 01:54]Vlak na de oorlog werden stadskinderen ten einde aan te sterken naar het platteland gestuurd. Melk kwam van de fabriek totdat ze koeien zagen. En ergens is er nog niet zoveel veranderd. Speklapjes komen niet van de AH maar van varkens.

In het kader hiervan: kijk eens of je ergens de BBC serie "Kill it, Cook it, Eat it" kan vinden (of een losse aflevering is al genoeg).. echt.. een openbaring voor veel mensen...

tenormin
door tenormin - Jun 6, 2011 om 13:16
16849 Antwoorden / 108 Vragen

Donna, in de door jou genoemde biologische spekreepjes mogen alle door jou aangehaalde antioxidanten, stabilisatoren en conserveermiddelen inzitten. "Puur en Eerlijk" is natuurlijk de reclame slogan. Als je (alle) vleessoorten koopt waar het NIET inzit wilt kopen, doe je dat niet omdat het er al "bedorven" uitziet. Net als veel artikel in de supermarkt met op het etiket NIEUW staat is het enige dat nieuw is het label. Van de genoemde toevoegingen wordt je niet ziek. Alleen zijn sommige mensen gevoelig voor E621, E631, dat zijn smaakversterkers die hartkloppingen kunnen veroorzaken.

rj
door rjw - Jun 6, 2011 om 13:22
3280 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=brigden schreef op maandag 6 jun 2011, 13:16]Donna, in de door jou genoemde biologische spekreepjes mogen alle door jou aangehaalde antioxidanten, stabilisatoren en conserveermiddelen inzitten. "Puur en Eerlijk" is natuurlijk de reclame slogan. Als je (alle) vleessoorten koopt waar het NIET inzit wilt kopen, doe je dat niet omdat het er al "bedorven" uitziet. Net als veel artikel in de supermarkt met op het etiket NIEUW staat is het enige dat nieuw is het label. Van de genoemde toevoegingen wordt je niet ziek. Alleen zijn sommige mensen gevoelig voor E621, E631, dat zijn smaakversterkers die hartkloppingen kunnen veroorzaken.

M.b.t. jouw laatste opmerking: er zijn ook volledig natuurlijke stoffen waar sommige mensen gevoelig voor zijn. Ik ken mensen die bij wijze van spreken al ziek worden bij het zien van een appel, ongeacht of die uit de supermarkt of uit eigen tuin komt.

an
door ankhor - Jun 6, 2011 om 13:27
122 Antwoorden / 0 Vragen

Inderdaad, 'Puur' en 'eerlijk' zijn reclame uitingen.
Puur wat? Eerlijk wat? Dus mogne ze het erop zetten terwijl
het eigenlijk niets zegt het kan net zo goed de naam van het produkt zijn.

Als ik een winkel begin die 'Geduld' heet, wil dat nog niet zeggen
dat het een schone zaak is. ;o) (grapje)

En de AH infolijn vragen? Kijk je wel eens keuringsdienst van waarde?
Man wat die mensen voor onzin op de mouw spelden als ze wat gevraagd wordt,
sommigen durven wel eerlijk te zeggen dat ze het niet weten, maar sommigen speculeren en verzinnen er vaak lustig op los.(ikwil niet liegen zeggen, omdat dat vaak bewust wordt gedaan.)

donna
door donna - Jun 6, 2011 om 13:28
207 Antwoorden / 43 Vragen

Albert Heijn had er zelf moeite mee om te achterhalen wat het natuurlijk aroma is, maar ik heb een antwoord gekregen. Voor wie het wil weten: jeneverbes en rozemarijn. Ik vraag me af of het echt beter smaakt daardoor, maar op zich heb ik met deze stoffen geen moeite, zelfs niet als ze niet biologisch zijn.
Antioxidant, stabilisator en conserveermiddel vind ik een ander verhaal en vooral omdat je dit bij een puur en eerlijk biologisch produkt niet verwacht.

gijsvogel
door gijsvogel - Jun 6, 2011 om 13:32
230 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=donna schreef op maandag 6 jun 2011, 13:28]
Antioxidant, stabilisator en conserveermiddel vind ik een ander verhaal en vooral omdat je dit bij een puur en eerlijk biologisch produkt niet verwacht.

Mag ik je dan nog even terug verwijzen naar mijn reactie hiervoor?

tenormin
door tenormin - Jun 6, 2011 om 13:41
16849 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=rjw schreef op maandag 6 jun 2011, 13:22][quote=brigden schreef op maandag 6 jun 2011, 13:16]Donna, in de door jou genoemde biologische spekreepjes mogen alle door jou aangehaalde antioxidanten, stabilisatoren en conserveermiddelen inzitten. "Puur en Eerlijk" is natuurlijk de reclame slogan. Als je (alle) vleessoorten koopt waar het NIET inzit wilt kopen, doe je dat niet omdat het er al "bedorven" uitziet. Net als veel artikel in de supermarkt met op het etiket NIEUW staat is het enige dat nieuw is het label. Van de genoemde toevoegingen wordt je niet ziek. Alleen zijn sommige mensen gevoelig voor E621, E631, dat zijn smaakversterkers die hartkloppingen kunnen veroorzaken.

M.b.t. jouw laatste opmerking: er zijn ook volledig natuurlijke stoffen waar sommige mensen gevoelig voor zijn. Ik ken mensen die bij wijze van spreken al ziek worden bij het zien van een appel, ongeacht of die uit de supermarkt of uit eigen tuin komt.

Ja, dat begrijp ik ook wel. Maar dan werd het verhaal zo lang als een A 4tje. Zoals: is met pinda's in aanraking geweest of bevat koemelk. En zoals gezegd kan ik nog een tijdje doorgaan. De door TS genoemde toevoegingen zijn wettelijk toegestaan en niet ziekmakend, alleen wat langer houdbaar én aantrekkelijker van kleur.

donna
door donna - Jun 6, 2011 om 13:54
207 Antwoorden / 43 Vragen

[quote=gijsvogel schreef op woensdag 25 mei 2011, 23:10]

De slogan puur en eerlijk is gewoon een marketingverhaal om het wat lekkerder te laten bekken als het (nog steeds) geitenwollensokkenimago wat biologisch een beetje bij zich draagt.

Daar gaat het nu juist om, als je het wat lekkerder wilt laten bekken moet je het gewoon lekkerder maken. Maar voor alles vind ik dat het transparant moet zijn, dan kun je als klant beslissen wat je wel en niet wilt kopen en eten.

tenormin
door tenormin - Jun 6, 2011 om 14:09
16849 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=donna schreef op maandag 6 jun 2011, 13:54][quote=gijsvogel schreef op woensdag 25 mei 2011, 23:10]

De slogan puur en eerlijk is gewoon een marketingverhaal om het wat lekkerder te laten bekken als het (nog steeds) geitenwollensokkenimago wat biologisch een beetje bij zich draagt.

Daar gaat het nu juist om, als je het wat lekkerder wilt laten bekken moet je het gewoon lekkerder maken. Maar voor alles vind ik dat het transparant moet zijn, dan kun je als klant beslissen wat je wel en niet wilt kopen en eten.

Wat een onzin. Wat is lekker? De één houd van dit, de ander van dat. Het is best transparanter geworden al zijn we er nog lang niet, maar jij begint over toevoegingen in je vraag c.q. discussie en die zijn NIET verboden. IK hou niet van varkensvlees en een ander niet van rundervlees, so what. Waar het op neerkomt, nogmaals: het is toegestaan en niet ziekmakend. Tenzij je allergisch bent voor allerlei soorten dingen, maar dan word het een heel ander verhaal en daar hebben we hier niet over.

gijsvogel
door gijsvogel - Jun 6, 2011 om 14:13
230 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=donna schreef op maandag 6 jun 2011, 13:54]
Daar gaat het nu juist om, als je het wat lekkerder wilt laten bekken moet je het gewoon lekkerder maken.

Dan begrijp je de marketing gewoon niet.
Mensen gaan niet gelijk een ander (biologisch) product kopen omdat iemand ze vertelt dat het lekkerder is.
In dit geval kopen klanten een 'imago' waar ze zich mee kunnen vereenzelvigen.

En gelijkertijd zeg je met jouw zin, dat biologische producten altijd lekkerder zijn... ? Over smaak valt altijd te twisten.
En ook biologische producten kunnen niet lekker zijn natuurlijk...

[quote=donna schreef op maandag 6 jun 2011, 13:54]
Maar voor alles vind ik dat het transparant moet zijn, dan kun je als klant beslissen wat je wel en niet wilt kopen en eten.

Dat kan natuurlijk altijd, als in dit geval de conserveringsmiddelen voor jou onduidelijk zijn, dan heb je de keuze om het niet te kopen en dan bij de biologische slager te kopen.
Maar pas dan wel gelijkwaardige vergelijking toe en vraag hem naar zijn declaratie van ingrediënten op spekreepjes...

to
door tommiejip - Jul 6, 2011 om 12:33
1 Antwoorden / 0 Vragen

Met dat puur en eerlijk logo gooien ze alles op een grote hoop, en ik die altijd biologische
artikelen koop vindt nu geen bio vlees, of zelden bij mij AH, vroeg het aan de manager waarom dat er niet meer was, zei hij dat is puur en eerlijk geworden.
Zelfs hij snapt erg geen biet van, al dacht hij van wel.

Dus ze hebben scharrel, puur en eerlijk, reguliervlees, soms bio maar meestal
zeer sporadisch, ik weet het niet meer, hoeveel verwarring kan je scheppen.
Daarbij kan je nergens terecht, ja het tegen een dame vertellen die het doorgeeft in de hoop dat er iets mee gedaan wordt, nou niet dus AH verdient hier een dikke onvoldoende voor !