ja
door janjohanna Oct 15, 2012 om 13:46
Voeding & gezondheid

Wie bepaalt mijnmedicijn?

Wie bepaalt welk medicijn ik nodig heb: de specialist,de apotheek,de zorgverzekeraar of de patient?
De cardioloog schrijft mij SELOKEEN voor met de mededeling medische noodzaak. Hij laat het recept faxen naar de apotheek. De apotheek levert geen Selokeen maar Metoprolol,omdat ze van de zorgverzekeraar het goedkoopste product moet leveren. (90 pillen Selokeen zijn €18,00 duurder dan Metoprolol = 3 maanden gebruik). Mij wordt vooraf niet medegedeeld door de apotheek dat ze afwijken van het advies van de specialist of dat ze me voorstellen om het medicijn wel te leveren tegen bij betaling. De patient heeft geen stem..

7528 46 Rapporteer

ve
door verwijderd - Oct 15, 2012 om 14:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er wordt niet afgeweken van het advies van uw cardioloog.
Selokeen is hetzelfde als metoprolol, alleen is selokeen een merknaam en metoprolol is merkloos en dus goedkoper.

ve
door verwijderd - Oct 15, 2012 om 15:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als dat 'ns waar zou zijn. Dan zou cola van de Aldi hetzelfde zijn dan CocaCola.Dan zou rookworst van ........ en zo kan ik doorgaan.Het hoofdbestanddeel van Selokeen en Metoprolol is hetzelfde ,maar de bijstoffen zijn anders en die veroorzaken bij gebruikers bijwerkingen die heel onprettig zijn.Het is 'n andere naam.,maar ook 'n ander product. Is Metoprolol wel 'ns getest. Uit jouw antwoord meen ik op te malen dat je medisch op de hoogte bent.

ve
door verwijderd - Oct 15, 2012 om 16:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mededeling van de arts is niet voldoende. Hij moet een verklaring ondetekenen.

ve
door verwijderd - Oct 15, 2012 om 17:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

*de cardioloog*

*een bepaalde code van hem op het recept volstaat*

*die code kun je zo gewenst ook van de huisarts krijgen*

ve
door verwijderd - Oct 15, 2012 om 17:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Selokeen / op recept met de vermelding Mediche Noodzaak /geleverd door apotheek. 90 tabletten /leverancier Astrazeneca. Ik moet hiervoor € 18,88 bijbetalen. Metoprolol is goedkoper. Maar ....... als ik op recept 90 stuks Selokeen bestel bij Efarma online apotheek dan kost me dat niets. Zelfs geen verzendkosten. Koop ik ze bij deze apotheek dan kosten deze 90 stuks Selokeen Zoc 50 me 3x € 10,13. Gratis verzending. Wie wordt hier voor de gek gehouden.

ve
door verwijderd - Oct 15, 2012 om 21:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

janjohanna schreef op maandag 15 okt 2012, 15:51: Is Metoprolol wel 'ns getest. Uit jouw antwoord meen ik op te malen dat je medisch op de hoogte bent.

Metoprolol is natuurlijk getest.
Klopt, ik werk in de zorg maar gebruik metoprolol zelf ook.
Bij mij werkt het prima en ik heb geen last van bijverschijnselen.
Ik hoor van patienten ook eigenlijk alleen maar positieve verhalen.

ve
door verwijderd - Oct 15, 2012 om 21:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

jobiejoba schreef op maandag 15 okt 2012, 16:17: De meeste mensen die hier een kat als avatar hebben zijn vaak goed in katten.
Pas als mensen zelf in zo`n situatie terechtkomen dan is er een kans dat ze het begrjpen.

Ik spreek ook uit eigen ervaring.
Sommige mensen hier reageren zonder te weten waar ze het eigenlijk over hebben.

ve
door verwijderd - Oct 15, 2012 om 22:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Google eens op test metoprolol.

ve
door verwijderd - Oct 15, 2012 om 23:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb trouwens zelf ook ooit een tijdje selokeen gebruikt en had daar juist last van bijwerkingen
zoals; vermoeidheid, stemmingwisselingen, geheugenstoornis, continu koude handen en voeten , misselijkheid, flauwvallen.
Ieder mens is anders, als jij echt selokeen wilt gebruiken , kan je dat aangeven bij je husarts en apotheek, zodat je zelf kan kiezen en eventueel het verschil kan bijbetalen.

ve
door verwijderd - Oct 15, 2012 om 23:05
0 Antwoorden / 0 Vragen
ve
door verwijderd - Oct 15, 2012 om 23:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

dcz schreef op maandag 15 okt 2012, 23:06:

Ahhh...het gaat je om de alu-hoedjescomplottheorie....
Nu snap ik het...

Magnesiumstearaat is het magnesiumzout van stearinezuur. Als E572 is de verbinding in de Europese Unie toegestaan als additief in voedsel, medicijnen en cosmetica (babypoeders). In de voedingsindustrie wordt het met name toegepast in suikerwerk. Het wordt toegepast als anti-klontermiddel en emulgator. Tevens is het belangrijk onderdeel van pillen als glansmiddel.

Silica (E551), ook kiezelzuur of siliciumdioxide genoemd, wordt gewonnen uit zand. Het wordt als antiklontermiddel toegevoegd aan droge producten zoals instantmaaltijden, koffiemelkpoeder, soep en sausmixen. In één derde van de producten waaraan silica is toegevoegd, zitten zulke kleine deeltjes, dat er sprake is van nanodeeltjes.
Via voedsel zouden mensen volgens de voedselwaakhond maximaal 124 mg per dag aan silica in nanovorm binnen kunnen krijgen. EFSA, de Europese autoriteit voor voedselveiligheid, stelde in 2009 vast dat het gebruik van silica tot 1500 mg per dag geen gezondheidsrisico oplevert.

Ga je toch lekker gras eten...alhoewel...met die zure regen ook geen aanrader....

Staat ook allemaal in de test die je op het web kan vinden.
Metoprolol is een veilig en goed medicijn maar TS wil dit niet waarschijnlijk gewoon niet horen/lezen.

ve
door verwijderd - Oct 15, 2012 om 23:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Sorry cococat , het laatste bericht aan jou is bestemd voor DCZ.

ve
door verwijderd - Oct 15, 2012 om 23:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

[edit redactie - niet conform regels]

ve
door verwijderd - Oct 15, 2012 om 23:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo DCZ.
Inderdaad ik wil 'n goede medicijn zonder stoffen waaraan ik dood ga of ernstige bijwerkingen krijg zoals kanker.Volgens mij ben jij apotheker en wil je aan die metoprolol veel verdienen .Bij Kiesbeter krijg ik 'n prijs te zien van 30 stuks metropolol voor € 0,79./ 90 stuks € 2,37. en inderdaad Selokeen is duurder :30 stuks € 3,77. Ik moet bijbetalen voor 30stuks € 6,44..
Of ben je directeur van 'n Zorgverzekeraar. RTL4 meldt zojuist dat het laagste salaris van deze heren is € 350.000.
Maar we gaan terug naar mijn vraagstelling? Wie bepaalt welk medicijn ik krijg:de specialist,de apotheker, de zorgverzekeraar of de patient.?
Jij bent ingewijde :geef 'ns 'n antwoord.

ve
door verwijderd - Oct 16, 2012 om 00:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

janjohanna schreef op maandag 15 okt 2012, 23:57: Volgens mij ben jij apotheker en wil je aan die metoprolol veel verdienen .

Volgens mij moet jij je niet druk maken over die selokeen, maar over iets anders wat je slikt. Je vraagt om advies en bent vervolgens alleen maar mensen aan het beledigen en je let niet eens op tegen wie je het hebt. Gewoon pure agressie.

Maar we gaan terug naar je vraagstelling.

Wie bepaalt welk medicijn jij krijgt :de specialist,de apotheker, de zorgverzekeraar of de patient.?

Mijn antwoord.

Binnenkort de psychiater.

ve
door verwijderd - Oct 16, 2012 om 00:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

janjohanna schreef op maandag 15 okt 2012, 22:33: Cococat!! Je schrijft :Metoprolol is natuurlijk getest. Door wie? Kun je het rapport ervan doormailen!!!

Er komt geen enkel medicijn op de Nederlandse markt zonder dat het uitgebreid getest en goedgekeurd is!

ve
door verwijderd - Oct 16, 2012 om 01:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

janjohanna schreef op maandag 15 okt 2012, 22:29: Hallo Cococat,
Jammer dat je alleen gekeken hebt naar het hoofdbestanddeel. Heb je de hulpstoffen al 'ns bekeken.
Kijk 'ns op Efarma en naar Uitdaging.net.
Ik zal je helpen.
Metoprololsuccinaat 50mg Sandoz Retard Tablet Mga bevat als hulpstoffen:
Talk : E553b Rood Pas op.
Magnesiumstearaat : E572 Oranje Pas op.
Povidon : E1201 Rood Echt vermijden.
Siliciumdioxide : E551 Oranje Is mogelijk schadelijk
Titaandioxide : E171 Verdacht op kankerverwekkend.

Muv. het laaste zitten deze hulpstoffen niet in Selokeen.. Dus geef je patienten de juiste info.

Hulpstoffen Selekeen:
Volgens uw uitdaging.net zijn deze hulpstoffen zelfs gevaarlijker!!!

ethylcellulose,
hydroxypropylcellulose (E463), Rood Echt Vermijden
hydroxypropyl methylcellulose (E464), Rood Echt Vermijden
microkristallijne cellulose, E 460 Microkristallijne Cellulose Rood Echt Vermijden
paraffine (E905), Rood Echt Vermijden
polyethyleenglycol, Rood Echt Vermijden
siliciumdioxide (E551), Oranje Is mogelijk schadelijk
natriumstearylfumaraat,
titaniumdioxide (E171).

ve
door verwijderd - Oct 16, 2012 om 08:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

janjohanna schreef op maandag 15 okt 2012, 23:57:
Inderdaad ik wil 'n goede medicijn zonder stoffen waaraan ik dood ga of ernstige bijwerkingen krijg zoals kanker..

brainless schreef op dinsdag 16 okt 2012, 01:11:
Hulpstoffen Selekeen:
Volgens uw uitdaging.net zijn deze hulpstoffen zelfs gevaarlijker!!!

ethylcellulose,
hydroxypropylcellulose (E463), Rood Echt Vermijden
hydroxypropyl methylcellulose (E464), Rood Echt Vermijden
microkristallijne cellulose, E 460 Microkristallijne Cellulose Rood Echt Vermijden
paraffine (E905), Rood Echt Vermijden
polyethyleenglycol, Rood Echt Vermijden
siliciumdioxide (E551), Oranje Is mogelijk schadelijk
natriumstearylfumaraat,
titaniumdioxide (E171).

Oké, nou dat verklaard de reacties van vraagsteller, het kwaad is al geschied ;-(

ve
door verwijderd - Oct 16, 2012 om 09:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

carola.83 schreef op dinsdag 16 okt 2012, 00:15:
janjohanna schreef op maandag 15 okt 2012, 22:33: Cococat!! Je schrijft :Metoprolol is natuurlijk getest. Door wie? Kun je het rapport ervan doormailen!!!

Er komt geen enkel medicijn op de Nederlandse markt zonder dat het uitgebreid getest en goedgekeurd is!

Ik vrees dat de mensen met alu-hoedjes op zoals TS dit toch niet geloven....

ve
door verwijderd - Oct 16, 2012 om 09:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

janjohanna schreef op maandag 15 okt 2012, 13:46: De patient heeft geen stem..

Logisch, want de patient is een leek. Laat iedereen zich gewoon bezig houden met z'n eigen vak. Dat maakt het leven een stuk makkelijker.

ve
door verwijderd - Oct 16, 2012 om 09:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dus het is de bedoeling dat je je blauw betaalt, rode pillen slikt en dan groen uitslaat?

ve
door verwijderd - Oct 16, 2012 om 11:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

jorisw
Logisch, want de patient is een leek. Laat iedereen zich gewoon bezig houden met z'n eigen vak. Dat maakt het leven een stuk makkelijker.

Slik maar. Gelukkig hebben we nog programma's als Kassa,Radar en vele andere.Zij houden de vinger aan de pols.Zij zorgen er voor dat we alert blijven.
En inderdaad :ik ben 'n leek. Maar denken doe ik zelf.En dat moet je in deze wereld blijven doen.

ve
door verwijderd - Oct 16, 2012 om 11:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

janjohanna schreef op dinsdag 16 okt 2012, 11:00: Maar denken doe ik zelf.En dat moet je in deze wereld blijven doen.

Blijkbaar niet als je een ander aanvalt over de volgens jou te slechte medicatie en zelf de nog slechtere voor beter verslijt..............

Volgens mij is een excuses aan cococat voor je opmerking:
janjohanna schreef op maandag 15 okt 2012, 23:12: Hoi coco, en wat doe je met die andere E's. Ben blind,blijf blind. Of werken de hulpstoffen bij jou al.
hier wel op z`n plaats, of werken die hulpstoffen bij jou al ?

ve
door verwijderd - Oct 16, 2012 om 11:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

maandag 15 okt 2012, 23:14

Sorry cococat , het laatste bericht aan jou is bestemd voor DCZ.

Hallo Stacey. Deze opmerking was voor DCZ. En lees zijn reacties eens naar mij toe.

ve
door verwijderd - Oct 16, 2012 om 12:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

janjohanna schreef op dinsdag 16 okt 2012, 11:46: maandag 15 okt 2012, 23:14

Sorry cococat , het laatste bericht aan jou is bestemd voor DCZ.

Hallo Stacey. Deze opmerking was voor DCZ. En lees zijn reacties eens naar mij toe.

Oké dat was niet erg duidelijk dan, maar je zegt ook dat ze zichzelf cq haar patiënten beter moet informeren terwijl je blijkbaar dus zelf slecht of niet geïnformeerd bent, dus niet anderen aanvallen als je zelf niet eens weet waar je het over hebt lijkt me......
Maar dat tot zo ver.

Misschien toch maar overdenken de andere medicatie eens proberen ?
als daar dus minder troep in zit.
Als je het al eerder gebruikt had en bijwerkingen had wellicht waren de eerdere bijwerkingen maar tijdelijk (opstart probleem) ongemak.
En dat je leest dat anderen last hebben van bijwerkingen zegt niets natuurlijk zijn er ook zat die het niet hebben of bij `jou` medicatie dus dat verschilt voor iedereen.

ve
door verwijderd - Oct 16, 2012 om 12:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

De ARTS bepaalt welke werkzame stof je nodig hebt. Veel van die stoffen zijn zowel als merkmedicijn als als generiek middel of ook wel loco-preparaat (merkloos) verkrijgbaar.
De werking van de stof zelf is gelijk, of je nu een merkmiddel of een generiek middel hebt. Daarom kan de apotheek je een generiek middel verstrekken - want je krijgt dan de stof die je nodig hebt en die voorgeschreven is.
Veelal schrijven artsen bepaalde merken voor omdat ze daarvoor (indirect) beloond worden. En soms is een bepaald middel alleen in een bepaald merk verkrijgbaar, dan zul je dus dat merk krijgen.
Er zit een addertje onder het gras, zoals al opgemerkt: het _kan_ zijn dat je anders reageert op het merkmiddel dan op het loco-preparaat. Door andere vulstoffen, of zoals ik zelf ervaren heb, doordat een bepaalde coating niet verdragen werd door mijn maag.
Heb je het idee dat je bijwerkingen hebt nadat je een ander merk (of een merkloos) middel hebt gekregen, dan moet je met je apotheek overleggen.
Het gaat er feitelijk om dat zo'n merkloos middel voordeliger is, maar dat voordeel valt weg als je er bijvoorbeeld maagbeschermers bij moet gaan slikken. Dus: heb je bijwerkingen, overleg met je apotheek, indien nodig kun je een aantekening in je dossier krijgen dat je van dat specifieke middel alleen een specifieke variant mag krijgen.
Heb je het idee dat het merkloze middel minder goed werkt dan het merkmiddel, dan kun je ook overleggen met je arts en/of apotheek en vragen hoe dat komt. Soms is het alleen een kwestie van even wennen, een merkloos middel moet net zo goed werken als het merkmiddel, omdat de werkzame stof precies hetzelfde is.
De vergelijking met Coca Cola en merkloze cola gaat niet op, omdat je medicijnen niet neemt omdat ze lekker smaken, maar omdat je ze nodig hebt.
Blijf je het idee houden dat je arts een reden heeft dit specifieke merk voor te schrijven, vraag dan waarom z/hij dat doet en of het voor jou een risico zou zijn een loco-preparaat met dezelfde werkzame stof te gebruikten en zo ja, waarom dan.
Als jouw arts goede redenen (anders dan commerciële) heeft om jou een specifiek merk voor te schrijven, dan zal de apotheek je ook dat merk verschaffen.

ve
door verwijderd - Oct 16, 2012 om 12:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

[Edit redactie] Off-topic. Graag on-topic reageren.

ve
door verwijderd - Oct 16, 2012 om 12:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Cococat,
Jammer dat je alleen gekeken hebt naar het hoofdbestanddeel. Heb je de hulpstoffen al 'ns bekeken.
Kijk 'ns op Efarma en naar Uitdaging.net.
Ik zal je helpen.
Metoprololsuccinaat 50mg Sandoz Retard Tablet Mga bevat als hulpstoffen:
Talk : E553b Rood Pas op.
Magnesiumstearaat : E572 Oranje Pas op.
Povidon : E1201 Rood Echt vermijden.
Siliciumdioxide : E551 Oranje Is mogelijk schadelijk
Titaandioxide : E171 Verdacht op kankerverwekkend.

Muv. het laaste zitten deze hulpstoffen niet in Selokeen. Dus geef je patienten de juiste info.

ve
door verwijderd - Oct 16, 2012 om 12:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Cococat!! Je schrijft:Metoprolol is natuurlijk getest. Door wie? Kun je het rapport ervan doormailen!!!

ve
door verwijderd - Oct 16, 2012 om 12:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

janjohanna schreef op maandag 15 okt 2012, 22:29: Hallo Cococat,
Jammer dat je alleen gekeken hebt naar het hoofdbestanddeel. Heb je de hulpstoffen al 'ns bekeken.
Kijk 'ns op Efarma en naar Uitdaging.net.
Ik zal je helpen.
Metoprololsuccinaat 50mg Sandoz Retard Tablet Mga bevat als hulpstoffen:
Talk : E553b Rood Pas op.
Magnesiumstearaat : E572 Oranje Pas op.

Povidon : E1201 Rood Echt vermijden.
Siliciumdioxide : E551 Oranje Is mogelijk schadelijk
Titaandioxide : E171 Verdacht op kankerverwekkend.

Muv. het laaste zitten deze hulpstoffen niet in Selokeen. Dus geef je patienten de juiste info.

Ahhh...het gaat je om de alu-hoedjescomplottheorie....
Nu snap ik het...

Magnesiumstearaat is het magnesiumzout van stearinezuur. Als E572 is de verbinding in de Europese Unie toegestaan als additief in voedsel, medicijnen en cosmetica (babypoeders). In de voedingsindustrie wordt het met name toegepast in suikerwerk. Het wordt toegepast als anti-klontermiddel en emulgator. Tevens is het belangrijk onderdeel van pillen als glansmiddel.

Silica (E551), ook kiezelzuur of siliciumdioxide genoemd, wordt gewonnen uit zand. Het wordt als antiklontermiddel toegevoegd aan droge producten zoals instantmaaltijden, koffiemelkpoeder, soep en sausmixen. In één derde van de producten waaraan silica is toegevoegd, zitten zulke kleine deeltjes, dat er sprake is van nanodeeltjes.
Via voedsel zouden mensen volgens de voedselwaakhond maximaal 124 mg per dag aan silica in nanovorm binnen kunnen krijgen. EFSA, de Europese autoriteit voor voedselveiligheid, stelde in 2009 vast dat het gebruik van silica tot 1500 mg per dag geen gezondheidsrisico oplevert.

[edit] Off-topic.

ve
door verwijderd - Oct 16, 2012 om 13:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo nzhippo,

Zoals jij hierboven beschrijft ,zou het moeten zijn,maar de werkelijkheid is anders.Ik heb 4 weken Metoprolol gebruikt,terwijl de cardioloog me Selokeen voorschreef.Ik kreeg hoofdpijn en 'n verlammende pijn in mijn linker arm. Overleg met de cardioloog.Probeer het nog 'ns 14 dagen met metoprolol. Dus weer gedaan. Hetzelfde bijverschijnsel.Stop ik met metoprolol dan ben ik in 2 dagen van de beide pijnen af. Weer overleg.Cardioloog schrijft me Selokeen voor met als aantekening:Medische noodzaak. Wat doet de apotheek. Levert weer metoprolol.Als ik die weiger ,krijg ik Selokeen maar moet voor 90 tabletten € 18,88 bijbetalen.
Kijk ik op Efarma - apotheek online- dan levert deze apotheek dezelfde Selikeen van dezelfde leverancier mits op recept zonder bijbetaling en zonder verzendkosten.Heb ik geen recept dan kan ik ze kopen. 90 stuks voor € 30,39 zonder verzendkosten..
Ga ik shoppen bij Medicijn.nl dan leveren zij mij deze pillen 90 st. voor € 62,19..
Doe ik dat bij KiesBeter.nl dan heb ik dezelfde pillen 90 stuks voor € 11,31.
Ik heb Menzis gevraagd me dat 'ns uit te leggen. Nog geen antwoord. Ze zijn aan het denken,zeker als dhr.Van Boxtel , directeur van Menzis, € 391.000 salaris vangt. Zo'n 1564 x de eigen bijdrage.
Weet jij 'n verklaring?
Maar mijn vraagstelling was: Wie bepaalt welk medicijn ik krijg? Wat vind jij.?

ve
door verwijderd - Oct 16, 2012 om 13:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

carola.83
dinsdag 16 okt 2012, 00:15
janjohanna schreef op maandag 15 okt 2012, 22:33
Cococat!! Je schrijft :Metoprolol is natuurlijk getest. Door wie? Kun je het rapport ervan doormailen!!!
Er komt geen enkel medicijn op de Nederlandse markt zonder dat het uitgebreid getest en goedgekeurd is!

Kun jij me 'n rapport/test overleggen waarin Metoprolol getest is. Geen opmerkingen van Apothekers of van onze Overheid.'n Onafhankelijke test.
Alvast bedankt.

ve
door verwijderd - Oct 16, 2012 om 14:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je stelt hier een vraag en als het antwoord je niet zint begin je te blaffen.Het gaat bij medicijnen om de werkzame stof.De hulpstoffen die jij noemt zitten waarschijnlijk ook in minimale hoelveelheden in Selokeen.Deze stoffen zijn nodig om een tablet op de juiste manier te laten werken als het in je maag komt en de tablet een kleurtje te geven.Maar Metoprolol pillenzijn wit.Verder bestaat een tablet uit diverse meelsoorten om de pil volume te geven.Alle medicijnen zijn uitvoerig getest op kwaliteit.Als jij bedacht hebt dat je van het goedkope merk bijwerkingen krijgt zal je terecht moeten bijbetalen.Hou dus op met je gezwam en maak je keus en val ons niet lastig met al dat gezeur om je gelijk te krijgen.

ve
door verwijderd - Oct 16, 2012 om 15:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik slik al jaren Metoprolol en zover ik weet heb ik daar geen bijwerkingen van. Niks gemerkt in ieder geval :-)

Hoofdpijn heb ik al mn hele leven bijna elke dag, dus of ik er hoofdpijn van krijg kan ik niet zeggen.

ve
door verwijderd - Oct 16, 2012 om 15:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

janjohanna, als jouw arts meent dat jij een specifiek merk moet krijgen ivm bijwerkingen als je andere merken of merkloze varianten van hetzelfde middel gebruikt, dan moet de apotheek je het voorgeschreven middel verstrekken.
De apotheek kan contact opnemen met je arts hierover.
Kijk wel in je verzekeringspolis hoe het zit met vergoeding van het merkmiddel, sommige verzekeraars stellen dat je het verschil tussen de prijs van het loco-preparaat en de prijs van het merkmiddel zelf moet bijbetalen. (Ook daar is vaak een mouw aan te passen als je arts vindt dat je per se middel X moet krijgen en geen ander merk, maar ook hiervoor geldt: overleg.)

ve
door verwijderd - Oct 16, 2012 om 16:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

vr1944 : Heb jij de vraag al beanntwoord?

ve
door verwijderd - Oct 16, 2012 om 16:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

janjohanna schreef op maandag 15 okt 2012, 23:57: Hallo DCZ.
Inderdaad ik wil 'n goede medicijn zonder stoffen waaraan ik dood ga of ernstige bijwerkingen krijg zoals kanker.Volgens mij ben jij apotheker en wil je aan die metoprolol veel verdienen .Bij Kiesbeter krijg ik 'n prijs te zien van 30 stuks metropolol voor € 0,79./ 90 stuks € 2,37. en inderdaad Selokeen is duurder :30 stuks € 3,77. Ik moet bijbetalen voor 30stuks € 6,44..
Of ben je directeur van 'n Zorgverzekeraar. RTL4 meldt zojuist dat het laagste salaris van deze heren is € 350.000.
Maar we gaan terug naar mijn vraagstelling? Wie bepaalt welk medicijn ik krijg:de specialist,de apotheker, de zorgverzekeraar of de patient.?
Jij bent ingewijde :geef 'ns 'n antwoord.

Het is duidelijk dat je ernstig in de war bent...
Ik ben totaal niet werkzaam in de medische wereld maar ik ben wel in staat de info die op het wereldwijde web vrij verkrijgbaar is, te vertalen in gewone Jip &Janneke taal. Aan mijn denkvermogen mankeert ook nog niets en is het overduidelijk dat je gewoon niet wil accepteren dat er nog mensen op deze aardkloot rondlopen die de info nuchter kunnen interpreteren. Als gewone sterveling word ik wel een beetje moe van al die paniekzaaiers die roepen dat ze doodgaan als ze een merkmedicijn niet krijgen maar het goedkope alternatief.
Dan vanaf nu ook niet meer zeuren dat de kosten in de zorg de pan uitrijzen.

Misschien moet je leren accepteren dat niet iedereen een alu-hoedje draagt en over zaken anders denkt dan jij. Blijf vooral je leven leiden (of is het lijden) zoals je nu doet en koop je bio-dynamische rechts/linksgedraaide geitenmelk vooral bij de door jou zorgvuldig geselecteerde manisch depressieve veganistische geitenwollensokkendragers.

Hier laat ik het verder bij, ik zal niet meer reageren op je antwoorden. Jij hebt een mening, ik ook.
So be it.

ve
door verwijderd - Oct 16, 2012 om 16:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

janjohanna schreef op dinsdag 16 okt 2012, 16:26: vr1944 : Heb jij de vraag al beanntwoord?

Wat wil je nou?? In de duurdere Selokeen zitten minstens zoveel "schadelijke" stoffen. En niemand verplicht je medicatie te slikken, eigen keuze.

Je vraag kan heel goed beantwoord worden door je zorgverzekeraar. Bel die even, zou ik zeggen. Of ZELF googelen.

ve
door verwijderd - Oct 16, 2012 om 16:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

DCZ schreef:

> Als gewone sterveling word ik wel een beetje moe van al die paniekzaaiers die roepen dat ze doodgaan als ze een merkmedicijn niet krijgen maar het goedkope alternatief. <

Naar mijn mening komt dat vaak door een gebrek aan kennis omtrent medicijnen. Artsen en apothekers zouden meer uitleg moeten geven, méér dan alleen de voor velen nauwelijks te begrijpen officiële bijsluiters te bieden hebben.
De werking van een stof verschilt niet, of je nu merk X gebruikt of locoprepraat Y. Daarom kopen veel mensen huismerk paracetamol ipv duurdere merkparacetamol: het gaat om dezelfde stof, het werkt exact hetzelfde, alleen is het huismerk vele malen goedkoper.
Dat neemt niet weg dat je anders kunt reageren op een ander middel. Dat kan inhouden dat een merkloos middel beter 'valt', of juist dat een merkmiddel minder bijwerkingen geeft.
Dat zegt niets over de werkzame stof, maar waarschijnlijk vooral iets over de 'verpakking' van die stof.
Zoals ik al schreef: ik slik medicijnen die 'enteric coated' zijn, die de maag ongehinderd passeren en pas in de darm uiteen mogen vallen om opgenomen te worden.
Toen ik een locopreparaat kreeg, werkte dat net zo goed, alleen kreeg ik flink last van maagpijn. Vervolgens bleek dat de coating van het merkloze middel iets anders was dan die van het merkmiddel. Voor mij betekende dat dat ik het bij het merkmiddel moest houden, een ander zou misschien juist beter het merkloze middel kunnen gebruiken.
Van andere medicijnen die ik gebruik, krijg ik allemaal de merkloze varianten, zonder meer bijwerkingen dan ik van de merkvarianten zou krijgen.

Medicijnen komen alleen op de markt als ze getest zijn. Als een bepaald merkmiddel door de test komt, dan is de merkloze variant net zo goed, omdat die dezelfde werkzame stof bevat. Dus er is geen verschil in de werkzaamheid.
Als je bang bent dat het merkloze middel gevaarlijk voor je is, dan moet je ook bang zijn voor het merkmiddel, want dat is hetzelfde.

De vulstoffen zijn niet allemaal per se gezond. Desondanks is dat geen reden om in paniek te raken - leven is ongezond, van leven ga je per definitie dood. Uitlaatgassen, een aangebakken randje aan je eten, vitaminepillen overdoseren 'want dat kan geen kwaad', stress, kip of varkensvlees dat niet helemaal doorbakken is: allemaal risicofactoren.
Ook de vulstoffen zijn getest en veilig bevonden voor normaal gebruik. Laat je niet gek maken door sites waarop mensen toeteren dat je kanker krijgt van kleur zus of geur zo. Niets is onschadelijk, het gaat allemaal om de dosering. Als jij achter elkaar 6 liter water achterover kiept, ga je ook dood - is dat een reden om te zeggen dat water dus giftig is? Als je in 1 keer veel zout (of suiker, wat dat aangaat) naar binnen werkt, ga je dood - toch eten we allemaal zout en suiker(s). Want in een normale dosering kan dat probleemloos.

Jezelf opwinden over mogelijke effecten van eventueel ongezonde stoffen in hoge doseringen terwijl jij die stoffen in minimale doseringen gebruikt, is slechter voor je dan die stoffen zelf zijn.
Blijf je je zorgen maken, maak dan een afspraak met je apotheker en zeg dat je precies uitgelegd wilt hebben wat er in je medicijnen zit en wat voor effecten die stoffen kunnen hebben. Dit op voorwaarde dat je bereid bent naar die uitleg te luisteren, want als je wilt blijven denken dat medicijnen die je nodig hebt eigenlijk slecht voor je zijn, dan zal geen enkele informatie je kunnen overtuigen.

ve
door verwijderd - Oct 17, 2012 om 08:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er zijn meer mensen die gestressed raken omdat de apotheek niet levert wat op het voorschrift staat. Hierdoor stijgen de medische kosten.
Bekvechten op internet heeft geen zin, neem een andere apotheek en/of zorgverzekeraar en het probleem kan tot het verleden horen.

ve
door verwijderd - Oct 20, 2012 om 11:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wie bepaalt mijn medicijn.Antwoord: De Zorgverzekeraar..
Menzis geeft ook aan wanneer de specialist dat bepaalt.
Het is niet voldoende om alleen een melding "medische noodzaak" op een recept te vermelden. Het is me niet duidelijk of uw cardioloog ook een schriftelijke medische onderbouwing heeft geschreven waarom u geen Metoprolol kunt gebruiken. Mogelijk heeft uw apotheker deze onderbouwing niet en krijgt u om deze reden een nota voor Selokeen.

Welke Zorgverzekeraar gaat daar anders mee om?

ve
door verwijderd - Oct 20, 2012 om 12:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

sonjaatje schreef op dinsdag 16 okt 2012, 15:03:

Hoofdpijn heb ik al mn hele leven bijna elke dag, dus of ik er hoofdpijn van krijg kan ik niet zeggen.

Bij mij was een fijne bijkomstigheid dat mijn migraineaanvallen als sneeuw voor de zon verdwenen door metoprolol.

ve
door verwijderd - Oct 20, 2012 om 14:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Over generieke medicijnen (medicijnen zonder merk, die door verschillende fabrikanten worden geproduceerd, red.) zijn tegenwoordig wel zorgen omdat ze te goedkoop lijken te zijn geworden." Een doosje medicijnen kost vaak minder dan een pakje kauwgom. Om nog een beetje winst te maken, beknibbelen fabrikanten daarom waar ze kunnen. "Dat leidt tot productstromen die nauwelijks zijn te controleren. Werkzame stoffen worden geproduceerd in India en China. In het Midden-Oosten en Oost-Europa worden daarvan tabletten geslagen die vervolgens elders worden verpakt." Zo wordt het ingewikkeld om de kwaliteit te garanderen.
bron:Trouw

ve
door verwijderd - Oct 20, 2012 om 15:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

janjohanna, vraag het eens bij een patientenvereniging of tussenpersoon.

ve
door verwijderd - Nov 27, 2012 om 10:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik gebruik al 15 jr selokeen 100mg.... deze fabrikant heeft de moeite genomen om dit medicijn te ontwikkelen,en mijn leven in die tijd behoorlijk weer op de rit gezet... als dit zo door gaat dan zullen de fabrikanten ook hun maatregelen nemen.... ik weiger een ander medicijn tenemen ik heb er geen enkele reden voor.... In het turkse waar ik deze zomer was kan je selokeen gewoon kopen, en tegen een prijs van 10lira ongeveer 5 euro.. ik snap daar niets van waar nu het probleem ligt hier....

Er van uitgaande dat je arts weet waar die het over heeft en je niet zomaar iets voorschrijft... is er volgens mij niemand die bepaalt dat je het voorgeschreven medicijn niet krijgt zeker de apotheker niet en laat staan de verzekeraar, mochten er bijwerking zijn ga je terug naar de arts, die bepaald

In mijn klacht wordt alleen maar gezeurt over de kosten van medicatie en wat het bespaard,dit zou niet moeten mogen.

Ik zie het gewoon zo als een auto kopen, je koopt een bmw en bij aflevering krijg je een mini, de verkoper zegt daar kan je ook mee rijden en het is een auto.... wat overtrokken mss maar ik zie het zo....

ve
door verwijderd - Dec 18, 2012 om 10:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

In veel gevallen is er voor de werking tussen generieke medicijnen en merkmedicijnen geen verschil. In het geval van Metoprolol kan het zijn dat Selokeen toch beter werkt. Dit heeft te maken met een afgiftemeganisme in de tablet van Selokeen. Metoprolol heeft een ander afgiftemeganisme. Vaak gaat het hier om time release tabletten. Dus de werking kan in dit geval wel degelijk verschillen.

Ik ben zelf meerdere keren in het ziekenhuis opgenomen geweest en het is me opgevallen dat hier altijd originele Selokeen wordt voorgeschreven. Eenmaal thuis kreeg ik bij de apotheek Metoprolol mee. Ik merkte zelf weinig verschil maar dit kan per persoon verschillen. Het feit dat het ziekenhuis WEL selokeen geeft zegt me eigenlijk genoeg. Want de andere medicijnen in het ziekenhuis die ik kreeg waren wel generiek (Sandoz).