st
door star777 Apr 23, 2016 om 21:21
Voeding & gezondheid

Ziekte bij koolraap!

Gewoonlijk ben ik een tevreden comsument van koolraap, maar recentelijk doe ik wel erg vaak misaankopen! De koolraap ziet er van buiten goed uit en hard, maar eenmaal opengesneden bevinden zich plekken van een soort van schimmelvorming. Het ruikt muf, voelt zacht, week, aan, op deze 'witte' plekken. Is dit weg te snijden, of is dit soort van schimmelvorming, net als bij kaas, onzichtbare spoorvorming door de gehele koolraap?
Ik heb deze vraag bij 'groentegroente.nl' geplaatst, maar werkelijk onbegrijpelijk; mijn vraag is verwijderd! Blijkbaar is bij dat soort sites slechts ruimte voor 'sprookjes'... Bij wie kan ik terecht met dit soort van vragen over voedingsmiddelen, en gezonheid?

https://www.youtube.com/watch?v=eBEu-yH0pSg

http://groentegroente.nl/groentes/koolraap-koken/

9398 10 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Apr 23, 2016 om 21:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Bij uw groenteboer waar u die koolrabi gekocht hebt.

Cookies
door Cookies Apr 23, 2016 om 21:49
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Koolraap, geen koolrabi. Wel een stuk lekkerder, die laatste.

tijger1
door tijger1 Apr 23, 2016 om 22:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Sorry, autocorrectie. :-)

Topantwoord

gerbera
door gerbera - Apr 23, 2016 om 22:43
7364 Antwoorden / 14 Vragen

De kool is aangetast door zachtrot.  Dit ontstaat vaak door transport en/of verkeerd bewaren van koolraap waardoor schimmelvorming ontstaat. Soms kunt u het al merken of de kool is aangetast door op de kop van de kool te drukken. Kunt u deze indrukken of voelt deze zacht aan dan kan de kool reeds besmet zijn. Over het algemeen zijn deze kolen, afhankelijk van de aantasting, niet voor consumptie geschikt omdat de smaak hierdoor sterk verminderd.

tenormin
door tenormin - Apr 23, 2016 om 22:56
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Dat kunt u dan toch bij uw groentejuwelier vragen, wat er recentelijk met de koolraap aan de hand is? Tenzij bij een super gekocht. Dan zou u, met bon, in ieder geval uw geld terugkrijgen.

st
door star777 - Apr 24, 2016 om 16:58
11 Antwoorden / 4 Vragen

Wil vermelden dat de mensen bij 'groentegroente.nl', mij een e-mail hebben doen toekomen, waarin men mij laat weten dat mijn reactie bij vergissing was verwijderd, en dat zij via hun site op mijn vraag zullen willen ingaan. Ben hiermee zeer tevreden over. Mijn dank, aan u allen.

akkerdistel
door akkerdistel Apr 25, 2016 om 01:44
1790 Antwoorden / 3 Vragen

Waar koop jij deze koolrapen? (retorische vraag, ik weet het)

Topantwoord

tenormin
door tenormin - Apr 25, 2016 om 06:07
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Niet werkende link, sorry. https://www.mijntuin.org/plants/2980-Koolraap-F.
Staan verschillende oorzaken van....

gerbera
door gerbera Apr 26, 2016 om 14:01
7364 Antwoorden / 14 Vragen

@tenormin, misschien prettig te weten dat de site waar u naar verwijst bij ziekte en plagen slechts aantastingen toont die schadelijk zijn voor de (kool)planten (het groen dus). (Kool)planten die worden aangetast sterven veelal af en geven dan ook geen opbrengst. Behalve de bladkolen aangetast door rupsen dat worden gatenkazen. Zo maar ter info;-)

Topantwoord

sjjoppy
door sjjoppy - Apr 25, 2016 om 07:27
7188 Antwoorden / 3 Vragen
tenormin
door tenormin Apr 25, 2016 om 20:47
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Dank je wel sjoppie, de vermelde F moest er kennelijk niet bij.

sjjoppy
door sjjoppy Apr 25, 2016 om 21:28
7188 Antwoorden / 3 Vragen

Graag gedaan Tenormin maar met F en zelfs de punt erbij gaat het ook.

https://www.mijntuin.org/plants/2980-Koolraap-F.

Topantwoord

C.
door C.Boon - Apr 25, 2016 om 11:17
5 Antwoorden / Vragen

Als een vrucht of in dit geval een koolraap, van buiten mooi is maar van binnen aangetast, is hij waarschijnlijk behandeld met gamma-straling om hem lang houdbaar te maken. Deze koolraap is misschien al een jaar oud. Als je aan een supermarkt vraagt hoe dit kan, is het antwoord nooit dat hun handel bestraald wordt: het is altijd verser dan vers. Zo worden we weer in het ootje genomen.

akkerdistel
door akkerdistel Apr 25, 2016 om 13:37
1790 Antwoorden / 3 Vragen

Complete nonsens http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/doorstralen.aspx .

gerbera
door gerbera Apr 25, 2016 om 22:55
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Een gezonde koolraap kan, mits op de juiste wijze droog koel en donker, vrij lang bewaard worden. Daar zijn geen gammastralen voor nodig. Dus klinklare onzin wat u beweerd.

st
door star777 - Apr 25, 2016 om 11:19
11 Antwoorden / 4 Vragen

Mijn gekochte koolrapen worden ziek door verkeerde afhandeling tijdens opslag en/of transport. Nou heb ik die filiaalmanager, bij Lidl, enzovoort, verteld dat hij zijn inkoper diende te attenderen op dit probleem. Helaas, is er tot op heden niets verbeterd. Of de filiaalmanager en/of de inkoper hebben maling aan mij, en aan de koolraap! Het net als jij, op internet, een mooie vaas bestelt, en TNTpost zet deze, tijdens opslag en transport, om in glasscherven! Slechts, bij het openen van de verpakking bemerkt men de oplichting!

gerbera
door gerbera Apr 25, 2016 om 22:59
7364 Antwoorden / 14 Vragen

De kans is groot dat hun ze zelf niet goed bewaren. Als deze in de koeling bewaard worden zijn ze zelf de oorzaak.

st
door star777 - Apr 27, 2016 om 15:52
11 Antwoorden / 4 Vragen

Aangezien ik het onderstaande niet bij klacht.nl heb mogen plaatsen:

Dirk van den Broek

Niets opgelost!

Niets opgelost! Dus hoezo klacht opgelost, klacht.nl en Dirk van den Broek!

De klant wordt door Dirk van den Broek zwaar beledigd! Aan mijn klacht hebben zij niets, maar dan ook niets willen doen! Dat zij vaak slechts rotzooi aan de man wensen te brengen deert hen tevens geenszins! Ik heb mevrouw [edit-red.] vriendelijk verzocht het bij haar inkoopafdeling na te gaan, maar helaas vergeefse moeite! Blijkbaar hebben zowel mevrouw, als Dirk van den Broek geen boodschap aan de klant! Vandaar dan ook dat mevrouw [edit] bij haar e-mail aan mij, dit nadrukkelijke verzoek bijvoegde:

************************DISCLAIMER*******************************
De informatie in dit bericht is vertrouwelijk. Het is daarom niet toegestaan dat u deze informatie openbaar maakt, vermenigvuldigt of verspreidt, tenzij de verzender aangeeft dat dit wel is toegestaan. Als dit e-mailbericht niet voor u bestemd is, vragen wij u vriendelijk maar dringend om het bericht en kopieen daarvan te vernietigen. Dit bericht is gecontroleerd op bekende virussen. Helaas kunnen wij niet garanderen dat het bericht dat u ontvangt volledig en tijdig verzonden is, of tijdig ontvangen wordt en vrij is van virussen of aantasting door derden.
**********************************************************************   ­­

Verzoek aan Klacht.nl, haal alsjeblieft het predicaat 'opgelost' maar weg, want zij hebben niets voor de klant willen doen! Klacht.nl, alvorens jullie een sticker 'opgelost' op een klacht plakken, vraag eens eerst de klachtaandiener of de klacht daadwerkelijk 'opgelost' is. Momenteel heeft een bedrijf als Dirk van den Broek, en tevens julliezelf, als Klacht.nl, maling aan jullie klanten!

https://www.youtube.com/watch?v=eBEu-yH0pSg&feature=youtu.be

Klacht.nl, houd op met neppe 'opgelost'!

gerbera
door gerbera - Apr 27, 2016 om 17:01
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Mag ik het ff niet meer snappen. U schrijft eerst over de Lidl maar dient vervolgens een klacht in over Dirk van den Broek. Ook gaat u wel erg ver met de vermelding dat ze "rotzooi" verkopen. En dat allemaal om die ene koolraap die inmiddels wel opgelost zal zijn door zijn aantasting. En wat die disclaimer betreft, dit staat vaak onder een e-mail en is dus niet speciaal voor u er bij geplaatst. Ook is het niet gebruikelijk dat er namen vermeld worden op dit forum. Zal de redactie vragen uw bericht te verwijderen.

st
door star777 Apr 27, 2016 om 17:15
11 Antwoorden / 4 Vragen

Zoals ik eerder heb aangegeven heb bij meerdere winkels niet goede koolrapen gekocht! Uw aangedragen reden, lijkt voor de hand te liggen, maar daarmee is niet gezegd dat dit ook werkelijk zo is. Ook geven de winkels niet aan of zij dit soort van misstanden voortaan wensen te voorkomen of niet! Ik hoop dat ik hiermee u niet weet te beledigen. Uit jouw irritatie kan men concluderen dat jouw belangen eerder liggen bij de leverancier dan bij de eindafnemer. Ik heb tevens eerlijk gezegt ook geen benul wie jij bent, of wie jij aan het vertegenwoordigen bent, om mijn standpunten bij jou te moeten zien te rechtvaardigen! Laat ik jou één ding vertellen over jouw Dirk van den Broek vrienden. Bij de kassa bedelen de cassières bij mij om geen bon te willen, maar indien ik een product wil terugbrengen, omdat het niet deugt, wordt mij te verstaan gegeven dat zij voor mij niets kunnen betekenen zonder kassabon! Leuk, niet!?!