racingweirdo
door racingweirdo Dec 22, 2013 om 12:44
Vrije tijd & tuin

Gezamenlijke plantenbak

Hallo.

Ik bezit op de hoek van de straat een huis, doordat de straat afloopt ligt het terrein van mijn buurman lager, ten hoogte van de straat enkele cm`s en achterin de voortuin een halve meter.

Om dit mooi op te lossen is er een betonnen plantenbak gemaakt die langzaam oploopt vanaf de straat naar achteren, voor mij gezien is de bak enkele cm`s hoog op het hoogste punt en voor mijn buurman is de bak een halve meter hoog(logisch hij ligt lager)

Nu wil het feit dat de bak grotendeels eigendom van de buurman is en hij wil deze gaan verwijderen en afgraven om zijn oprit te verbreden(je kunt er nu voorzichtig oprijden en voorzichtig uitstappen maar niet ideaal.)

Nu ben ik bang dat mijn terrein verzakt als hij de bak weg haalt want hij heeft niet alleen een visuele functie maar ook houd hij de grond tegen.

Wat kan ik eraan doen en waar moet de buurman zich aan houden?

1075 7 Rapporteer

tot15karakters
door tot15karakters - Dec 22, 2013 om 12:56
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Hoeveel van wie is maakt niets uit, het is gezamenlijk eigendom en hij moet rekening met U houden.

Ook gevolg schade is voor zijn risico.

Een alternatief is een trottoir band plaatsen langs de bak zodat hij schurend met banden, niet de velgen toch schadevrij dicht langs de plantenbak kan rijden.
Schurend langs deze stoep is het toch veilig mogelijk
met iets meer slijtage aan 1 kant voldoende ruimte te houden.

Mijn voorstel is goedkoper en minder werk en ik heb het ook gedaan in kleine garage, zowel de zijkant als achter een drempel omdat ik dan de trekhaak tot 3 cm van de muur kon rijden en de deur ook nog dicht kon voor met slechts 2 cm...
Dus elke dag een botsauto spelen met zowel de zijkant voor ruim uitstappen als achter en dan staat hij altijd hetzelfde.
Wel even veel meet en paswerk maar alleen als je ooit een andere auto wilt een ramp.... weer alles opnieuw plaatsen en uitmeten.

jantje7
door jantje7 - Dec 22, 2013 om 13:01
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Er zijn bij tuinsentra's allerlei soorten afscheidingen te koop die er voor zorgen dat u grond wordt gescheiden van de buurman. Deze zijn in diverse hoogtes verkrijgbaar, zodat ze ook bv. 50 cm in de grond kunnen worden geplaatst.

racingweirdo
door racingweirdo - Dec 22, 2013 om 13:24
23 Antwoorden / 6 Vragen

[quote=jantje7 schreef op zondag 22 dec 2013, 13:01]Er zijn bij tuinsentra's allerlei soorten afscheidingen te koop die er voor zorgen dat u grond wordt gescheiden van de buurman. Deze zijn in diverse hoogtes verkrijgbaar, zodat ze ook bv. 50 cm in de grond kunnen worden geplaatst.Dat gaat mijn grond nooit tegen houden.

Ik heb geen problemen met de sloop van de plantenbak(ziet er niet uit) maar ik wil wel een betonnen muur of damwand op de grens in de grond.

tijger1
door tijger1 - Dec 22, 2013 om 13:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Waarom is de bak grotendeels eigendom van de buurman? Hij staat op de erfafscheiding, dus hij is van u samen. Hij mag dat niet zonder uw toestemming veranderen.

racingweirdo
door racingweirdo - Dec 22, 2013 om 14:07
23 Antwoorden / 6 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zondag 22 dec 2013, 13:42]Waarom is de bak grotendeels eigendom van de buurman? Hij staat op de erfafscheiding, dus hij is van u samen. Hij mag dat niet zonder uw toestemming veranderen.Nee dat is onzin, hij staat niet op de erfgrens dat heb ik ook nergens beweerd, hij staat grotendeels op zijn grond, sterker nog volgens de kadastrale meting, bezit ik slechts de helft van de betonnenwand aan mijn zijde(die staat wel precies op de erfgrens)

tijger1
door tijger1 - Dec 22, 2013 om 14:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat nu onzin? U zegt dat de bak grotendeels van uw buurman is, dan moet hij toch op de erfgrens staan?

En als er een betonnen wand is waar die bak tegenaan staat, is hij niet deels van u.

Van iets wat op de erfgrens staat, bezit men niet de helft, maar dat is gemeenschappelijk eigendom. Waar men samen over beslist.

Maar als die bak van de buurman is, kan hij hem weghalen, zolang die betonnen wand maar blijft staan.

tot15karakters
door tot15karakters - Dec 22, 2013 om 16:15
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Als je de bak aan zijn kant weg haal moet de bodem blijven, anders valt de gezamenlijke tussen muur om.

U heeft er veel grond tegen aan en hij niets.
Als de bodem ook beton is en blijft als steun is er niets aan de hand.
Ook extra palen aan zijn kant mag.
Als alleen de muur aan Uw kant op de erf grens zit is alleen dat gezamenlijk.

De gezamenlijke muur mag hij dus niet weghalen en als door zijn werk omvalt is hij verantwoordelijk voor voldoende steun dus bak weg maar eerst palen aan zijn kant tegen de muur voor zover het hoogte verschil dat noodzakelijk maakt.