pa
door parakist Mar 13, 2011 om 11:25
Vrije tijd & tuin

Hpe restaureer ik de lak van een oude radio - 1932

Ik heb een verveloze radio uit 1932 en ik wil deze overspuiten.
Ik ben niet geheel onkundig met spuiten maar kan iemand mij advies geven over de soort lak welke ik moet gebruiken om dezelfde kleur en transparantie als oudere radio's te krijgen. Waar is deze te koop? Alle advies is welkom.

1407 7 Rapporteer

ve
door verwijderd - Mar 13, 2011 om 12:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Overspuiten lijkt me geen optie krijg je nooit mooi, wellicht is veelvuldig in de blanke meubelwas zetten een beter idee tenminste als het een houten kast betreft.

ve
door verwijderd - Mar 14, 2011 om 09:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Laat daar nou toevallig een heel forum over bestaan: Oude Radio's lakken. Kijk vooral ook naar het onderdeel 'politoeren'.

ve
door verwijderd - Mar 14, 2011 om 10:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Lieber Parakist,

Wat gebeurd is, is gebeurd. In ieder geval weet u nu waar u de schellak kunt kopen. U kunt gerust naar Kroonpart toe. Zij hebben namelijk niets met mij te maken. Als uw radio er weer glanzend bij staat, denk dan ook nog eens aan mij ;-) Ik heb het goed bedoeld.

Gesundheit!
HerrDoktorOetker

ve
door verwijderd - Mar 14, 2011 om 10:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Maar, herdroetker,

Met die schellak zit u toch verkeerd wat die kasten van die oude radio´s werden niet met schellak behandeld.
Schellak gebruikte men om die spoeldraden te isoleren(dus IN die radio).
Overigens ben ik een oorlogskindje en verwekt tussen 2 kampen door.Kan mij dan ook indenken dat uw "inleveren"door sommigen nare herinneringen op roept.
Maar zo lang na deze oorlog?
Een voorvader werd zijn kasteel en grond afgejat door duitsers voor de napoleontische tijd maar dat neem ik u toch ook wel een beetje kwalijk.
Immers, ik had freiherr De Vrije Vogel kunnen zijn.
Nu zit ik met alleen een a.o.w 'tje!

ve
door verwijderd - Mar 14, 2011 om 10:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als we de (flauwe) grappen over Duitsers en WOII even achterwege kunnen laten, schellak wordt/werd volgens het genoemde forum wel degelijk toegepast op de behuizing (zie de links Politoeren & Schellak).

ve
door verwijderd - Mar 14, 2011 om 13:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Jasicher Edwardus,

Als Besitzer einer der größten Sammlungen älterer Radiogeräte, weiß ich alles davon!

Gesundheit!
HerrDoktorOetker

ve
door verwijderd - Mar 15, 2011 om 14:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Lieber Parakist,

[edit red.]

Voordat u hem alsnog inlevert, kunt u hem politoeren. U kunt de politoerlak nog kopen bij Kroonpart aan de Beeklaan in Den Haag Als de radio er weer netjes uitziet, zal ik het feit dat u zo lang overtijd bent, door de vingers zien.

Gesundheit!
HerrDoktorOetker