gery
door gery Dec 13, 2003 om 09:18
Vrije tijd & tuin

Muziek DVD's van Universal Music.

Ik koop helaas niks meer van Universal Music, reden; Ze verkopen dingen die er niet zijn.
Ik ben een echte muziekfanaat, met een te gek surround systeem, met alles erop en eraan. De DVD van Marco Borsato in de kuip heb ik gekocht en deze werkte niet goed, omgeruild, maar helaas.......Dus geld terug. Op de hoes en in het menu van de DVD staat keurig 5.1 DTS, dat is natuurlijk prachtig mooi om te horen, maar wat blijkt, er is op de totale DVD geen 5.1 te vinden. Dit betekend dat de sub woofer stil blijft, geen lage tonen. Ik heb hierover diverse mailtjes gestuurd naar Universal Music. Als antwoord kreeg ik, dat een persoon met een simpel setje dit toch niet merkt en dat ik mijn set maar handmatig moet aanpassen aan de DVD. Later heb ik de DVD van Bryan Adams gekocht, Live At The Budokan, ook van Universal Music. Weer hetzelfde probleem, op de hoes staat 5.1, maar het is weer 5.0. Ook toen heb ik de DVD terug gebracht en weer gemaild. Nu kreeg ik via Nederland een excusses vanuit Engeland en dat zij de hoes gaan aanpassen, omdat het inderdaad 5.0 is en niet 5.1............foutje.............. Nu een half jaar later zijn nog steeds de 5.1 hoezen op de markt en de consument wordt niet op de hoogte gebracht van deze fout. Ik heb aan Universal Music een lijst gevraagd van muziek DVD's en gevraagd welke er echt 5.1 zijn. De lijst heb ik ontvangen met als mededeling dat dit de 5.1-tjes zijn, maar mij niet kunnen zeggen of het werkelijk 5.1 is. Dit is toch te gek voor woorden......... Zijn er meer mensen met muziek DVD's van Universal Music met dit probleem???? Meldt dit dan! Of mail naar Kassa! (zij zijn er mee bezig)

396 6 Rapporteer

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 12:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wellicht is het handig als je hierover op deze site een forum start. Ook een officiele brief naar Kassa met daarbij eventuele correspondentie aan Universal werkt goed. Het is in elk geval een heel interessant onderwerp. Misschien dat je weinig reacties krijgt omdat veel mensen echt het verschil niet horen.

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 12:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Alle correspondentie die ik heb, heb ik al naar jullie gestuurd. Hierover ben ik een maand of 2 terug ook door iemand van kassa! gebeld en deze zou er misschien wat mee gaan doen, maar het had (helaas) geen prioriteit. Dus als het goed is ligt alle info al ergens bij kassa!

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 12:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Formeel heb je gelijk. Als het als 5.0 op de DVD staat moet dat ook op de hoes gezet worden. Maar technisch begrijp ik dit niet helemaal. De DVD speler/receiver combinatie kunnen de hoes namelijk niet lezen en zullen het geluid dus als 5.0 decoderen zoals de DVD disc zelf aangeeft. Op basis hiervan kiest de DVD speler/receiver combinatie aan de hand van zijn weergavemogelijkheden zelf hoe hij de lage tonen het beste kan weergeven; bass management heet dat.
Bijvoorbeeld: als je een setje hebt met een klein speakersetje voor L/R/Ls/Rs plus een sub-woofer dan zal ie de sub-woofer gebruiken voor het weergeven van de lage tonen. Indien je grote boxen hebt kiest ie vaak voor weergave van de lage tonen via de grote speakers omdat dat meestal weer net iets beter klinkt.
Kortom, kijk eens naar de bass management en speakerconfiguratie instellingen van je DVD speler/receiver.

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 12:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is waar dat een speler geen hoes kan lezen, maar daar gaat het hier niet om. Op het menu van de DVD van Marco staat 5.1 alleen deze zal hij nooit zo kunnen afspelen, omdat het er niet op staat. Universal Music verkoopt deze DVD nog steeds als 5.1, maar dat is het dus niet. Daardoor blijft dus de subwoofer stil. Universal heeft mij geschreven dat de mensen met een goedkoop setje dit verschil toch niet hoort. En in het geval van Bryan Adams, daar hebben ze zelfs letterlijk toegegeven dat het 5.0 is i.p.v. 5.1. Ik ben nu ruim een jaar bezig om de consument op de hoogte te brengen, maar vind eigenlijk dat Universal zelf z'n fouten moeten toegeven en stoppen met iets te verkopen wat anders is dan ze zeggen.

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 12:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zowieso ben ik van mening dat een muziek DVD 5.0 en niet 5.1 zou moeten zijn. Een muziek DVD zou geen gebruik moeten willen maken van een sub-woofer.
Subwoofers zijn leuk voor filmeffecten (explosies en zo). Als je echt een muziekliefhebber bent adviseer ik je om een andere surroundset te kopen, eentje met 'normale' luidsprekers die een redelijk frequentiebereik en vermogen hebben. Dan mengen de lage tonen pas echt behoorlijk met de rest van de muziek. Dus niet van die kleintjes met een subwoofer. Tenminste als het je om de belevenis van de muziek gaat en niet om de perfectie van de opdruk op de hoes.

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 12:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wij zijn enorme muziek fanaten, vandaar dat wij juist dit set hebben samengesteld. Wij hebben dus ook enorm veel muziek DVD's, maar alleen, tot nu toe, de DVD's van Universal Music hebben dit. Met het set wat wij hebben is niks mis, met de andere DVD's hebben we fantastische effecten, schitterend gewoon, ook uit de subwoofer komen de diepe dreunen. Maar praten we over dit probleem, Marco en Bryan, dan zij de concerten schel en zit er totaal geen diepte in. Waarschijnlijk snap je mijn klacht niet helemaal. Het gaat hier niet om mijn geluidsinstallatie, maar om de opdrukken op de hoezen en het menu op de DVD zelf. Dit klopt niet en dit mogen zij niet op deze manier doen. De fouten zijn toegegeven, maar ze blijven doorgaan, zonder de consument in te lichten. Universal kan dan wel zeggen dat mensen met simpele setjes het verschil toch niet horen, maar dan zijn ze bij ons aan het verkeerde adres. Wij, geluidsfanaten, horen zeer goed dat de bas er niet is. Ik koop dus absoluut geen nieuw set en speakers, want daar is niks mis mee, het enige wat mis is Universal Music die dure DVD verkopen voor 5.1 DTS, maar uiteindelijk met een 5.0 zit opgescheept.