ma
door marek Sep 13, 2006 om 19:35
Vrije tijd & tuin

Naam van een balkonplant

Wij zijn op zoek naar de naam van een prachtige balkonplant. Regelmatig, als wij door dorpen in Duitsland, Italie en Tsjechie rijden, zien wij prachtige, weelderige planten op/over balkons hangen. De bloemen hebben veelal een paarse kleur en groeien over de randen van de balkonbakken heen. Verder lijkt het wel dat deze bloemen vele maanden bloeien. Wie helpt ons aan de naam (+plaatje)?

mvg Marek

913 9 Rapporteer

ve
door verwijderd - Sep 13, 2006 om 19:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag Marek,

betreft het hier niet de geranium die je in vele soorten en kleuren hebt......

Gr. Hutch

ve
door verwijderd - Sep 13, 2006 om 20:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Deze misschien?

Foto van Convolvulus sabatius, Nederlands: blauwe winde, (Synoniem Convolvulus mauritanicus) behorende tot de plantengroep Eenjarigen
Convolvulus is een geslacht met 250 soorten niet-winterharde en winterharde eenjarige planten, en kruidachtige rechtopgroeiende en klimmende overblijvende planten, bladverliezende en groenblijvende heesters en halfheesters. Een geslacht dus met vele onderlinge verschillen maar meest gekend vanwege zijn slingerde klimsoorten. De bloemen van de winde lijken sterk op die van de dagbloem Ipomoea, maar zij blijven wel de ganse dag open en verwelken niet halverwege de dag. Aan het eind van het seizoen bloeien windes bijna doorlopend

ve
door verwijderd - Sep 13, 2006 om 20:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Convulvulus sabatius

TOP

Blauwe winde of blauwe mauritius. Balkonplant die het best gedijt in halfschaduw. Grote schotelvormige zachtblauwe bloemen aan soms lange ranken. Kan gedurende een korte periode wel wat vorst verdragen

ve
door verwijderd - Sep 13, 2006 om 20:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag Hutch,

Ik dacht eerst zelf ook aan een een geranium, maar heb het idee dat het niet zo is. Jouw plaatje bekijkende is dan ook niet de bloem die is voor ogen heb. De bloemen zitten hier te dicht op elkaar. De plant die ik bedoel is werkelijk WEELDERIG.

Gr. Marek

ve
door verwijderd - Sep 13, 2006 om 20:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag Binka,

Deze bloemen lijken er helaas niet op.

Gr. Marek

ve
door verwijderd - Sep 13, 2006 om 20:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

kunt u de bloem misschien iets beter beschrijven?

ve
door verwijderd - Sep 13, 2006 om 20:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

en deze?

lobelia's

ve
door verwijderd - Sep 13, 2006 om 20:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het blijft gokken, maar fuchsia's worden veel als balkonplant gebruikt.

Kijkt u hier eens op www.ideboda.nl/

ve
door verwijderd - Sep 13, 2006 om 20:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag Binka,

Ik heb het idee dat u inderdaad de plant gevonden heeft die we zoeken!

Allen hartelijk dank voor de hulp.

Gr. Marek