la
door lauravandeven Apr 15, 2022 om 16:47
Vrije tijd & tuin

Wie is aansprakelijk voor de schutting huurder of koper?

Wij zitten in de situatie dat wij van de verhuurder geen tuinscherm/tuindoek tegen het rasterwerk van van het hekwerk/schuting. Dit is vanwege de harde wind een risico dat het daardoor omwaait. Nu hebben onze buren, die kopers zijn, wel doek tegen het hek geplaatst. Wij hebben dit gemeld aan onze verhuurder, om ervoor te zorgen dat wij geen schuld krijgen.

de reactie van de verhuurder is, dat wij vriendelijk doch dringend moeten vragen om het te laten verwijderen omdat de garantie daardoor kwijt gaat en wij als huurder daar ook aansprakelijk voor zijn.

hoe zit het nu, want wij hebben het doek niet opgehangen, wij houden ons aan de regels.
kan de koper hiervoor aansprakelijk worden gesteld?

8308 13 Rapporteer

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 15, 2022 om 16:58
16883 Antwoorden / 202 Vragen

Als het rasterwerk  waar het doek tegen geplaatst is doet zich het merkwaardige feit voor dat het dan nu ook uw eigendom is op basis van mandeligheid. Toevallig zag ik gisteren bij Mr. Frank Visser doet uitspraak hier een uitspraak deed m.b.t schttingen en manadligheid waar u mogelijk wel iets aan heeft.
Hoe dan ook, geef aan uw buren schriftelijk te kennen, met bewijs van aflevering, dat u toestemming verleend zou moeten hebben (indien het rasterweek inderdaad op de erfgrens staat) maar daar niet moeilijk over wil doen maar het dan wel heel duidelijk is dat zij dan verantwoordelijk zijn voor schade die gaat ontstaan bij eventueel omwaaien..

U kunt m.i. ook vorderen dat het doek wordt verwijders (als het tegen rasterweek op de erfgrens is geplaatst)(. Uw verhuurder had dit ook moeten weten.
Zo het onverhoopt tot schade leidt en u daarvoor aansprakelijk zou worden gesteld zal m.i. geen enkele rechter daar op in gaan.

Per saldo, indien uw verhuurder van mening is dat er schade zou ontstaan kan die dat ook melden aan de buren. Ergo, zou er onverhoopt sprake zijn van .... dan zijn de buren geheel/volledig aansprakelijk aangezien de plaatsing zonder overleg met en toestemming van u is gegaan. (De uitzending die ik noemde is terug te zien)

Aanvullend: als het scheidingsraster is geplaatst door de verhuurder is het diens eigendom en dient die dus formeel te handelen en indien die dat nu dus nu niet doet is dat ook reden dat u nooit aansprakelijk gesteld kunt wordeen. Laat dat de verhuurder dan wel weten. Niet per e-mail afhandelen.

(Mandeligheid zie het BE art 5: 60 jo 68 en verwijzend naar ook de uitspraak van Frank Visser: geldt ook voor huurders).

Topantwoord

panter22
door panter22 - Apr 15, 2022 om 17:01
6599 Antwoorden / Vragen

Heb je een mailtje gestuurd, dan goed bewaren.
Het gaat om het hekwerk tussen de huizen in op de erfgrens?
Dan is het hekwerk mandelig, dus eigendom van jouw verhuurder en de buren.
Als jouw verhuurder het niet aanstaat dat de buren een doek tegen het hekwerk aan hebben geplaatst, dan zal hij zelf met jouw buren moeten praten. Je bent als huurder niet aansprakelijk voor wat de buren doen,
Je bent huurder je kunt geen toestemming verlenen voor een hetwerk wat niet jouw eigendom is.
Je kunt het wel bespreken met de buren. Kennelijk zit er nog garantie op het hekwerk en weten zij niet dat er dan geen doek tegenaan gehangen mag worden Je kunt vragen of zij contact willen opnemen met jouw verhuurder. Dan moeten zij het samen maar oplossen.

Topantwoord

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Apr 15, 2022 om 17:03
2093 Antwoorden / Vragen

Die schutting is opstal van de verhuurder samen met de buren. U kunt als huurder misschien aansprakelijk gesteld worden bij schade die dan ontstaan zou zijn als u wat aan die schutting hangt maar dat geldt natuurlijk niet als uw buren dat doen. Als uw verhuurder wat wil afspreken met de buren moet u dat vooral zelf doen.

Topantwoord

tenormin
door tenormin - Apr 15, 2022 om 17:25
16847 Antwoorden / 108 Vragen

Dat koophuis is waarschijnlijk eerst een huurhuis geweest. Dus, zeker als u het antwoord van uw verhuurder schriftelijk hebt ontvangen, dit goed bewaren en aan uw verhuurder laten weten dat dit niet uw pakje aan is. Dus laten zij het maar aanhangig maken met de tegenwoordige koper.

la
door lauravandeven Apr 15, 2022 om 17:52
2 Antwoorden / 2 Vragen

Nee, het koophuis is altijd koop geweest, ze zijn pas in december vorig jaar opgeleverd.

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 15, 2022 om 17:27
16883 Antwoorden / 202 Vragen

Ik kom nog even kort bij u terug: u heeft de verhuurder geïnformeerd en frappant is dat als eerder gezegd de afrasteringschtting door de verhuurder is geplaats de verhuurder de mede eigenaar is. Indien die reageert zoals nu kennelijk het geval is is hoe dan ook indien er schade zou ontstaan de verhuurder aansprakelijk en niet u omdat de verhuurder dan diende te melden dat hij/zij er proiblemen mee heeft. (M.a.w. door dat niet te doen kan dan gesteld worden dat er in beginsel door de verhuurder/eigenaar impliciet toestemming is gegeven, anders dan het geval is t.o.v. zijn huurders. (Een boeiende casus)

ma
door malty Apr 16, 2022 om 16:50
1112 Antwoorden / 1 Vragen

De TS zegt dat hij van de verhuurder geen tuindoek tegen het hekwerk aan mag bevestigen.
Hoe kan de huurder dan aansprakelijk zijn voor de schade.
En als de TS niets had gevraagd en tuindoek tegen het hekwerk had bevestigd is dan de verhuurder aansprakelijk voor eventuele schade?
Hoe kan de verhuurder weten wat de TS allemaal uitspookt?

heremietkreeft
door heremietkreeft Apr 16, 2022 om 17:35
16883 Antwoorden / 202 Vragen

@MALTY, goed lezen, de vraag en de reacties ~a.u.b. ! Ik stel (ook) heel duidelijuk en herhaald dat vraagsteller nooit kan worden aangesproken indien er schade zou ontstaan door omwaaien!!!
Ts. heeft het doek NIET bevestigd maar de buren hebben dat gedaan!

ma
door malty - Apr 16, 2022 om 10:31
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Hoe hoog is dat hekwerk en zijn er zo'n slappe palen gebruikt dat die makkelijk om waaien?
En wie heeft dat hekwerk geplaatst, uw verhuurder of de aannemer vh koophuis?
Het lijkt me dat u ook voordeel heeft van dat doek van de buren. Ik zou het zo laten, als het hekwerk omwaait zijn uw buren verantwoordelijk.

ro
door ronny530 - Apr 16, 2022 om 12:08
2794 Antwoorden / 41 Vragen

U hoeft als huurder zijnde de buren die de woning gekocht hebben niet aan te spreken want als door hun toedoen de schutting/hekwerk omwaait kunnen de kosten niet op u verhaald worden. Daarbij kunt u als huurder zijnde nooit aansprakelijk gesteld worden voor schade die door een ander wordt toegebracht omdat u geen eigenaar van die schutting/hekwerk bent. Het nadeel van gemengde huur en koopwoningen is veelal dat kopers denken meer rechten te hebben en mogen doen wat ze goed dunkt en als u met ze in geprek gaat dat meer kwaad dan goed doet. Mocht het zo zijn dat de schutting/hekwerk bij een storm omvalt dan is de plaatser van in dit geval het doek aansprakelijk voor de schade omdat het doek op zijn/haar deel van de schutting/hekwerk is aangebracht.

1paul
door 1paul - Apr 18, 2022 om 14:28
3173 Antwoorden / 0 Vragen

Neem foto's van het geheel en laat de buren weten wat de eigenaar van jullie pand tegen jullie gezegd heeft, doe dit in een vriendelijk gesprek, voor de rest is eht aan de eigenaren van het hek....

Dit hek is weliswaar niet van u, u heeft immers verzoek  gehad om er niets tegen aan te zetten maar om niet tussen twee vuren in te komen te zitten open dat gesprekje even!

Je
door Jendek - Apr 18, 2022 om 14:48
7 Antwoorden / 1 Vragen
Je
door Jendek - Apr 18, 2022 om 14:50
7 Antwoorden / 1 Vragen
gj
door gjvw - Apr 18, 2022 om 17:36
25 Antwoorden / Vragen

Mr. Frank Visser, iki denk dat u gaat winnen.

mo
door mof - Apr 20, 2022 om 11:11
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Degene die het doek ophangt is verantwoordelijk voor de schade. Ook al de schutting gedeeld eigendom is. Als de schutting eigendom is van de verhuurder zal deze dus zelf contact moeten opnemen. Voor u als huurder geldt: u bent geen eigenaar van de schutting en u heeft de onregelmatigheid van de buren aan de verhuurder/deeleigenaar gemeld. U bent niet verantwoordelijk voor de daden van uw buren.

ad
door ad0 - Apr 20, 2022 om 13:34
1 Antwoorden / 1 Vragen

als de schutting op de rooi lijn staat moet je overelggen met je buren of je er wat mag aan hangen toch zeker als je mee heb betaald aan de schutting,