Zi
door Zilverwings Jan 29, 2021 om 05:17
Vrije tijd & tuin

Woningbouw/Schutting

Beste;

Ik zit in een appartementen complex, en leef hier samen met mijn hond.

In het verleden had ik geen schutting, langs de openbareweg en wandelpad ziet de hond veel, en reageert hier soms op, in mijn achtertuin liep hij lekker los.

De boven buurvrouw vond dit niet oké en was van mening dat deze aangelijnd moest zijn want hij blafte. Ik ging hier niet mee akkoord en heb samen met mijn beneden buurman een schutting geplaatst.

De bovenbuurvrouw vond dit niet oké want er zat geen klink op aldus de woningbouw binnen 24 uur na plaatsen en een tip. Echter zit deze er wel, alleen is hij niet groot. De schutting kon volgens hun niet open en dicht, gezien de gevaarszetting was dit verboden.

Ook de glazenwasser moest er bij kunnen, toen deze beste mannen aan het werk waren, aangegeven dat de schutting klemt.. ze hebben er voor gekozen niet te komen.

December, een brief van de bovenbuurvrouw, mijn schutting zat op de haak en dit mocht niet, nu waren haar ramen niet gelapt, half december zouden ze terug komen.

Uit goede wil het bedrijf zelf maar even gebeld en gevraagd om uitleg. Week 9 is uw blok weer aan de beurt, kreeg ik als antwoord. 2e week januari het slot er weer opgedaan. Vorige week woensdag sprak de buurman mij aan, handhaving was samen met de woningbouw geweest, en zijn om het complex gaan lopen.

Gister kreeg ik een mail van de woningbouw.. zij hebben geprobeerd in mijn achtertuin te komen. Omdat ik niemand verwachtte zat deze netjes op slot. Ook dit was niet toegestaan. Het is een verplichting je deur open te laten, aldus de woningbouw.

Wat zijn mijn rechten momenteel? Mag de woningbouw zomaar proberen mijn tuin in te komen?

Wat kan ik eventueel ondernemen?

Bedankt, en groetjes!
#StaySafe

7112 16 Rapporteer

sjjoppy
door sjjoppy - Jan 29, 2021 om 08:17
7207 Antwoorden / 3 Vragen

Kijk eens in uw huurcontract, als de glazenwasser door uw tuin moet om de ramen van de buren te lappen zal er ook wel een reden voor zijn dat uw achtertuin mede voor de woningbouw toegankelijk moet blijven.
U heeft het appartement zonder schutting gehuurd en was er  toestemming nodig om er een te plaatsen.

diumenge
door diumenge - Jan 29, 2021 om 08:27
11969 Antwoorden / 15 Vragen

"Uit goede wil het bedrijf zelf maar even gebeld en gevraagd om uitleg. "

Hoezo uit goede wil? Jij past zaken aan waardoor de ramen van de boven buurvrouw niet zijn gewassen, dus is het niet meer dan normaal dat je het dan ook tracht op te lossen.

Verder lees ik tussen de regels door allemaal verwijten richting de buurvrouw en woninbouwvereniging en lijk je jezelf volledig vrij te pleiten, terwijl je zelf de veroorzaker bent van dit alles.

panter22
door panter22 - Jan 29, 2021 om 08:33
6599 Antwoorden / Vragen

De woningbouw mag niet zomaar proberen in je tuin te komen, vandaar dat er handhavers meegekomen zijn.
Die hebben uitgebreide bevoegdheden.
Het komt er dus op neer dat je wel een schutting mag plaatsen, maar er geen slot op mag doen zodat bij nood hulpverleners binnen kunnen komen, omdat het een appartementencomplex is.
Ben jij de enige met een schutting? Of hebben andere buren  er ook een, maar  ook niet op slot.
Je moet je wel aan de regels houden van de woningstichting wat betreft die deur in de schutting . Daar kom je niet onderuit.
Heeft de woningbouw jouw wel eens gevraagd waarom je een schutting hebt neergezet?
Dat was toch om tegemoet te komen aan de klagende buurvrouw, omdat zij last had van het blaffen van je hond.
En nu klaagt ze weer over de schutting.
Je zou een mail naar de woningbouw kunnen sturen waarin je uitlegt waarom je de schutting hebt geplaatst. En er bij vermelden dat je de buurvrouw geen overlast wilt bezorgen, Vragen wat je het beste kunt doen. Misschien wordt dan buurtbemiddeling ingeschakeld. Maar door zelf uit te leggen wat er aan de hand is, ben je ze een slag voor. Ik heb het gevoel dat je nu wat in de verdediging wordt gedrukt.

pino123
door pino123 - Jan 29, 2021 om 08:35
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Ik zou nu aar heel snel het zodaning aanpassen zoals de woningbouw dit aangeeft. Anders sommeren ze je straks om de boel weer aan te passen en loop je tegen onvoorziene kosten aan. Het kan namelijk zijn dat het een vluchtroute betreft en dan kan het niet zo zijn dat jouw hek klemt/op slot zit.

1paul
door 1paul - Jan 29, 2021 om 08:44
3170 Antwoorden / 0 Vragen

u moet gelegenheid geven om onderhoudswerk te laten doen en aangezien u nooit weet wie wanneer komt mag de poort niet op slot zitten....

ne
door neodutchio - Jan 29, 2021 om 08:51
5164 Antwoorden / 12 Vragen

U praat zowel over uw tuin, maar ook over een beneden buurman. Is het uw tuin, is het gezamenlijk en wat zijn de afspraken met de buren over de tuin?

sw
door swat1500 - Jan 29, 2021 om 09:38
3794 Antwoorden / 0 Vragen

Uw rechten en plichten staan in de huurovereenkomst met de woningbouw en de huisregels die voor het complex gelden waar u woont. Hoort de tuin daarbij bij uw woning of is het een gemeenschappelijke tuin voor het complex. In de regel heeft u als huurder toestemming nodig van de verhuurder om een schutting te mogen plaatsen. De verhuurder mag daarbij aangeven waar de schutting aan dient te voldoen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Jan 29, 2021 om 12:24
1780 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Zilverwings,

Uw grote fout is, dat u niet heeft overlegd met de woningbouwvereniging.

Ik raad u aan om de schutting weg te halen en coniferen te planten.

Uiteraard na toestemming van de woningbouwvereniging.

Zij moeten altijd in de tuin kunnen komen.

pino123
door pino123 Jan 29, 2021 om 13:40
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Ook dat zal gezien worden als afsluiting, of denk je dat de glazenwassers over een stel coniferen heen gaan springen om de ramen te kunnen lappen?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jan 29, 2021 om 18:54
1780 Antwoorden / 31 Vragen

@Pino,

Het zou handig zijn als TS een stukje/hoekje vrij laat van coniferen.

Zo heb je minder last van inkijk.

Natuurlijk moeten de coniferen wel verzorgd worden.

mi
door miennaamishaaz - Jan 29, 2021 om 12:50
725 Antwoorden / 1 Vragen

Heeft u mischien foto's van de Tuin van Voor en NA?
Dan weten we hoe de situatie eerst was, en hoe die nu is.
Want het kan zijn dat er een gezamelijke achterdeur is die de bovenbuurvrouw gebruikt.

Afhankelijk van welke woningbouwvereniging u heeft, mag u een schutting plaatsen zonder toestemming. zolang deze staat op de grond/tuin die u huurt.
Heeft de buurvrouw de glazenwassers zelf ingehuurd of is dit gedaan door de woningbouw?
Werdt u op de hoogte gesteld dat zij zouden komen?
Daarnaast is het verboden voor de woningbouw/huurbaas om onaangekondigt langs te komen, u moet hier minimaal 24 uur van te voren op de hoogte zijn gesteld.

audb
door audb - Jan 29, 2021 om 13:05
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Heb je een woning gehuurd met tuin? dan mag je in het algemeen wel een schutting neer zetten en deze afsluiten.

Hang een bordje er op met de tekst dat als de glazenwasser er bij moet dat deze zich eerst even moet melden op huis nummer XX.

Maar blijkbaar heb je een buurvrouw die nogal hoe zou ik het netjes zeggen een zeurkous is die jou dwars wilt zitten ofwel een ouwe kolere tang die zich verveeld.

Ga gewoon eens met haar in gesprek en vertel haar de redenen waarom je een hond heeft b.v. bang voor een inbraak of verzin maar iets en dat als de glazenwaser komt deze na het even melden gewoon in de tuin mag komen.

Echter is het niet zo dat zij zomaar recht heeft om iemand jou tuin in te lopen zelfs de woningbouw heeft daar wel degelijk toestemming voor nodig MITS de tuin bij het verhuurde pand behoord.

Lees wel goed je huur contract door, soms mag er geen omheining worden geplaast maar daar je hond gewoon in de tuin loopt mag zelfs de woningbouw niet verbieden dat mag wel als er door meerdere bewooners over geklaagd wordt.

cor buissant des amorie
door cor buissant des amorie - Jan 29, 2021 om 13:06
104 Antwoorden / Vragen

U had eerst geen schutting, dus toen was alles vrij toegankelijk. U heeft nu wel een schutting, weliswaar met een doorgang, maar die doet u op slot. Haal het slot er af en de problemen zijn opgelost. U trekt in ieder geval aan het kortste einde.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Jan 29, 2021 om 13:18
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Als je zomaar een tuin in loopt?

Naast een Hond zonder Muilkorf  of als een  andere ontsnapte....  zoals mijn kippen vaak uit het hok laat ......
Ze moeten toestemming vragen om  in jou tuin te komen.

Een slot mag,  een Scooter  of  E bike wil je veilig stallen of opladen daar, dat mag!

De glazenwasser moet  gewoon tijdig doorgeven als ze dit weten.
Aanbellen is soms te laat,   enkele dagen ervoor en je laat hem los.

Ook een verborgen grendel,  met schroevendraaier  prikken en open komt voor....
Of een goedkope kastdeur sleutel geven...  net als ik een oude deur hergebruikte,  je ziet Links scharnieren zitten, maar  in werkelijkheid rechts  aan binnenkant en  zit links de grendel... pure misleiding!  Iedereen gaat het oude slot rechts proberen.....

Als je hond minder blafte met  deze schutting of je mag gordijnen langer open laten...  jou huis en  ze kunnen nooit  altijd toegang eisen als er geen nooduitgang zit.

mo
door mof - Jan 29, 2021 om 13:29
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Nee, de woningbouw mag niet zomaar in je tuin komen, en ja, je mag je hek afsluiten als je dat wilt, zolang de woningbouw er bij kan voor werk maar dat moeten ze wel eerst aangeven.

ge
door gewicht - Jan 29, 2021 om 14:07
170 Antwoorden / 1 Vragen

Laat gewoon een vakman komen die de poort /schuttingdeur hersteld zodat deze niet klemt en ook niet meer gaat klemmen bij bv. regen.
De vakman kan er tevens een klink of andere sluiting op zetten zodat de poort of deur gemakkelijk door mensen geopend kan worden maar niet door de hond.
Probleem opgelost lijkt mij. Het kost wat ,maar je wilt niet dat de hond de straat op loopt. Af en toe blaffen is normaal voor een hond het moet alleen niet urenlang zijn. Heeft de bovenbuurvrouw ook weinig reden meer om te klagen.

tenormin
door tenormin - Jan 29, 2021 om 14:50
16845 Antwoorden / 108 Vragen

@Zilverwings is na zijn zeer vroege ochtenvraag naar bed gegaan, dus even wachten op de door jullie gevraagde toelichtingen.

cr
door crazyritten - Jan 29, 2021 om 21:57
5 Antwoorden / 2 Vragen

Hoi Zilverwings,

Je zegt dat je in het verleden geen schutting had en dat de hond los liep. Wat stond er dan?
Als je hond los liep en er geen schutting stond langs de openbare weg en wandelpad dan had hij toch zo de tuin uit kunnen lopen?
Wat de buurvrouw zegt klopt niet. Je hoeft je hond in je tuin niet aangelijnd houden omdat hij blaft. Wel natuurlijk als hij zo de weg op kan.

Maar goed, Bel eerst even de woningbouwvereniging om te vragen of je toestemming moet hebben om een schutting te mogen plaatsen.
Dit mag niet altijd als de wbv van niets weet.
Waar ik woon moet ik een formulier invullen en aangeven hoe lang de schutting wordt en hoe je die bevestigd.
Binnen 2 tot 6 weken moet hierop gereageerd worden.
Je zegt dat er een klink en slot in je schuttingdeur zit en als jij weg bent dan doe je de deur op slot. Dit mag uiteraard. Je mag je spullen in je tuin veilig
stallen op jouw terrein. Ook dit kun je even navragen.
Als er een glazenwasser komt die via de wbv komt dan wordt dat van tevoren aangegeven en kun je de schuttingdeur los laten.
Als er een glazenwasser komt voor de buurvrouw dan dient zij jouw te verwittigen wanneer die komen zodat jij de deur van het slot kan laten.
Mocht de tuindeur klemmen omdat het een tijd geregend heeft dan kun je dit aangeven met een briefje of even een schaaf over de zijkant van de deur halen. Je hoeft hiervoor echt geen vakman in te schakelen. Dit kun je best zelf. Ik doe dat ook .

De wbv mag niet zomaar zonder jouw toestemming uw tuin in lopen. Aangezien jij dat stukje ook huurt.
Ze mogen wel over de schutting heen kijken en foto's maken. Willen ze bij jouw op bezoek komen dan moeten ze met jouw een afspraak maken.
Als je niet thuis bent mag je de tuindeur op slot doen. Als er toch een calamiteit is zoals brand dan is het heel makkelijk om de tuindeur open te krijgen.

Ga met de wbv in gesprek en wat de buurvrouw betreft: ik denk dat zij haar gelijk wil halen en blijkbaar vind ze jouw hond niet zo lief of houd ze niet van honden.
Als je met je buurvrouw kunt praten ga dan met haar in ieder geval een gesprek aan. Je hoeft niet uit te leggen waarom jij een hond hebt.