Eugh
door Eugh Mar 2, 2018 om 12:19
Winkels & webshops

Albert Heijn vindt discriminatie ok?

Ik heb een klacht ingediend over het personeel van de Albert Heijn te Almere Muziekwijk. Mijn moeder deed daar 28-02-2018 boodschappen. Ze was al bij de kassa geweest en had netjes afgerekend tot ze ontdekte nog wat te zijn vergeten. Toen ze de tweede keer de winkel in ging om haar vergeten product te kopen en deze afgerekend had bij dezelfde kassa, werd ze bij de uitgang hardhandig staande gehouden en beticht van diefstal door medewerker Barry. Let wel: Moeder is een 70 jarige vrouw met een donker getinte huidskleur. Mijn moeder heeft de kassabonnen laten zien, heeft de inhoud van al haar tassen moeten legen. Barry vond het niet voldoende bewijs en zei haar dat het verwarrend is als klanten steeds maar in en uit de winkel gaan. Dat mijn moeder voortaan altijd een mandje erbij moet nemen om die verwarring te voorkomen. Zelf doe ik ook al jaren boodschappen bij dit filiaal. Ook ik ben weleens voor een tweede keer de winkel in gegaan, zonder winkelmandje. Nog nooit ben ik zo aangesproken door personeel zoals Barry mijn oude moeder aansprak. Het verschil: Ik ben blank met blond haar, mijn moeder is donker met zwart haar.

Hoe komt het, dat het personeel van Albert Heijn te Almere Muziekwijk duidelijk met 2 maten meet? Als het echt zo is dat klanten verplicht zijn met een winkelmandje de winkel te betreden, waarom werd mijn moeder dan niet al in de winkel zelf aangesproken nog voordat ze voor de 2e keer bij de kassa kwam? Waarom staat deze regel niet vermeld bij binnenkomst en worden andere klanten niet ook aangesproken als zij een tweede keer terug de winkel in gaan?

Telefonisch probeerde ik hier met de winkel in gesprek over te gaan. Die verwees mij naar de website, om daar mijn klacht in te dienen. Toen ik online mijn klacht indiende via hun Facebook pagina, kreeg ik het verzoek om toch maar te bellen. En via internet krijg ik dan te horen dat mijn klacht niet serieus genomen word.

Discriminatie vind ik toch echt een serieus onderwerp. Waarom vindt Albert Heijn dit gedrag ok?

7994 31 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Mar 2, 2018 om 12:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dus uw moeder doet boodschappen, rekent af. Blijkt dat zij iets vergeten is en gaat met haar boodschappentas met AH spulken weer de winkel in, zelfs nog zonder mandje. Haalt het vergeten ding en rekent dat af en dan vindt u het gek en discriminerend dat zij tegengehouden wordt en alles moet laten zien?

Lijkt me volkomen logisch.

Ze had haar tas even bij de cassiere moeten laten.

Of ze nou wit, zwart, of pimpelpaars is. Ook 70-jarigen kunnen winkeldievegges zijn.

marita5
door marita5 - Mar 2, 2018 om 12:28
11534 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Eugh ,

U heeft inmiddels een klacht geplaatst op klacht.nl ,

https://www.klacht.nl/albert-heijn/klacht/discriminerend-personeel-2/

hansje klein
door hansje klein Mar 2, 2018 om 13:16
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Belachelijk ...

voor iemand die zèlf ook met boodschappen en zonder winkelmandje tegen de spelregels in, de winkel weer ingaat.

edrick3
door edrick3 - Mar 2, 2018 om 12:34
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Discriminatie vind ik toch echt een serieus onderwerp. Waarom vindt Albert Heijn dit gedrag ok?

Uiteraard is dit een serieus onderwerp en AH zal dit ook vinden.
Aangezien er helaas veel problemen zijn met winkeldiefstal(len) is het gedrag van de medewerker wel begrijpelijk. Deze zal ongetwijfeld ook andere personen op deze manier aanspreken. Dat je dit als discriminerend ervaart is een relatief iets.
Je kunt een klacht neerleggen bij AH: https://www.ah.nl/klantenservice/contact-opnemen/32346/Winkelbezoek

ju
door juliomariner - Mar 2, 2018 om 12:41
1330 Antwoorden / 2 Vragen

Ik zie geen discriminatie. Dat zou anders zijn als deze " Barry" rechtstreeks aan haar huidskleur zou hebben gerefereerd.

tenormin
door tenormin - Mar 2, 2018 om 12:42
16847 Antwoorden / 108 Vragen

Het enige wat ik 'raar' vind aan het verhaal is dat "Barry" die kassabon niet voldoende bewijs vind. M.i. ligt het aan de medewerker die iets verkeerd ingeschat heeft. Hier hoef je niet meer (gelukkig) verplicht met mandje of winkelwagen te lopen, dus is het gewoon dat je moeder even de winkel weer is teruggelopen om het vergeten artikel te pakken. Maar het verhaal valt, onder geen enkele voorwaarde onder discriminatie; zo zou iedere medewerker gehandeld hebben. Alleen, liep wat verkeerd door meneer Barry. Gelukkig dat ze de kassabon had aangenomen;-). Ze heeft toch geen ontzegging tot de winkel gekregen?

emcede
door emcede - Mar 2, 2018 om 12:43
960 Antwoorden / 4 Vragen

Dit heeft niets met discriminatie te maken. Ook als moeder blond geweest was, was ze staande gehouden. Dat hardhandige zal ook nog wel meevallen.

Het kan iedereen gebeuren dat je iets vergeet. Maar het is wel oerstom om dan vrolijk met je volle boodschappentas de winkel weer in te lopen. Die tas laat je even bij de cassiére staan. Of je kondigt in elk geval bij de cassiére aan dat je wat vergeten bent, en vraagt of je de tas bij je mag houden.

Sorry hoor, maar ik vind dit dus echt weer een gezocht item van een donker iemand die zich 'gediscrimineerd' voelt. Ieder ander zou óók zo behandeld zijn.

hansje klein
door hansje klein - Mar 2, 2018 om 12:45
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Moet AH in uw ogen eerder een regulerend bord boven de ingang hangen met een waarschuwing zoals ...

"Het is verwarrend wanneer onze klanten met eerder afgerekende boodschappen nogmaals de winkelruimte binnengaan. U moet ermee rekenen, dat u ongeacht uw leeftijd, sexe, huidskleur enz. gecontroleerd kunt worden. Wij willen de prijzen zo laag mogelijk houden en moeten daarom ook alert zijn op winkeldiefstallen, waarbij wij niet aan de neus van onze bezoekers kunnen zien of we met een verward of een vergeetachtige persoon of met een winkeldief te maken hebben"   ?

Maar ... wanneer de geuite verdenking bleef staan, heeft uw moeder nu dan (discriminerend) een winkelverbod gekregen? En ... heeft u uw moeder uitgelegd, dat zij in de fout is gegaan? Nee dus, want u gaat zèlf óók in de fout door zonder mandje de winkel in te gaan en kent de spelregels klaarblijkelijk óók niet (maar omdat u 'wit' bent, heeft men ú nog nooit betrapt ... ?).

Mensen met een ander uiterlijk uit een andere cultuur snappen soms de voor ons normale spelregels niet, vooral wanneer zij nooit ingeburgerd werden en dáárom is dit een moeilijk item ... óók voor het personeel in winkels.

Waaraan het uiteindelijk precies lag, blijft raden ... maar om nu op een forum en op Klachtenkompas.nl het hardwerkende AH-personeel te gaan discrimineren? De loyaliteit van het personeel moet juist gewaardeerd worden, want wegkijken en gewoon doorwerken zou m.i. een te gemakkelijk gedrag gaan worden. Tolerantie is geheel iets anders.

PS. Als troost: Wanneer bij ons de 'witte school' uitloopt en tientallen scholieren meteen de dichtstbijzijnde Jumbo belageren, moeten allen tassen afgegeven worden, staat in ieder gang een oppassende Jumbo-medewerker en wordt er aan de kassa gevraagd of er nog andere boodschappen waren ... Wordt hier nu gediscrimineerd?

me
door mein33 - Mar 2, 2018 om 12:57
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Let wel: Moeder is een 70 jarige vrouw met een donker getinte huidskleur.  mijn moeder is donker met zwart haar.

Daar gaan we weer, als je een niet "witte" huidskleur hebt dan wordt je "gedi............d",  maar met een niet "donkere" huidskleur wordt je gewoon gecontroleerd als je een dergelijk ondoordachte aktie uithaalt.
Je komt met een volle boodschappentas bij de kassa, maar rekent slecht één product af, is het dan raar, vreemd of di.........nd als de beveiligingsmederwerker een controle uitvoert. NEE, hij doet gewoon z'n werk !!
Of had Barry moeten/kunnen weten dat uw moeder al eerder haar boodschapjes had gedaan en die al, zoals het hoort, netjes had afgerekend.
Controle voorkomt diefstal en als je je zelf verdacht maakt, ook al ben je ter goeder trouw, is een controle geheel terecht.

Discriminatie vindt ook ik een echt serieus onderwerp, maar wel als daarvan echt sprake is en dat is hier zeker niet het geval !!

Gerry1969
door Gerry1969 - Mar 2, 2018 om 12:57
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Je moeder negeert regel één. Een mandje is verplicht, dus het is totaal aan haar te verwijten dat deze situatie is ontstaan.

Mijn moeder is 84 en doet al jarenlang haar boodschappen bij Appie en zij is zeker niet zielig, oud of iets anders waardoor zij een uitzondering op de geldende regels is.
Uwmoeder is 70 dat is het nieuwe 50 Uzelf maakt uw donkere moeder een slachtoffer van discriminatie BAH!

Cookies
door Cookies Mar 2, 2018 om 13:10
13336 Antwoorden / 36 Vragen

70 is hooguit het nieuwe 60, echt niet het nieuwe 50.

tenormin
door tenormin Mar 2, 2018 om 13:25
16847 Antwoorden / 108 Vragen

Nee hor @diewilik, winkelmandje of wagen is niet meer verplicht. Ik kan iedere Super in met trolley als je de zelf scan gebruikt. Uiteraard zijn er steekproeven; bij mij mogen ze proeven.

Gerry1969
door Gerry1969 Mar 2, 2018 om 17:39
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@tenormin, hier 4 Appuesin de omgeving, bij allen is een mandje verplicht. Staat duidelijk bij de ingang.

tenormin
door tenormin Mar 3, 2018 om 15:54
16847 Antwoorden / 108 Vragen

@diewilik, als je self scan gebruikt mag je scannen en in trolley doen. Dat was immers het tijdsvoordeel, niet in de kar, uit de kar, op de band, weer in de kar en dan pas inpakken.

Cookies
door Cookies Mar 3, 2018 om 17:04
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Tenormin, jij doet boodschappen bij de Plus (of Aldi). bij jou zit geen AH in de buurt. De Plus  kan andere regels hebben dan AH. Of de Plus hanteert andere regels voor ouderen. Ook bij mijn AH gewoon de boodschappen in kar of mandje bij zelfscan.

Cookies
door Cookies - Mar 2, 2018 om 13:08
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Volkomen terecht dat ze haar tassen moest leeg halen, of ze nou geel, groen, paars of bruin is. Wie zegt dat ze daar in de winkel niet het e.e.a. in had gegooid en alleen het ene artikel nog even ging afrekenen? Ook 70 plussers zijn lang niet altijd betrouwbaar en vaak gokken die er juist op dat zij vanwege hun leeftijd NIET gecontroleerd worden. DAT vind ik dan weer discriminatie!

Als ik na het afrekenen iets vergeten ben, zet ik mijn tassen even bij de klantenservice en loop dan pas MET mandje of kar terug de winkel in.

Eugh
door Eugh - Mar 2, 2018 om 13:09
1 Antwoorden / 1 Vragen

Wow wat een reactie....

Ik ben net nog boodschappen wezen doen bij een andere supermarkt en had al boodschappentassen bij me toen ik de winkel in ging. Daar vonden ze het helemaal niet nodig, dat ik met mijn boodschappentas bij de kassa moest laten.

Natuurlijk zijn er boeven in allerlei kleuren. Natuurlijk moet een winkel voorzichtig zijn. Maar als een klant kassabonnen laat zien, zelfs bij dezelfde kassa terug gaat om aan te tonen dat ze opnieuw de winkel in is geweest en dan alsnog als een dief wordt aangehouden.... Dat vind ik wel wat overijverig.

Of het discriminatie is...? Ik ken genoeg andere mensen die in de buurt van deze supermarkt wonen, die allen beamen dat het personeel meer let op "verdachte buitenlands uitziende klanten". Ze zullen natuurlijk in de winkel zelf dit ontkennen. Wellicht is het toeval dat ze de ene persoon wel aanspreken en de andere niet. Wellicht een inschattingsfout van de medewerker. De inschattingsfout dat een donkere oude dame zelfs met 2 kassabonnen als bewijs van al haar aankopen, alsnog als een dief wordt gezien. Ze hoefde namelijk niet meer terug te komen.... Jammer... Maar ja...

Het klopt dat ik mijn klacht bij AH.nl in kan dienen en ook via klacht.nl heb ik dit gedaan. Maar het zal wel niet serieus genomen worden...

hansje klein
door hansje klein Mar 2, 2018 om 14:02
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Bedankt voor uw reactie ...

maar u blijft uw verhaal ongeveer herhalen.

Dat uw moeder nu een winkelverbod heeft zou ik absoluut met de filiaalleider gaan bespreken, maar niet op een forum! Wanneer ik eerst bij Kruidvat boodschappen heb gedaan en andere artikelen in mijn tas heb, geef ik juist om onduidelijke situaties te voorkomen, mijn tas aan de balie in bewaring ... is dat niet een beter idee?

ti
door tilpend Mar 2, 2018 om 16:05
134 Antwoorden / 0 Vragen

.

tijger1
door tijger1 Mar 2, 2018 om 16:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De volgende keer moet ze toch een mandje nemen? Dat is in tegenspraak met dat ze niet meer terug hoefde te komen.

Gr
door Grunn1 Mar 2, 2018 om 18:29
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Of het discriminatie is...? Ik ken genoeg andere mensen die in de buurt van deze supermarkt wonen, die allen beamen dat het personeel meer let op "verdachte buitenlands uitziende klanten".

Wellicht is er in dat filiaal veel overlast van verdacht uitziende buitenlandse klanten. Er zijn ook veel filialen waar ze grote groepen scholieren in de gaten houden maar is het dan zo dat alle scholieren dieven zijn? Of is dit ook discriminatie?

aurora1
door aurora1 Mar 3, 2018 om 16:49
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dus ook van horen zeggen?
Ik geloof er helemaal niets van en vind het meer op kwaadaardige roddel lijken.

newmikey
door newmikey - Mar 2, 2018 om 13:15
830 Antwoorden / 0 Vragen

"Barry vond het niet voldoende bewijs en zei haar dat het verwarrend is als klanten steeds maar in en uit de winkel gaan. Dat mijn moeder voortaan altijd een mandje erbij moet nemen om die verwarring te voorkomen."

En daar had Barry uiteraard volkomen gelijk in! Hoezo "discriminatie"? Nooit gehoord van winkeldieven die met dezelfde bon twee- of nog meer- keer exact dezelfde produkten langs de kassa loodsen? Kom op nou, doe niet zo ongelofelijk wereldvreemd. Ik parkeer altijd mijn kar, mand of tas even bij de servicebalie of kassa en loop even terug de winkel in als ik iets vergeten ben. Die handelswijze ligt zó ontzettend voor de hand. Uw moeder moet zich gewoon aan dezelfde regeltjes houden die voor iedereen gelden en alle schijn van winkeldiefstal willen vermijden.

Barry doet gewoon zijn werk, zoals hem dat opgedragen is en omdat hij zijn werk goed doet, kan de supermarkt de prijzen laag houden. Bedankt, Barry!

Cookies
door Cookies - Mar 2, 2018 om 13:27
13336 Antwoorden / 36 Vragen

.......Het klopt dat ik mijn klacht bij AH.nl in kan dienen en ook via klacht.nl heb ik dit gedaan. Maar het zal wel niet serieus genomen worden......

En terecht dat je klacht niet serieus zal worden genomen.

hansje klein
door hansje klein - Mar 2, 2018 om 13:29
3037 Antwoorden / 62 Vragen

@eugh ...

ik zou het waarderen, wanneer u òf uw verhaal beter kunt onderbouwen,
òf ook publiekelijk kunt toegevn, dat uw topic eerder een over-reactie betreft
... en u de strekking hiervan alsnog kunt relativeren.

NB. Ik heb géén aandelen van AH, nog niet eens zegeltjes ... maar uw verhaal beschuldigt ene Barry (die ik overigens óók niet ken) en u probeert ons een fake-verhaal op de mouw te spelden over discriminatie die er helemaal niet is!

Franske1958
door Franske1958 - Mar 2, 2018 om 13:42
433 Antwoorden / 2 Vragen

Dit vindt ik ZEER terecht van AH.  Immers als dit mag, dan is het dus ook mogelijk om de gedane boodschappen in de auto te doen,
vervolgens nogmaals dezelfde dingen te halen, en dan tegen de kassedame te zeggen:  Dit heb in 5 minuten geleden al afgerekend,
kijk maar op mijn bonnetje, maar ik was 1 ding "vergeten" dus ik hoef alleen dat ene ding maar af te rekenen.

me
door mein33 - Mar 2, 2018 om 13:50
5658 Antwoorden / 28 Vragen

DOOR EUGH - 2 MRT. 2018 OM 13:09
ANTWOORDEN / 1 VRAGEN

Wow wat een reactie....

Of het discriminatie is...? Ik ken genoeg andere mensen die in de buurt van deze supermarkt wonen, die allen beamen dat het personeel meer let op "verdachte buitenlands uitziende klanten". nl heb ik dit gedaan.

Had u dan andere reacties verwacht ?? De door u verwachte reactie had u wel gekregen als de klacht terecht was geweest, maar hier is niet meer aan de hand dan een mederwerker die simpelweg z'n werk doet.
En als je een controle al discriminerend vindt, dan kan niemand nog iets goed doen.
Uw klacht wordt hier ook serieus genomen maar aangezien de beoordeling anders uitvalt dan u dat wilt is de benadering hier voor u ineens niet serieus te nemen.

En een ieder die zich "ged........... d" wil voelen die wordt door de eigen instelling op z'n wenken bediend, iedere benadering door iemand met een niet donkere huidskleur is dan in dat 'D' hokje in te passen.

ne
door neodutchio - Mar 2, 2018 om 13:51
5165 Antwoorden / 12 Vragen

Een witte klant mag je aanspreken, een zwarte dus niet? Het hele probleem met het trekken van de discriminatiekaart is dat menigeen niet eens de betekenis kent. Gebeurt exact hetzelfde met een wit persoon (blank mag je niet meer zeggen), dan is het normaal, maat een zwarte medemens aanspreken is discriminatie. Als er maar iets gebeurt wat niet in het straatje past is het meteen discriminatie.

Als u zo stellig bent, dan moe er aangifte gedaan worden. Bedenk wel dat u uw mening moet onderbouwen. Blijkt dat het hier niet om discriminatie gaat, weet dan dat u een claim aan de broek krijgt wegens laster en smaad.

me
door mein33 Mar 2, 2018 om 13:56
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Bedenk wel dat u uw mening moet onderbouwen

De dochter heeft niets te onderbouwen, zij is geen partij in deze.
De moeder kan een onderbouwde aangifte (proberen) te doen, maar ja, van wat ?

panter22
door panter22 - Mar 2, 2018 om 15:00
6599 Antwoorden / Vragen

Moeder was een artikel vergeten. De eerste reactie was nog even de winkel in en dat artikel ophalen en afrekenen.
Waar moeder niet aan gedacht heeft is dat ze met een volle boodschappentas de winkel in stapte en maar een artikel bij de kassa afrekende. Die Barry heeft alleen gezien wat er bij de kassa gebeurde. Moeder rekende maar een artikel af en had een tas vol boodschappen bij zich.
Logisch dat hij dan moeder voor zij de winkel uit wilde, controleerde of alles wel afgerekend  was.
Er was niets aan de hand. Moeder had alles keurig afgerekend.
Dat is geen discriminatie. Kennelijk is de manier waarop Barry je moeder controleerde door je moeder niet als erg beleefd ervaren.

aurora1
door aurora1 - Mar 2, 2018 om 16:03
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Wat weer een flauwekul: "discriminatie". En dat woord maar weer eens misbruiken?
Wat voor discriminatie?  Wegens de leeftijd van nieuwe jongere?
Mama hield zich niet aan de regels en dan wordt iedereen even gecontroleerd.
Ik vind het erg kwalijk dat u hier personeel bij de naam noemt en zo die persoon, maar ook de winkel in een slecht daglicht stelt.
Het is ook verboden om hier namen te noemen, dat zou u moeten weten.
Ik zou overigens weleens de kant van AH willen horen.
U was er niet eens bij dus kunt niet beoordelen hoe en wat voor toon de betreffende medewerker had. U kent alleen de kant van uw boze en beledigde moeder.
Uw opschrift vind ik ook nogal kwalijk en suggestief,  wat vast de bedoeling is.
U stelt ook geen vraag maar bent op wraak uit en mij lijkt het op smaad en laster en dat is strafbaar.

he
door henry1942 - Mar 2, 2018 om 16:22
100 Antwoorden / 28 Vragen

Waarom geen controle??
 voorbeeld: IK  koop voor € 50.- boodschappen, geef de tas met inhoud aan mijn maatje en die vertrekt uit de winkel.
Ik ga direct terug vanaf de kassa met eenzelfde tas en neem weer dezelfde boodschappen voor die €50. -
plus een extra artikel wat ik op de band leg voor betaling.
Dus bij controle klopt de kassabon en mooi snel verdiend toch !!!!
(niet nadoen hé!!)  )

hansje klein
door hansje klein Mar 2, 2018 om 17:27
3037 Antwoorden / 62 Vragen

... en de kassa-bediening zit met een slech geheugen altijd te slapen,
weet niet dat de afrekeningstijd op de bon niet klopt
en vertrouwt de cameras óók niet?

Inderdaad een slechte aanleiding voor de professionele winkeldiefstal!

hansje klein
door hansje klein - Mar 2, 2018 om 16:30
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Moeders heeft overigens wel degelijk een winkelverbod gekregen ... !

CITAAT: Ze hoefde namelijk niet meer terug te komen....

Mijn idee: Dat zou ik dan wèl aanvechten bij de filiaalmanager en hogerop!

gosman
door gosman - Mar 2, 2018 om 16:36
5 Antwoorden / Vragen

die appie denken dat ze God zijn maar in weze zijn het judassen jouw geld is ons geld is hun leuze

ju
door juliomariner Mar 2, 2018 om 16:46
1330 Antwoorden / 2 Vragen

waar slaat dit op

aurora1
door aurora1 Mar 2, 2018 om 16:53
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Huh? @gosman, wat is dit nu weer voor kletspraat?

hansje klein
door hansje klein Mar 2, 2018 om 17:17
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Heeft u een betrouwbare bron voor deze 'AH-leuze'? PS . Het is overigens géén Overheidsbedrijf met monopoly-status.

me
door mein33 Mar 2, 2018 om 17:47
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@gosman,

Zo, ook eens een "duit in het zakje gedaan", maar die "duit" blijkt van generlei waarde te zijn.

brainless
door brainless Mar 2, 2018 om 20:50
324 Antwoorden / 0 Vragen

"jouw geld is ons geld is hun leuze"
Klopt ook wel; zodra je hebt betaald is het hun geld.

hutch
door hutch - Mar 2, 2018 om 17:17
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Eerst maar over die zogenaamde 'discriminatie':

Kan TS uitleggen waarom dit voorval weer op discriminatie gegooid wordt?
Telkens als iemand met een andere huidskleur dan de 'blanke' (oh nee, dat mag ook weer niet, ok, dan de 'witte') ergens op wordt aangesproken en het bevalt meneer/mevrouw (of een familielid, al dan niet lichter van kleur) niet, dan ligt het weer aan de huidskleur?

U, TS'er, weet waarschijnlijk niet wat discriminatie is. Dus een getinte persoon mag doen en laten wat hij/zij zelf wilt? Moet een 'blanke' dan maar weer op de knieën vallen en zich verontschuldigen? En ja, ik weet dondersgoed wat discriminatie is. Ik ben zelf (echt) gediscrimineerd. Dus houd daar over op.

Maar nu over het feit zelf: en daar heeft u gedeeltelijk wel een punt.
Personeel van een winkel (en iedereen, dus ook een klant) mag alléén (!!) aanhouden, en dat ook nog maar alléén (!) als men er 100% van overtuigd is, dat er daadwerkelijk een (winkel)diefstal heeft plaats gevonden. Dus bij een vermoeden mag er absoluut niet worden aangehouden. Staande houden is al helemaal uit den boze en verboden.

Personeel (ook beveiligingspersoneel) mag ook niet fouilleren, m.a.w. een tas leeg halen of laten halen. Zoals gezegd: alléén aanhouden en die persoon ophouden. Hierna onmiddellijk de politie waarschuwen en de zaak overgeven voor verder onderzoek.

Deze 'Barry' heeft helemaal niet naar bewijs te zoeken, daar is hij helemaal niet tot toe bevoegd.
Dat is, zoals ik uit uw verhaal kan halen, het enige punt dat u heeft. Alleen voor dat punt (het fouilleren) heeft u een rechtmatige klacht.
En alleen uw moeder kan een klacht indienen, niet alleen bij AH maar ook bij de politie. Als zij niets gestolen heeft, is zij wederrechtelijk van haar vrijheid beroofd. En dat is, formeel gezien, strafbaar.

Succes verder.

panter22
door panter22 Mar 2, 2018 om 17:46
6599 Antwoorden / Vragen
hutch
door hutch Mar 2, 2018 om 17:50
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Die ken ik.

panter22
door panter22 Mar 2, 2018 om 17:58
6599 Antwoorden / Vragen

Je weet niet wat er precies gebeurd is. Als moeder heeft gezegd dat ze alles netjes afgerekend heeft met de mededeling: hier zijn de kassabonnen, kijk het maar na, dan  geeft zij toestemming en hoef je niet ingewikkeld te doen.

hutch
door hutch Mar 2, 2018 om 18:08
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Uiteraard ben ik er niet bij geweest. Wij moeten het hebben van wat aangegeven is. En vanuit dat standpunt:

"...... heeft de inhoud van al haar tassen moeten legen."  Dit lijkt mij dat dit niet geheel vrijwillig is gebeurd.

Ik weet uit ervaring dat (beveiligings)personeel heel vaak zo werkt. En dat is gewoon verboden en niet anders.

tijger1
door tijger1 Mar 2, 2018 om 19:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dan hadden ze moeder eens moeten “ophouden” en de politie moeten bellen. Eens kijken wat er dan voor verhaal neergepend zou worden.

ne
door neodutchio Mar 2, 2018 om 19:35
5165 Antwoorden / 12 Vragen

Andersom, staande houden mag altijd. Dit is niets meer of minder dan iemand stil laten staan. Aanhouden, of een burgerarrest mag alleen als je zeker bent van je zaak. Bij een staande houding mag je niet fysiek tegen gehouden worden. Het is dus op basis van vrijwilligheid. Weglopen geeft daarbij wel een verkeerd beeld als er echt niets aan de hand is.

hutch
door hutch Mar 2, 2018 om 22:42
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Aanhouden (in de zin van de wet) mag iedereen bij ontdekking op heterdaad. Zie artikel 53, lid 1 Wetboek van Strafvordering.
Staande houden (in de zin van de wet) mag alleen een algemeen- of buitengewoon opsporingsambtenaar. Zie artikel 52 SV.

La
door Laelia1955 - Mar 2, 2018 om 17:17
21 Antwoorden / Vragen

Hallo,  uw moeder is 70 jaar, zo oud is dat tegenwoordig niet meer,  ook niet als je donkergetint,  groen, wit of paars bent.
Iedereen,  jong, oud,' licht of zwaar' bejaard, moet zich aan de huisregels van de betreffende supermarkt houden.  Heeft dus niets met discriminatie te maken. Kan best zijn dat Barry een botte vent is trouwens,  die gefrustreerd was omdat hij dacht met diefstal maken te hebben en daar een beetje genoeg van had.  Doet ie vast ook bij witte of gele mensen!

Eliza1959
door Eliza1959 - Mar 2, 2018 om 18:13
9 Antwoorden / 1 Vragen

Wat een domme reacties hier zeg, natuurlijk is dit pure discriminatie. Het AH personeel wordt er speciaal op getraind om etnisch te profileren, nog niet zo lang geleden op tv getoond... Dat mevrouw al haar aankopen kan bewijzen middels een bon doet er voor AH niet toe, de medewerker wil gewoon gelijk hebben en wordt er wel iets anders verzonnen middels “het verplichte boodschappenmandje”.
Als mij hetzelfde was overkomen dan had ik zelf de politie gebeld om aan te tonen dat ik geen dief ben, en had er geen winkelverbod geweest. Maar mevrouw zal met haar komst de medewerker blijven herinneren wat een stomme fout hij heeft gemaakt, dus moet ze maar wegblijven, onterecht dus...

Wanneer ik per fiets boodschappen ga doen en diverse winkels bezoek, neem ik ook overal mijn boodschappen mee de winkel in, vraag overal een bon van, zodat ik kan aantonen dat ik betaald heb, tassen achterlaten bij de kassiere heb ik nog nooit gedaan, dan moeten ze maar zorgen voor kluisjes...

brainless
door brainless Mar 2, 2018 om 20:52
324 Antwoorden / 0 Vragen

Wat er al eerder is gezegd;
Als u met de boodschappen en bon bij de kassa komt kunt u niet bewijzen dat ze al betaald zijn.
Het gebeurd dus zeker wel dat mensen boodschappen halen; deze snel wegbrengen naar de auto/fiest en nog maals (met de bon) dezelfde boodschappen halen en een extra pak koekjes (die ze "per ongeluk" vergeten zijn).
Zo halen ze 2x de boodschappen voor de prijs van 1x.

Eliza1959
door Eliza1959 Mar 2, 2018 om 23:44
9 Antwoorden / 1 Vragen

Natuurlijk kan ik bewijzen dat ik heb betaald, alles wat ik met pinpas afreken kan ik 2 minuten later op mijn bankafschrift zien, dubbel bewijs dus... dat het gebeurt betwist ik ook niet, maar dat is geen reden om iemand onrechtmatig een winkelverbod op te leggen, zelfs nog door iemand die daar niet toe bevoegd is...
AH is al vaker in opspraak geweest betreffende het verkeerd handelen van personeel...

Gr
door Grunn1 Mar 3, 2018 om 00:57
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Als je er zo over denkt moet je geen boodschappen bij ah doen, beter nog verhuizen naar een land waar niet “gediscrimineerd” wordt.

Eliza1959
door Eliza1959 Mar 3, 2018 om 15:53
9 Antwoorden / 1 Vragen

@Epcot, uw antwoord raakt kant noch wal, misschien kunt u zich beter op Facebook afreageren...als dat Uw denkwijze is dat iedereen maar moet oprotten wanneer die ergens niet mee eens is, zegt genoeg over U..
Overal en in elk land wordt er gediscrimineerd, Nederland is daar geen uitzondering op, maar dat het personeel van AH er speciaal op wordt getraind om etnisch te profileren zegt toch genoeg...

tijger1
door tijger1 Mar 3, 2018 om 16:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@eliza

Zoek eens een woordenboek op en lees wat profileren betekent.

Gr
door Grunn1 Mar 3, 2018 om 16:05
1427 Antwoorden / 18 Vragen

@eliza belt, ik discrimineer niet, ik beschuldig bedrijven ook niet van discriminatie ik ben ook niet gek. En wat zegt dat over mij wat heeft Facebook ermee te maken ? Ik zit niet op Facebook en ik beschuldig niemand van discriminatie maar u doet dat wel. Er wordt tegenwoordig overal maar het woord discriminatie bijgehaald en ja u roept zelf ook hard van discriminatie terwijl u er niet bij bent geweest.

ma
door manwijf - Mar 2, 2018 om 18:26
574 Antwoorden / 1 Vragen

Discriminatie is nooit goed en etnisch profileren is niet toegestaan. Maar Barry is ook niet gek. Noemt het ervaring. Aangezien de niet-westerse migrant nog steeds oververtegenwoordigt is in de verdachtencijfers, zeker als het gaat om winkeldiefstal, is het ook weer niet raar, dat je automatisch op je hoede bent. Iedereen die in een overheidsdienst werkt of heeft gewerkt, weet trouwens ook dat het onder de pet gehouden moet worden. Exacte cijfers zijn eenvoudig te google'n.

r.kemperman
door r.kemperman - Mar 2, 2018 om 19:25
423 Antwoorden / 4 Vragen

Laatst had ik bij Lidl Muiden iets gekocht. Wilde daarna naar AH.
Vroeg bij de klantenservice of zij hetzelfde artikel verkochten. Cassiere plakte direct een sticker op het product met betasld erop

“zo heeft u straks geen problemen”
ja, ik ben wit

Jeannetims
door Jeannetims - Mar 2, 2018 om 20:00
51 Antwoorden / 3 Vragen

Wat een gezeur over discriminatie. Je ziet toch zelf ook wel in dat het raar is met een volle tas de AH weer terug in te gaan. Hoe wil je bewijzen dat dit dezelfde boodschappen zijn die net zijn afgerekend?  Ik heb in een supermarkt gewerkt en mensen geven meestal netjes even hun volle tas bij de servicebalie af als ze iets vergeten zijn.

Gerry1969
door Gerry1969 - Mar 3, 2018 om 00:46
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Ik keek met naar je profielfoto en jij ziet er nog heel jong uit, gaat dit over je moeder of je oma? Als ik je zie denk ik nou niet direct zij heeft een moeder van 70.

boppe1943
door boppe1943 - Mar 3, 2018 om 12:21
1129 Antwoorden / 98 Vragen

"Het AH personeel wordt er speciaal op getraind om etnisch te profileren, nog niet zo lang geleden op tv getoond... " schrijft TS. Zij zal dit NOS-artikel bedoelen:

https://nos.nl/artikel/2211640-albert-heijn-stigmatiseert-bij-instructie-personeel.html

tijger1
door tijger1 Mar 3, 2018 om 12:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Profileren doet iedereen, bewust of onbewust. Is niet hetzelfde als discrimineren.

Als ik ‘s avonds in een donker straatje langs een groepje opgeschoten jongelui moet lopen met allemaal capuchons ben ik ook meer op mijn hoede dan als daar twee oude dametjes staan te praten.

Profileren dus.

Cookies
door Cookies Mar 3, 2018 om 16:13
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Tijger1, oude dametjes hebben 's avonds in een donker straatje niks te zoeken. Die horen in hun flanellen nachtpon en bedsokjes in bed te liggen.

aurora1
door aurora1 Mar 3, 2018 om 17:00
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ik word ook altijd "geprofileerd" en vervolgens aangehouden. Dat dan weer omdat ik in een auto rijd van het genre dat vaak door criminelen gebruikt wordt.
Ik ben ook altijd meer op mijn hoede met een groepje capuchons in het donker en bij licht, vooral als er een bontrandje om zit....

tijger1
door tijger1 Mar 3, 2018 om 17:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@corala.83
Dat is dan wel weer discriminatie dat oude dametjes ‘s avonds niet buiten mogen.

Cookies
door Cookies Mar 3, 2018 om 17:38
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Je kan het ook zorgzaam noemen. En ze mogen 's avonds buiten tot de lantaarnpalen aan gaan.:-)) Ben trouwens in de nachtelijke uurtjes nog nooit een oud dametje tegen gekomen op straat, laat staan in een donkere straat. Wel rond 22.30, dat is honden uitlaattijd, begrijp ik.

hansje klein
door hansje klein - Mar 3, 2018 om 12:56
3037 Antwoorden / 62 Vragen

@eugh ...

Uw topic beweegt de gemoederen en het antwoord van AH op uw klacht zou menigeen interesseren.

Geeft u ons t.z.t. op uw topic nog een feed-back a.u.b.?