Albert Heijn vindt discriminatie ok?
Ik heb een klacht ingediend over het personeel van de Albert Heijn te Almere Muziekwijk. Mijn moeder deed daar 28-02-2018 boodschappen. Ze was al bij de kassa geweest en had netjes afgerekend tot ze ontdekte nog wat te zijn vergeten. Toen ze de tweede keer de winkel in ging om haar vergeten product te kopen en deze afgerekend had bij dezelfde kassa, werd ze bij de uitgang hardhandig staande gehouden en beticht van diefstal door medewerker Barry. Let wel: Moeder is een 70 jarige vrouw met een donker getinte huidskleur. Mijn moeder heeft de kassabonnen laten zien, heeft de inhoud van al haar tassen moeten legen. Barry vond het niet voldoende bewijs en zei haar dat het verwarrend is als klanten steeds maar in en uit de winkel gaan. Dat mijn moeder voortaan altijd een mandje erbij moet nemen om die verwarring te voorkomen. Zelf doe ik ook al jaren boodschappen bij dit filiaal. Ook ik ben weleens voor een tweede keer de winkel in gegaan, zonder winkelmandje. Nog nooit ben ik zo aangesproken door personeel zoals Barry mijn oude moeder aansprak. Het verschil: Ik ben blank met blond haar, mijn moeder is donker met zwart haar.
Hoe komt het, dat het personeel van Albert Heijn te Almere Muziekwijk duidelijk met 2 maten meet? Als het echt zo is dat klanten verplicht zijn met een winkelmandje de winkel te betreden, waarom werd mijn moeder dan niet al in de winkel zelf aangesproken nog voordat ze voor de 2e keer bij de kassa kwam? Waarom staat deze regel niet vermeld bij binnenkomst en worden andere klanten niet ook aangesproken als zij een tweede keer terug de winkel in gaan?
Telefonisch probeerde ik hier met de winkel in gesprek over te gaan. Die verwees mij naar de website, om daar mijn klacht in te dienen. Toen ik online mijn klacht indiende via hun Facebook pagina, kreeg ik het verzoek om toch maar te bellen. En via internet krijg ik dan te horen dat mijn klacht niet serieus genomen word.
Discriminatie vind ik toch echt een serieus onderwerp. Waarom vindt Albert Heijn dit gedrag ok?
Dus uw moeder doet boodschappen, rekent af. Blijkt dat zij iets vergeten is en gaat met haar boodschappentas met AH spulken weer de winkel in, zelfs nog zonder mandje. Haalt het vergeten ding en rekent dat af en dan vindt u het gek en discriminerend dat zij tegengehouden wordt en alles moet laten zien?
Lijkt me volkomen logisch.
Ze had haar tas even bij de cassiere moeten laten.
Of ze nou wit, zwart, of pimpelpaars is. Ook 70-jarigen kunnen winkeldievegges zijn.
Hallo Eugh ,
U heeft inmiddels een klacht geplaatst op klacht.nl ,
https://www.klacht.nl/albert-heijn/klacht/discriminerend-personeel-2/
Belachelijk ...
voor iemand die zèlf ook met boodschappen en zonder winkelmandje tegen de spelregels in, de winkel weer ingaat.
Discriminatie vind ik toch echt een serieus onderwerp. Waarom vindt Albert Heijn dit gedrag ok?
Uiteraard is dit een serieus onderwerp en AH zal dit ook vinden.
Aangezien er helaas veel problemen zijn met winkeldiefstal(len) is het gedrag van de medewerker wel begrijpelijk. Deze zal ongetwijfeld ook andere personen op deze manier aanspreken. Dat je dit als discriminerend ervaart is een relatief iets.
Je kunt een klacht neerleggen bij AH: https://www.ah.nl/klantenservice/contact-opnemen/32346/Winkelbezoek
Ik zie geen discriminatie. Dat zou anders zijn als deze " Barry" rechtstreeks aan haar huidskleur zou hebben gerefereerd.
Het enige wat ik 'raar' vind aan het verhaal is dat "Barry" die kassabon niet voldoende bewijs vind. M.i. ligt het aan de medewerker die iets verkeerd ingeschat heeft. Hier hoef je niet meer (gelukkig) verplicht met mandje of winkelwagen te lopen, dus is het gewoon dat je moeder even de winkel weer is teruggelopen om het vergeten artikel te pakken. Maar het verhaal valt, onder geen enkele voorwaarde onder discriminatie; zo zou iedere medewerker gehandeld hebben. Alleen, liep wat verkeerd door meneer Barry. Gelukkig dat ze de kassabon had aangenomen;-). Ze heeft toch geen ontzegging tot de winkel gekregen?
Dit heeft niets met discriminatie te maken. Ook als moeder blond geweest was, was ze staande gehouden. Dat hardhandige zal ook nog wel meevallen.
Het kan iedereen gebeuren dat je iets vergeet. Maar het is wel oerstom om dan vrolijk met je volle boodschappentas de winkel weer in te lopen. Die tas laat je even bij de cassiére staan. Of je kondigt in elk geval bij de cassiére aan dat je wat vergeten bent, en vraagt of je de tas bij je mag houden.
Sorry hoor, maar ik vind dit dus echt weer een gezocht item van een donker iemand die zich 'gediscrimineerd' voelt. Ieder ander zou óók zo behandeld zijn.
Moet AH in uw ogen eerder een regulerend bord boven de ingang hangen met een waarschuwing zoals ...
"Het is verwarrend wanneer onze klanten met eerder afgerekende boodschappen nogmaals de winkelruimte binnengaan. U moet ermee rekenen, dat u ongeacht uw leeftijd, sexe, huidskleur enz. gecontroleerd kunt worden. Wij willen de prijzen zo laag mogelijk houden en moeten daarom ook alert zijn op winkeldiefstallen, waarbij wij niet aan de neus van onze bezoekers kunnen zien of we met een verward of een vergeetachtige persoon of met een winkeldief te maken hebben" ?
Maar ... wanneer de geuite verdenking bleef staan, heeft uw moeder nu dan (discriminerend) een winkelverbod gekregen? En ... heeft u uw moeder uitgelegd, dat zij in de fout is gegaan? Nee dus, want u gaat zèlf óók in de fout door zonder mandje de winkel in te gaan en kent de spelregels klaarblijkelijk óók niet (maar omdat u 'wit' bent, heeft men ú nog nooit betrapt ... ?).
Mensen met een ander uiterlijk uit een andere cultuur snappen soms de voor ons normale spelregels niet, vooral wanneer zij nooit ingeburgerd werden en dáárom is dit een moeilijk item ... óók voor het personeel in winkels.
Waaraan het uiteindelijk precies lag, blijft raden ... maar om nu op een forum en op Klachtenkompas.nl het hardwerkende AH-personeel te gaan discrimineren? De loyaliteit van het personeel moet juist gewaardeerd worden, want wegkijken en gewoon doorwerken zou m.i. een te gemakkelijk gedrag gaan worden. Tolerantie is geheel iets anders.
PS. Als troost: Wanneer bij ons de 'witte school' uitloopt en tientallen scholieren meteen de dichtstbijzijnde Jumbo belageren, moeten allen tassen afgegeven worden, staat in ieder gang een oppassende Jumbo-medewerker en wordt er aan de kassa gevraagd of er nog andere boodschappen waren ... Wordt hier nu gediscrimineerd?
Let wel: Moeder is een 70 jarige vrouw met een donker getinte huidskleur. mijn moeder is donker met zwart haar.
Daar gaan we weer, als je een niet "witte" huidskleur hebt dan wordt je "gedi............d", maar met een niet "donkere" huidskleur wordt je gewoon gecontroleerd als je een dergelijk ondoordachte aktie uithaalt.
Je komt met een volle boodschappentas bij de kassa, maar rekent slecht één product af, is het dan raar, vreemd of di.........nd als de beveiligingsmederwerker een controle uitvoert. NEE, hij doet gewoon z'n werk !!
Of had Barry moeten/kunnen weten dat uw moeder al eerder haar boodschapjes had gedaan en die al, zoals het hoort, netjes had afgerekend.
Controle voorkomt diefstal en als je je zelf verdacht maakt, ook al ben je ter goeder trouw, is een controle geheel terecht.
Discriminatie vindt ook ik een echt serieus onderwerp, maar wel als daarvan echt sprake is en dat is hier zeker niet het geval !!
Je moeder negeert regel één. Een mandje is verplicht, dus het is totaal aan haar te verwijten dat deze situatie is ontstaan.
Mijn moeder is 84 en doet al jarenlang haar boodschappen bij Appie en zij is zeker niet zielig, oud of iets anders waardoor zij een uitzondering op de geldende regels is.
Uwmoeder is 70 dat is het nieuwe 50 Uzelf maakt uw donkere moeder een slachtoffer van discriminatie BAH!
70 is hooguit het nieuwe 60, echt niet het nieuwe 50.
Nee hor @diewilik, winkelmandje of wagen is niet meer verplicht. Ik kan iedere Super in met trolley als je de zelf scan gebruikt. Uiteraard zijn er steekproeven; bij mij mogen ze proeven.
@tenormin, hier 4 Appuesin de omgeving, bij allen is een mandje verplicht. Staat duidelijk bij de ingang.
@diewilik, als je self scan gebruikt mag je scannen en in trolley doen. Dat was immers het tijdsvoordeel, niet in de kar, uit de kar, op de band, weer in de kar en dan pas inpakken.
Tenormin, jij doet boodschappen bij de Plus (of Aldi). bij jou zit geen AH in de buurt. De Plus kan andere regels hebben dan AH. Of de Plus hanteert andere regels voor ouderen. Ook bij mijn AH gewoon de boodschappen in kar of mandje bij zelfscan.
Volkomen terecht dat ze haar tassen moest leeg halen, of ze nou geel, groen, paars of bruin is. Wie zegt dat ze daar in de winkel niet het e.e.a. in had gegooid en alleen het ene artikel nog even ging afrekenen? Ook 70 plussers zijn lang niet altijd betrouwbaar en vaak gokken die er juist op dat zij vanwege hun leeftijd NIET gecontroleerd worden. DAT vind ik dan weer discriminatie!
Als ik na het afrekenen iets vergeten ben, zet ik mijn tassen even bij de klantenservice en loop dan pas MET mandje of kar terug de winkel in.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Sns 2008 afschrift
Mijn stiefmoeder is overleden
En nu beginnen dus de problemen,ik heb een hele lieve stiefzus trouwens
Mijn vader is sinds 2008 dood
En om een heel lang verhaal kort te maken,mijn erfdeel gaat over wat er op 2008 op de rekening van mijn vader en zijn vrouw stond op het moment van overlijden,volgens hun testamenten
Dat moet nu dus verrekend worden
En we gaan er echt ge
...
Lees meer
Schoenen niet ontvangen van zalando
wij hebben 2 paar schoenen besteld bij zalando en er is een open zak met 1 paar bezorgd door de ptt die voor aan de deur was neergezet en voor dat de deur openging was de postbode al weg zonder dat er is getekent voor ontvangst Lees meer
Aanmaning
Wij hebben een factuur ( fact.nr 123) van Vitens gekregen per mail en zoals wel eens vaker kan gebeuren, "zakt" de mail weg.....en je vergeet te betalen.
Je krijgt een herinnering en je betaalt netjes, met vermelding van het desbetreffende factuurnummer (fact 123)
Krijgen we opeens ( via de mail) een aanmaning plús kosten van 17,50 op dezelfde factuur ( fact 123) die reeds betaald was.
...
Lees meer
Populair in Winkels & Webshops
Ervaring met <a href="//dresslily.com" target="_blank">www.dresslily.com</a>
Op Facebook verschijnt regelmatig een advertentie van Dresslily.com met aanbiedingen van belachelijk goedkope shirts, tops enz. Ik heb een aantal artikelen besteld en mijn argwaan ontstond toen ik via de mail de mededeling kreeg: hassan@gmail.com heeft uw betaling ontvangen. Het duurde weken voordat ik bericht kreeg dat DHL pakketje zou bezorgen MAAR dat ik nog wel even BTW en invoerrechten moest ... Lees meer
Wie is stichting foundation docdata
Er wordt geld van mijn rekening afgeschreven en ik ken dit bedrijf niet. Lees meer
Wolfgang Tools liegt! Wat te doen?
Wolfgang Tools, welke producten aanbiedt via bol.com en dagaanbieding sites zoals koopjedeal liegt dat het barst.
Het dochterbedrijf van Mascot-online, wat ook niet fris is claimt professionele producten aan te bieden van Duitse makelaardij.
De producten zijn niet professioneel (kun je natuurlijk over twisten) maar ZEKER NIET van Duitse makelaardij.
Het gaat hier om Chinese pr
...
Lees meer