kiimberleee
door kiimberleee May 21, 2021 om 08:49
Winkels & webshops

Hoe zit het met herroepingsrecht?

Hallo ????

Ik heb op 3 mei een order geplaatst op een webshop met babykleertjes, helaas te klein wou dit ruilen voor een grotere maat maar zag deze niet op de webshop. Pakket 8 mei geretourneerd, aangetekend! Was nogal een groot bedrag. Je raad het al pakket is tot op heden nog niet ontvangen.

Gisteren een mail gestuurd hoelang het retourproces ongeveer duurt in haar webshop waar ik een antwoord op kreeg dat het pakket waarschijnlijk zoek is en ik contact op moet nemen met postnl, heb ik overigens ook gedaan.

Kreeg ik vanochtend een mail met daarin de mededeling dat ik niet binnen 14 dagen iets heb laten weten en daarbij de koop gebonden is. Dus om maar even te zeggen mocht het pakket nog binnenkomen wilt zij mij geen geld meer teruggeven.

Op haar website onder de kop verzenden en retourneren staat niks over dat ik de webshop een mail oid moet sturen om in aan te geven dat het pakket retour komt. Ik heb mij aan al de punten gehouden die er op staan.

Er staat alleen: Is het retourpakket niet binnen 14 dagen door ons ontvangen, dan is de koop een feit.

Mocht het pakket alsnog binnenkomen dan is zij toch verplicht om dit alsnog te verwerken? Ik kan er namelijk niks aan doen dat er bij postnl dingen gebeuren waar ik geen controle op heb..

5918 27 Rapporteer

getty
door getty - May 21, 2021 om 08:53
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Je hebt een verzendbewijs met datum neem ik aan? Wijs haar daar op.

kiimberleee
door kiimberleee - May 21, 2021 om 08:54
12 Antwoorden / 8 Vragen

Klopt heb een bewijs van afgifte, heb ik ook meegestuurd in mijn eerste mail. Maar daarop kreeg ik dan die reactie..

Gr
door Grunn1 - May 21, 2021 om 08:56
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Je hebt het pakket aangetekend terug gestuurd en je hebt dus een t en t code en daarmee kan je zien wanneer het pakket is afgeleverd en dus ontvangen door de ontvanger. Is dit binnen die 14 dagen? Dan heb je dus bewijs dat je aan de voorwaarden hebt voldaan.

kiimberleee
door kiimberleee - May 21, 2021 om 08:57
12 Antwoorden / 8 Vragen

Klopt alleen het pakket is tot op heden ontvangen door postnl en in een sorteercentrum al een paar dagen.

getty
door getty - May 21, 2021 om 08:58
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Wat gaf post nl aan?

kiimberleee
door kiimberleee - May 21, 2021 om 09:01
12 Antwoorden / 8 Vragen

Postnl heb ik net gesproken en die gaan een onderzoek opstarten. Dit ga ik ook afwachten maar het kan alsnog bij hun binnenkomen natuurlijk.

Donuts
door Donuts - May 21, 2021 om 09:01
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Is het retourpakket niet binnen 14 dagen door ons ontvangen, dan is de koop een feit

Dat klopt natuurlijk van geen kant. Het is of een amateuristische webshop of een shop die bewust de wettelijke regelgeving niet hanteert. Welke webshop gaat het om?

kiimberleee
door kiimberleee - May 21, 2021 om 09:02
12 Antwoorden / 8 Vragen
heremietkreeft
door heremietkreeft - May 21, 2021 om 09:07
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Ter nadere info: Alle verantwoordelijkheid voor post en pakketverzending is voor de verzender. Ook onzorgvuldige behandeling of beschadiging. Schade wordt alleen vergoed bij aangetekend versturen. Het postbedrijf geeft de stukken door aan derden (verzenden naar buitenland) Deze bedrijven leggen aansprakelijkheid bij het Nederlandse bedrijf. (bron: (o.a.) https://www.security.nl/posting/38668/Juridische+vraag%3A+wie+moet+zoekgeraakte+post+vergoeden%3F en postwet

sjjoppy
door sjjoppy - May 21, 2021 om 09:08
7210 Antwoorden / 3 Vragen

Uit de link:
De consument moet binnen 14 dagen laten weten dat hij de koop herroept. Vervolgens heeft de consument weer 14 dagen om het product retour te zenden. Het is dus verstandig om een retour altijd vooraf aan te melden en formeel de overeenkomst te herroepen. Anders loopt de consument het risico dat de retourzending later dan de eerste 14 dagen de verkoper bereikt.'

Bij wie kan je terecht als je pakket zoek is?

‘Als een pakket zoek raakt, dan moet de verzender klagen bij de vervoerder. Er kan dan onderzoek worden ingesteld en zo nodig kan de consument schadeloos worden gesteld door de vervoerder, indien hij het pakket verzekerd heeft verzonden.’

https://radar.avrotros.nl/hulp-tips/hulpartikelen/item/retourverzending-is-niet-aangekomen-wat-nu/

https://webshopchecker.nl/shop/lepetitm-nl/

Donuts
door Donuts - May 21, 2021 om 09:15
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Het is in ieder geval een bestaande (fysieke) winkel en ik heb daardoor de indruk dat zij niet goed op de hoogte zijn van de wettelijke regelgeving.

Laat ze deze informatie eens doorlezen https://www.acm.nl/nl/onderwerpen/verkoop-aan-consumenten/verkopen-aan-consumenten en ook dit https://www.acm.nl/nl/onderwerpen/verkoop-aan-consumenten/verkopen-aan-consumenten/checklist-verkoop-via-internet

Je kunt de shop ook wijzen op dit topic met het verzoek de gegeven antwoorden te lezen. Ze mogen natuurlijk ook hier reageren.

Donuts
door Donuts - May 21, 2021 om 09:26
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Het adres waarnaar je hebt geretourneerd klopt wel? Geen foutje gemaakt?

Le Petit Miracle
Vlietplein 190
2986GL Ridderkerk

kiimberleee
door kiimberleee - May 21, 2021 om 09:28
12 Antwoorden / 8 Vragen

Dus ik begrijp dat zij niet verplicht is mij het geld terug te geven mocht het pakket alsnog binnenkomen?

sw
door swat1500 May 21, 2021 om 12:43
3795 Antwoorden / 0 Vragen

Ja, maar dan moet het pakket wel binnen een redelijke termijn worden ontvangen. Komt het pakket over een aantal maanden boven water dan kan het anders worden.

kiimberleee
door kiimberleee - May 21, 2021 om 09:33
12 Antwoorden / 8 Vragen

Het adres klopt volledig ja.

marita5
door marita5 - May 21, 2021 om 09:45
11534 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Kiimberleee ,

Deze webshop houdt zich niet aan de regels ,

Le Petit Miracle draagt Geen enkele verantwoording bij het kwijt raken of beschadigen van het pakket tijdens de verzending naar de klant , ook dit klopt niet , is de grootste onzin , zijn wel degelijk verantwoordelijk .

Op haar website onder de kop verzenden en retourneren staat niks over dat ik de webshop een mail oid moet sturen om in aan te geven dat het pakket retour komt. Ik heb mij aan al de punten gehouden die er op staan.

Bij levering van producten:

1.Bij de aankoop van producten heeft de consument de mogelijkheid de overeenkomst zonder opgave van redenen te ontbinden gedurende 14 dagen (herroepingsrecht). Deze bedenktermijn gaat in op de dag na ontvangst van het product door de consument of een vooraf door de consument aangewezen en aan de ondernemer bekend gemaakte vertegenwoordiger.
2.Tijdens de bedenktijd zal de consument zorgvuldig omgaan met het product en de verpakking. Hij zal het product slechts in die mate uitpakken of gebruiken voor zover dat nodig is om te kunnen beoordelen of hij het product wenst te behouden. Indien hij van zijn herroepingsrecht gebruik maakt, zal hij het product met alle geleverde toebehoren en - indien redelijkerwijze mogelijk - in de originele staat en verpakking aan de ondernemer retourneren, conform de door de ondernemer verstrekte redelijke en duidelijke instructies.
3.Wanneer de consument gebruik wenst te maken van zijn herroepingsrecht is hij verplicht dit binnen 14 dagen, na ontvangst van het product, kenbaar te maken aan de ondernemer. Het kenbaar maken dient de consument te doen middels het modelformulier of  via andere wegen, zoals telefonisch, email, enz.. Nadat de consument kenbaar heeft gemaakt gebruik te willen maken van zijn herroepingsrecht dient de klant het product binnen 14 dagen retour te sturen. De consument dient te bewijzen dat de geleverde zaken tijdig zijn teruggestuurd, bijvoorbeeld door middel van een bewijs van verzending.
4.Indien de klant na afloop van de in lid 2 en 3 genoemde termijnen niet kenbaar heeft gemaakt gebruik te willen maken van zijn herroepingsrecht resp. het product niet aan de ondernemer heeft teruggezonden, is de koop een feit.

In hun voorwaarden verwijzen zij bij klachten naar webwinkelkeur , zijn hier niet bij aangesloten .

Neem contact op met Consuwijzer ,

https://www.consuwijzer.nl/doe-uw-melding-bij-acm-consuwijzer

sw
door swat1500 - May 21, 2021 om 10:31
3795 Antwoorden / 0 Vragen

Hoe dan ook de webshop is pas tot terugbetaling verplicht als de tijdig retour gezonden goederen ook daadwerkelijk door haar zijn ontvangen.

diumenge
door diumenge - May 21, 2021 om 10:35
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Aangetekend schrijf je, dan moet er toch een bewijs van ontvangst zijn (indien ontvangen)?

sw
door swat1500 May 21, 2021 om 12:37
3795 Antwoorden / 0 Vragen

Ts geeft aan dat volgen PostNL het pakket nog steeds in een sorteer centrum ligt.

panter22
door panter22 - May 21, 2021 om 10:37
6599 Antwoorden / Vragen

Een verkoper of dienstverlener moet u goed informeren over uw bedenktijd. Dit moet hij doen vóórdat u het product of de dienst koopt:

  • In het contract moet staan dat u een bedenktijd hebt van 14 dagen.
  • In het contract moet staan hoe en bij wie u kunt melden dat u het product of de dienst niet wilt. Er moet een naam en adres van het bedrijf in staan.
  • Is het product verzegeld omdat het schoon moet blijven, of omdat het een bestand is dat u zou kunnen kopiëren? En mag u de verzegeling niet verbreken tijdens de bedenktijd? Dan moet dit in het contract staan.
  • U moet een formulier krijgen waarmee u de koop ongedaan kunt maken. Bij online aankopen hoeft u dit formulier niet meteen te krijgen. Maar wel als u erom vraagt.

Houdt de verkoper of dienstverlener zich niet aan deze regels? Dan krijgt u 1 jaar verlenging van de bedenktijd. Wilt u tijdens deze verlenging van de koop of dienst af? Gebruik dan onze voorbeeldbrief:
]https://www.consuwijzer.nl/kan-ik-van-de-overeenkomst-af/zit-ik-ergens-aan-vast/wanneer-heb-ik-bedenktijd

kiimberleee
door kiimberleee - May 21, 2021 om 10:37
12 Antwoorden / 8 Vragen

@diumange
klopt bewijs van verzenden is er wel maar pakket is waarschijnlijk kwijtgeraakt bij postnl.

ik was alleen benieuwd omdat het volgens hun alsnog kan worden afgeleverd of zij me dan wel of niet moet terugbetalen.

diumenge
door diumenge May 21, 2021 om 13:07
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Je hebt het pakket toch aangetekend verzonden? Dan is het verzekerd tot 500 euro, dus als het echt zoek is dan kan je daar een beroep op doen.

Verder dien je binnen de herroepingstermijn aan te kondigen dat je gebruik wilt maken van je herroepingsrecht, als je dat gedaan hebt en het pakket wordt buiten die termijn ontvangen dan dienen ze je gewoon terug te betalen.

mo
door mof - May 21, 2021 om 11:35
3619 Antwoorden / 3 Vragen

1) als u het pakket aangetekend heeft verzonden dan kunt u met track and trace eenvoudig controleren of het pakket is aangenomen door de ontvanger.

2) is het niet aangenomen en nog “onderweg” dan kan het inderdaad zoek zijn. Dan bent u verantwoordelijk om uit te zoeken waarhet pakket is. Dan staat de eigenaar in zijn/haar recht en had u het pakket ook moeten laten verzekeren om geld van postnl terug te ontvangen.

3) wat ook kan is dat het op een postnl afhaalpunt ligt en de eigenaar van de webshop bewust wacht tot het laatste moment om de zending daar af te halen. Normaal blijft het pakket twee weken op een postnl punt liggen. Als u dus 3 dagen na aankoop het pakket retourneert dan laat de eigenaar van de webshop de reourttermijn bewust verlopen.

echter, dat helpt de eigenaar niet, met uw verzendbewijs kunt u onomstotelijk aantonen dat u de spullen ruimop tijd heeft geretourneerd.
u kunt dan bij verdere weigering van de webshop eigenaar naar de geschillencommissie webshops danwel naar de rechter gaan om uw gelikk te halen.

newmikey
door newmikey - May 21, 2021 om 11:56
830 Antwoorden / 0 Vragen

Het adres is een appartementje in een gewoon flatgebouw. De website is een mix van voorgestanste templates en onzinnige algemene voorwaarden. U heeft klaarblijkelijk iets gekocht bij een hobbyist. U heeft allerlei rechten maar u gaat ze bij dit kneuzige zaakje niet krijgen. Check voortaan eerst of u bij een serieus bedrijf koopt alvorens te betalen - het is wel geen 100% garantie maar altijd beter dan dit gezever.

Laat het los en neem uw verlies, schrijf een vernietigende review waar u al uw woede en frustratie in stopt en ga verder met uw leven.

Donuts
door Donuts May 21, 2021 om 12:10
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Nee, het is een winkel(tje) in een winkelcentrum. Daar kan Google niet komen met zijn scanauto.

newmikey
door newmikey May 21, 2021 om 12:26
830 Antwoorden / 0 Vragen

In de Algemene Voorwaarden op de site is het adres waar het bedrijf offiocieel geregistreerd staat een flatgebouw aan de Spuistraat, niet het winkeltje aan het Vlietplein!

marita5
door marita5 May 21, 2021 om 14:07
11534 Antwoorden / 15 Vragen

@newmikey is juist . Adres Spuistraat is hoofdvestiging , https://www.kvk.nl/zoeken/?source=all&q=68226217&start=0&site=kvk2014

Donuts
door Donuts May 23, 2021 om 07:30
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Vlietplein staat OOK vermeld bij KvK. Spuistraat zou gewoon het woonadres van de eigenaresse kunnen zijn.

kiimberleee
door kiimberleee - May 21, 2021 om 12:05
12 Antwoorden / 8 Vragen

@newmikey

Het is gewoon een bestaande fysieke winkel, dus als je niks te melden hebt doe dit dan ook niet.

mi
door miennaamishaaz - May 21, 2021 om 12:12
725 Antwoorden / 1 Vragen

Wat zegt de track'N'trace van het pakket wat u retour heeft gestuurd?

justmeagain
door justmeagain May 23, 2021 om 00:33
623 Antwoorden / 8 Vragen

Lees even van boven, dan heeft u tot 2 x toe uw antwoord.

kiimberleee
door kiimberleee - May 21, 2021 om 12:24
12 Antwoorden / 8 Vragen

Die geeft aan pakket ontvangen door postnl en is in het sorteercentrum. Maar al vanaf die dag is er niks veranderd aan de t&t..

panter22
door panter22 - May 21, 2021 om 15:51
6599 Antwoorden / Vragen

Of de webshop moet dit er pas bij hebben gezet, maar het staat er nu wel dat je een retourmelding binnen 14 dagen moet doen, mailen, bellen of een modelformulier invullen.
3.Wanneer de consument gebruik wenst te maken van zijn herroepingsrecht is hij verplicht dit binnen 14 dagen, na ontvangst van het product, kenbaar te maken aan de ondernemer. Het kenbaar maken dient de consument te doen middels het modelformulier of  via andere wegen, zoals telefonisch, email, enz.. Nadat de consument kenbaar heeft gemaakt gebruik te willen maken van zijn herroepingsrecht dient de klant het product binnen 14 dagen retour te sturen. De consument dient te bewijzen dat de geleverde zaken tijdig zijn teruggestuurd, bijvoorbeeld door middel van een bewijs van verzending.
4.Indien de klant na afloop van de in lid 2 en 3 genoemde termijnen niet kenbaar heeft gemaakt gebruik te willen maken van zijn herroepingsrecht resp. het product niet aan de ondernemer heeft teruggezonden, is de koop een feit.

Nu heb je een probleem. Je hebt niets gemeld en het pakket is zoek. Je moet het gekochte betalen.
Tenzij de webshop coulant wil zijn en alsnog het retourpakket accepteert als het gevonden wordt. En je je geld terugkrijgt.
Het is maar te hopen dat PostNL het pakket niet terugvindt en je een vergoeding krijgt.

1paul
door 1paul - May 22, 2021 om 09:19
3173 Antwoorden / 0 Vragen

je hebt binnen 14 dagen aangegeven dat je retour gestuurd hebt, in dat geval moeten zij je gewoon uitbetalen als ze het pakket alsnog ontvangen....

het is wel zo dat jezelf verantwoordelijk blijft tot zij het pakket ontvangen hebben en mocht pakket kwijtraken leg je dan ook de schadeclaim bij bezorgdienst neer....