Mag de webshop mijn retour weigeren?
Hoi,
ik heb vorige week een giletje gekocht op een webshop. Was helaas te groot en heb binnen de 14 dagen het weer geretourneerd. Nu kreeg ik vanochtend een mailtje dat ze mijn retour niet kunnen accepteren omdat het naar rook ruikt. Hun conclusie was dat het gedragen was en ze sturen het pakketje weer terug. Heb het overigens niet betaald en er ligt een rekening bij Afterpay. Het is ook absoluut niet gedragen, de kaartjes zitten er ook gewoon aan en daarom weiger ik ook dit pakket weer te willen aannemen. Mogen zij dit zo doen of?
Wie zegt dat het een smoes is? Wil de mensen niet de kost geven, die voor de feestdagen een kledingstuk kopen en het na de feestdagen weer retourneren.
Ruikt het naar rook? Dan mogen zij het weigeren. Het is dan feitelijk beschadigd, gedragen of niet.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
Nee, de webwinkel mag uw retour niet weigeren. Het herroepingsrecht voorziet een consument in een onvoorwaardelijk recht om de overeenkomst te ontbinden. Het maakt niet uit of het product 'beschadigd' is of niet. En ook niet of u het product heeft uitgeprobeert of gebruikt.
ALS u verder bent gegaan dan uitproberen (verder gaan dan wat noodzakelijk is voor de vaststelling van de aard, de kenmerken en de werking van het product) én het product daardoor in waarde is verminderd, dan en alleen dan mag de verkoper deze waardevermindering op u verhalen. Dat hier sprake van zou zijn blijkt nergens uit. Immers, u rookt misschien waardoor deze voor, tijdens en na het uitproberen in de kleding is getrokken.
Overigens is het zo dat u uitdrukkelijk moet aangeven dat u de overeenkomst wenst te ontbinden. Het retourzenden ansich is onvoldoende.
In de wet wordt dit als volgt omschreven:
Artikel 6:230o lid 1 onder b, 4° BW
De consument kan een overeenkomst op afstand of een overeenkomst buiten de verkoopruimte zonder opgave van redenen ontbinden tot een termijn van veertien dagen is verstreken, na (...) de dag waarop de consument of een door de consument aangewezen derde, die niet de vervoerder is, de eerste zaak heeft ontvangen voor een overeenkomst die strekt tot de regelmatige levering van zaken gedurende een bepaalde periode.
Artikel 6:230r lid 3 BW
In een toelichting bij deze wet is aangeven:
Sommige consumenten maken gebruik van hun herroepingsrecht nadat zij de goederen meer dan noodzakelijk gebruikt hebben om de aard, de kenmerken en de werking ervan vast te stellen. In dat geval dient de consument zijn herroepingsrecht niet te verliezen, maar aansprakelijk te zijn voor het waardeverlies van de goederen. Het uitgangspunt dient te zijn dat de consument, om de aard, de kenmerken en de werking van de goederen te controleren, deze slechts op dezelfde manier mag hanteren en inspecteren als hij dat in een winkel zou mogen doen. De consument mag dus bijvoorbeeld wel proberen of een kledingstuk past, maar hij mag het niet langere tijd dragen. De consument dient de goederen tijdens de herroepingstermijn dus met gepaste zorg te hanteren en te inspecteren. De verplichtingen van de consument bij herroeping mogen de consument niet ontmoedigen zijn herroepingsrecht uit te oefenen.
.......Het maakt niet uit of het product 'beschadigd' is of niet.......
O, dus ik kan rustig een jas die aan flarden gescheurd is, wijn overheen gegaan is enz. enz. retourneren?
Dacht jij dan dat de verkoper recht heeft op bijvoorbeeld 20% van het aankoopbedrag omdat je een wijntje over de jas hebt gemost (art. 6:230r lid 3 BW) én daarnaast ook nog eens de herroeping mag weigeren en zo bijvoorbeeld 120% van het aankoopbedrag kan binnen harken?
Volgens mij staat er altijd in de voorwaarden dat het in originele staat moet worden teruggestuurd en als een nieuw kledingstuk naar rook ruikt was u dat zelf bij passen toch ook opgevallen, daar hoor ik u niet over, dan had u toch direct aan de bel getrokken, ze bedenken toch niet zomaar dat het naar rook ruikt of toch wel, u weet zelf wat u wel en niet hebt gedaan.....
Hoe zat het ook alweer met Afterpay (dat addertje onder het gras) wanneer je iets geretourneerd hebt je alsnog iets van transactiekosten verschuldigd bent aan hun?
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Geen mogelijkheid om MEGA te bereiken, telefonisch en per mail niet. Ook v. b. brieven van ACMn gestuurd, GEEN REACTIE
na verkeerde eindafrekening, de nieuwe energieleveraar heeft tijdig afgemeld ,steeds wordt er door gegaan met een maand betaling. Deze heb ik gestorneed.
Krijg nu een aanmaning via bureau.
Lees meer
Bol heeft mijn koffie apparaat zoek gemaakt. had volgens bol naar philips, gemoeten, en wil het niet vergoeden
Aan Bol.com Pakketweg 2 5145NG Waalwijk Mijn Koffiemachine lekte van onderen . Philips Saeco Grand Aroma sm 6585/00. Gekocht 3 Januari 2024 met 2 j garantie. Volgens u had het naar Philips reparateur gemoeten !, maar van hun nooit geen label met adresgegevens gekregen. De antwoorden van jullie service en contact staan hieronder Volgens hun wordt het als verloren beschouwd. Wat h ... Lees meer
Koken op gas of inductie
Dear forum members,
A new kitchen is going to be built, but now I am faced with the following ..............what should I choose?
Currently cooking on gas here, but you hear so much about cooking on induction. I have delved into it as much as possible (as far as possible).
Intellectually I should choose induction , but I'm dreading it. You hear so many contradictions an
...
Lees meer
Populair in Winkels & Webshops
Ervaring met <a href="//dresslily.com" target="_blank">www.dresslily.com</a>
Op Facebook verschijnt regelmatig een advertentie van Dresslily.com met aanbiedingen van belachelijk goedkope shirts, tops enz. Ik heb een aantal artikelen besteld en mijn argwaan ontstond toen ik via de mail de mededeling kreeg: hassan@gmail.com heeft uw betaling ontvangen. Het duurde weken voordat ik bericht kreeg dat DHL pakketje zou bezorgen MAAR dat ik nog wel even BTW en invoerrechten moest ... Lees meer
Wie is stichting foundation docdata
Er wordt geld van mijn rekening afgeschreven en ik ken dit bedrijf niet. Lees meer
Wolfgang Tools liegt! Wat te doen?
Wolfgang Tools, welke producten aanbiedt via bol.com en dagaanbieding sites zoals koopjedeal liegt dat het barst.
Het dochterbedrijf van Mascot-online, wat ook niet fris is claimt professionele producten aan te bieden van Duitse makelaardij.
De producten zijn niet professioneel (kun je natuurlijk over twisten) maar ZEKER NIET van Duitse makelaardij.
Het gaat hier om Chinese pr
...
Lees meer