Al
door AllesWeter90 Jun 27, 2016 om 15:53
Winkels & webshops

Op vakantie met een tent en dan retour sturen, mag dat?

Hi,

Ik heb een interessante vraag al zeg ik het zelf: Een collega van mij heeft hier een tent gekocht vlak voordat hij 1 week op vakantie ging. We raakte in gesprek hierover en hij vertelde dat de tent niet helemaal naar wens was. Bij deze winkel heb je altijd recht op 14 dagen recht van retour. Mag je deze tent (indien onbeschadigd) dan retour sturen?

Op internet lees ik dit:

"Je moet het product kunnen beoordelen om na te gaan of je het wil houden en je mag het proberen net zoals je dat in een winkel zou doen. Je moet bijvoorbeeld kleding en schoenen kunnen passen. Je mag ook de verpakking openmaken om het product te bekijken, als je dit maar netjes doet."

3140 16 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jun 27, 2016 om 15:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Retour sturen na een week kamperen? En dat vindt u een interessante vraag? Het moet niet gekker worden.

Al
door AllesWeter90 - Jun 27, 2016 om 15:58
36 Antwoorden / 8 Vragen

Sorry, maar als het product niet naar wens is kan je het toch retourneren? of moet je hem dan thuis opzetten en dan bekijken?

jo
door jorisw Jun 27, 2016 om 19:17
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Je wilt toch niet zeggen dat het logisch is om met een nooit eerder geprobeerde tent op vakantie te gaan?

tenormin
door tenormin Jun 28, 2016 om 05:12
16849 Antwoorden / 108 Vragen

Precies, thuis opzetten en bekijken of, dat kan dan ook nog, op een "droge" dag, wat er de laatste tijd niet lijkt te zijn, van horen zeggen/schrijven, even in tuin of grasveld, heel voorzichtig overigens, opzetten.

hansje klein
door hansje klein - Jun 27, 2016 om 15:59
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Hier staat geen woord spaans tussen.......14 dagen zicht termijn (*een afwaardering sluit ik echter niet uit):

U heeft het recht om binnen 14 dagen, zonder opgaaf van redenen, een product te retourneren (herroepingsrecht) Uitzondering hierop zijn speciaal voor u geassembleerde producten of speciaal voor u bestelde producten. Indien u gebruik maakt van het herroepingsrecht worden er geen kosten in rekening gebracht tenzij het product beschadigd, incompleet of zonder de originele doos ontvangen wordt. De kosten voor het retoursturen worden wel altijd door u betaald.

De 14 dagen zichttermijn gaat in op de dag dat u uw bestelling heeft ontvangen. Wanneer u meerdere producten heeft besteld in 1 bestelling en de producten afzonderlijk worden geleverd gaan de veertien dagen in als u het laatste product heeft ontvangen. Als u een product heeft besteld wat uit meerdere onderdelen bestaat en deze onderdelen apart worden geleverd gaat de 14 dagen zichttermijn in op de dag waarop u het laatste onderdeel heeft ontvangen.

Een product kan alleen worden geretourneerd indien het:

✓ In de originele staat verkeerd (*compleet en *niet beschadigd)
✓ In de originele verpakking*

Wanneer u een product wenst te retourneren binnen de zichttermijn vragen wij u vriendelijk het retourformulier in te vullen en toe te voegen aan uw retourzending.

ja
door janf43 Jun 27, 2016 om 16:02
733 Antwoorden / 0 Vragen

Originele staat is dus ongebruikt. Als er gebruikssporen zijn door bv. regen gaat het niet meer op. Merkwaardig dat dit soort vragen altijd worden gesteld door/namens collega, vriend of familie...

hansje klein
door hansje klein Jun 27, 2016 om 16:06
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Ik heb er nog vier sterretjes**** bij gezet......maar acht de kans groot, dat het zou kunnen lukken gezien de doorgaans soepele afhandelingen bij deze firma. Misschien met een afwaardering. wanneer er vouwen in het doek zitten of de verpakking niet hergebruikt kan worden (-15%).

Al
door AllesWeter90 - Jun 27, 2016 om 16:03
36 Antwoorden / 8 Vragen

@Hansje

Zoals ik hem lees mag het wel, mits in orgininele staat en onbeschadigd.

hansje klein
door hansje klein Jun 27, 2016 om 16:12
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Dat is dus inderdaad de ham-vraag, of je die tent geloofwaardig 'in orginele staat' kunt aanbieden (compleet en niet beschadigd)!

tenormin
door tenormin Jun 28, 2016 om 05:14
16849 Antwoorden / 108 Vragen

Onbeschadigd betekent ook: zonder een spatje regenwater.

tijger1
door tijger1 - Jun 27, 2016 om 16:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Inderdaad. Als u de boel wilt controleren voordat u op vakantie gaat, wel zo verstandig, gaat u op een droge dag naar een grasveldje in de buurt als u geen gazon hebt, zet de tent daar op, controleert de boel, en besluit dan: houden of terugsturen.

Maar u gaat hem niet een week uitproberen.

Gerry1969
door Gerry1969 - Jun 27, 2016 om 16:05
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@Allesweter,
Ja dan zet je hem thuis even op, desnoods in je huiskamer. Op dat moment heb je zicht op hoe de tent eruit ziet.
Als ik maar 1 grasspriet of moddervlekje zou zien zou ik de tent niet terugnemen als bedrijf.
U koopt ook vast voor een feestje bij Wehkamp o.i.d. kleding om deze na het feest te retourneren, precies een zelfde casus, dat is pas interessant hoe u daar over denkt.

Diewilik

tenormin
door tenormin Jun 27, 2016 om 18:58
16849 Antwoorden / 108 Vragen

Moet je wel het kaartje laten zitten. @diewilik. ;-)

tijger1
door tijger1 - Jun 27, 2016 om 16:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Blijkbaar hebt u nog nooit gekampeerd, dat u die vraag stelt. De onderkant van het grondzeil weleens bekeken na een week? Om over de bovenkant maar niet te spreken.

hansje klein
door hansje klein - Jun 27, 2016 om 16:18
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Wat mag je tijdens de bedenktijd met het product wèl/nietdoen?  Consumentenbond

Al
door AllesWeter90 - Jun 27, 2016 om 16:24
36 Antwoorden / 8 Vragen

Bedankt voor de snelle response.

Ik vind het etisch gezien ook niet verantwoord dat ben ik met jullie eens maar of het wettelijk gezien mag is natuurlijk heel iets anders...

hutch
door hutch - Jun 27, 2016 om 16:32
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Uiteraard niet !!

" je mag het proberen net zoals je dat in een winkel zou doen": Dit lijkt mij toch geen Chinees.

tijger1
door tijger1 - Jun 27, 2016 om 16:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Laat de ethiek er maar buiten. Gewoon de hersens gebruiken en u weet het antwoord.

ja
door jackyh - Jun 27, 2016 om 17:29
953 Antwoorden / 4 Vragen

Ik kan niet beoordelen of het mag maar je moet wel een hufter zijn als je het doet. Gelukkig zijn de verzendkosten voor de terugstuurder en kan de winkel beoordelen of de staat nog zo is dat het onder hun voorwaarden valt.

me
door mein33 - Jun 27, 2016 om 17:58
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Waarom komt u hier met een vraag over een poging tot het belazeren van een leverancier terwijl u zich "ALLESWETER" noemt.
En ook nog zo ... om een collega als dekmantel te gebruiken.

Retoureneren in de "originele staat" en daar kan bij een "gebruikte" tent niet meer van worden gesproken.
Bij een tent die een week in de openlucht heeft gestaan in wisselende weersomstandigheden en waar in is geleefd kan je, met de beste wil van de wereld, toch niet meer spreken van de "originele staat" en zijn er zeer zeker gebruikerssporen aanwezig.
De leverancier heeft wel bepaalde verplichtingen, maar zal een dergelijk product zeker niet als retourzending accepteren.
Overigens is de kans zeer groot dat deze tent nooit en te nimmer meer netjes in de "originele" verpakking te krijgen is.

me
door mein33 - Jun 27, 2016 om 18:06
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Die "collega" ;-((  is zeker met dit tentje naar PINK POP geweest ????

Cookies
door Cookies Jun 27, 2016 om 19:02
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Nee, Parkpop, lekker in de modder opgezet.;-)

chris74
door chris74 - Jun 27, 2016 om 19:07
564 Antwoorden / 44 Vragen

Dan kan iedereen wel net vlak voor de vakantie een tent kopen en dan na de vakantie zeggen, hij bevalt me niet ik breng hem terug.

Op zicht betekend dat je het op een goeie dag 1x de tent op zet, om te kijken of het wat is, is het dan niets dan kunt hem goed inpakken en weer terug sturen.

tenormin
door tenormin - Jun 28, 2016 om 05:24
16849 Antwoorden / 108 Vragen

Lijkt mij een retorische vraag: @allesweter. Hij/zij wil gewoon een antwoord horen, lezen wat in het straatje past. De vraag op zich is niet interessant, dat weet @allesweter immers ook wel plus, de vraag voor een collega stellen? Welnu, dat zou nog kunnen. In Nederland is deze dag al voorbij, maar morgenochtend kan hij/zij zeggen tegen de collega: nee hoor, zoals jij het wilt, dat kan echt niet. Zijn wij nu echt vrekken geworden die proberen onder alles uit te komen? Denk ook niet dat we een goedwillende ondernemer naar de kl**te willen helpen, toch?