J. Schipper
door J. Schipper Mar 27, 2016 om 12:38
Winkels & webshops

Vermoedelijke winkeldiefstal

Ik stond achter een vrouw die haar boodschappen op de band zette. Op de grond stond haar stevige canvas met korte touwhengse met de rits bijna dicht, die ze stapje voor stapje vooruit schoof met haar voet. Ik hoorde licht glasgerinkel, daardoor werd ik opmerkzaam gemaakt op dat geschuif. In de kleine ritsopening zag ik een bovenkant van een fles. Die tas zag eruit dat hij vol met volle flessen was.
Na het afrekenen van de band boodschappen deed ze die in een winkeltas, nam haar zware grondtas in haar andere hand en liep snel de supermarkt uit.
De kassière had niets in de gaten.
Ik zit daarmee. Had ík de kassière daarop attent moeten maken? Ik heb wel het onbevredigende gevoel dat iedereen zijn boodschappen uiteraard moet betalen maar dat een ander er op zo'n geraffineerde manier zo gemakkelijk mee weg kan komen.
Ik vraag me af of de kassière dat geschuif überhaupt wel had kúnnen zien.

Wat ik ook nog wel eens zie is dat er 1 of 2 kratten pils op het treedje voorop de kar staan en dat men er een paar grote tassen voor hangt.  Na het afrekenen zie je voor je ogen (als je er achter staat) dat die krat(ten) niet betaald werden, er zit dan ook geen rode betaalsticker op. De tas wordt gevuld met de boodschappen en bij de servicebalie let daar kennelijk ook niemand speciaal op als zo iemand dan zondermeer de suipermarkt uitloopt, met name als het daar druk is.

3029 9 Rapporteer

Tijger2
door Tijger2 - Mar 27, 2016 om 12:42
302 Antwoorden / 1 Vragen

Misschien waren die flessen in een andere winkel gekocht en was die tas te zwaar om aan de hand te houden? U had die klant ook nog quasi op erzaam kunnen maken dat ze haar tas vergat.

getty
door getty - Mar 27, 2016 om 12:42
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Er hoeft natuurlijk niets aan de hand te zijn. Ze had bv ook al bij een andere winkel inkopen gedaan kunnen hebben. En hoe kon u zien dat ze vol waren, misschien moesten ze nog wel in de container gegooid worden. Heb ik ook wel eens gehad. Het lijkt me, als je wat wil stelen, je niet zulke grote opzichtige zaken in je tas doet.

hansje klein
door hansje klein - Mar 27, 2016 om 12:52
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Dat geeft inderdaad een rotgevoel om een dief/dievegge te moeten 'verraden'.

Ik vraag me af, of de consumenten wel op elkaar moeten gaan oppassen en meen, dat dit zuiver een kwestie/opgave van de winkeliers is. Sommige winkels hebben grote spiegels aan het plafond waardoor er kan worden meegekeken wat er onder op het wagentje staat. Andere wagentjes hebben geen onder-rek meer. Bij Kaufland in Duitsland moet de medewerker aan de kassa het winkelwagentjenummer intikken en dat nummer staat laag op het wagentje. Rode stickers kunnen afgepulkt worden en hergebruikt. Meegebrachte tassen eerst inleveren is een oplossing, scholieren moeten dit bij onze super en dat ruikt weer naar discriminatie. Tenslotte zijn er ook camera's en loopt er (on-)zichtbaar beveiliging rond........Artikelen kunnen bovendien onzichtbaar gekenmerkt worden enz.

Nee, ik denk niet, dat we ons ermee moeten gaan bemoeien. Ik heb het ooit eens gedaan, een dief aangesproken (niet het personeel geïnformeerd) in de winkel en kom de betrokkene nog vaak tegen in ons dorp en dat geeft mij nog steeds een rotgevoel. Ik moet er niet aan denken, dat die persoon door de politie afgevoerd zou worden en/of een winkelverbod had gekregen. Flessen (die alcohol) bevatten duiden vaak op dieperliggende problemen, die ik tenminste niet ad hoc kan/wil oplossen.

In de praktijk schijnen vaak rollators (met boodschappentassen behangen), kinderwagens en rugzakken van scholieren te worden gebruikt om spullen onbetaald mee te smokkelen. Je wilt niet weten hoeveel er met het zelf-scannen meegenomen wordt. Moet ik of u daar uiteindelijk een boodschap aan hebben? Dat zoeken de bedenkers van dit uitnodigende gratis-winkelen-systeem maar zelf uit!

zoekster1
door zoekster1 - Mar 27, 2016 om 13:22
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Ik zou het alleen doen als ik zeker wist dat er wordt gestolen. Bij twijfel laten gaan.

sw
door swat1500 - Mar 27, 2016 om 16:11
3796 Antwoorden / 0 Vragen

U moet uiteraard niets echter u had er wel aandacht voor mogen vragen. Winkeldiefstallen beinvloeden de prijs die de eerlijke moet betalen.

aurora1
door aurora1 - Mar 27, 2016 om 16:24
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Als ik mensen werkelijk iets zie stelen, dan maak ik het winkelpersoneel discreet erop attent.
Bij onduidelijke situaties zoals u omschrijft vraag ik die klant weleens onschuldig of ze .... niet zijn vergeten....

gerbera
door gerbera - Mar 27, 2016 om 16:24
7374 Antwoorden / 14 Vragen

Mogelijk is het u nooit opgevallen dat de in de meeste grootwinkels het kassapersoneel met het gezicht naar elkaar toe zitten. Dat is er juist voor gedaan elkaar attent te maken op verdachte zaken. Maar als deze er al niet op letten wie zijn wij dan wel dit te moeten aangeven. Tenzij u ziet dat er werkelijk iets gestolen wordt zou u kunnen dit aan kunnen geven.

tenormin
door tenormin - Mar 28, 2016 om 05:32
16849 Antwoorden / 108 Vragen

Hallo jaripam, de 'schuifelende' dame vóór u zal het toch kennelijk niet gejat hebben? Dat is uw vraag. Geen idee in welke supermarkt u dit zag, maar de meeste supermarkten die ik bezoek zijn beladen: en camera's en spiegels. De mevrouw/meneer achter de kassa kan alles zien, lees: zou moeten kunnen zien. En alleen  bij volle 1000% (ja, veel) zou ik een kassa medewerker ervan willen/durven verwittigen, want het is heel moeilijk te beoordelen. Ik winkel, bij voorbeeld, alleen met een trolley in een supermarkt, zou ook zomaar beschuldigd kunnen worden; alleen: de persoon achter me weet NIET dat ik toestemming heb om ZO te winkelen. Ja, ook met zelf scannen kan men alleen een trolley gebruiken. Gebruik ik dus NIET. Wilt u uw nek uitsteken, ik zou zeggen, ga uw gang. Maar dan niet zeuren later van: het waren alleen goede bedoelingen mijnerzijdsm als het een onschuldig iemand betreft. Bij een 'heterdaatje' is een ander geval natuurlijk. Heb "lieve mamma met baby" ook wel eens aangegeven, tja, baby lag ineens 15 cm hoger op luiers, en, los daarvan, kende stelende mamma. Dus mijn advies voor u: alleen als u volledig zeker weet dat er is gestolen uw gedachte kenbaar maken, anders de 3 aapjes: horen, zien en zwijgen.

fr
door frans56 - Mar 28, 2016 om 08:08
230 Antwoorden / 9 Vragen

De oplossing hiervoor is erg simpel. laat op het bewuste moment een muntje, bijvoorbeeld een 5 of 10 cent muntje op de grond vallen in de buurt van de bewuste persoon,  en zeg,: "Hallo Mevrouw/Meneer U laat een muntje vallen"   iedereen in de buurt regeert op het geluid van vallende muntjes, zeker kassieres.  Is het geen diefstal maar iets onschuldigs???  dat is dat af te lezen aan de reactie van de bewuste persoon. U kunt er immers toch ook niets aan doen zat er uit de zakken van uw voorganger een 5 cent muntje uitvalt..... Een rood hoofd en een erg boze blik van mijn voorganger is mij zeker die 5 cent waard.