Mi
door Miriam M Mar 7, 2021 om 19:50
Winkels & webshops

Webwinkel shop4u2 weigert retourzending

Eind januari kocht ik bij webwinkel shop4u2 een Sta Op Hulp Elektrisch voor 259 euro. We hebben het product onverzegeld ontvangen. Mijn vader heeft erop gezeten om te proberen, vond het te hard en wilde het niet. Diezelfde dag als dat het product ontvangen was, liet ik weten dat ik het product retour wilde zenden. Op de website van de webwinkel staat geen retouradres, dus ik vroeg via e-mail het adres voor retourzendingen (de procedure voor retourzendingen bij deze winkel). De webwinkel reageerde dat de Sta Op Hulp Elektrisch is uitgesloten van retourzendingen: “Helaas kunnen wij i.v.m. de hygiëne regels (zie onze voorwaarden) niet retour nemen, in deze voorwaarde staat duidelijk vermeld dat rug en of zitkussens niet geretouneerd kunnen worden.” Ik heb gereageerd dat ik het hier niet mee eens was, omdat a) niet duidelijk vermeld staat dat dit elektrische product onder kussens valt ("speciale kussens" is een aparte categorie op de website waar de sta-op-hulp niet bij staat, noch staat in de beschrijving van de sta op hulp het ergens als "kussen" omschreven), en er b) geen direct huidcontact is, dus hygienische redenen mij onterecht leken (het was ook niet verzegeld verzonden). De webshop reageerde vervolgens met de reactie dat mensen incontinent zouden kunnen zijn. Verdere e-mailwisselingen leidde niet tot verandering van inzicht. Ik ben het dus niet met de webwinkel eens. Ik heb voor de aankoop de uitzonderingen van retourzendingen doorgenomen, maar de aard van de Sta op hulp is zo verschillend van wat werd beschreven onder uitzonderingen, dat ik geen probleem voorzag bij een eventuele retourzending. Daarnaast is uberhaupt het vreemd dat dit product om hygienische redenen niet zou worden teruggenomen: dan zouden bv alle stoelen en banken uitgezonderd zijn. Dat het product niet mag worden uitgesloten van het retourrecht is bevestigd door het juridisch loket, en door de groothandel waar shop4u2 dit blijkbaar heeft gekocht (stond op factuur). Ik heb een officiele klacht ingediend bij de webshop, maar ze bleven maar verwijzen naar dezelfde algemene voorwaarden. Op hun website verwijzen ze naar www.geschilonline.com voor klachtenafhandeling, maar je komt dan op een dubieuze site terecht waar je verder niks mee kan (alleen een online reactieformulier dat niet werkt). Ze zijn niet aangesloten bij een andere geschillencommissie. Ze verwijzen ook nog naar ODR (Europese geschillenbeslechting), maar hier reageren ze ook niet op (maand de tijd gehad) en ze reageren nu ook niet meer op mail. Zijn er nog andere mogelijkheden voor mij om te proberen? Gang naar de rechter is me, gezien het bedrag van 260 euro, afgeraden door het juridisch loket, maar ik baal ervan dat een bedrijf met dit soort gedrag gewoon wegkomt.

5586 14 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Mar 7, 2021 om 20:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dan uw klacht maar overal neerzetten. Klacht.nl, Klachtenkompas, Radar forum Facebook enzovoort.

Neem ook eens contact op met Consuwijzer.

Mi
door Miriam M Mar 7, 2021 om 20:42
Antwoorden / 1 Vragen

Ja, daar ben ik nu inderdaad mee bezig. Hopelijk kan ik dan in ieder geval voorkomen dat anderen dezelfde fout maken als ik om hier te kopen.

tenormin
door tenormin - Mar 7, 2021 om 20:15
16849 Antwoorden / 108 Vragen

Zeker via Facebook gevonden? U bent gewoon voor het lapje gehouden. Een hulp sta-op stoel die men niet mag retourneren. Ben wel benieuwd wat het Juridisch Loket u dan vertelt heeft, dat ze u niet verder konden helpen.

Mi
door Miriam M Mar 7, 2021 om 20:45
Antwoorden / 1 Vragen

Nee, gewoon via google. Site ziet er basic, maar niet heel slecht uit. Maar schijn bedriegt dus.

Juridisch loket wees me in ieder geval op de consuwijzer. Gaf aan dat een rechtsgang kon, maar dat dit al snel een hoger bedrag is dan dat de sta op hulp waard is.
Toen liep ook mijn klacht bij ODR nog en ik hoopte dat dat nog iets zou opleveren, maar daar heeft de webwinkel dus gewoon niet op gereageerd.

tenormin
door tenormin Mar 7, 2021 om 21:08
16849 Antwoorden / 108 Vragen

@miriam m, toen ik op Google de door u gegeven site intikte kwam ik gelijk op Facebook uit. Vandaar dat ik dit dacht. Sorry voor foute conclusie.

diumenge
door diumenge - Mar 7, 2021 om 20:25
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Tja, wat mij betreft heb je helemaal gelijk. De meeste dingen die hier (www.consuwijzer.nl/uw-recht-halen) staan onder 'Uw recht halen zonder naar de rechter te gaan' heb je al geprobeerd zo te lezen, dan misschien om te beginnen maar dreigen met een rechtszaak?

ne
door neodutchio - Mar 7, 2021 om 20:37
5165 Antwoorden / 12 Vragen

Recht hebben is iets anders dan recht krijgen. Natuurlijk hebt u wel recht om te herroepen. In de wet staan stoelen niet in de uitzonderingenlijst. Maar ja, probeer het gelijk maar eens te krijgen. wat opvalt is dat het adres in de KVK anders is dan op hun site.

Verder een gratis tip: niet alles wat je online kan kopen moet je ook online kopen. Een stoel is een persoonlijk iets. Het zit of het zit niet. Dat vergelijk je dus in een winkel alvorens je een bestelling plaatst.

Mi
door Miriam M Mar 7, 2021 om 20:40
Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor je reactie. Helaas ben ik daar inderdaad nu ook achter.
Het is overigens geen hele stoel: het is meer een verhoger met een veer erin, zodat je wel het principe van een sta op stoel hebt, zonder meteen een sta op stoel te moeten aanschaffen.
Mijn vader heeft nu uiteindelijk een sta op stoel gekocht, en deze inderdaad eerst uitgeprobeerd.

tijger1
door tijger1 - Mar 7, 2021 om 20:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Probeer dat ding anders op Marktplaats of zo te verkopen als iets anders niet lukt. Procederen om € 260 schiet ook niet op.

Mi
door Miriam M Mar 7, 2021 om 21:22
Antwoorden / 1 Vragen

Ja, als het niet lukt het terug te sturen, dan zal het daar op uitdraaien.
Maar ik baal er gewoon van dat zo'n bedrijf dus blijkbaar met dit soort asociaal gedrag van niet reageren kan wegkomen. Maar zoals een ander al zei: gelijk hebben is anders dan gelijk krijgen...

tijger1
door tijger1 - Mar 7, 2021 om 20:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen
Mi
door Miriam M Mar 7, 2021 om 21:19
Antwoorden / 1 Vragen

Ja, van mijn vriend inderdaad. Hij is korter van stof :-)

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 8, 2021 om 09:27
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Dit lijkt mij in strijd met de geldende wetgeving m.b.t. koop op afstand: https://www.consumentenbond.nl/online-kopen  , https://www.consuwijzer.nl/kan-ik-van-de-overeenkomst-af/zit-ik-ergens-aan-vast/wanneer-heb-ik-bedenktijd  als al aangegeven kunt u een klacht indienen bij   https://www.klachtenkompas.nl/ van de Consumentenbond en/of bij https://www.consuwijzer.nl/doe-uw-melding-bij-acm-consuwijzer

 In feite blijft men dus in gebreke om de wet na te leven en zou u ook een in gebreke stelling kunnenn doen. (onrechtmatig handelen) https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ en is dit te benutten: https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-ingebrekestelling/

panter22
door panter22 - Mar 8, 2021 om 09:38
6599 Antwoorden / Vragen

Koop een stuk schuimrubber en maak met rekbare fleece een hoes om de sta op hulp. Lekker zacht en wasbaar
Voorbeeld op deze site:
https://www.orthocor.nl/sta-op-hulp.html

rj
door rjw Mar 9, 2021 om 08:57
3280 Antwoorden / 5 Vragen

Dit vind ik toch een beetje een oplossing van "je bent toch oud dus je meubels mogen er best wel lelijk uit zien".

panter22
door panter22 Mar 9, 2021 om 09:13
6599 Antwoorden / Vragen

Het staat toch al niet mooi, zo'n ding op een stoel. Op die manier, of met een stoelkussen er op, kun je hem misschien nog gebruiken.

audb
door audb - Mar 8, 2021 om 12:20
1668 Antwoorden / 5 Vragen

De vermelding dat dit een hygiënische product is en niet retour gezonden mag worden had direct op de website vermeld moeten staan.

Het benoemen in de algemene voorwaarden mag niet en komt daar door te vervallen omdat het crusisale informatie betreft.

Had u het namelijk van te voren geweten dan had het u keus kunnen beinvloeden en bij een andere shop kunnen gaan winkelen waar retour wel mogelijk was.

Zelf zou ik naar Mr. Visser zijn gestapt om dit aan te kaarten.

Ls.

Ik kijk net naar hun "algemene voorwaarden" en mij valt meteen op dat deze ergens anders vandaan lijken geplukt.

Artikel 8 - Uitsluiting herroepingsrecht

  1. De ondernemer kan het herroepingsrecht van de consument uitsluiten voor producten zoals omschreven  in lid 2 en 3. De uitsluiting van het herroepingsrecht geldt slechts indien de ondernemer dit duidelijk in het aanbod, althans tijdig voor het sluiten van de overeenkomst, heeft vermeld.
  2. Uitsluiting van het herroepingsrecht is slechts mogelijk voor producten:

a. die door de ondernemer tot stand zijn gebracht overeenkomstig specificaties van de consument;
b. die duidelijk persoonlijk van aard zijn;
c. die door hun aard niet kunnen worden teruggezonden;
d. die snel kunnen bederven of verouderen;
e. waarvan de prijs gebonden is aan schommelingen op de financiële markt waarop de ondernemer geen invloed heeft;
f. voor losse kranten en tijdschriften;
g. voor audio- en video-opnamen en computersoftware waarvan de consument de verzegeling heeft verbroken.
h. om hygiënische redenen kunnen een aantal producten niet worden geretourneerd.
Dit geldt voor:

– Ondergoed, buikbanden, braces en aanverwante artikelen
– Beddengoed, onderleggers en aanverwante artikelen
– Matrassen, matrashoezen, hoofdkussens, anti decubitus producten, zit of rugkussens, aangepaste kleding en aanverwante artikelen
– Urinalen, urinaalborstels, urineschuitjes, ondersteken en aanverwante artikelen
– Aan- en uittrekhulpmiddelen
– Alle producten die in de badkamer of op het toilet gebruikt worden, zoals toiletverhogers, toiletstoelen, douchestoelen en douchekrukken
– Gipshoezen
– Thermometers en aanverwante artikelen.

Kranten, vreemde valuta en audio, video en software ?
En als klap op de vuurpijl ook nog eens dingen die kunnen bederven of verouderen?
De rest is echt wel van toepassing maar een opsta hulp middel zie ik er personelijk niet tussen staan.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Mar 8, 2021 om 12:46
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Geen retour adres mag niet maar Kussens,  daarmee kunnen ze Juridisch  gelijk hebben helaas.....

Vind wel dat ze erg ver gaan, zelfde dag terug en geen week later....
Maar vooraf alles controleren of ze een adres en retour  adres  hebben is wel zo slim.
Ook als defect dus niet werkte moet je het  wel retour kunnen sturen.

Maar... als er plastic om het kussen deel zat en je dat niet erg haalde mag het wel terug.
Dus als dat het geval is,   mail ze dan met foto van ingepakte kussen deel.

Mi
door Miriam M Mar 8, 2021 om 22:07
Antwoorden / 1 Vragen

Volgens juridisch loket hebben ze geen gelijk... Als je ook de website bekijkt, dan zie je dat ze ook veel "echte kussens" verkopen. Hoe dan ook, als ze een product uitsluiten van het herroepingsrecht, moeten ze dat duidelijk aangeven en verzegeld versturen, heb ik inmiddels begrepen. Dat is allebei niet gebeurd. Dat het product gewoon als nieuw is, maakt ze niet uit, ze weigeren gewoon.

Retourneren moet binnen 14 dagen, ik had meteen dezelfde dag contact opgenomen. Op de website zeggen ze over retourneren: "Om gebruik te maken van dit recht kunt u contact met ons opnemen via retouren@shop4u2.nl. Wij zullen u het juiste adres en retournummer van het magazijn waar u de producten naar retour kunt zenden doorgeven. "

Ik blijf dus afhankelijk van ze voor dat adres, voordat ik het terug kan sturen :-(

wimmi20
door wimmi20 - Mar 8, 2021 om 13:35
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Tenormin,

het gaat helemaal niet over een stoel.
Het gaat over een hulpmiddel.

Donuts
door Donuts - Mar 8, 2021 om 15:35
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Dit lijkt me een zeer geschikt item voor de Belbus, zeker ook omdat de voorwaarden van deze shop niet voldoen aan de geldende regelgeving.

Aanmelden belbus: belbus@bnnvara.nl

panter22
door panter22 - Mar 8, 2021 om 16:08
6599 Antwoorden / Vragen

Je hebt de sta op hulp bij een eenmanszaak, een outlet,  gekocht. Geen winkel, maar een woonhuis en €100 goedkoper dan bij een normale winkel.
De verkoper wil het apparaat niet terugnemen, je vader wil hem niet, de gang naar de rechter is te duur.
Soms doe je een miskoop. Jammer maar helaas.
Lever dat ding in bij de kringloop.

Mi
door Miriam M Mar 8, 2021 om 22:09
Antwoorden / 1 Vragen

Een outlet zou zich ook aan de wet moeten houden, daar gaat het mij om.

panter22
door panter22 Mar 9, 2021 om 08:50
6599 Antwoorden / Vragen

In de wet staat alleen dit over hygiene producten: BW 6:230p
De levering van zaken die niet geschikt zijn om te worden teruggezonden om redenen van gezondheidsbescherming of hygiëne en waarvan de verzegeling na de levering is verbroken;
Daar kan van alles onder vallen. Het is dan aan de rechter om te bepalen wie gelijk heeft.
Info:
https://www.webwinkelkeur.nl/wettelijke-uitzonderingen-herroepingsrecht-bedenktijd/

rj
door rjw Mar 9, 2021 om 08:59
3280 Antwoorden / 5 Vragen

Eenmanszaken vanuit woonhuizen zijn nu net weer het soort bedrijven waar op dit forum zo vaak voor wordt gewaarschuwd....

panter22
door panter22 Mar 9, 2021 om 09:07
6599 Antwoorden / Vragen

Het is uitkijken waar je koopt, zeker als het om een behoorlijk bedrag gaat.

1paul
door 1paul - Mar 8, 2021 om 16:27
3173 Antwoorden / 0 Vragen

ze verwijzen onterecht op hun voorwaarden, als het er al in staat mag men niet de wet aan zijn laars lappen en daar staan wat andere dingen in....

U heeft nu op tijd gereclameerd en mag dat ding dus gewoon terug sturen als u een adres heeft, vervolgens doet u daar een brief bij, meld daarin dat u binnen 15 dagen uw geld retour wilt en als zij daar niet aan voldoen u een deurwaarder in zult schakelen om dit geld te komen halen....