Ge
door Geertje Kuijper-Hoekstra Jul 9, 2022 om 10:28
Winkels & webshops

Wederom een slechte service bij Lucardi Juwelier in Sneek!

Mijn dochter was 3 juli 2022 j.l. jarig en kreeg van haar vriend een ring, gekocht bij Lucardi. De ring is van zilver en bevat ook een goudkleurige rand. Het goudkleurige ging er na 1 dag al af en de ring vertoonde dermate veel krassen, dat het mooie eraf was.
Het is een aanbieding van Lucardi, dat de tweede ring gratis was. De tweede ring draagt haar vriend. Ook hij heeft veel krassen op de ring.
Gisteren (8 juli) is haar vriend verhaal gaan halen bij Lucardi in Sneek. Mijn dochter haar ring werd vergoed (40 euro) omdat het goudkleurige ervan af was, maar de krassen waren gebruikersschade en dus werd de ring van haar vriend niet vergoed. Het setje kostte in totaal 100 euro.
Dat is gemakkelijk verdienen bij Lucardi. Die steken dus 60 euro in de zak. Ik dacht dat bij een ondeugdelijk product (wat je hier wel mag constateren) er recht was op inname van dit product en je je geld terug krijgt.
Ook was mijn dochter haar vriend verteld dat hij er 30 dagen garantie op had. Wat betekent die garantie dan bij Lucardi?
Ik heb nog gebeld met Lucardi in Sneek, om te vragen of ze de ringen niet kunnen opsturen naar de fabriek waar zij ze hebben ingekocht. Nee hoor, was het antwoord, de ring wordt gewoon omgesmolten. Ik weet, het gaat niet om veel geld, gelukkig niet, maar het zijn nog studenten en ze werken hard naast hun studie voor weinig geld. Voor hen is het dus wel veel geld. Ik vind dit bedrog en het moet stoppen. Lucardi is geen juwelier en zou moeten stoppen met deze praktijken. Dit is even mijn verhaal! Een betrokken moeder uit Joure (Friesland)

3634 11 Rapporteer

ne
door neodutchio - Jul 9, 2022 om 10:59
5164 Antwoorden / 12 Vragen

Lucardi is inderdaad geen juwelier. Het is een low budgetketen. De verwachtingen daar moeten dus al een heel stuk lager zijn dan bij een echte juwelier.
Denkt u nu echt dat een juwelier gratis ringen weggeeft? En hoezo steken zij €60,- in hun zak? Haar vriend heeft de ring nog. Of had u verwacht dat hij een gratis ring mag houden?
Zilver is overigens een zeer zacht metaal dat heel snel krassen geeft. Dat is een producteigenschap en valt niet onder garantie.

Het is lief van haar vriend dat hij ringen gekocht heeft, maar de volgende keer is het beter om eerst te verdiepen in de materialen en de verkopers. Goedkoop is in deze weggegooid geld.

Ja
door JannyBoe Jul 9, 2022 om 11:48
521 Antwoorden / Vragen

Dat Lucardi geen juwelier is is een mening. Geen feit.
Uw betoog over verwachtingen en het gratis weggeven van ringen brengt de winkel nog meer in diskrediet.

Ik kan de vraagsteller aanraden om zich via Consuwijzer te verdiepen in de zakelijke en juridische procedures rond ondeugdelijke producten.

ne
door neodutchio Jul 9, 2022 om 16:29
5164 Antwoorden / 12 Vragen

Een opleiding tot juwelier kost geld. Lucardi heeft meer dan 100 winkels, om overal een juwelier in dienst te nemen kost meer als wat de ringen opbrengen. En ja, bij een echte juwelier ligt het verwachtingspatroon een stuk hoger dan bij Lucardi. Een juwelier biedt maatwerk en kwaliteit met een bepaald niveau. Die houd zich niet bezig met low budget massa als Esprit en Casio.

1paul
door 1paul Jul 11, 2022 om 07:44
3170 Antwoorden / 0 Vragen

Een juwelier is iemand die in juwelen handelt, koopt en verkoopt dus, deze maatschappij mag zich dus gewoon juwelier noemen, men verkoopt immers juwelen!!!!

Heb je het over een edelsmid of goudsmid heb je een geheel andere tak van sport....

Thecla58
door Thecla58 - Jul 9, 2022 om 11:12
862 Antwoorden / 3 Vragen

Wat hadden jij, je dochter en haar verwacht van twee ringen voor 100€? Dat je dezelfde kwaliteit krijgt als die van een ring van 1000€. De vriend van je dochter heeft bij de aankoop gewoon niet goed de aan te schaffen ringen te bekijken op krassen en dergelijke.
Dat de aankoop uiteindelijk toch tegenvalt omdat het 'gouden' randje er na een paar dagen af ging, is het risico dat je loopt.

Lucardi heeft het, in het geval van het verdwijnen van dat randje, netjes opgelost (zij heeft nu een zilveren ring voor 10€) en ik kan me heel goed voorstellen dat de krassen als gebruiksschade worden aangemerkt want, zoals @neodutchio zegt, zilver is een zacht materiaal krast inderdaad heel snel en tja... in drie dagen tijd kunnen er zeker krassen op komen. Dat laatste kan ook, alleen minder snel, met dure zilveren ringen.

Tot slot,

ik zou oppassen me het woord bedrog in de mond te nemen want dat is strafbaar. Verwacht overigens niets dat Lucardi zich daar ook maar iets van aantrekt.
Laat dit een wijze, voor de vriend van je dochter, een redelijk dure les zijn. Het zal hem een tweede keer niet snel meer overkomen.

sira
door sira - Jul 9, 2022 om 11:23
2359 Antwoorden / 24 Vragen

Lucardi is geen juwelier, ook al verkopen ze sieraden. Een echte juwelier heeft òf de opleiding goudsmit òf de opleiding horloger (horlogemaker) gedaan. Dit is bij Lucardi niet het geval.

Krassen zijn inderdaad gebruiksschade, ook goud krast tijdens gebruik.
De goudkleurige rand is van doublé geweest (dun laagje goud). Door de zuren in de huid kan dit verdwijnen (ook ik heb hier last van).

Ik vind dat Lucardi het netjes heeft opgelost.

1paul
door 1paul Jul 11, 2022 om 07:45
3170 Antwoorden / 0 Vragen

Een juwelier is iemand die in juwelen handelt, koopt en verkoopt dus, deze maatschappij mag zich dus gewoon juwelier noemen, men verkoopt immers juwelen!!!!

Heb je het over een edelsmid of goudsmid heb je een geheel andere tak van sport....

sjjoppy
door sjjoppy - Jul 9, 2022 om 11:27
7209 Antwoorden / 3 Vragen

De ringen kunnen gewoon tijdelijk gebruikt worden als verbonden zijn met elkaar en dat is beter dan dat huidgekras.
Eens komt de tijd dat er geld te verdienen valt en kan het tijdelijke vervangen worden door voorlopig.

marita5
door marita5 - Jul 9, 2022 om 11:28
11529 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Geertje Kuijper - Hoekstra ,

Het is een aanbieding van Lucardi, dat de tweede ring gratis was .

Ik zie nergens op de site staan dat de tweede ring gratis is , wel korting van 50 % / of de tweede ring voor € 9,99
Ook de garantie van 30 dagen , vind ik nergens terug .

Lees ook hier veelgestelde vragen , klik op de rode regel en scroll naar beneden onder : Producten & Garantie .

https://www.lucardi.nl/nl-nl/veel-gestelde-vragen

lu
door lunangel Jul 11, 2022 om 16:53
4 Antwoorden / 3 Vragen

Het spijt mij te moeten zeggen dat er echt meer wordt beloofd in de winkel over de sieraden, dat als je terug komt met iets, dat het niet waar is over dat het niet gezegd is. Dat vind ik vals/bedrog hoe je het ook wil zeggen. Paar maal nu overkomen, ik koop daar nooit meer.

hutch
door hutch - Jul 9, 2022 om 13:46
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Ben ook bij Lucardi geweest voor een kleine reparatie (garantie). Gerepareerd, dus daar werd niets aan verdiend. Bij het verlaten van de winkel werd aan een andere klant, die zojuist een aankoop had gedaan, vriendelijk 'tot ziens' gezegd door de twee verkoopsters. Even later vertrok ik met een vriendelijke 'tot ziens'.... maar kreeg geen reactie van de twee verkoopsters en werd mij alleen maar 'dom' aangekeken.

Zou dat personeel van Lucardi van een bepaald .... ehh.... niveau zijn?

sira
door sira Jul 9, 2022 om 13:58
2359 Antwoorden / 24 Vragen

Maar die andere klant had iets gekocht ;-))

ne
door neodutchio Jul 9, 2022 om 16:25
5164 Antwoorden / 12 Vragen

Ketenpersoneel is anders dan als het gaat om een eigen onderneming. Bij een eigen onderneming is de servicegraad een stuk hoger en weet de eigenaar en het personeel wat elke euro waard is. Bij een keten gaat het om het verkopen van de voorraad die zij opgestuurd krijgen. Een kant en klaar voorgekauwd proces waarin de verkopers slechts een klein onderdeel zijn. Ik heb ooit gewerkt voor een keten waarbij de opdracht was om te zorgen dat de goederen de winkel uit gingen. De winst werd namelijk bij inkoop behaald en hele schappen werden jaarlijks de prullenbak in gegooid.

panter22
door panter22 - Jul 9, 2022 om 14:31
6599 Antwoorden / Vragen

Gaat het om dit setje?
https://www.lucardi.nl/nl-nl/product/92953/zilveren-vriendschapsring-cordoba-heren
J
ammer dat je dochter en haar vriend niet regelijk naar winkel zijn gegaan.
Want het is de bedoeling twee ringen te kopen die bijpassend zijn.
Geld terug zal er waarschijnlijk niet meer in zitten. Maar misschien een andere ring voor je dochter in de zelfde stijl wel.
Bv deze:
https://www.lucardi.nl/nl-nl/product/47588/stalen-vriendschapsring-praag-dames
Z
e kunnen met Lucardi chatten.
https://www.lucardi.nl/nl-nl/veel-gestelde-vragen
En dan niet beginnen met: ik wil mijn geld terug. Maar kijken of er een oplossing is voor een nieuwe ring voor je dochter.
Misschien lukt het niet, maar dan hebben ze het geprobeerd.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 9, 2022 om 17:27
16883 Antwoorden / 202 Vragen

Het lijkt mij zinvol u te wijzen op het wettelijk garantierecht:

https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/garantie-reparatie/garantietermijn/garantie-binnen-garantietermijn

https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/wat-zijn-mijn-rechten

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/vraag-en-antwoord/welke-garanties-heb-ik-op-een-product

https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/moet-ik-bewijzen-dat-ik-het-niet-kapot-heb-gemaakt

Wettelijke garantie, wat is dat? (ictrecht.nl)

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/18.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/20.html   en evt verder t/m art 25

U kunt op basis van deze info overwegen om zelf al een ingebreke stelling te doen indien u van mening bent dat de wetgeving niet wordt nageleefd door bijv. deze te benutten: https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-ingebrekestelling/ (achtergrond info) https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ en u kunt ook een melding doen bij https://www.klachtenkompas.nl/ van de Consumentenbond en bij www.consuwijzer.nl van de ACM.

maar let op dat 'in de zak steken van €60,00' alleen aan de orde is indien de ring is ingenomen door deze verkoper en ook dat opletten aan de orde is m.b.t. dit soort beschuldigingen en ook met besculdiging van bedrog omdat indien u dat niet kunt bewijzen in beginsel u een starfbaar feit kan worden verweten op basis van ghet gestelde in het Wetboek van Strafrecht art. 261 (en verder) op basis van Smaad/laster op een openbaar medium)

http://www.wetboek-online.nl/wet/Sr/261.

va
door vanlotjegetikt - Jul 10, 2022 om 14:17
809 Antwoorden / Vragen

dikte 1 micron. Een keer goed vegen en het is er vanaf.
Er is een oud gezegde  Beter naakt dan namaak.
Gewoon wat langer sparen voor een goede ring.

Ja
door JannyBoe - Jul 11, 2022 om 06:57
521 Antwoorden / Vragen

Hallo Geertje, uw dochter en haar vriend hebben recht op een deugdelijk product.

Dat recht vervalt niet als mensen menen dat een product nu wel of niet goedkoop is.

Aansluitend op de reactie van @Heremietkreeft: bij Consuwijzer vindt u informatie hoe te handelen.
Er staan modelbrieven die u kunt gebruiken om een officiële klacht in te dienen.

Succes.

ne
door neodutchio Jul 11, 2022 om 07:28
5164 Antwoorden / 12 Vragen

En omdat de dochter geen degelijk product heeft ontvangen is het aankoopbedrag van die ring terug gegeven. Maar ja, wat is deugdelijk? 1 micron goud is natuurlijk niks. Je krijgt waarvan voor betaald hebt.

Voor de vriend is het heel helder, zilver geeft snel krassen. Dat is een producteigenschap.

re
door red1 - Jul 11, 2022 om 14:37
329 Antwoorden / 1 Vragen

Ali expres verkoopt die ringen ook DUS.................ROMMEL