Wederom een slechte service bij Lucardi Juwelier in Sneek!
Mijn dochter was 3 juli 2022 j.l. jarig en kreeg van haar vriend een ring, gekocht bij Lucardi. De ring is van zilver en bevat ook een goudkleurige rand. Het goudkleurige ging er na 1 dag al af en de ring vertoonde dermate veel krassen, dat het mooie eraf was.
Het is een aanbieding van Lucardi, dat de tweede ring gratis was. De tweede ring draagt haar vriend. Ook hij heeft veel krassen op de ring.
Gisteren (8 juli) is haar vriend verhaal gaan halen bij Lucardi in Sneek. Mijn dochter haar ring werd vergoed (40 euro) omdat het goudkleurige ervan af was, maar de krassen waren gebruikersschade en dus werd de ring van haar vriend niet vergoed. Het setje kostte in totaal 100 euro.
Dat is gemakkelijk verdienen bij Lucardi. Die steken dus 60 euro in de zak. Ik dacht dat bij een ondeugdelijk product (wat je hier wel mag constateren) er recht was op inname van dit product en je je geld terug krijgt.
Ook was mijn dochter haar vriend verteld dat hij er 30 dagen garantie op had. Wat betekent die garantie dan bij Lucardi?
Ik heb nog gebeld met Lucardi in Sneek, om te vragen of ze de ringen niet kunnen opsturen naar de fabriek waar zij ze hebben ingekocht. Nee hoor, was het antwoord, de ring wordt gewoon omgesmolten. Ik weet, het gaat niet om veel geld, gelukkig niet, maar het zijn nog studenten en ze werken hard naast hun studie voor weinig geld. Voor hen is het dus wel veel geld. Ik vind dit bedrog en het moet stoppen. Lucardi is geen juwelier en zou moeten stoppen met deze praktijken. Dit is even mijn verhaal! Een betrokken moeder uit Joure (Friesland)
Lucardi is inderdaad geen juwelier. Het is een low budgetketen. De verwachtingen daar moeten dus al een heel stuk lager zijn dan bij een echte juwelier.
Denkt u nu echt dat een juwelier gratis ringen weggeeft? En hoezo steken zij €60,- in hun zak? Haar vriend heeft de ring nog. Of had u verwacht dat hij een gratis ring mag houden?
Zilver is overigens een zeer zacht metaal dat heel snel krassen geeft. Dat is een producteigenschap en valt niet onder garantie.
Het is lief van haar vriend dat hij ringen gekocht heeft, maar de volgende keer is het beter om eerst te verdiepen in de materialen en de verkopers. Goedkoop is in deze weggegooid geld.
Dat Lucardi geen juwelier is is een mening. Geen feit.
Uw betoog over verwachtingen en het gratis weggeven van ringen brengt de winkel nog meer in diskrediet.
Ik kan de vraagsteller aanraden om zich via Consuwijzer te verdiepen in de zakelijke en juridische procedures rond ondeugdelijke producten.
Een opleiding tot juwelier kost geld. Lucardi heeft meer dan 100 winkels, om overal een juwelier in dienst te nemen kost meer als wat de ringen opbrengen. En ja, bij een echte juwelier ligt het verwachtingspatroon een stuk hoger dan bij Lucardi. Een juwelier biedt maatwerk en kwaliteit met een bepaald niveau. Die houd zich niet bezig met low budget massa als Esprit en Casio.
Een juwelier is iemand die in juwelen handelt, koopt en verkoopt dus, deze maatschappij mag zich dus gewoon juwelier noemen, men verkoopt immers juwelen!!!!
Heb je het over een edelsmid of goudsmid heb je een geheel andere tak van sport....
Wat hadden jij, je dochter en haar verwacht van twee ringen voor 100€? Dat je dezelfde kwaliteit krijgt als die van een ring van 1000€. De vriend van je dochter heeft bij de aankoop gewoon niet goed de aan te schaffen ringen te bekijken op krassen en dergelijke.
Dat de aankoop uiteindelijk toch tegenvalt omdat het 'gouden' randje er na een paar dagen af ging, is het risico dat je loopt.
Lucardi heeft het, in het geval van het verdwijnen van dat randje, netjes opgelost (zij heeft nu een zilveren ring voor 10€) en ik kan me heel goed voorstellen dat de krassen als gebruiksschade worden aangemerkt want, zoals @neodutchio zegt, zilver is een zacht materiaal krast inderdaad heel snel en tja... in drie dagen tijd kunnen er zeker krassen op komen. Dat laatste kan ook, alleen minder snel, met dure zilveren ringen.
Tot slot,
ik zou oppassen me het woord bedrog in de mond te nemen want dat is strafbaar. Verwacht overigens niets dat Lucardi zich daar ook maar iets van aantrekt.
Laat dit een wijze, voor de vriend van je dochter, een redelijk dure les zijn. Het zal hem een tweede keer niet snel meer overkomen.
Lucardi is geen juwelier, ook al verkopen ze sieraden. Een echte juwelier heeft òf de opleiding goudsmit òf de opleiding horloger (horlogemaker) gedaan. Dit is bij Lucardi niet het geval.
Krassen zijn inderdaad gebruiksschade, ook goud krast tijdens gebruik.
De goudkleurige rand is van doublé geweest (dun laagje goud). Door de zuren in de huid kan dit verdwijnen (ook ik heb hier last van).
Ik vind dat Lucardi het netjes heeft opgelost.
Een juwelier is iemand die in juwelen handelt, koopt en verkoopt dus, deze maatschappij mag zich dus gewoon juwelier noemen, men verkoopt immers juwelen!!!!
Heb je het over een edelsmid of goudsmid heb je een geheel andere tak van sport....
De ringen kunnen gewoon tijdelijk gebruikt worden als verbonden zijn met elkaar en dat is beter dan dat huidgekras.
Eens komt de tijd dat er geld te verdienen valt en kan het tijdelijke vervangen worden door voorlopig.
Hallo Geertje Kuijper - Hoekstra ,
Het is een aanbieding van Lucardi, dat de tweede ring gratis was .
Ik zie nergens op de site staan dat de tweede ring gratis is , wel korting van 50 % / of de tweede ring voor € 9,99
Ook de garantie van 30 dagen , vind ik nergens terug .
Lees ook hier veelgestelde vragen , klik op de rode regel en scroll naar beneden onder : Producten & Garantie .
https://www.lucardi.nl/nl-nl/veel-gestelde-vragen
Het spijt mij te moeten zeggen dat er echt meer wordt beloofd in de winkel over de sieraden, dat als je terug komt met iets, dat het niet waar is over dat het niet gezegd is. Dat vind ik vals/bedrog hoe je het ook wil zeggen. Paar maal nu overkomen, ik koop daar nooit meer.
Ben ook bij Lucardi geweest voor een kleine reparatie (garantie). Gerepareerd, dus daar werd niets aan verdiend. Bij het verlaten van de winkel werd aan een andere klant, die zojuist een aankoop had gedaan, vriendelijk 'tot ziens' gezegd door de twee verkoopsters. Even later vertrok ik met een vriendelijke 'tot ziens'.... maar kreeg geen reactie van de twee verkoopsters en werd mij alleen maar 'dom' aangekeken.
Zou dat personeel van Lucardi van een bepaald .... ehh.... niveau zijn?
Maar die andere klant had iets gekocht ;-))
Ketenpersoneel is anders dan als het gaat om een eigen onderneming. Bij een eigen onderneming is de servicegraad een stuk hoger en weet de eigenaar en het personeel wat elke euro waard is. Bij een keten gaat het om het verkopen van de voorraad die zij opgestuurd krijgen. Een kant en klaar voorgekauwd proces waarin de verkopers slechts een klein onderdeel zijn. Ik heb ooit gewerkt voor een keten waarbij de opdracht was om te zorgen dat de goederen de winkel uit gingen. De winst werd namelijk bij inkoop behaald en hele schappen werden jaarlijks de prullenbak in gegooid.
Gaat het om dit setje?
https://www.lucardi.nl/nl-nl/product/92953/zilveren-vriendschapsring-cordoba-heren
Jammer dat je dochter en haar vriend niet regelijk naar winkel zijn gegaan.
Want het is de bedoeling twee ringen te kopen die bijpassend zijn.
Geld terug zal er waarschijnlijk niet meer in zitten. Maar misschien een andere ring voor je dochter in de zelfde stijl wel.
Bv deze:
https://www.lucardi.nl/nl-nl/product/47588/stalen-vriendschapsring-praag-dames
Ze kunnen met Lucardi chatten.
https://www.lucardi.nl/nl-nl/veel-gestelde-vragen
En dan niet beginnen met: ik wil mijn geld terug. Maar kijken of er een oplossing is voor een nieuwe ring voor je dochter.
Misschien lukt het niet, maar dan hebben ze het geprobeerd.
Het lijkt mij zinvol u te wijzen op het wettelijk garantierecht:
https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/garantie-reparatie/garantietermijn/garantie-binnen-garantietermijn
https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/wat-zijn-mijn-rechten
Wettelijke garantie, wat is dat? (ictrecht.nl)
www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html
www.wetboek-online.nl/wet/BW7/18.html
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/20.html en evt verder t/m art 25
U kunt op basis van deze info overwegen om zelf al een ingebreke stelling te doen indien u van mening bent dat de wetgeving niet wordt nageleefd door bijv. deze te benutten: https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-ingebrekestelling/ (achtergrond info) https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ en u kunt ook een melding doen bij https://www.klachtenkompas.nl/ van de Consumentenbond en bij www.consuwijzer.nl van de ACM.
maar let op dat 'in de zak steken van €60,00' alleen aan de orde is indien de ring is ingenomen door deze verkoper en ook dat opletten aan de orde is m.b.t. dit soort beschuldigingen en ook met besculdiging van bedrog omdat indien u dat niet kunt bewijzen in beginsel u een starfbaar feit kan worden verweten op basis van ghet gestelde in het Wetboek van Strafrecht art. 261 (en verder) op basis van Smaad/laster op een openbaar medium)
http://www.wetboek-online.nl/wet/Sr/261.
dikte 1 micron. Een keer goed vegen en het is er vanaf.
Er is een oud gezegde Beter naakt dan namaak.
Gewoon wat langer sparen voor een goede ring.
Hallo Geertje, uw dochter en haar vriend hebben recht op een deugdelijk product.
Dat recht vervalt niet als mensen menen dat een product nu wel of niet goedkoop is.
Aansluitend op de reactie van @Heremietkreeft: bij Consuwijzer vindt u informatie hoe te handelen.
Er staan modelbrieven die u kunt gebruiken om een officiële klacht in te dienen.
Succes.
En omdat de dochter geen degelijk product heeft ontvangen is het aankoopbedrag van die ring terug gegeven. Maar ja, wat is deugdelijk? 1 micron goud is natuurlijk niks. Je krijgt waarvan voor betaald hebt.
Voor de vriend is het heel helder, zilver geeft snel krassen. Dat is een producteigenschap.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Windows life mail mappen verdwenen
Ook goede morgen,ik gebruik windows life mail,en ja,ik weet het,dat is oud,maar werkt nog prima
Echter nu zie ik de submappen plots niet meer bij het hoofdaccount
En ik snap dat ik iets verkeerd heb gedaan,maar ik had ze heel graag terug
Ze zijn schijnbaar niet weg,maar onzichtbaar
Ik draai onder windows 10
Ik hoop en duim dat iemand een makkelijke oplossing weet
Beda
...
Lees meer
Liander wil mijn meter vervangen
Ik kreeg vorige week een brief van Liander dat ik mijn huidige goed funtionerende meter voor de stroom moet vervangen vanwege een vage wet .
Ben ik verplicht om dit op te volgen of probeert Liander via druk en halve leugens die nieuwe meter geinstalleerd te krijgen ?
Lees meer
Servicecontract voor warmtepompverwarming kost E 481 pj ???
Waarom is een servicecontract voor een warmtepompverwarming van een appartement zo veel duurder dan dat ik ooit voor een cv-verwarming servicecontract heb betaald?
Offerte gekrgen voor een 1 jaar jong nieuw opgeleverd appartement, kosten E 481,00 per jaar !!
Voor cv ketel betaalde ik ca. E 8,00 per maand... ( E 96,00 per jaar)
Is dit een nieuwe melkoe voor installatiebedri
...
Lees meer
Populair in Winkels & Webshops
Ervaring met <a href="//dresslily.com" target="_blank">www.dresslily.com</a>
Op Facebook verschijnt regelmatig een advertentie van Dresslily.com met aanbiedingen van belachelijk goedkope shirts, tops enz. Ik heb een aantal artikelen besteld en mijn argwaan ontstond toen ik via de mail de mededeling kreeg: hassan@gmail.com heeft uw betaling ontvangen. Het duurde weken voordat ik bericht kreeg dat DHL pakketje zou bezorgen MAAR dat ik nog wel even BTW en invoerrechten moest ... Lees meer
Wie is stichting foundation docdata
Er wordt geld van mijn rekening afgeschreven en ik ken dit bedrijf niet. Lees meer
Wolfgang Tools liegt! Wat te doen?
Wolfgang Tools, welke producten aanbiedt via bol.com en dagaanbieding sites zoals koopjedeal liegt dat het barst.
Het dochterbedrijf van Mascot-online, wat ook niet fris is claimt professionele producten aan te bieden van Duitse makelaardij.
De producten zijn niet professioneel (kun je natuurlijk over twisten) maar ZEKER NIET van Duitse makelaardij.
Het gaat hier om Chinese pr
...
Lees meer