Ap
door Apenkop Sep 14, 2016 om 10:51
Winkels & webshops

Wie is verantwoordelijk voor slecht gelegde vinylvloer

Ik heb door een bedrijf een vinylvloer laten leggen. Er zitten allemaal bobbels in door steentjes. Ze prikken ondertussen al door de vloer heen. De vloerlegger zegt dat het komt door de ondergrond die niet vlak zou zijn. Maar op de plaatsen waar ik erbij kon heb ik het vinyl opgetilt en het zijn losse steentjes. Ook staan de randen van de vloer bol omdat de vloer te ruim is gesneden. Ik heb meerdere malen contact gezocht met het bedrijf en deze houd mij al 3 maanden aan het lijntje met beloftes langs te komen om de randen bij te snijden. En de steentjes wil hij niks aan doen. Want volgens hem ligt het aan de ondervloer. Ik zit nu met een vloer met allemaal gaatjes en bobbels. Wat kan ik doen?

4751 16 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Sep 14, 2016 om 10:57
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Het bedrijf had uiteraard moeten controleren of de (onder)vloer glad was. En al helemaal vrij moeten maken van losliggende steentjes.
Schrijf het bedrijf een brief waarin je ze nog 2 weken de tijd geeft om te zorgen dat alles goed hersteld wordt.
Zie hier: uw rechten bij een produkt dat niet goed/ondeugdelijk is.

Cookies
door Cookies - Sep 14, 2016 om 10:57
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Voor de steentjes die onder het vinyl liggen, ben jij verantwoordelijk. De verkoper kan er niks aan doen dat het een slechte ondervloer is. Je had er ook voor kunnen kiezen een voor vinyl geschikte ondervloer te kopen.

Cookies
door Cookies - Sep 14, 2016 om 10:59
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Onzin, dat hoeft helemaal niet door de verkoper gedaan te worden. Als je als koper willens en wetens kiest om een vinylvloer op een slechte ondervloer te leggen, is dat je eigen verantwoordelijkheid / keuze.

DOOR EDRICK3 - 14 SEP. 2016 OM 10:57
22093 ANTWOORDEN / 76 VRAGEN

Het bedrijf had uiteraard moeten controleren of de (onder)vloer glad was. En al helemaal vrij moeten maken van losliggende steentjes.

Johkwe
door Johkwe - Sep 14, 2016 om 11:04
44 Antwoorden / Vragen

Wat een amateur die legger. De vloer is kennelijk niet aangeveegd en hij had een ondervloer moeten gebruiken.
Geen genoegen mee nemen en opnieuw laten leggen. Zet het op klachten kompas.
Ik had ook moeilijkheden met een bedrijf over mijn vinyl. Werd opgelost via klachten kompas. Succes.

Cookies
door Cookies - Sep 14, 2016 om 11:12
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Dus de legger moet even je hele huis gaan stofzuigen? Belachelijk. En inderdaad kan bij een slechte vloer het beste een ondervloer worden gelegd, maar die moet de koper dan wel zelf aanschaffen. Als je vinyl gaat kopen weet je zelf wel of je vloer wel vlak of niet vlak is.

DOOR JOHKWE - 14 SEP. 2016 OM 11:04
1 ANTWOORDEN / VRAGEN

Wat een amateur die legger. De vloer is kennelijk niet aangeveegd en hij had een ondervloer moeten gebruiken.

hansje klein
door hansje klein - Sep 14, 2016 om 11:27
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Ik denk, dat je van een vakman mag verwachten, dat hij de vloer tenminste eerst grondig reinigt van gruis en steentjes alvorens zijn product te gaan leggen. Het is niet erg aannemelijk, dat de steentjes zich achteraf hebben hooggewerkt. Ik vind zèlfs, dat de verantwoordelijke vakman u erop moet wijzen wanneer de vloer niet optimaal is (ondeugdelijke ondergrond) en er later problemen kunnen gaan ontstaan, zodat er eerst nog een geschikte ondervloer gelegd kan worden.

Is het bedrijf voorzien van een keurmerk? Eerst een klacht indienen en daarna naar de geschillencommissie of meteen de richtlijnen van Consuwijzer volgen. U heeft mogelijkerwijze géén echte vakman in huis gehad.....gekocht met 'gratis leggen' of extra voor het leggen betaald?? Het vinyl geleverd door een ander bedrijf??

ja
door jackyh Sep 14, 2016 om 11:55
953 Antwoorden / 4 Vragen

Toen ik laminaat liet leggen bleek voor begin van de werkzaamheden dat de vloer niet glad was. De leggers zeiden mij dat ze zo geen garantie konden geven. Zij boden aan - natuurlijk tegen betaling - eerst de vloer te egaliseren. Met beide handen heb ik dat aanbod aangenomen. Zij lieten mij ook zien waar de vloer niet glad was. Alles werd verantwoord op de rekening. Zo zou het dus volgens mij moeten. Hoe het bij vraagsteller is gegaan weet ik niet maar moet toch rekening houden met het feit, dat ze misschien wel een waarschuwing hebben gegeven. Bovendien is het best mogelijk dat steentjes in de loop der tijd los komen.

ik
door ikzelf1942 Sep 14, 2016 om 12:59
81 Antwoorden / 15 Vragen

het is toch normaal dat door de legger  er eerst bekeken wordt of de vloer gelegd kan worden!!!
zelfs een tegelzetter/ legger maakt eerst de wand/ vloer schoon.
Ik zie het al,de schilder komt bij sommige van u en gaat verven zonder te schuren of te ontvetten etc.

hansje klein
door hansje klein Sep 14, 2016 om 13:11
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Ja, dames @C+T, ik ga jullie beide wijsmaken, dat een slechte vloerlegger, die niet wijst op negatieve en/of slechte omstandigheden een kluns is en later met reclamaties moet rekenen.
Serieus werkende vakmensen denken iets breder, zelfs kamerbreed en aan een volgende opdracht en niet enkel aan de klus van vandaag.

Onserieuze klussers werken een paar weken in de branche en doen dan alweer iets anders. Klaarblijkelijk hadden ze ook al geen sjoege van de tolerantie en moeten nu laten bijsnijden.

tenormin
door tenormin - Sep 14, 2016 om 12:34
16849 Antwoorden / 108 Vragen

@hansjeklein, ga je ons nu wijsmaken dat de legger(s) van een vinylvloer zelf met bezem/stofzuiger moeten gaan opruimen alvorens ze aan hun eigen werk kunnen beginnen? Je zorgt er toch zelf voor dat oneffenheden worden verwijderd. En als dan ook nog blijkt dat de ondervloer niet goed was, ja, dan pas was er recht van spreken geweest. Dat het vinyl te ruim gesneden is, dat kan natuurlijk (foutje); die belofte moeten ze wel nakomen: bijsnijden van.

Cookies
door Cookies Sep 14, 2016 om 12:42
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Een beetje vakman lapt ook nog even de ramen voor je.;-))

tenormin
door tenormin Sep 14, 2016 om 12:45
16849 Antwoorden / 108 Vragen

Nou, als dat zou kunnen..;-)

zoekster1
door zoekster1 - Sep 14, 2016 om 12:42
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Hoe komen die steentjes daar? Daar lees ik niets over. Lagen die er al, of zijn die meegekomen met de vloerlegger?

Ap
door Apenkop - Sep 14, 2016 om 12:57
2 Antwoorden / 2 Vragen

Het betreft een nieuwbouwwoning. Ivm de vloerverwarming is er gekozen geen ondervloer te gebruiken oo advies van de vloerlegger. De steentjes en grijs zijn van de bouw van de woning. In mijn hele wining is op 3 etages vloer gelegt en ik heb op de bovenste 2 etages zelf de vloer gestofzogen. Op mijn eigen initiatief. Er is niks gezegt door de vloerlegger dat ik dit zou moeten doen. Mijn stofzuiger was er van kapot gegaan dus ik kwam niet toe aan de beneden verdieping. Toen ik ze de volgende dag in het huis liet voor de beneden verdieping te kunnen leggen was 1 van de 2 vloerleggers aan het steentjes oprapen. Ik heb toen gevraagt of ik een stofzuiger of bezem moest ophalen. Dit was niet nodig zei hij. Ik ben toen weg gegaan zodat zij samen rustig aan het werk konden zonder dat ik in de weg liep.

zoekster1
door zoekster1 - Sep 14, 2016 om 13:11
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Zoals u het verhaal nu verteld lijkt mij dat de vloerlegger aansprakelijk is. Die heeft immers uw vraag of er een stofzuiger of bezem aan te pas moest komen om de steentjes te verwijderen beantwoord met dat dat niet nodig was. (Ongelofelijk overigens, door vinyl zie je echt alles.) U mocht er dan vanuit gaan dat dat advies juist was.

Cookies
door Cookies Sep 14, 2016 om 14:26
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Stofzuigen ga je natuurlijk niet pas doen als de werklui al binnen zijn. Moeten ze een half uur gaan lopen niksen dan? En dat je vloer schoon moet zijn, kan iedereen toch zelf wel bedenken.

Ap
door Apenkop - Sep 14, 2016 om 13:56
2 Antwoorden / 2 Vragen

Ja daar ging ik ook vanuit. Alleen nu geeft hij steeds geen gehoor. Wanneer hij direct was gekomen om het te herstellen was de vloer nog onbeschadigt gebleven. Maar nu steken op sommige plekken de steentjes al door de vloer heen. Dus wanneer hij nu de steentjes eronder vandaan haalt zit ik alsnog met een vloer met gaatjes.
Wat voor stappen kan ik ondernemen om mijn geld terug te krijgen

zoekster1
door zoekster1 - Sep 14, 2016 om 14:05
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Is de ondernemer bij een branche aangesloten? Bijv. CBW?

tenormin
door tenormin - Sep 14, 2016 om 14:18
16849 Antwoorden / 108 Vragen

@zoekster1, je vind nu wel dat de vloerlegger aansprakelijk is (die zal overigens best ontkennen dat ie zoiets gezegd heeft); ik denk ook dat @apenkop nog behoorlijk jong is en daardoor misschien nog onervaren, getuige haar eigen vraag over: "zal ik een bezem"... Iemand bij wie een vloer gelegd word zorgt er toch zelf voor dat die vloer stof- en steentjes vrij is? Ook is "haar nog jong zijn" gebaseerd op het feit dat ze met eigen stofzuiger bouwvuil heeft weggezogen; (bijna) iedereen weet dat dit de pest is voor je stofzuiger. Dat moet door een professionele zuiger gedaan worden, geen huis/tuin/keuken ding.

zoekster1
door zoekster1 - Sep 14, 2016 om 14:50
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Ben het er volledig mee eens dat de vraagsteller ervoor had moeten zorgen dat die vloer schoon was. Maar, ik vind het een ander verhaal als de vloerlegger zegt dat het zo wel kan. Ze hadden moeten zeggen, eerst die vloer maar eens schoonmaken, dan maken we een nieuwe afspraak en de extra voorrijkosten zijn voor u.  Maar ze hebben gezegd dat er geen schoonmaak nodig is en zijn akkoord met deze ondervloer gegaan ondanks dat de vraagsteller nog vroeg of de vloer gezogen of gebezemd moest worden, dat maakt het anders.

Cookies
door Cookies Sep 14, 2016 om 15:17
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Inderdaad had de legger dat moeten zeggen / doen wat jij nu schrijft. Maar ja, we zijn er niet bij geweest. De woorden kunnen ook zo geïnterpreteerd zijn (bijv. 'laat maar' wordt 'niet nodig'). Overigens heb ik paar weken terug ook vinyl in gang/keuken laten leggen, kreeg er een heel epistel bij waar ik allemaal voor moest zorgen o.a. ook schone ondervloer (niet dat ik dit niet zelf had kunnen bedenken).

ro
door ronny530 - Sep 14, 2016 om 15:09
2796 Antwoorden / 41 Vragen

Een beetje vloerbedekking legger was bij het zien van de vloer al afgehaakt want die was niet schoon. U heeft op eigen initiatief de boven etages wel bouwgruis en steentjes vrij gemaakt dus u wist wel dat de vloer schoon moest zijn. Een ondervloer aanleggen is bij vinyl ook niet nodig en zeker niet aan te raden want door de verende werking van die ondervloer wordt het vinyl kwetsbaar. ik zie het zo, u had voordat de vinylvloer gelegd ging worden de betonvloer van bouwgruis en steentjes vrij moeten maken zodat de vloerleggers hun werkzaamheden uit konden voeren. Wat het bol staan van het vinyl betreft dat is normaal want losgelegt vinyl loopt uit en wordt langer en breder en na verloop van tijd moeten de randen afgeneden worden.

Cookies
door Cookies - Sep 14, 2016 om 15:12
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@ronny530: je bent niet helemaal meer op de hoogte, want er zijn al een tijdje speciale ondervloeren voor vinyl in de handel.