J.
door J. Hol Nov 4, 2023 om 22:10
Auto & vervoer
Boete aanvechten via MyWheels of voor de rechter laten komen?

9 Oktober j.l. heb ik een auto gehuurd via MyWheels. Het betreft een electrische auto die volgens MyWheels een zone vergunning heeft om in (een gedeelte van) het centrum van Amersfoort geparkeerd te worden. Deze zone is blauw aangegeven in de MyWheels app, en is kleiner dan het gebied dat normaal gezien onder een centrumvergunning valt (onze eigen auto heeft zo'n vergunning en mag in een ander/groter gebied staan.

Ik heb de auto bij aanvang van de huur opgehaald op een parkeerterrein binnen deze blauwe zone, waar de auto op een laadplek aangesloten was. Omdat ik slechts een kleine afstand heb gereden, gaven zowel de auto zelf, als de app aan dat de auto na afloop niet opgeladen hoefde te worden. Ik heb de auto daarom op hetzelfde terrein geparkeerd, maar niet op een laadplek.

Vorige week kreeg ik van MyWheels een mail dat er een parkeerboete was uitgeschreven. In bijlage de brief van het CJIB. De mail stelde verder dat MyWheels het CJIB ging berichten dat de boete naar mij verlegd moest worden, en dat MyWheels hiervoor €12,50 administratiekosten in rekening ging brengen.

Ik heb in de app gecheckt, en daar staat dat de auto binnen de vergunnningszone is achtergelaten. Ik heb daarop contact opgenomen met de dienst handhaving van de gemeente Amersfoort. Zij wisten mij te melden dat op het kenteken van de MyWheels auto GEEN vergunning is afgegeven, en dat er sinds juli al 10 parkeerboetes op uitgeschreven waren.

ik heb MyWheels dit alles gemeld per mail, inclusief screenshot van de app, en de mail van de dienst handhaving, maar krijg geen inhoudelijke reactie van MyWheels. Wel kreeg ik een mail waarin ik werd gevraagd mijn contact met de supportafdeling te beoordelen, en heeft MyWheels geprobeerd de €12,50 administratiekosten af te schrijven. Dat heb ik geweigerd.

Nu vrees ik dat binnenkort het CJIB mij de boete gaat sturen. Dan kan ik volgens mij alleen nog maar betalen en achteraf bezwaar maken en eventueel alles voor de rechter laten komen. Onnodige moeite en energie wat betreft als MyWheels zou reageren of telefonisch bereikbaar zou zijn.

Heeft iemand wellicht nog ideeën hoe ik MyWheels in actie zou kunnen krijgen?

3638 10 Rapporteer
ro
door ronny530 - Nov 5, 2023 om 09:53
2780 Antwoorden / 41 Vragen

Volgens mij is de blauwe zone enkel van toepassing als de parkeerplek met laadpaal bezet is en dat was zo te lezen niet het geval.
U kon de auto op de plek waar u de auto opgehaald heeft achterlaten maar u heeft dat niet gedaan terwijl die plek wel beschikbaar was.
M.i. is de parkeerboete terecht omdat u de auto op die plek achter had kunnen laten en ook op de laadpaal aan moeten sluiten ookal is direct opladen niet noodzakelijk.

marita5
door marita5 - Nov 5, 2023 om 10:12
11513 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo J Hol ,

De voorwaarden :

7.14 Bestuurder is slechts bevoegd tot het gebruik van het Voertuig dat is overeengekomen en is verplicht het Voertuig bij het eindigen van de Reservering weer, op de door MyWheels aangegeven locatie, aan MyWheels ter beschikking te stellen in de staat waarin Bestuurder het Voertuig heeft ontvangen.

8.6 Tevens is MyWheels gerechtigd om verkeers- en parkeerboetes (inclusief verwerkings- en administratiekosten) volledig aan Abonnee door te belasten en/of naar Abonnee te (laten) verleggen .

Het is Abonnee, Deelgenoot en Bestuurder niet toegestaan om

 11.5 het Voertuig terug te brengen met minder dan de voorgeschreven hoeveelheid brandstof/elektriciteit;

Voor de volledige voorwaarden , zie deze link ,

https://mywheels.nl/static/terms-and-conditions/algemene-voorwaarden-april-2023.pdf

J.
door J. Hol - Nov 5, 2023 om 11:59
3 Antwoorden / 1 Vragen

@Ronny530: Volgens mij geldt dat voor auto's met vaste parkeerplek. Deze auto heeft geen vaste plek, maar (volgens MyWheels) een zonevergunning. Maar volgens de gemeente is er dus geen enkele vergunning! Dus ook aan de laadpaal kan je dan een boete krijgen.

@Maritas: de auto meldde nog meer dan 90% accu capaciteit. Omdat de app zei dat bijladen niet nodig was, en ik zelf ook regelmatig auto's van MyWheels heb  aangetroffen met 60% of minder, leek dit me ok. Maar in alle geval is dit niet wat er speelt, toch?

J.
door J. Hol - Nov 5, 2023 om 13:46
3 Antwoorden / 1 Vragen

@Sjjoppy: De auto *is* in de aangegeven zone teruggeplaatst.

Wellicht is mijn uitleg in deze niet helemaal helder geweest; in de binnenstad van Amersfoort zijn in principe geen gereserveerde plekken voor specifieke auto's (uitgezonderd gehandicaptenplaatsen op kenteken). Vandaar dat een vorige MyWheels auto, en ook deze, een zonevergunning hebben, en binnen deze zone op elke vergunningsplek achtergelaten kunnen worden. En zoals bijgevoegde schermafbeelding liet zien; de auto stond in de blauwe zone (de andere blauwe stip is mijn telefoon op het moment van de schermopname).

Ik heb zelf geen electrische auto, maar ik heb altijd begrepen dat het niet de bedoeling is om een auto permanent aan de lader te laten staan als deze vol is, toch? Dus parkeren binnen of buiten de zone; als de auto niet geladen hoeft te worden parkeer je 'm toch niet op een laadplek?

sjjoppy
door sjjoppy Nov 5, 2023 om 14:50
7188 Antwoorden / 3 Vragen

U hebt de auto opgeladen gehuurd en volgens mij moet deze ook weer opgeladen opgehaald kunnen worden.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Nov 5, 2023 om 14:18
2055 Antwoorden / Vragen

Vermoedelijk mag u dan inderdaad een rondreis maken door het juridisch systeem, en dan maar hopen dat alles goed gaat. En dit soort ervaring zouden voor mij onmiddellijk aanleiding zijn MyWheels gedag te zeggen en een andere verhuurder te zoeken. Met bedrijven die niet de moeite op kunnen brengen je te woord te staan moet je geen zaken mee willen doen.

1paul
door 1paul - Nov 6, 2023 om 08:38
3148 Antwoorden / 0 Vragen

als Mywheels stelt dat de auto op dezelfde locatie/zone, terug gezet moet worden zijn zij verantwoordelijk voor een eventuele boete, zij stellen dat ze een vergunning hebben en daar mag u van uit gaan.

nu dit niet zo blijkt te zijn kunnen ze u niet aansprakelijk stellen voor een eventuele boete, u heeft niet de juiste info verstrekt gekregen van de verhuurder en daar kunt u niets aan doen, u heeft te goeder trouw gehandeld zoals men dit noemt.

maak dan ook bezwaar bij Mywheels als zij de boete willen overdragen aan u, bewaar alle gegevens en administratie goed zodat u zich eventueel bij de rechter kunt verdedigen mocht het zover komen!!

J.
door J. Hol - Nov 6, 2023 om 09:52
3 Antwoorden / 1 Vragen

@Henkdezevende & 1Paul: Ik ben inderdaad alles goed aan het documenteren nu, en alvast maar eens aan het checken of mijn rechtsbijstandverzekering hierin kan helpen. Vandaag het enige telefoonnummer dat ik kan vinden gebeld, maar dat is het noodnummer 'voor problemen tijdens de rit', dus de telefoniste kon mij begrijpelijkerwijs niet verder helpen. Maar ja, niet geschoten is altijd mis. Ze raadde me aan om te blijven mailen, in de hoop dat 'de aanhouder wint'.

Ondertussen probeert MyWheels de administratiekosten af te schrijven. Die betaal ik vooralsnog niet. Wie weet zorgt dat voor eerdere aandacht.

sw
door swat1500 - Nov 7, 2023 om 16:40
3779 Antwoorden / 0 Vragen

MyWheels is er verantwoordelijk voor dat voor het betreffende kenteken een vergunning is aangevraagd, verkregen en in het voertuig aanwezig. De bestuurder dient te allen tijde zich er van te overtuigen dat het parkeren van het door hem bestuurde voertuig op de locatie waar hij gaat parkeren ook toegestaan is. U als bestuurder moet dus controleren of een vergunnning aanwezig is.
Het is mijn niet duidelijk of Amersfoort met digitale vergunningen werkt of dat de  vergunning dadwerkelijk zichtbaar in de auto aanwezig moet zijn. In het laatste geval had u dus moeten kunnen zien of er een geldige vergunning was.
Overigens is niet helemaal duidelijk voor welk feit de bekeuring is uitgeschreven. Parkeervergunning overtredingen worden in de regel via een parkeerbelastingaanslag afgedaan en die gaan niet via het CJIB.
Als u de auto geparkeerd had op een verboden te parkeren plek dan is een parkeervergunning ook niet van toepassing.
Niet elke bekeuring overdraagbaar aan de feitelijke bestuurder. Het kan dus dat MyWheels de bekeuring betaald en dit bij u in rekening brengt.
Afhankelijk van de aard van de ovetreding en of MyWheels wel of niet in verzuim was mbt de aanwezigheid van een vergunning is dit laatste aanvechtbaar.
De rechter, en zeker in geval van een naheffing parkeerbelastingaanslag, zal niet geinteresseerd zijn in het wel of niet in verzuim zijn van MyWheels omdat dit een zaak is tussen u en MyWheels.

Iv
door Ivo W Mar 12, 2024 om 20:08
729 Antwoorden / Vragen

In veel gemeenten worden vergunningen alleen nog digitaal afgegeven op kenteken en is er helemaal geen fysieke vergunning aanwezig in een voertuig.

A. Hamer
door A. Hamer - Mar 11, 2024 om 23:13
1 Antwoorden / Vragen

Alles wat u hier zegt is juist en MyWheels mag u geen boete geven: "Ik heb de auto bij aanvang van de huur opgehaald op een parkeerterrein binnen deze blauwe zone, waar de auto op een laadplek aangesloten was. Omdat ik slechts een kleine afstand heb gereden, gaven zowel de auto zelf, als de app aan dat de auto na afloop niet opgeladen hoefde te worden. Ik heb de auto daarom op hetzelfde terrein geparkeerd, maar niet op een laadplek."

MyWheels staat bekend als een bedrijf dat ernstig tekortschiet op het gebied van klantenservice, met vertragingen van weken in het beantwoorden van e-mails. Hoewel ze snel boetes opleggen, zijn ze traag in het reageren op klantverzoeken. De auto's van MyWheels zijn gebonden aan specifieke parkeerplaatsen en zones. U hebt de auto op een plek binnen de toegestane zone geparkeerd, waarbij de auto nog voldoende vol was, conform het beleid van MyWheels - volledig juist dus en heel goed dat u de laadpaalplek voor andere auto's hebt vrij gelaten. Dit voorkwam dat u meerdere sms'jes ontving over het feit dat als de auto leeg, als hij echt leeg zou zijn, was... op een laadplek moest staan om een boete te voorkomen. Het beleid van MyWheels lijkt echter inconsistent, aangezien ik heb vernomen dat wanneer parkeerplaatsen vol zijn, het is toegestaan om de auto altijd aan een laadpaal te plaatsen, zelfs als de batterij al vol is. Dit roept vragen op over de impact op het milieu en het onnodig bezetten van laadplekken.

Thijs12
door Thijs12 Mar 11, 2024 om 23:45
538 Antwoorden / Vragen

Denk je dat het nog niet opgelost is na 4 maanden?

J.
door J. Hol Mar 12, 2024 om 17:37
3 Antwoorden / 1 Vragen

Ik was inderdaad vergeten de afloop te melden...

MyWheels heeft uiteindelijk (na enkele weken en heel, heel veel moeite van mijn kant) rechtstreeks contact opgenomen de gemeente Amersfoort. Want elke keer als ik contact had met de gemeente hoorde ik dat er weer boetes bij waren gekomen op dat kenteken. Ergens was dus iets niet in orde met de vergunning, maar of die fout bij MyWheels of de gemeente lag weet ik nog steeds niet.

Nadat ze contact zouden gaan opnemen heb ik nog een tegoedbon gehad van MyWheels voor ± 1 dag auto huren, maar nooit meer iets vernomen over de afloop. Ook over de boete van het CJIB die verlegd zou worden naar mij  heb ik niets meer gehoord.

Ik vermoed dat MyWheels in de fout zat en bakzeil heeft moeten halen, maar ik weet dus feitelijk niets, en kreeg ook geen contact meer met MyWheels.

Overbodig om te zeggen misschien, maar die tegoedbon ga ik niet gebruiken; ik huur niet meer bij MyWheels omdat ik het gebrek aan bereikbaarheid van de klanten'service' niet vind kunnen. Wees dus gewaarschuwd; bij problemen ben je aan de goden overgeleverd bij MyWheels....

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Mar 12, 2024 om 19:18
2055 Antwoorden / Vragen

Ik wil niet zeuren maar als de genoemde feiten kloppen is dit de te verwachten uitkomsten en dat is er dus ook uitgekomen. Mooi, zo hoort het ook te werken en nu is iedereen extra gewaarschuwd voor MyWheels.