es
door esprit22 May 22, 2015 om 19:23
Auto & vervoer

Wie betaalt kosten olielekkage van inruilauto voordat nieuwe auto is geleverd: garage of klant?

Ik heb een paar weken geleden contract (bovag) getekend: nieuwe auto besteld met inruil van huidige auto. Vandaag wilde ik olie laten bijvullen bij huidige (inruil)auto; garage constateerde lekkage en adviseerde niet met deze auto de weg op te gaan totdat deze gerepareerd is (kosten 1000-1500 euro). De afgelopen jaren moest er regelmatig olie worden bijgevuld (door deze zelfde garage); men gaf aan dat dit vaker voorkomt bij auto’s met lpg-installatie. De laatste paar weken, na het tekenen van het contract, lijkt de olie sneller op te raken. Na het reparatie-advies gaf ik aan dat ik, gelet op de levering van de nieuwe auto over ca. 1,5 maand, niet veel kosten wil maken. Ik heb nu voor de komende paar dagen een vervangende auto gekregen en volgende week word ik uitgenodigd voor een gesprek over hoe we dit verder gaan afhandelen.

Ik vroeg me af hoe mijn rechten en plichten in dezen zijn geregeld. Dit is toch een verborgen gebrek en dan hoef ik toch niet op te draaien voor de schade, nu er olielekkage is geconstateerd?
In hoeverre heb ik verder recht op een vervangende auto tot de nieuwe auto wordt geleverd? Ben ik daar zelf geheel verantwoordelijk voor (zelf regelen en zelf alle kosten hiervan betalen) of mag ik van de garage ook een bijdrage hierin verwachten?

7167 18 Rapporteer

valerius-2
door valerius-2 - May 22, 2015 om 19:28
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Voor de klant omdat u nog steeds de eigenaar van deze bent, gewoon pech hebben maar dat is het lot van zo'n gebrek al komt voordat u hem heeft over gedragen aan de garage.

getty
door getty - May 22, 2015 om 19:29
4179 Antwoorden / 10 Vragen

U zult de auto moeten repareren voor de inruil, of met minder geld genoegen moeten nemen.
U heeft de auto in een bepaalde staat verkocht en dat zult u moeten nakomen. U bent en blijft verantwoordelijk tot het moment van ruil.

es
door esprit22 - May 22, 2015 om 19:32
4 Antwoorden / 1 Vragen

Kan ik besluiten om de lekkage niet te laten repareren, maar een vervangende auto te gebruiken/huren tot de nieuwe wordt geleverd? Kan de garage dan bepalen dat ik minder voor de inruilauto krijg dan in het contract is vastgelegd?

getty
door getty - May 22, 2015 om 19:33
4179 Antwoorden / 10 Vragen

[quote=esprit22 schreef op vrijdag 22 mei 2015, 19:32]Kan ik besluiten om de lekkage niet te laten repareren, maar een vervangende auto te gebruiken/huren tot de nieuwe wordt geleverd? Kan de garage dan bepalen dat ik minder voor de inruilauto krijg dan in het contract is vastgelegd?

Als u de auto ongerepareerd inruilt, moet de garage dit gaan doen, anders is de auto niet eens te gebruiken, die kosten zullen ze aftrekken van het inruilbedrag. En terecht natuurlijk.

es
door esprit22 - May 22, 2015 om 19:36
4 Antwoorden / 1 Vragen

Voor alle duidelijkheid: op het moment dat contract werd getekend, wist ik NIET dat er sprake was van olielekkage. Er waren toen wel 2 andere gebreken en die heb ik eerlijk verteld.

getty
door getty - May 22, 2015 om 19:53
4179 Antwoorden / 10 Vragen

[quote=esprit22 schreef op vrijdag 22 mei 2015, 19:36]Voor alle duidelijkheid: op het moment dat contract werd getekend, wist ik NIET dat er sprake was van olielekkage. Er waren toen wel 2 andere gebreken en die heb ik eerlijk verteld.

Nee, maar nu weet u het wel, dus zult u er mee moeten dealen. Bel de garage eens om te overleggen wat wijsheid is. Eisen kunt u niets, maar misschien is in goed overleg wat mogelijk.

ph
door philip36 - May 22, 2015 om 20:16
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Als ze de inruil auto voor de inruil op een brug hadden gezet hadden ze kunnen zien dat er olie lekt.
Dat was dus nog maar enkele weken geleden.
Dus de garage heeft niet goed gekeken bij het bepalen van de inruilprijs.
Lijkt me dan ook dat de garage hier zelf schuld aan is.
De garage kan natuurlijk zeggen dat het in die 2 weken tijd is ontstaan.
U kunt niet bewijzen dat de lekkage bij de inruil er al was maar als de auto niet op de brug is geweest kan de garage ook niet bewijzen dat de lekkage er niet was.

U kunt de inruilauto ook eens bij een andere garage laten controleren en wat daar de reparatiekosten zijn.
Het kan zijn dat ze nu proberen om u voor een niet echt noodzakelijke reparatie te laten betalen.
Niet meer de weg opgaan voordat het gerepareerd is, dan moet het toch wel erg zijn.
Ik neem aan dat als de auto een dag voor de deur staat er geen grote plas olie onder de auto ligt.

ho
door hopetobehelping - May 22, 2015 om 21:24
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste espirit22,

bij het aangaan van de koop van uw nieuwe auto bevond de (inruil) auto van u zich in een bepaalde staat. Als er voor de inruil schade ontstaat dan heeft u gewoon pech.
De kosten om uw (inruil) auto weer in de staat te brengen van toen de deal aangegaan werd zijn voor u.
Tot de daadwerkelijke inruil bent u verantwoordelijk voor de auto en ook het onderhoud, de eventueel bijkomende kosten, mankementen etc.
U kunt ook overleg plegen met de dealer en kijken wat die er van zegt.

Dit is wat er in de zakelijke algemene voorwaarden van de BOVAG over staat:
1. Wanneer bij aankoop van een zaak tegen inruil van een andere zaak koper/opdrachtgever in
afwachting van de aflevering van de aan hem verkochte zaak de in te ruilen zaak blijft gebruiken, blijft die in te ruilen zaak geheel voor zijn rekening en risico zolang hij die zaak niet aan de verkoper/reparateur feitelijk heeft afgeleverd. Tot dat tijdstip blijft hij eigenaar van de in te ruilen zaak en zijn alle kosten met inbegrip van de kosten van onderhoud, schade, verlies en waardevermindering voor zijn rekening. Verkoper/reparateur is niet gebonden aan een overeengekomen inruilprijs indien de feitelijke aflevering van de in te ruilen zaak op een later tijdstip valt dan de bij benadering aangegeven levertijd. In dat geval kan een tussen partijen vooraf afgesproken percentage bij wegevan afschrijving op de inkoopprijs worden gehanteerd.
2. Tenzij uitdrukkelijk schriftelijk anders is overeengekomen garandeert koper/opdrachtgever jegens verkoper/reparateur dat een of meerdere eventuele door hem in te ruilen zaken vrij zijn van rechten en aanspraken van derden, schadevrij zijn, in deugdelijke en verkeersveilige staat verkeren en dat met die zaak of zaken niet gemanipuleerd is, zoals bijvoorbeeld met betrekking tot de kilometrage en voorts garandeert hij verkoper/reparateur in het algemeen dat hij niet bekend is met feiten of omstandigheden die betrekking hebben op de in te ruilen zaak of zaken waarvan hij vermoedt dan wel weet of behoort te weten dat die van belang (kunnen) zijn voor de verkoper/reparateur die daarvan onkundig is (gebleven).
3. De feitelijke inruil ontslaat koper/opdrachtgever niet van de in lid 2 bedoelde garantie.

tijger1
door tijger1 - May 23, 2015 om 10:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U schrijft dat u de laatste jaren regelmatig olie hebt laten bijvullen in die garage. Dus zij moeten op de hoogte zijn van het verbruik/de lekkage.

Heel wonderlijk dat dat nu opeens zulke reparatiekosten zou opleveren.

Volgens mij proberen ze nu de boel een beetje te flessen.

Waarom gooide u er niet zelf een beetje olie bij?

me
door mein33 - May 23, 2015 om 10:24
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=esprit22 schreef op vrijdag 22 mei 2015, 19:23]

Ik vroeg me af hoe mijn rechten en plichten in dezen zijn geregeld. Dit is toch een verborgen gebrek en dan hoef ik toch niet op te draaien voor de schade, nu er olielekkage is geconstateerd?
In hoeverre heb ik verder recht op een vervangende auto tot de nieuwe auto wordt geleverd? Ben ik daar zelf geheel verantwoordelijk voor (zelf regelen en zelf alle kosten hiervan betalen) of mag ik van de garage ook een bijdrage hierin verwachten?

@esprit22,

U schrijft : Dit is toch een verborgen gebrek en dan hoef ik toch niet op te draaien voor de schade.

Dit (verborgen) gebrek is niet meer verborgen en is geconstateerd terwijl u nog eigenaar van de auto bent. U draait dus wel op voor de reparatie omdat u de rechtmatige eigenaar bent van de auto.
De garagehouder heeft u een inruilprijs geboden voor een verkoopbare auto en mocht er tussen overeenkomst en inruil iets aan de toestand van de auto veranderen, dan verandert natuurlijk ook de geboden inruilprijs.
U heeft twee opties:
A/ inruilen met het gebrek en een lagere inruilprijs aanvaarden.
b/ de auto laten repareren en de rekening daarvan betalen.

Leenauto :
De garagehouder is in het geheel niet verplicht u een vervangende auto te leveren.
Hij kan u hiervoor een daghuur of km. prijs in rekening brengen.
Mag u de auto gratis gebruiken dan is dit klantvriendelijke van de garagehouder.

Haagees1
door Haagees1 - May 25, 2015 om 12:59
25 Antwoorden / 0 Vragen

Als je een auto koopt en je eigen auto aan de dealer verkoopt ( inruilt) blijf je verantwoordelijk om de auto in te leveren in de staat zoals gezien bij de transaktie. Het hangt er vanaf hoe oud de inruiler is en wat de inruilprijs is. Een inruilprijs is opgebouwd uit taxatiewaarde ( handelswaarde) van de auto en eventuele korting. Het beste is met de dealer in overleg te gaan en te proberen te middelen in de kosten en dan de auto ongerepareert in te leveren. Vaak gaan deze auto's naar de "handel" die hun eigen methodes hebben met dit soort reparaties en dit veel goedkoper kunnen doen.
E n net wat `mein33`schrijft een leenauto is niet gratis. De auto kost de dealer ook geld en afschrijving, hoe oud deze dan ook is. Hou daar dan ook rekening mee met het overleg. Succes

tot15karakters
door tot15karakters - May 25, 2015 om 14:15
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Was het hogere olie gebruik bij de garage waar je deze inruilde bekend?

Ja, dan is het geen verborgen gebrek maar bekend bij inruil.

En hoe pijl je de olie?
Met warme motor en bijvullen tot maximale en dan kom je er boven...
Veel gemaakte fout en koud zal deze te hoog aangeven.

De keerring die vermoedelijk wegens te veel olie is gaan lekken....
Kijk eens met koude motor voor je in de ochtend start en weggaat.

Vul nooit bij tot maximale maar tot halverwege, dus niet van 3 naar 4 liter maar gewoon halfje erbij!

Dan is het lagere dus minder tegen die keerring aan.
Ga niet meer naar garage of andere en laat geen sporen achter.

Minder olie is ook voldoende en bij oudere voertuigen kun je dit soort dingen verwachten, als hij deze naar de handel doet hoor je niets meer,,, mits voldoende olie bij inruil...
Dus niet meer op maximale maar half vullen en bij koude motor want bij nog warme zal er nog veel terug moeten zakken...

Een warme auto op minimale pijl bleek na 3 uren BBQ iets boven half te staan!
Vele maken de fout door nog warme motor te snel pijl kijken en bijvullen...
En bij teveel komt er permanent olie tegen een keerring die voor spatten bedoeld is en niet voor olie bad!

vr1944
door vr1944 - May 26, 2015 om 11:24
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Dat is toch niet zo moeilijk.Wat zou je doen als de garage je een auto levert die na korte tijd olieveel lekt ?

es
door esprit22 - May 26, 2015 om 21:43
4 Antwoorden / 1 Vragen

Dank aan ieder die heeft gereageerd! Ik vond jullie reactie beslist waardevol.

Nog wat toelichting van mijn kant n.a.v. enkele vragen en opmerkingen:

1) Het was in elk geval bij de werkplaats van de garage bekend dat de auto al maanden/jaren meer olie gebruikte dan normaal (werd dus toegeschreven aan lpg-installatie). Of de verkoper van de garage, toen wij het contract tekenden, hier ook kennis van heeft genomen (door te kijken in het computerprogramma of door te informeren bij zijn werkplaats-collega’s), is mij niet bekend. Ik had dit misschien moeten zeggen tegen de verkoper voordat het contract werd getekend, maar heb er toen niet aan gedacht. Is het de verkoper aan te rekenen als hij niet heeft geïnformeerd bij de afdeling werkplaats of er iets met de auto aan de hand was? Ik wist op het moment dat het contract werd getekend niet dat er sprake was van olielekkage (wel van meer dan normaal gebruik dus), maar nu dit vorige week is geconstateerd, denk ik dat de kans zeer groot is dat deze olielekkage er ook was toen het contract werd getekend (waarschijnlijk al vele maanden).

2) Een van jullie vroeg waarom ik de olie niet zelf bijvulde. Antwoord: We hebben een Peugeot-card, die recht geeft op gratis bijvullen van olie en andere vloeistoffen. Daarom lieten we dit de afgelopen jaren steeds de garage doen.

3) Waarom advies niet zo met de auto de weg op te gaan? Antwoord: De man van de werkplaats gaf aan dat er ook olie aan de onderkant van de auto zat, waardoor er brand kan ontstaan.

4) Op de plek waar wij thuis onze auto altijd parkeren, ligt inderdaad geen grote plas olie. Wel een “olieplek”. Ik weet het niet precies, maar ik dacht dat de garage de laatste maanden zo’n 2-3 liter moest bijvullen per ca. 3-4 weken.

5) De garage heeft de inruilauto meteen bij het tekenen van het contract via internet doorverkocht (levering als onze nieuwe auto wordt geleverd). De garage gaat nu overleggen met deze zaak/persoon hoeveel minder men nu voor de inruilauto wil geven.

6) Ik word deze week uitgenodigd voor een gesprek over hoe we dit verder gaan afhandelen. De manager van de garage zei dat men de zaak redelijk wil afhandelen en ik heb aangegeven dat ik – uiteraard - opensta voor redelijk overleg. Zijn de kosten voor mij (te) hoog, dan kan ik altijd nog een second opinion vragen bij een andere garage.

Nogmaals dank voor jullie waardevolle reacties!

tijger1
door tijger1 - May 26, 2015 om 22:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Twee á drie liter olie per vier weken. En dat schrijft een garage toe aan de LPG installatie? Dan zijn het knoeiers. En dat u al die tijd daar genoegen mee genomen hebt. Verbijsterend.

En dacht u nu werkelijk dat de verkoper niet in het systeem gekeken heeft als daar een auto wordt ingeruild, die daar in onderhoud was?

U bent al die tijd belazerd en U wordt nu gewoon belazerd. Ik kan het niet anders omschrijven.

labren
door labren - May 30, 2015 om 19:07
862 Antwoorden / 0 Vragen

olie lekkage is meestal een pakking , ligt eraan waar die lekkage zit maar een pakking kost niet zoveel, als het een lekkende koppakking is dan heb je een probleem maar zit het bij de carterpan of bij de kleppendeksel is het geen probleem , bij een lekkende koppakking moet je halve motor uit elkaar, dat kost ongeveer tussen de 600 en 1000 euro , ligt eraan hoe die kop van de motor eraf komt, is de kop van je cilinder gescheurt door dat de motor te warm geworden is , dat kost een vermogen , is het een oude auto kan je beter een andere kopen of kijken op de sloop of je een beetje goedkoop een andere cilinderkop kan kopen maar daar zit een risico aan vast omdat er geen garantie wordt gegeven op die kop van de sloop vandaan

labren
door labren - May 30, 2015 om 19:10
862 Antwoorden / 0 Vragen

1000 A 1500 euro om een koppakking te vervangen vindt ik wel heel erg duur

labren
door labren - May 30, 2015 om 19:12
862 Antwoorden / 0 Vragen

en als U de eigenaar ben van die auto moet u zelf de kosten betalen