ar
door arnt May 20, 2015 om 13:48
Computers & telefonie

Bedraad internet

Internet probleem:
Desktop computer, Windows 7 home premium 64bits, Browser Firefox.
ADSL modem Experia Box v8, hierop aangesloten 2 identieke computers.
Mijn probleemcomputer is op de Experia Box aangesloten met een HDMI kabel en bovendien is Wifi geactiveerd (nodig voor bezoekers met laptops).
Als ik deze computer opstart verschijnt rechtsonder op de werkbalk een geel sterretje met de melding:"Niet verbonden - er zijn verbindingen beschikbaar."
Na plm 1-1/2 minuut wijzigt dat symbooltje en de mededeling wordt:"Momenteel verbonden met Netwerk 2 internettoegang draadloze netwerkverbinding."
Voorheen had ik via de bedrade verbinding contact met internet en dat werkt veel sneller.
Hoe kan ik bereiken dat de draadloze verbinding blijft bestaan, maar dat de standaard verbinding via de bedrade verbinding gaat lopen?
Volgens de KPN helpdesk zijn alle verbindingen en instellingen correct; desondanks kan hij het probleem niet oplossen.
Ook heb ik de DNS-cache geleegd (cmd => ipconfig /flushdns) zonder resultaat.

17067 43 Rapporteer

aurora1
door aurora1 - May 20, 2015 om 14:15
15645 Antwoorden / 6 Vragen

In de taakbalk rechts onderaan ziet u het symbool voor wifi met balkjes. Daarop klikken en vervolgens klikken op uw eigen wifi verbinding en dan verbinding verbreken aanklikken. Het symbooltje met de balkjes moet dan wijzigen in een snoertje o.i.d. Kijk eens of dat het probleem oplost.
Kijk anders nog eens in de gebruiksaanwijzing van het modem om te zien of u alles goed aangesloten heeft en met de juiste kabeltjes. Probeer anders eens een ander kabeltje om te controleren of iets aan het kabeltje of stekkertje mankeert.

ar
door arnt - May 20, 2015 om 14:46
37 Antwoorden / 5 Vragen

Aurora1: dank voor je reactie. Het betreffende symbooltje biedt niet de mogelijkheid om de verbinding te verbreken. De bekabeling is gecontroleerd (HDMI) en opnieuw bevestigd, lijkt dus niet het probleem te zijn.
Met vr. gr.
Arnt

aurora1
door aurora1 - May 20, 2015 om 15:07
15645 Antwoorden / 6 Vragen

De hdmi kabel is me niet duidelijk. Heeft u geen ethernetkabel aangesloten tussen pc en de V8? Zie de gebruiksaanwijzing voor bedraad aansluiten.

ar
door arnt - May 20, 2015 om 16:15
37 Antwoorden / 5 Vragen

Het is een groene kabel, of dat ethernet is of HDMI? Ik denk het laatste. Voorheen zat deze kabel er ook al, dat is niet gewijzigd en gaf geen moeilijkheden. Het probleem is ontstaan na het volledig verwijderen van Eset in veilige modus en daarna opnieuw installeren.. Maar het probleem ligt niet daaraan, want zonder beveiliging is het probleem ongewijzigd.
Of dat relevant is weet ik niet.
Arnt

crewmember
door crewmember - May 20, 2015 om 16:44
1040 Antwoorden / 0 Vragen

Dit is een internetkabel: (Beschikbaar in alle kleuren van de regenboog)
http://makuwi.ch/wahl_informatik/bilder/internet_kabel.jpg

Dit is een HDMI kabel:
http://hometheaterreview.com/images/HDMIcable.jpg

Je kan via HDMI geen internet naar je pc. Aangezien je geen HDMI kabel in je experiabox kan doen neem ik aan dat je een internetkabel hebt.

Zie je 2 lampjes kniperen achterop je computer naast de internet label poort als je de kabel er in doet? (groen en oranje)

Probeer ook eens je experia box te resetten. Gewoon 10 seconden uit zetten zou voldoende moeten zijn.

gerbera
door gerbera - May 20, 2015 om 17:33
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Een beetje vreemd verhaal, u kunt uw PC of bedraad of draadloos verbinden met de experia box maar niet beide gelijktijdig. Rechts onder op de balk moet u een tv schermpje zien als deze bedraad verbonden is. Bij een bedrade verbinding is het vreemd dat ook een draadloze verbinding gemaakt wordt tenzij u gekozen heeft voor het aanmaken een draadloze verbinding i.p.v een bedrade verbinding. U ziet dan een aantal balkjes die de signaalsterkte aangeven. In dat geval kan het soms wat langer duren alvorens een verbinding tot stand komt. e.e.a. afhankelijk van de plaats van het modem. U heeft het over geactiveerde wifi maar als bezoekers gebruik van uw verbinding willen maken kan dat alleen als ze over de naam en beveiligingssleutel (WPA) van uw modem beschikken. Wilt u het probleem oplossen zal u een nieuwe (bedrade) verbinding moeten maken in het netwerkcentrum. Uw modem beschikt niet over een HDMI aansluiting, de kabel is een ethernetkabel.

ar
door arnt - May 20, 2015 om 17:38
37 Antwoorden / 5 Vragen

Crewmember, je hebt gelijk het is een internetkabel. De HDMI zit tussen de monitor en de PC.
De lampjes knipperen als ik de internetkabel er in doe.
De reset van de Experia Box V8 had ik al eerder geprobeerd, maar dat leverde niets op.
Dank voor je input.
Met vr. gr.
Arnt

crewmember
door crewmember - May 20, 2015 om 19:46
1040 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=arnt schreef op woensdag 20 mei 2015, 17:38]Crewmember, je hebt gelijk het is een internetkabel. De HDMI zit tussen de monitor en de PC.
De lampjes knipperen als ik de internetkabel er in doe.
De reset van de Experia Box V8 had ik al eerder geprobeerd, maar dat leverde niets op.
Dank voor je input.
Met vr. gr.
Arnt

Als de lampjes knipperen maakt je pc in ieder geval verbinding met de experiabox.

Heb je ook al eens geprobeerd de kabel in een andere poort van de experia box te doen?

Verdere stappen om te checken of je netwerkkaart werkt:
1:Ga naar apparaatbeheer door bij start apparaatbeheer in te typen en hem dan te selecteren.
2:Ga naar Netwerkadapters
3:Staat daar een apparaat met een gele of rode driehoek/uitroepteken ernaast?
4: Click daarop.
5: Post hier wat er bij apparaat status staat.

Kan je verder vertellen wat je voor pc hebt (merk en type) en of je er een aparte wifi kaart in hebt gedaan of niet?

aurora1
door aurora1 - May 20, 2015 om 20:27
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Voor de gebruiksaanwijzing klik hier. U kunt voor de ethernetaansluiting kiezen uit 4 poorten.
Is er op de pc wel een bedrade verbinding aangemaakt?
Open het netwerkcentrum en klik dan aan: Een nieuwe verbinding of een nieuw netwerk instellen, klik dan in het nieuwe venstertje op Verbinding met internet maken (etc.), dan klikken op Volgende (onderaan) en vervolgens op Toch een nieuwe verbinding maken, dat moet dan LAN zijn. De rest zal zich vanzelf wijzen.
Werkte alles kort geleden nog wel bedraad met deze computer dan zou u eventueel systeemherstel kunnen proberen naar een datum van toen dat het geval was.

ar
door arnt - May 20, 2015 om 21:50
37 Antwoorden / 5 Vragen

Gerbera: Dank voor uw antwoord. Het is heel verhelderend (vooral over wifi). Begrijp ik goed dat ik de draadloze verbinding uit moet schakelen zodat de bedrade verbinding het automatisch overneemt? Hoe doe ik dat dan? Is bedrade verbinding hetzelfde als breedband?
Rechtsonder in de werkbalk staat een beeldschermpje, als ik daar op klik verschijnt een menu, waaruit blijkt dat de draadloze verbinding actief is.
Ik heb eerder gepoogd in het netwerkcentrum breedband te activeren, maar krijg dan steeds een foutmelding van het modem. Ergens tijdens mijn zoektocht naar oplossingen kwam ik de melding tegen dat de netwerkkaart DHCP is uitgeschakeld. Geen idee waar ik dat tegenkwam of hoe ik daar mee om moet gaan.

Crewmember: Dank voor uw reactie. Bij netwerkadaptors staat alles op groen. PC is merkloos want op bestelling gebouwd. Andere poort modem maakt geen verschil.

Aurora1: Dank voor uw reactie. In netwerkcentrum staat bij verbindingen: LAN verbinding.
Als ik daarop klik voor de status blijkt IPv4 verbindingsmogelijkheden = Internet
IPv6 verbindingsmogelijkheden = Geen internet toegang.
Als ik een nieuwe verbinding of een nieuw netwerk instel => verbinding met internet maken => Deze computer heeft al een internetverbinding => toch een nieuwe verbinding maken => ik wil een nieuwe verbinding maken => breedband => gebruikersnaam en wachtwoord => verbinding maken via WAN miniport (PPPOE) => mislukt fout 6

aurora1
door aurora1 - May 20, 2015 om 23:16
15645 Antwoorden / 6 Vragen

U moet dan een nieuwe verbinding LAN maken.
Als het netwerkcentrum geopend is dan ziet u links in de kantlijn o.a. staan adapterinstellingen wijzigen. Daarop klikken waarna een venster verschijnt met uw verbindingen. Als u een bedrade verbinding met deze pc heeft gemaakt moet daartussen staan LAN verbinding. Dat aanklikken en dan zou bovenaan moeten staan: Dit netwerkapparaat inschakelen, daar dan op klikken om de bedrade verbinding in te schakelen.
Misschien lukt het zo?

ar
door arnt - May 21, 2015 om 10:18
37 Antwoorden / 5 Vragen

Aurora1: Dank voor uw reactie. Klik ik op de adapterinstellingen dan verschijnt het volgende beeld.
In de werkbalk:
Organiseren Verbinding maken Dit netwerkapparaat uitschakelen >>
Daaronder:
Breedbandverbinding (groen vinkje) Verbinding verbroken WAN Miniport (PPPOE)
rechts daarnaast:
Draadloze netwerkverbinding Niet verbonden (rood kruisje) TP-Link 150 Mbps Wireless N Ada...
rechts daarnaast:
Draadloze netwerkverbinding 2 Niet verbonden (rood kruisje) Microsoft Virtual Wifi Miniport A...
Volgende regel links:
LAN verbinding Netwerk 2 Realtek PCIe GBE Family Controller
Als ik op die laatste klik kan ik het netwerkapparaat alleen maar uitschakelen.
Als ik op de breedbandverbinding klik en kies voor verbinding starten, volgt uiteindelijk de eerder vermelde foutmelding.

akkerdistel
door akkerdistel - May 21, 2015 om 21:21
1790 Antwoorden / 3 Vragen

tl;dr

Wanneer je enkel met het draadje verbinding wilt maken (wat ik begrijp dat je wilt) is het verstandig om de draadloze verbindingen uit te schakelen. In adapterinstellingen rechts klikken en uitschakelen.
Uit de vraag komt namelijk naar voren dat je verbinding maakt met wifi.

ar
door arnt - May 21, 2015 om 22:42
37 Antwoorden / 5 Vragen

Akkerdistel: Dank voor uw reactie. De draadloze verbinding heb ik nu uitgeschakeld. Als ik de LAN verbinding uitschakel heb ik geen verbinding meer met internet. Als ik dan de breedbandverbinding wil activeren krijg ik uiteindelijk een foutmelding: Verbinding maken via WAN Miniport (PPPOE) Fout 651 De modem of een ander verbindingsapparaat heeft een fout gerapporteerd. Daarna heb ik de LAN verbinding weer ingeschakeld en kreeg even te zien "netwerkkabel niet aangesloten", maar dat verdween gelijk weer. Mogelijk is het probleem daarmee opgelost, maar dat moet ik nog even testen.

ar
door arnt - May 21, 2015 om 23:24
37 Antwoorden / 5 Vragen

Akkerdistel: Ik heb nu verbinding met internet via netwerk2 {thuisnetwerk). Als dat de bekabelde verbinding is ben ik wel weer een stap verder. Echter bij herstart verschijnt rechtsonder in de werkbalk bij het tv-symbooltje een rode x
Dan duurt het weer ongeveer 1-1/2 minuut voor dat kruisje verdwijnt en de b.g. verbinding tot stand komt. Er moet denk ik toch nog iets aan de instellingen veranderd worden om die wachttijd te reduceren tot het oorspronkelijke niveau van een paar seconden.

aurora1
door aurora1 - May 22, 2015 om 02:03
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Al die woorden die u noemt herken ik niet met mijn Experia V9 of mijn voormalige Experia sx551 (Gigaset) in het netwerk.
U wilt alleen bedraad (LAN) met deze pc, dus u kunt al die andere verbindingen van deze pc verwijderen (of uitzetten), ook de breedband. Dan zou de LAN (is de bedrade verbinding van de ethernetkabel tussen deze pc en het modem) over moeten blijven, en dat is volgens mij dan uw bedoeling.
Wifi hoeft op de pc niet aan te staan voor bezoekers want dat staat er los van. Hun apparaten maken rechtstreeks via wifi contact met uw modem als ze de (uw) wificode (wachtwoord) op die apparaten invoeren. Dat loopt dus niet via deze pc.
De wifi moet trouwens de naam hebben van de code onder het modem en de naam van uw netwerk de andere code beide staan op de sticker achterop het modem. Dat wil zeggen als u die codes niet heeft gewijzigd, maar dat neem ik niet aan. Zoals gezegd, dat alles is in de gebruiksaanwijzing van uw V8 te vinden. U moet een boekje bij het modem gekregen hebben en anders is die via mijn eerder gegeven link (die even aanklikken) te vinden.
Ik hoop dat het nu gaat zoals gewenst.

door 1953 - May 22, 2015 om 02:45
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Het lijkt mij simpel verklaarbaar uw bedraad situatie.

Mijn probleemcomputer is op de Experia Box aangesloten met een HDMI kabel en bovendien is Wifi geactiveerd (nodig voor bezoekers met laptops).

Met die HDMI-kabel zult u geen internet ontvangen, daarvoor heeft u een UTP-kabel van minimaal cat. 5E nodig, daarmee kunt u bedraad internetten. Niet onlogisch is het dat het dan overschakelde op Wi-Fi.

Vraag aan KPN of u in aanmerking kunt komen voor de Experiabox v9.

ar
door arnt - May 22, 2015 om 09:06
37 Antwoorden / 5 Vragen

Aurora1: Er is mij al veel duidelijk geworden. Met name over wifi, breedband en LAN. De situatie is nu zo dat de breedbandverbinding is verbroken, de draadloze netwerkverbindng is uitgeschakeld en de LAN-verbinding via Netwerk 2 loopt, daar staat bij Realtek PCIe Family Controller. Bij Basisnetwerkgegevens weergeven en verbindingen instellen staat nu dat het actieve netwerk Netwerk2 Thuisnetwerk is: Verbonden met Internet via LAN-verbinding.
Het werkt dus en daarmee is het belangrijkste probleem opgelost: De verbinding loopt nu via de ethernet kabel. Het plaatje geeft de verbinding weer User-pc=>Netwerk2=>Internet.
Toch blijft er nog wat te wensen over, namelijk het volgende: Bij het opstarten van de computer verschijnt rechtsonderin het tv-symbooltje met een rood kruisje. Ik doe verder niets en na 1-1/2 minuut verdwijnt dat kruisje en heb ik verbinding met internet. Die wachttijd was er eerder niet.
Is er ergens een instelling waarmee ik die wachttijd kan elimineren? De geavanceerde instellingen voor delen wijzigen van de LAN-verbinding begrijp ik onvoldoende om daar zelf aan te gaan sleutelen.
Misschien is het relevant dat ik tijdens mijn pogingen om het probleem op te lossen, ergens de mededeling tegenkwam dat de netwerkkaart DHCP is uitgeschakeld. Dat kan ik echter nergens meer terugvinden en misschien heeft het er ook niets mee te maken.

1953: Mijn dank voor uw reactie. Uit mijn antwoord aan Aurora1 wordt wellicht duidelijk dat er al heel veel is aangepast, waardoor het grootste deel van het probleem is opgelost.

crewmember
door crewmember - May 22, 2015 om 09:18
1040 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=1953 schreef op vrijdag 22 mei 2015, 02:45]Het lijkt mij simpel verklaarbaar uw bedraad situatie.

Met die HDMI-kabel .

Lees effe de rest van de reacties. En bedenk zelf ook even dat een HDMI kabel nergens in een experia box past.

[quote=arnt schreef op vrijdag 22 mei 2015, 09:06] Ik doe verder niets en na 1-1/2 minuut

Dit komt waarschijnlijk, omdat je computer eerst van alles gaat proberen om eerst netwerk 1 te verbinden.

Kan je Netwerk 1 verwijderen?

En heb je geen programma's als hamachi of gameranger op je pc staan? Deze kunnen ook je netwerk aardig in de soep laten draaien.

ar
door arnt - May 22, 2015 om 11:31
37 Antwoorden / 5 Vragen

Crewmember: Dank voor uw reactie. Dat van die HDMI kabel is mij inmiddels duidelijk, dat is een ethernetkabel. Ik heb geen van de genoemde progamma's of iets dergelijks op mijn computer staan.
U schrijft: Dit komt waarschijnlijk, omdat je computer eerst van alles gaat proberen om eerst netwerk 1 te verbinden.
Dat vermoeden had ik al, maar hoe krijg ik netwerk 1 in beeld.
Momenteel staat er bij netwerk 2: Realtek PCIe GBE Family Controller.
Het probleem is mogelijk ontstaan tengevolge van een driverupdate van deze controller.
Mogelijk in verband daarmee was er een melding dat de netwerkkaart DHCP is uitgeschakeld.
Dat zou misschien netwerk 1 kunnen zijn, maar het is mij volslagen onduidelijk of dat inderdaad het geval is en hoe ik dat zou moeten terugzetten.
Onder apparaatbeheer netwerkadapters vind ik twee vermeldingen, de eerste is die Realtek Controller, de tweede is TP-Link 150 Mbps Wireless N Adapter.

aurora1
door aurora1 - May 22, 2015 om 18:09
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Open het netwerkcentrum en klik bovenaan op Help - help weergeven en tik daar bijv. in netwerk verwijderen.
Kijk eventueel ook nog klik hier voor (draadloos) netwerk verwijderen.
Ik zou niet in apparaatbeheer gaan rommelen.

ar
door arnt - May 22, 2015 om 23:22
37 Antwoorden / 5 Vragen

Aurora1: via netwerkcentrum => adapterinstellngen wijzigen zie ik 3 verbindingen:
1: Breedbandverbinding (verbroken) WAN Miniport (PPPOE) [niet meer vermeld bij apparaatbeheer].
2: Draadloze netwerkverbinding (uitgeschakeld) TP LINK 150 Mbps Wireless N Ada...
3: LAN verbinding Netwerk 2 (ingeschakeld) Realtek PCIe GBE Family Controller

Voor ik aan het verwijderen sla: nr2 kan niet verwijderd worden dus ik neem aan dat ik nr1 moet verwijderen met als gevolg dat nr3 opschuift naar nr1?
Klopt dat?

aurora1
door aurora1 - May 22, 2015 om 23:53
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ik zou in ieder geval de breedbandverbinding verwijderen.

ar
door arnt - May 23, 2015 om 09:30
37 Antwoorden / 5 Vragen

Aurora!: Na het verwijderen van de breedband verbinding is de opstart situatie helaas niet veranderd. De computer blijft kennelijk eerst zoeken naar netwerk 1 en vervolgens wordt netwerk 2 (thuisnetwerk) gebruikt om verbinding te maken met internet.
Hoewel het eindresultaat niet helemaal is geworden wat ik wens, ben ik toch u en alle anderen die gereageerd hebben, dankbaar voor hun bijdragen. Ik heb er weer veel van opgestoken en dat is ook wat waard.
Nogmaals dank en vriendelijke groet,
Arnt.

aurora1
door aurora1 - May 23, 2015 om 17:02
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Verwijder dan ook nog het wifi netwerk om te zien of dat tijdwinst oplevert.
U kunt daarnaast ook nog wifi op het modem/de V8 uitschakelen en dat alleen inschakelen als er gasten zijn die uw wifi mogen gebruiken. Dat wil zeggen als de andere pc bedraad aangesloten is.
Zie daarvoor de gebruiksaanwijzing blz. 41.
Als u zelf het modem heeft geïnstalleerd moet u dat in de gebruiksaanwijzing zijn tegengekomen.
Is de andere computer ook bedraad aangesloten en is de verbindingstijd met het modem korter dan met de "probleemcomputer"?
Ergens is ook de tip gegeven om bijv. de ethernetkabel van deze computer op een andere poort van de V8 aan te sluiten.
Had u dat al eens geprobeerd?
Kan het misschien zo zijn dat de opstartduur van deze pc ermee te maken heeft dat allerhande programma's die niet nodig zijn met de pc mee opstarten? Dat kan ook extra tijd vragen.

ar
door arnt - May 24, 2015 om 10:51
37 Antwoorden / 5 Vragen

Aurora1: Dank voor uw reactie en uw geduld met een oude man ;-)
Ik zie geen kans om wifi uit te schakelen, maar dat had voorheen ook geen invloed dus die stap moet ik even overslaan. Pagina 41 van de handleiding gaat over e-mail en mijn KPN, is het de bedoeling dat ik daarmee aan de slag ga?
Het verplaatsen van de ethernetkabel in de Experia box maakt geen verschil.
De andere computer is ook bedraad aangesloten en beide computers starten alleen op met twee programma's namelijk ESET smart security en Mailwasher. De tijd die computer nummer 2 nodig heeft om verbinding te maken met het internet is

ar
door arnt - May 24, 2015 om 10:59
37 Antwoorden / 5 Vragen

Aurora1: Dank voor uw reactie en uw geduld met een oude man ;-)
Ik zie geen kans om wifi uit te schakelen, maar dat had voorheen ook geen invloed dus die stap moet ik even overslaan. Pagina 41 van de handleiding gaat over e-mail en mijn KPN, is het de bedoeling dat ik daarmee aan de slag ga?
Het verplaatsen van de ethernetkabel in de Experia box maakt geen verschil.
De andere computer is ook bedraad aangesloten en beide computers starten alleen op met twee programma's namelijk ESET smart security en Mailwasher. De tijd die computer nummer 2 nodig heeft om verbinding te maken met het internet is minder dan 3 seconden.
Beide computers vermelden in het netwerkcentrum dezelfde verbindingen, namelijk draadloze verbinding (uitgeschakeld) en LAN verbinding Netwerk 2 (ingeschakeld).
Vermeldenswaard is wellicht dat op de Experia box het Wireless lampje groen brandt, gezien het feit dat op beide computers de draadloze verbinding op uitgeschakeld staat.
(Ik heb wat problemen met kopiëren en plakken, mogelijk is dit de derde keer dat ik reageer; het tekentje "kleiner dan" was het probleem)

aurora1
door aurora1 - May 24, 2015 om 18:06
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Natuurlijk graag gedaan.
Nee, niets doen aan de email (nooit aan dingen komen waar geen problemen mee zijn: if it ain't broke, don't fix it....).
Bij de online gebruiksaanwijzing staat op blz. 40-41 een plaatje van de knopjes met een toelichting over wifi in- of uitschakelen op de V8, daarom verwees ik daarnaar: klik hier. Als u op de rode woorden klikt kunt u dat zien als u naar die pagina's scrolt.
Een andere poort voor de Ethernetkabel maakt dus niet uit.
Zoals u het opsomt qua verbindingen is het naar mijn mening in orde.
Het blijft dan een vreemde zaak dat er dat verschil zit in de tijd van opstarten van beide computers.
Dat dat wireless lampje blijft branden is standaard, dus in orde.
Alles loopt nu zoals u wilt, nl. bedraad.
Als alleen maar Eset en Mailwasher mee opstarten en dat op beide computers kan het ook niet daaraan liggen bij de "slak" (= langzame) computer. Ik ga er ook vanuit dat de langzame computer schoon is van malware. Als u daarover niet zeker bent kunt u eventueel met bijv. de gratis Mbam eens scannen, baat het niet, het schaadt ook niet.
Overigens geldt voor mijn V9 die ik onlangs geïnstalleerd heb ook dat mijn laptop eerst automatisch op wireless springt terwijl ik bedraad aangesloten ben. Ik moet dan steeds rechts onderaan in de taakbalk opnieuw via die balkjes eerst wifi uitschakelen. De volgorde van de verbindingen wijzigen in eerst LAN blijkt ook niets uit te maken (zie mijn reactie van vrijdag, 18.09 uur, even op de rode woorden klikken).

Overigens terzijde.... als u de Mailwasher al een poosje in gebruik heeft en er inmiddels geen spam meer arriveert kunt u dat programma verwijderen. Mocht later toch opnieuw veel spam komen dan kunt u het programma opnieuw installeren.

ar
door arnt - May 24, 2015 om 23:22
37 Antwoorden / 5 Vragen

Aurora1: Als ik op "klik hier" klik wordt een installatie handleiding gedownload. Echter als ik naar pag. 40-41 wil gaan, krijg ik de melding dat die pagina's niet bestaan. Laatste pagina 30.
Overigens op mijn witte Experia Box V8 kan ik maar 1 knopje vinden, namelijk power on/off.
Ik heb MBAM gedraaid. Er werden weliswaar 3 potentieel ongewenste items gesignaleerd die ik heb verwijderd, maar een herstart van de computer leverde geen verandering v.w.b. de internetverbinding op.
Ik gebruik mailwasher al jaren, maar er komen toch nog fishing mails binnen van ING en ABN/AMRO die Eset niet oppakt en mailwasher weliswaar ook niet, maar daar kan ik ze nog handmatig op de zwarte lijst zetten. (Dat helpt natuurlijk niet veel, want de afzender of het domein verandert steeds, maar dan kan ik toch verhinderen dat ze binnen komen in mijn postprogramma).
Als ik het goed begrijp heeft u met uw V9 box toch min of meer hetzelfde probleem en dientengevolge ook een extra wachttijd voor de verbinding met internet tot stand komt.
Tenslotte, mogelijk is het probleem niet oplosbaar en dat is aan een kant wel frustrerend, maar anderzijds is het ook een "luxe" probleem, want anderhalve minuut wachten op verbinding is nou niet direct een halszaak.
Desalniettemin ben ik u dankbaar voor uw inspanningen en ik waardeer dat ook bijzonder.
Ik heb nog één ijzer in het vuur, namelijk een aanvraag voor thuishulp van seniorweb.
Mocht dat de oplossing brengen dan zal ik u daarvan desgewenst in kennis stellen.
Met vriendelijke groet,
Arnt

aurora1
door aurora1 - May 25, 2015 om 00:24
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Het wordt alsmaar mysterieuzer.... Bij mij gaat het t/m blz. 53.... en er staan steeds 2 genummerde pagina's naast elkaar. Ik moet om alles van links naar rechts en vv te kunnen zien onderaan het scherm het balkje verschuiven.
Er staat ook een plaatje, figuur 13, waarop de zijkant van de V8 met de knoppen te zien is met 2 usb poorten eronder. Ik heb die link voor deze gebruiksaanwijzing van de site van de KPN gehaald.
De wifiknop op de V8 heeft een symbool dat lijkt op een paaltje met oren...

Bij mij gaat wifi net zo snel als bedraad en ik heb geen trage start met het verbinden met de V9. Het uitzetten van wifi op de pc om op bedraad over te gaan duurt een fractie van een seconde en de internetverbinding wordt niet onderbroken, omgekeerd is het hetzelfde. De vorige Experiabox, de Gigaset sx551, had niet dat eerst wifi op mijn laptop werd geactiveerd en alles startte net zo snel op als met de huidige V9. Ik kreeg de V9 overigens toegestuurd omdat de sx551 na 1 juni niet meer zal werken.
Wat u nog zou kunnen proberen is de etherkabeltjes van de 2 computers omruilen om te zien of het aan het kabeltje of de stekker ligt.
Als ik u was (maar dat ben ik niet) zou ik me niet druk maken over die ca 1,5 minuut en dan maar even een kopje koffie of zo inschenken.... Om iemand van Senior Web ervoor te laten komen is mogelijk weggegooid geld.

Zou u dat toch doen en het opgelost worden dan lees ik dat wel graag natuurlijk....

Vriendelijke groet,
aurora1

ro
door ron530 - May 25, 2015 om 08:31
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Als u geen gebruik van de TP-Link 150 Mbps Wireless N Adapter wil maken kunt u deze bij apparaat beheer uitschakelen. Enkel de ethernet adapter blijft dan nog over voor de verbinding met het modem dus zal voor de pc de hoofdverbinding gaan worden. Heeft u teveel met de instellingen van de ethernet adapter geknutseld dan kunt u die bij apparaat beheer verwijderen, de pc opnieuw opstarten en dan wordt de adapter met de oorspronkelijke instellingen opnieuw geinstalleerd.

ar
door arnt - May 25, 2015 om 10:43
37 Antwoorden / 5 Vragen

Aurora1: Met het schaamrood op de kaken moet ik bekennen dat ik de knopjes aan de zijkant van de Experia Box over het hoofd heb gezien. In mijn handleiding bijlage A pag.46 heb ik nu ook de betekenis gevonden.
Inmiddels heb ik het draadloze signaal (Wi-Fi) op de Experia Box uitgeschakeld, het groene Wireless lampje is uit.
Ik ga nu testen of dat het probleem oplost.

ar
door arnt - May 25, 2015 om 11:11
37 Antwoorden / 5 Vragen

Aurora1: De test met uitgeschakelde wireless verbinding op de Experia Box lost het probleem niet op. Daarna de ethernet kabel vervangen door de originele kabel, ook dat maakt geen verschil.

ron530: In apparaatbeheer => netwerkadapters => TP-LINK 150 Mbps Wireless N Adapter
rechts klikkend => keuzemenu:
Stuurprogramma's bijwerken ...
Inschakelen
Installatie ongedaan maken
Zoeken naar gewijzigde apparaten
Eigenschappen.

Staat dus al uitgeschakeld of bedoelde u "Installatie ongedaan maken" ?

Bij de ethernet adapter heb ik dezelfde keuze mogelijkheden. Als ik beide adapters verwijder d.m.v. installatie ongedaan maken en vervolgens de computer opnieuw opstart, wordt dan de adapter met de oorspronkelijke instellingen automatisch geïnstalleerd?
Gezien de eerdere waarschuwing van Aurora1 om niet met de netwerkadapters te gaan rommelen, ben ik daar enigzins huiverig voor.

ro
door ron530 - May 25, 2015 om 11:36
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Ik heb het proefondervindelijk met mijn ethernet adapter gedaan, apparaat verwijdert en na opstarten werd de adapter opnieuw geinstalleerd. De TP-LINK 150 Mbps Wireless N Adapter is geen onboard uitvoering dus in het uiterste geval kunt u die uit de pc verwijderen maar daarvoor moet de kast wel open.

ar
door arnt - May 25, 2015 om 11:51
37 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=ron530 schreef op maandag 25 mei 2015, 11:36]Ik heb het proefondervindelijk met mijn ethernet adapter gedaan, apparaat verwijdert en na opstarten werd de adapter opnieuw geinstalleerd. De TP-LINK 150 Mbps Wireless N Adapter is geen onboard uitvoering dus in het uiterste geval kunt u die uit de pc verwijderen maar daarvoor moet de kast wel open.

Ik begrijp het toch nog niet helemaal, bedoelt u met verwijderen hetzelfde als installatie ongedaan maken? En moet dat met beide adapters uitgevoerd worden?

aurora1
door aurora1 - May 25, 2015 om 17:18
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Schaamrood op de kaken? Beslist niet nodig.
Heeft u al eens een ruime minuut de stroom van de V8 gehaald, dus stekker eruit gehad?
Of een harde reset (is terug naar de fabrieksinstellingen) gedaan?
Lees daarvoor dan eerst klik hier door, even naar beneden scrollen.
Of eens de firewall tijdelijk uitgezet om te zien of dat iets oplevert?
Heeft u op deze computer nog het e.e.a. aangesloten en dat dan al eens ontkoppeld?

ar
door arnt - May 25, 2015 om 23:11
37 Antwoorden / 5 Vragen

Aurora1: U bent niet voor één gat te vangen merk ik wel. ;-)
Ik heb achtereenvolgens
De Experia Box 2 minuten stroomloos gezet: geen resultaat.
Een harde reset uitgevoerd (nu brand het wireless lampje weer, maar dat is OK): geen resultaat.
Firewall uitgeschakeld: geen resultaat.
Externe HD, Printer en hoofdtelefoon losgekoppeld: geen resultaat.

aurora1
door aurora1 - May 25, 2015 om 23:28
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Tsjaa, uhm.... dan weet ik even niets meer te bedenken....

ar
door arnt - May 26, 2015 om 10:19
37 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=aurora1 schreef op maandag 25 mei 2015, 23:28]Tsjaa, uhm.... dan weet ik even niets meer te bedenken....
Aurora1: Desalniettemin is er al met al redelijke vooruitgang geboekt en ik kan leven met die anderhalve minuut vertraging bij het opstarten.
Nogmaals mijn dank voor uw leerzame suggesties, waarvan ik heel wat heb opgestoken.
Met vriendelijke groet,
Arnt

aurora1
door aurora1 - May 26, 2015 om 15:54
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Gelukkig maar..... en wederom: natuurlijk graag gedaan.

Vriendelijke groet,
Aurora1

ar
door arnt - May 26, 2015 om 20:54
37 Antwoorden / 5 Vragen

Aurora1 en Ron530:
Inmiddels is hulp aan huis van seniorweb langs geweest en had het probleem in 3 minuten opgelost. Wat denk je, overeenkomstig het advies van Ron530 in apparaatbeheer de Real Tek verbinding verwijderen en vervolgens de computer opnieuw opstarten. Er volgt "nieuw apparaat ontdekt" en de netwerkkaart wordt geacitiveerd en het stuurprogramma er bij gezocht.
Nogmaals dank voor alle adviezen, die zeer leerzaam waren en uiteindelijk toch nog het gewenste resultaat opleverde.
Met vriendelijke groet,
Arnt

aurora1
door aurora1 - May 27, 2015 om 18:43
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dank voor het melden en hoe het opgelost is. Dat is dan snel gebeurd en dankzij de tip van @ron530.

vr.gr.

ro
door ron530 - May 28, 2015 om 18:05
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Bedankt voor het terugmelden, sommige schijnbaar moeilijke zaken zijn zo simpel op te lossen maar daar is wel een beetje durf voor nodig.

m.g.