Administratiekosten Eneco?
Ik ontving vandaag een brief van Eneco dat ze, naast de termijn die ik nog moet betalen, 30 euro administratiekosten willen ontvangen. Wat blijkt: ik heb de 'voorschotnota's' de afgelopen drie maanden betaald rond de tijd dat zij met een eerste aanmaning kwamen. Nu heb ik hun aanmaning niet nodig om mijn rekening gewoon te betalen, maar goed.
De vraag is deze: is het redelijk om 10 euro (!) administratiekosten te rekenen voor een aanmaning? Ik meen eens gezien te hebben bij Kassa (het TV-programma) dat het absurd is om hier geld voor te vragen, in ieder geval bij een eerste aanmaning. En door nu met een soort 'navordering' te komen op drie van dit soort eerste aanmaningen heb ik helemaal het gevoel genept te worden.
Heb ik een voet om op te staan als ik weiger hierin mee te gaan, of moet ik gewoon meedoen met deze vorm van struikroverij?
Advies is welkom.
.......Heb ik een voet om op te staan als ik weiger hierin mee te gaan.........
Nee.
Van eneco site:
Kosten bij wanbetaling
Herinneringsnota max. € 10,00
Sommatie van niet betaalde facturen max. € 15,00
Incassobezoek max. € 50,00
Een eerste herinneringsnota per kalenderjaar is altijd kosteloos, bij volgende herinneringsnota’s brengen wij de kosten in rekening.
.......Nu heb ik hun aanmaning niet nodig om mijn rekening gewoon te betalen......
Weet je dat wel zeker? 3x niet op tijd betalen?
Natuurlijk heb je recht van spreken en zijn deze kosten onzin. Echter je gelijk halen is heel erg lastig. Zal het proberen te schetsen wat er gaat gebeuren als je je poot stijf houdt en deze kosten terecht niet betaald. Eneco zal blijven vorderen en lukt dat niet de incasso uithanden geven aan een incassobureau. Stel eneco was een telefoon of kabellaar werd je direct afgesloten en moet je eerst betalen alvorens je uberhaupt kunt gaan praten .Gelukkig mag een energieleverancier je niet zomaar afsluiten . Echter je moet wel direct actie ondernemen. Klagen bij overheidsinstanties en toezichthouders helpen niet want daar heb je de tijd niet voor. Je moet rechtshulp inschakelen en als deze een officiele brief uit laten gaan zal ook Eneco of schikken of kwijtschelden en altijd incluis je gemaakte kosten.
En dat is triest want 99 van de 100 consumenten nemen die moeite niet en betalen maar. En dat weten deze bedrijven natuurlijk ook. Dus nemen ze dat 1ne verlies en pushen door immers dat brengt geld .Zelfs als je ze iets wenst te vragen moet je betalen.
Stel je gaat boodschappen doen en de supermarkt rekent 40 cent per minuut. En als je met een volle wagen voor de kassa staat en niet voor deze onzin wenst te betalen moet je de winkelwagen inleveren en krijg je een winkelverbod.Dan maar naar een andere winkel. En oops daar is het netzo.Bij de 3e winkel kom ik niet eens meer binnen zo snel gaat mijn wangedrag rond. Gelukkig kan ik nog wel melk kopen net over de grens want daar worden we niet uitgemolken.
Door met Eneco in zee te gaan ben je ook accoord gegaan met hun voorwaarden. En in die voorwaarden staat ook het verhaal van Birdies. U heeft om welke reden dan ook minstens 4 x niet op tijd betaald. De eerste herinering is gratis en u heeft er drie daarna ontvangen. Betaal de kosten en verder de nota's op tijd, dat is het gunstigste voor uw bankrekening. Voor deze herinneringskosten kunt u ook een warm en verlicht huis hebben. Bij andere energie leveranciers zul je tegen dezelfde of soortgelijke voorwaarden oplopen. Ze doen dit om grote achterstanden in betaling te voorkomen, net als verhuurders.
nbw schreef op woensdag 29 dec 2010, 02:20: Natuurlijk heb je recht van spreken en zijn deze kosten onzin. . Je moet rechtshulp inschakelen en als deze een officiele brief uit laten gaan zal ook Eneco of schikken of kwijtschelden en altijd incluis je gemaakte kosten.
En dat is triest want 99 van de 100 consumenten nemen die moeite niet en betalen maar.
Onzin, kosten zijn terecht, aanmaning verwerken kost geld en dat betaald de wanbetaler zelf,
anders zouden de prijzen omhoog gaan om deze kosten te dekken en zou iedereen meer moeten betalen.........
En daar kan rechtshulp je verder ook niet bij helpen, gemaakte kosten moeten gewoon betaald.
Je moet gewoon op tijd je rekeningen betalen, je wilt jen salaris toch ook niet pas krijgen als het je werkgever een keer uitkomt..................
Heb nu zelf daarmee te maken en stel mijzelf op met het navolgende standpunt.
Eneco rekent € 10,-- voor betalingen ná de 20e van de maand die geldt voor het voorschotbedrag. Voor de meeste consumenten geldt dat salarissen op of rond de 24e van de maand worden betaald. Ikzelf betaal rond de 27e van die desbetreffende maand via internetbankieren dus is voor het einde van die (voorschot) maand betaald.
Eneco is ongevoelig voor het feit dat dus de voorschotnota's binnen die maand(en) zijn betaald dus ik zal het waarschijnlijk wel voor de kantonrechter moeten laten komen.
Natuurlijk gaan ze straks dreigen met afsluiten etc. wegens onbetaalde nota's maar deze hebben 100% betrekkking op een administratiekosten dispuut en niet op openstaande nota's voor geleverde energie...
Ben benieuwd hoe dit af gaat lopen, als iemand reeds ervaring heeft, graag melden a.u.b.
@
Op zich zou je natuurlijk ook de GeschillenCommissie Energie en Water in Den Haag kunnen inschakelen.
ReadAC.
Ik heb hier nu ook problemen mee. Telefonisch contact, email etc geen gehoor. Ik mag nu zelfs aanmaning kosten gaan betalen over de aanmaning?? Ik weiger gewoon uit principe..
Natuurlijk gaan ze straks dreigen met afsluiten etc. wegens onbetaalde nota's maar deze hebben 100% betrekkking op een administratiekosten dispuut en niet op openstaande nota's voor geleverde energie...
Als de rekening van kosten te hoog oploopt schuift er een brief in je bus, incassokosten (50 euro) daarna volgt er een brief dat ze de zaak uit handen gaan geven en de gemeente van je woonplaats wordt ingelicht omtrent problematische schulden (??) en loop je kans om afgesloten te worden voor het niet betalen van de oplopende incasso, aanmaning en herrinnerings kosten, terwijl je de maandelijkse premie netjes betaalt.
Officeel staat een termijn van betalen op 30 dagen, echter bedrijven kunnen in hun voorwaarden dit aanpassen. Ik krijg bij Eneco het gevoel dat ze het erom doen en zo hun klanten een poot willen uitdraaien, vooral als je al wat langer klant bij ze bent.
Waarom niet automatisch? Bij Eneco mag je zelf de afschrijf datum bepalen dus wanneer het je het beste uitkomt. Ik heb dit ook gedaan en dat werkt prima en nooit gezeik.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Vattenfall
vattenfall heeft een fout in de afrekening van mei 2023 gemaakt. ze hebben de meterstanden omgedraaid en daardoor te veel terug betaald.
nu schrijven ze het verschil van 620 euro gewoon per 31 mei 2024 van mijn rekening af.mag dat?
Lees meer
Hoe krijg ik mijn hortensia weer tot leven?
Op mijn verjaardag kreeg ik een mooie hortensia voor op mijn balkon. Ik heb hem meteen in een grotere pot gezet, maar dat had ik beter niet moeten doen, want ik had er even niet bij nagedacht dat je moet wachten tot het najaar als de bloemen helemaal uitgebloeid zijn. Nu lijkt de plant dood te gaan. Lees meer
Mag de KB onjuiste informatie over mij publiceren online?
Wat kun je doen als een site van de overheid onjuiste informatie over je publiciert? Ze doen niks met mijn klacht. Het gaat om de Koninklijke bibliotheek die weigert mijn geboortejaar aan te passen. Het interesseert ze geen biet dat ze mij decennia ouder maken dan ik ben met alle gevolgen van dien.. Lees meer
Populair in Huishouden & Energie
Maar 1 radiator in gebruik
Ik woon in een gezinswoning, met beneden een woonkamer+keuken en boven een slaapkamer, badkamer, en werkkamer.
Ik heb het niet snel koud, dus is de gemiddelde temperatuur in de woning laag, en staan de meeste radiatoren uit. Als ik aan het werk ben in de werkkamer, zet ik de verwarming 10 minuten aan en dan is het warm voor twee uur, zonder de rest van het huis op te warmen.
Is dit
...
Lees meer
Hoe krijg ik de stank uit de afvoer van de douche?
Onze afvoerput van de douche stinkt behoorlijk naar bederf. Hij loopt wel goed door en we hebben al van alles geprobeerd. Niets helpt. In dezelfde ruimte is er niks aan de hand met de afvoer van het bad en wastafel. Ook in de rest van het huis hebben we geen problemen met afvoer of riool. Wie heeft de oplossing? Lees meer
Muizenbestrijding, wat helpt wel en niet??
Sinds kort woon en werk ik in Amsterdam. Daar ben ik erg blij mee.
Maar wat ik geregeld hoor van collega's en vrienden en zelf ervaar is echt een overlast in deze grote stad: muizen!
Veel gezocht op internet en rondgevraagd om er vanaf te komen maar er word gezegd; ze deinzen nergens meer voor terug...Dat kan toch niet? Weet iemand een tip waardoor we ze op afstand kunnen houden? (natuu
...
Lees meer