ma
door martijnve Feb 17, 2015 om 16:43
Elektronica & tv

Aankoop wasmachine

Via een webshop een wasmachine gekocht en uiteraard enkele malen gebruikt. Nal het gebruik heb ik geconcludeerd dat ik andere wil. Via de webshop kan je producten 2 weken opzicht krijgen. Er staat nergens dat er voor witgoed een uitzondering geldt. Nou belt webshop op dat men geen gebruikt witgoed terug neemt. Lekker op tijd na de aankoop!
1: Ik koop geen wasmachine om er vervolgens 2 weken naar te kijken. Als ik hem niet gebruik, hoe kan ik dan concluderen dat ie niet bevalt.
2: Als dit nou van te voren was aangegeven had ik toch echt anders gehandeld.

Kan de webshop na de aankoop melden dat ze hem niet terug willen? (telefonisch!?)

grt en alvast bedankt voor reactie.

3349 59 Rapporteer

ve
door verwijderd - Feb 17, 2015 om 17:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

En daar komt inmiddels bij dat ik niet tevreden ben over het centrifugeren. Ik kan er met de hand nog water uitwringen als het moet!

ve
door verwijderd - Feb 17, 2015 om 17:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo martijnve,

..... Nou belt webshop op dat men geen gebruikt witgoed terug neemt......
Nee, vind je het gek.
Wat moeten ze met een gebruikte machine. Die zou jij toch ook niet kopen?

De bedenktijd is er niet om dit soort producten te gaan uitproberen.

Jammer, maar (voor jou) helaas.

Met vr.gr.

ve
door verwijderd - Feb 17, 2015 om 17:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

martijnve schreef op dinsdag 17 feb 2015, 17:23: En daar komt inmiddels bij dat ik niet tevreden ben over het centrifugeren. Ik kan er met de hand nog water uitwringen als het moet!

Ja, de ene (goedkope) machine maakt minder toeren dan een dure met 1600 toeren centrifuge.
Dat had je allemaal van te voren kunnen bedenken.
Is geen reden tot retourneren, behalve als er duidelijk sprake is van een mankement.

ve
door verwijderd - Feb 17, 2015 om 17:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Voor witgoed geldt ook geen uitzondering op de opzicht clausule, maar opzicht is niet hetzelfde als gebruiken.

U mag ook een koffiezetapparaat of stofzuiger niet gebruiken. Zou wat moois zijn. Koopt u dan tweedehands spullen?

ve
door verwijderd - Feb 17, 2015 om 17:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

@martijnve,

U heeft de machine gebruikt en daarom kan de machine niet meer worden geretourneerd.
En dat niet alleen zo bij uw leverancier, maar bij alle leveranciers.
Stel dat zij de machine wel terug zouden nemen, welke klant zal deze "gebruikte machine" nog accepteren als een nieuwe machine tegen de oorspronkelijk verkoopprijs.
Naar ik aanneem zult ook u geen gebruikte machine onder het mom van nieuw accepteren.
Mocht er aan de machine een defect zijn, dan kunt u een beroep doen op reparatie van het mankement.
De centrifuge gang is misschien op hoger toerental in te stellen, maar daar kunt u de gebruiksaanwijzing op naslaan.

ve
door verwijderd - Feb 17, 2015 om 17:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat is het toerental van de door u gekochte machine?

ve
door verwijderd - Feb 17, 2015 om 17:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Lijkt mij een duidelijke zaak, u heeft de machine gebruikt, u zou deze machine ook niet als nieuw geaccepteerd hebben bij aankoop. Dus u kunt eventueel nog voorstellen om accoord te gaan met een lagere retour betaling voor het gebruiken van dit product. Tenminste als de verkoper daar mee accoord zou gaan.

ve
door verwijderd - Feb 17, 2015 om 18:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

bedankt voor de reacties. Het centrifugeren heeft inderdaad te maken met een spaarstand die je ergens uit kan zetten.

ve
door verwijderd - Feb 17, 2015 om 19:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

@Zoekster, een serieuze vraag aan je.

Ik koop dus via internet de wasmachine. stel op dag 1 van de maand komt het ding binnen, ik mag dus als ik je goed begrijp, minstens 10 dagen 4 x per dag wassen en dan tot de conclusie komen dat het ding niet bevalt? En zonder kosten door de verkoper kan laten ophalen? (hypothesische vraag)

ve
door verwijderd - Feb 17, 2015 om 19:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nou nee, meestal ben ik het wel eens met de stellingen van zoekster, maar, als onschuldig consument: men zal deze gebruikte wasmachine 'als nieuw' kopen. Zou ik niet echt blij mee zijn. Is voor de volgende klant natuurlijk niet te zien dat ie gebruikt is. En aan 'waardevermindering' zal geen toko dit apparaat voor minder verkopen, tenzij als "aanbieding" en andere kreten. Art. 6:230s mag voor mij dan wel weg.

ve
door verwijderd - Feb 17, 2015 om 19:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het zijn dan misschien wel consequent verkeerde antwoorden, maar als ik een stofzuiger of koffiezetapparaat via internet zou kopen, daarvan weet je tenslotte ook pas of hij bevalt na een paar bakkies koffie, of een paar gezogen karpetten, accepteer ik toch echt geen gebruikte.

ve
door verwijderd - Feb 17, 2015 om 20:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

zoekster schreef op dinsdag 17 feb 2015, 19:21:
Het is wel jammer dat hier consequent verkeerde antwoorden worden gegeven.

Het is jammer dat je realiteitszin soms zoek is.

Bij een koop op afstand heeft men het over een bedenk of zichttermijn van 14 dagen waarbinnen men een artikel terug kan sturen.
Binnen de bedenktijd kan de koper aan de verkoper laten weten dat hij wel of niet van de koop af wil.
Een gebruikstermijn van 14 dagen is natuurlijk onzin...

ve
door verwijderd - Feb 17, 2015 om 20:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dit is dus reden nummer één met STIP om dus dit soort zaken beslist niet via internet te kopen. Je koopt gewoon (vaak) tweedehands, of misschien wel derdehands of vierdehands spullen voor een nieuwprijs ..............

ve
door verwijderd - Feb 17, 2015 om 22:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

De machine kan wel worden teruggezonden. Zo is het bepaald in de wet. Het terugsturen zou dus geen coulance van de verkoper zijn maar een recht van de consument.
De wet is nmm wel onduidelijk over hoe ver je mag gaan in het uitproberen van het product binnen de bedenktijd. Letterlijk staat er in de wet:

art. 6:230s

3. De consument is slechts aansprakelijk voor de waardevermindering van de zaak als een behandeling van de zaak verder is gegaan dan noodzakelijk om de aard, de kenmerken en de werking daarvan vast te stellen.

Dat wil zeggen, dat u als consument het recht heeft om na te gaan of de wasmachine het doet en u mag de kenmerken van de wasmachine vaststellen. Dus u mag kijken of hij wast, spoelt en droogt. Gaat dit nu zover dat je ook daadwerkelijk wassen mag draaien met vuile was of dat je met water hem aan mag zetten en dan kijken of hij zijn programma goed doet?
Dat is iets waar door juristen verschillend over wordt gedacht.

In ieder geval blijft u het recht houden om de wasmachine terug te sturen. Mocht u toch te ver zijn gegaan in het uitproberen binnen de herroepingstijd, dan hoeft u alleen voor de waardevermindering te betalen. Er moet dan schade zijn ontstaan of slijtage.

Het is wel jammer dat hier consequent verkeerde antwoorden worden gegeven.

ve
door verwijderd - Feb 18, 2015 om 00:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Lieve mensen.
Wat een rare reacties krijg ik van sommigen. Mijn realiteitszin zoek? Ik geef zelf aan dat juristen het onderling niet eens zijn in hoeverre het gebruik mag gaan. Om op Mahadma's vraag terug te komen, nee, je mag natuurlijk niet 14 dagen gaan wassen en dan bedenken dat je hem toch niet wilt. Je mag wel een keer de machine aanzetten om te onderzoeken of hij doet wat hij moet doen. Of dat is met een was erin, dat is ook mij niet helemaal duidelijk, hoewel dat wel de enige manier is om erachter te komen of hij goed wast, centrifugeert en spoelt.

Verder heb ik de wet niet bedacht, dus ik kan hem ook niet voor wie dan ook afschaffen. Hij is er en daarmee uit. Ik heb al die zinnen niet verzonnen, ze staan tegenwoordig in het burgerlijk wetboek. Dat boek schijnt belangrijk te zijn en het schijnt zelfs dat mensen er rechten aan ontlenen...

Het is verder zo, dat mocht dit een te vergaand onderzoek zijn geweest, dan moet je voor de achteruitgang van de zaak de schade vergoeden. Maar het retourrecht op zich blijft gehandhaafd. Dat wilde ik duidelijk maken, het is niet zo dat als je hem te veel hebt gebruikt dat hij dan niet meer terug mag.

Uitpakken en uitproberen
Om aan alle fabeltjes een einde te maken: Het retourrecht geldt ook als de klant het product heeft uitgepakt en zelfs als hij het heeft uitgeprobeerd. Een gesloten of oorspronkelijke verpakking kan derhalve geen harde eis zijn in uw retourvoorwaarden.

Als er echter slijtage of schade is opgetreden die u kunt aantonen, dan bent u gerechtigd die schade te verrekenen met het terug te storten bedrag. Deze schade moet ontstaan zijn doordat de consument meer heeft gedaan met het product dan nodig is om te beoordelen of hij het wil houden en om de belangrijkste kenmerken te controleren. Vaak verkopen webwinkels dergelijke retouren als demomodel of aan een handelaar. De vergoeding is dan gelijk aan het verschil tussen de nieuwprijs van het product en het bedrag waarvoor u het kunt doorverkopen.

bron

Kan er verder ook niets aan doen. Koop ook liever een nieuwe wasmachine dan een waar iemand als een was mee heeft gedraaid.

Ik heb overigens laatst ook een laptop teruggestuurd, die me niet beviel, had er al van alles op geïnstalleerd, werd gewoon teruggenomen. Iemand anders heeft wellicht nu die 'tweede hands'. En misschien heeft iemand met zijn tengels aan de laptop gezeten die ik daarna heb gekocht en gehouden.
't Is niet anders.

En misschien kun je beter in een stenen winkel kopen, maar ik vraag me af of de retouren van bijv. BCC/Mediamarkt alleen voor de internetbestellingen va die winkels zijn. Het meeste gaat terug naar de fabriek, wordt weer verkoopbaar gemaakt en hup de verkoop weer in.

ve
door verwijderd - Feb 18, 2015 om 02:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

In de winkel kunt u ook naar een wasmachine kijken en daar wordt ook niet de was gedaan - misschien die bewoner bij de Media Markt zijn was daar ook doet? Vooraf rechercheren doet wonderen omtrent de aankoop van uw keuze.

Gebruikte wasmachine, die wil ik zeker niet krijgen bij mijn aankoop. Hoe zou u zich voelen als u een gebruikte wasmachine wordt bezorgd als nieuw?

ve
door verwijderd - Feb 18, 2015 om 10:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

1953 schreef op woensdag 18 feb 2015, 02:24: In de winkel kunt u ook naar een wasmachine kijken en daar wordt ook niet de was gedaan - misschien die bewoner bij de Media Markt zijn was daar ook doet? Vooraf rechercheren doet wonderen omtrent de aankoop van uw keuze.

Gebruikte wasmachine, die wil ik zeker niet krijgen bij mijn aankoop. Hoe zou u zich voelen als u een gebruikte wasmachine wordt bezorgd als nieuw?

Gewoon een keer goed doorspoelen toch? Wat maakt 1 keer draaien nou uit? Volgens mij mag de leverancier zelfs kosten voor dit in rekening brengen.

ve
door verwijderd - Feb 18, 2015 om 11:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Naar aanleiding van de bovenstaande discussie kom ik de volgende vraag:

Je koopt, in een stenenwinkel een wasmachine.
Deze machine kan je bekijken, maar niet in werking zien en je weet dus niets meer over het apparaat dan bij een internetaankoop.
Je koopt deze machine en laat hem thuis bezorgen en installeren.
De machine bevalt tijdens het gebruik niet, gelijk het probleem dat Ts heeft met de machine.
Mag je deze, inmiddels gebruikte, machine dan ook terug laten halen en een andere vragen (eisen).

ve
door verwijderd - Feb 18, 2015 om 12:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

mein33 schreef op woensdag 18 feb 2015, 11:52:
Mag je deze, inmiddels gebruikte, machine dan ook terug laten halen en een andere vragen (eisen).

Nee, in een stenen winkel geldt koop is koop. En is er sprake van ruilen (omdat de verkoper dat zo heeft aangegeven op bijv. kassabon) dan mag hij zijn voorwaarde aan het ruilen stellen.
Geld terug krijgen is bij witgoed in een stenen winkel een uitzondering.

Het is wel zo dat als er echt een defect is, dan mag je kiezen voor vervangen of herstellen. Maar nog steeds kun je niet van de koop af.

Bij een stenen winkel is het echt 'what you see is what you get'.
( Ik was dan ook erg blij dat ik van mijn laptop af kon, de usb poorten gingen uitermate stroef, dat was me in een stenen winkel nooit gelukt)

Daarom ben je ook veel beter af bij koop op afstand.

ve
door verwijderd - Feb 18, 2015 om 12:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Interessante discussie.

Typ maar eens de vraag in>>" mag ik een wasmachine gebruiken en dan terugsturen".

Volgens de antwoorden mag het NIET.

Je mag ook bijv niet de kamer stofzuigen om te bekijken of die bevalt, maar wel de zuigkracht testen.
Schimmig gebied, schimmige toestanden.

Om bij TS te blijven, ik denk dat ts geen recht meer heeft om (zomaar) de wasmachine terug te sturen.
Hij is gebruikt en daarmee vervallen de rechten op retourzending / andere nieuwe wasmachine / geld terug.

ve
door verwijderd - Feb 18, 2015 om 12:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

MAr als je zou mogen ruilen in een stenen winkel, zou je dus ook die gebruikte mogen ruilen. Ze zien je al aankomen.;-))

ve
door verwijderd - Feb 18, 2015 om 12:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zichttermijn moet je dan ook heel letterlijk nemen.
Kijken magmoet, je mag misschien het apparaat even uitproberen, maar een apparaat gebruiken om te testen of die bevalt betekent onherroepelijk dat je eraan vast zit.

Tenzij het apparaat gebreken vertoont, maar dat wist iedereen al natuurlijk.

ve
door verwijderd - Feb 18, 2015 om 12:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Om hier wat meer duidelijkheid over te krijgen, heb ik de vraag doorgestuurd naar een bekende ICT jurist, die ook een boek heeft geschreven over het nieuwe consumentenrecht. Zodra ik meer weet, geef ik zijn antwoord door.

Overigens, en dat wil maar niet duidelijk worden: je retourrecht vervalt NIET. Wel zou het kunnen dat er eventuele schade of slijtage wordt verrekend.

ve
door verwijderd - Feb 18, 2015 om 12:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het valt me op dat TS geen woord zegt over het merk van het apparaat, ook niet over het toerental van de centrifuge.

Ook lijkt het zo dat de handleiding niet of nauwelijks gelezen heeft, zij heeft het over een 'spaarstand op de centrifuge (wat waarschijnlijk neer komt op het kunnen instellen van het toerental.

Kunnen we merk en model van de wasmachine genoemd worden? Was het een dure, of een lekker goedkoop Italiaans made in Roemenië model?

ve
door verwijderd - Feb 18, 2015 om 12:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Blijf het een schimmig gebied vinden.

Denk dat als je even centrufigeert het niet onder "gebruiken" valt.
Maar de spoelstand even uitproberen?
Zou ik niet zeker weten, ook al zou je kunnen zeggen dat het apparaat niet gebruikt is om een was te draaien.

ve
door verwijderd - Feb 18, 2015 om 12:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

jugendstil schreef op woensdag 18 feb 2015, 12:34: Het valt me op dat TS geen woord zegt over het merk van het apparaat, ook niet over het toerental van de centrifuge.

Ook lijkt het zo dat de handleiding niet of nauwelijks gelezen heeft, zij heeft het over een 'spaarstand op de centrifuge (wat waarschijnlijk neer komt op het kunnen instellen van het toerental.

Kunnen we merk en model van de wasmachine genoemd worden? Was het een dure, of een lekker goedkoop Italiaans made in Roemenië model?

Merk doet niet terzake, al denk ik niet dat het een topmerk is.

Spaarstand op de centrifuge?
Gaat die dan harder centrifugeren of juist zachter?

ve
door verwijderd - Feb 18, 2015 om 12:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Spaarstand op de centrifuge?
Gaat die dan harder centrifugeren of juist zachter?

Meestal zachter

ve
door verwijderd - Feb 18, 2015 om 12:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

mahadma schreef op woensdag 18 feb 2015, 12:44: Spaarstand op de centrifuge?
Gaat die dan harder centrifugeren of juist zachter?

Meestal zachter

Aha, ok, je bespaart op de centrifugekosten, maar je bent dubbel zo duur in de wasdroger.

ve
door verwijderd - Feb 18, 2015 om 12:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nee, je traint je spieren om te wringen en hebt daardoor een gratis sportschool zonder contract!

ve
door verwijderd - Feb 18, 2015 om 12:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Sommige stoffen moet je volgens het etiket niet met een te hoog toerental centrifugeren.
Toch handig van zo n fabrikant om dat een bespaarknop te noemen.

ve
door verwijderd - Feb 18, 2015 om 13:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

@zoekster

Ben zeer benieuwd naar de mening van die jurist.

On topic

Schade of slijtage zal er niet zijn, maar die machine kan in ieder geval niet meer als nieuw verkocht worden, dus dan bestaat de financiële "schade" uit het verschil met de latere lagere verkoopprijs en dat worden dan dure probeer wasjes.

ve
door verwijderd - Feb 18, 2015 om 13:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Plus de gemaakte verzendkosten voor de verkoper.

ve
door verwijderd - Feb 18, 2015 om 13:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

mahadma schreef op woensdag 18 feb 2015, 13:27: Plus de gemaakte verzendkosten voor de verkoper.

Dat heb je altijd bij koop op afstand, neem je het product niet, dan krijg je de verzendkosten terug. De retourkosten komen wel voor rekening van de klant.

ve
door verwijderd - Feb 18, 2015 om 13:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

tijger1 schreef op woensdag 18 feb 2015, 13:24: @zoekster

Ben zeer benieuwd naar de mening van die jurist.

On topic

Schade of slijtage zal er niet zijn, maar die machine kan in ieder geval niet meer als nieuw verkocht worden, dus dan bestaat de financiële "schade" uit het verschil met de latere lagere verkoopprijs en dat worden dan dure probeer wasjes.

Maar die slijtage mag alleen maar worden berekend als je verder bent gegaan dan noodzakelijk is voor het nagaan van de kenmerken en de werking van het product.

Nou ja, ik wacht af, heb er ook een mail over naar de ACM gestuurd. Er moet maar eens duidelijkheid over komen.

ve
door verwijderd - Feb 18, 2015 om 13:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

zoekster schreef op woensdag 18 feb 2015, 12:32: Om hier wat meer duidelijkheid over te krijgen, heb ik de vraag doorgestuurd naar een bekende ICT jurist, die ook een boek heeft geschreven over het nieuwe consumentenrecht. Zodra ik meer weet, geef ik zijn antwoord door.

Overigens, en dat wil maar niet duidelijk worden: je retourrecht vervalt NIET. Wel zou het kunnen dat er eventuele schade of slijtage wordt verrekend.

Zoekster.

TS stelt dat de wasmachine eerst uitgeprobeerd mag worden bij een koop op afstand.
Jij stelt dat dat toegestaan is omdat er ergens staat dat dat ook ingecalculeerd zit in het recht van retour.

Hoe lang en hoe vaak staat nergens omschreven.
TS kan dan tig wasmachine's gaan uitproberen, elke wasmachine een week zeg maar.
Hoe en wat wordt er berekend als zijnde slijtage, wat is de norm?

Wat voor een online aankoop van een wasmachine geldt, geldt dan ook voor het aankopen van bijvoorbeeld:
Schoenen.
Ik koop online schoenen
Mag ik op schoenen lopen op straat om ze goed uit te proberen.
Hoelang mag ik er op lopen.
Na gebruik zijn de zolen beschadigd, wie bepaalt de schade, en hoe hoog is een vergoeding.

Iemand koopt een fiets online.
Hoe lang mag ik een fiets uitproberen om te beoordelen of die wel lekker fietst.
De fiets en de banden zijn smerig geworden.
Hoe wordt de te verhalen schade bepaald, wat is de norm?

Ik koop online een mooie scooter, en wil hem eens goed uitproberen.
Hoe lang kan ik rondtoeren op dat ding en wat is de vergoeding van de veroorzaakte slijtage?

En zo zijn er duizend en 1 dingen.

Als het allemaal zo zou gaan gebeuren als dat jij beweerd is het heel snel gedaan met de online detailhandel en mijn eigen logica zegt mij dat de regels zo niet geïnterpreteerd zullen worden.

Mijn mening is, dat als iemand veronderstelt dat een rechter bij een eventuele rechtszaak mee gaat met deze wetsregels die je aanhaalt, maar waar niet duidelijk bepaalt kan worden wat de werkelijk geleden schade is, deze persoon niet veel realiteitszin heeft.
Een rechter kan pas toewijzen als duidelijk is wat een geleden schade aan slijtage is, anders wordt het puur nattevingerwerk.
En dat is zoals ik het zie.

ve
door verwijderd - Feb 18, 2015 om 14:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zichttermijn is juridisch helemaal dichtgespijkerd, klaarblijkelijk.
Ook al voldoet een wasmachine helemaal niet (niet helemaal) aan je eisen, waar je pas achterkomt NA gebruik, dan nog heb je geen recht van spreken.

Want het is wel waar, sommige wasmachines wassen niet (echt) schoon. Goedkope wasmachines wassen over het algemeen niet zo schoon als de duurdere.

Dan is dat jouw probleem. Had je je maar moeten verdiepen in testresultaten of wat dan ook.

ve
door verwijderd - Feb 18, 2015 om 14:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Toch raar dat een proefrit wel gebruikelijk is. (auto, fiets enz)
Of niet, alleen de kilometerstand zal dat misschien verraden.

Maar ook daar zullen wel regeltjes gelden, een verkoper zal bijvoorbeeld niet blij zijn als de nieuwe terreinwagen eventjes off road getest wordt.
Alhoewel, tweedehands, dan moet het weer juist wel, om de kat in de zak te voorkomen.

Moeilijk onderwerp, consumentenrecht.
De zogenaamde deskundigen beweren vaak dat je recht hebt op...de fabrikant mag dat helemaal niet doen bla bla bla enz, maar als je geen goeie en welwillende rechtsbijstandsverzekering hebt is het in de praktijk bijna onmogelijk om je gelijk te halen.

ve
door verwijderd - Feb 18, 2015 om 14:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Toch raar dat een proefrit wel gebruikelijk is. (auto, fiets enz)

Met een auto maak je een proefrit in een klaarstaande auto van het bedrijf, je koopt later zelf wel een nieuwe, waar je nog nooit in gereden hebt.

ve
door verwijderd - Feb 18, 2015 om 15:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

mahadma schreef op woensdag 18 feb 2015, 14:56: Toch raar dat een proefrit wel gebruikelijk is. (auto, fiets enz)

Met een auto maak je een proefrit in een klaarstaande auto van het bedrijf, je koopt later zelf wel een nieuwe, waar je nog nooit in gereden hebt.

Dat hoeft niet per se. In alle auto's -nieuw- die ik gekocht heb, heb ik proefgereden.

ve
door verwijderd - Feb 18, 2015 om 15:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat hoeft niet per se. In alle auto's -nieuw- die ik gekocht heb, heb ik proefgereden.

Maar meestal wel, bij occaisions is het wel zo dat je proefrijdt in de betreffende auto.

ve
door verwijderd - Feb 18, 2015 om 15:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik HAD een 15 jaar oude wasmachine(combi) die het begaf (Bauknecht WT-40? 1400/900 toeren). Gezien de leeftijd toch maar besloten om voor een nieuwe te gaan.

Via een vergelijkingssite heb ik met dezelfde specificaties een gelijkwaardig product gevonden (Samsung WD806P4SAWQ/EN). Er zijn niet zoveel combi's op de markt, dus een ongeveer gelijkwaardig product vinden is al heel wat.

Via de vergelijkingssite kwam ik bij BCC terecht. Daar was ie wel te koop maar je moest hem afhalen bij een winkel. Aangezien ik een rolstoeler zonder vervoer ben, werd hem dat niet. Ze boden wel de extra service die ik graag wou (snel leveren, oude machine mee). Maar met een druk van een stapel vuile was en te bedenken dat ik geen naaktloper wil worden, op naar de volgende webshop.

Uiteindelijk, via via bij MediaMarkt terecht gekomen. Gezocht op typenummer. Dit typenummer bestaat uit maar liefst 11 letters en cijfers(Samsung WD806P4SAWQ). Dus met ctrl+c/ctrl+v het typenummer gekopieerd naar de zoekmachine van MediaMarkt. Achteraf zie ik dus, als je het typenummer gaat vergelijken, dat MediaMarkt deze machine dus als WD806P4SAWQ/EN verkoopt. Maar wat doen ze dan? Ze laten een soortgelijk product zien. Gelijk plaatje, omschrijving en ongeveer gelijke prijs. Echter in mijn typenummer van de machine die ik op het oog heb zit een 6 en bij het typenummer van MediaMarkt was die 6 een 5. En laat die machine nu visueel hetzelfde zijn.

Bij het bestellen, waarbij ik na een lange zoektocht niet zo oplettend meer was heb ik dus de verkeerde besteld.

Dus:

Heb ik niet zo goed opgelet – ja, ik zal voortaan beter opletten
Heb ik van te voren onderzocht wat ik wou? - ja en dat valt niet mee met een combi
Heb ik de handleiding bestudeerd – ja, bij dit type helemaal nodig.

En in de handleiding/display staat dat ie standaard 1200 toeren draait, dit is wel afhankelijk van het gekozen programma en kan je handmatig aanpassen. Aangezien mijn 'oude' wasmachine ook nog eens 1400 toeren maakte en het beoogde model (WD806P4SAWQ/EN) 1400 toeren zou maken, merk je wel even verschil met wat ie nu doet. En ik heb al aangegeven dat dit probleem is opgelost, dus om daar op terug te komen????????????

Nu heb ik nog een vraag? Nu merk en typenummers bekend zijn, is mijn vraag hetzelfde. (waar ik inmiddels redelijk goed antwoord op heb). Waarom?

Ik ga verder met deze machine, zo slecht is nu ook weer niet. Ik mis alleen een en ander t.o.v. de 'oude' en dat is lastig, meer niet.

Iedereen die informatie heeft gegeven, dank U! Er zaten ook antwoorden tussen die objectieven informatie boden!

ve
door verwijderd - Feb 18, 2015 om 15:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

eh zoekster ik ben nog steeds benieuwd naar die mail hoor

ve
door verwijderd - Feb 18, 2015 om 15:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Criterium is of er gebruikssporen nablijven of niet

Met een nieuwe auto proefrijden is dat verwaarloosbaar, zelfs de kilometerstand zegt niet zoveel, kunnen natuurlijk ook transportkilometers zijn, tenzij er honderden kilometers opstaan dan is het een demonstratiemodel, minimaal.
Voor populaire merken is dat vaak al ingecalculeerd, ze hebben voor de klanten een demonstratiewagen beschikbaar. die later dan ook als demonstratiewagen verkocht wordt.

(Toekomstige) wasmachine-eigenaren hebben pech gehad, zij moeten afgaan op testresultaten en / of recensies (die niet altijd te vertrouwen zijn)

ve
door verwijderd - Feb 18, 2015 om 15:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

@tijger1,

OT
.....Dat hoeft niet per se. In alle auto's -nieuw- die ik gekocht heb, heb ik proefgereden. ...
Stonden ze zeker al rijklaar op de koper te wachten. ;-)
Auto's moeten toch vaak 'besteld' worden.
Proefrit maak je dan in een testwagen/leenauto van de zaak.

ve
door verwijderd - Feb 18, 2015 om 15:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

edrick3 schreef op woensdag 18 feb 2015, 15:14: @tijger1,

OT
.....Dat hoeft niet per se. In alle auto's -nieuw- die ik gekocht heb, heb ik proefgereden. ...
Stonden ze zeker al rijklaar op de koper te wachten. ;-)
Auto's moeten toch vaak 'besteld' worden.
Proefrit maak je dan in een testwagen/leenauto van de zaak.

Ik schrijf toch al "dat hoeft niet per se"? Ik viel elke keer voor een auto die er al stond, dus daarin kon ik proefrijden.

En rijden kunnen ze allemaal die in de showroom staan. Ze worden tenslotte ook van een schip of zo afgereden.

ve
door verwijderd - Feb 18, 2015 om 15:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Kijk eens bij beste koop wasdroogcombinatie: klik hier.

ve
door verwijderd - Feb 18, 2015 om 15:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

martijnve schreef op woensdag 18 feb 2015, 15:08: eh zoekster ik ben nog steeds benieuwd naar die mail hoor

Zodra ik meer weet zult u van mij horen. Maar daar zullen wel wat dagen overheen gaan.

Het gaat mij er alleen maar om wat de rechten zijn van de consument. Dat is stap 1. Ze daarna zien af te dwingen, dat is stap 2.

ve
door verwijderd - Feb 18, 2015 om 15:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mediamarkt heeft afspraken gemaakt met sommige fabrikanten.
Zij krijgen als enige een bepaald type apparaat.
Het lijkt op bestaande modellen, maar zijn op details soms net iets anders.

Dat doen ze vanwege hun prijsgarantie, zodat ze altijd kunnen zeggen dat ze de goedkoopste zijn, want niemand anders verkoopt hun "type" apparaat.

ve
door verwijderd - Feb 18, 2015 om 15:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dan heb je altijd "voorraad" auto's gekocht. Maar een bestelde auto in jouw kleur met jouw opties zal toch vaak besteld moeten worden.

ve
door verwijderd - Feb 18, 2015 om 15:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

zoekster schreef op woensdag 18 feb 2015, 15:25:
martijnve schreef op woensdag 18 feb 2015, 15:08: eh zoekster ik ben nog steeds benieuwd naar die mail hoor

Zodra ik meer weet zult u van mij horen. Maar daar zullen wel wat dagen overheen gaan.

Het gaat mij er alleen maar om wat de rechten zijn van de consument. Dat is stap 1. Ze daarna zien af te dwingen, dat is stap 2.

Twee hele grote stappen.

Hoe vaak lees je het niet, gelijk hebben is iets heel anders dan gelijk krijgen.
Consumentenrechten, mooi bedachte regeltjes bedacht door slimme juristen, die natuurlijk poen genoeg hebben om er achterheen te gaan met hun dure rechtsbijstandverzekering als het misloopt.

Wat was er mis met de slogan "niet goed geld terug"? Ben je van al dat gedonder af, maar het zal wel een lichtzinnige, niet overdachte reactie zijn.

Weet al wat de tegenstanders gaan zeggen, daar wordt zwaar misbruik van gemaakt, iedereen gaat alles terugsturen, ondernemers gaan failliet.
Misschien hebben ze nog gelijk ook.

ve
door verwijderd - Feb 18, 2015 om 15:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

mahadma schreef op woensdag 18 feb 2015, 15:31: Dan heb je altijd "voorraad" auto's gekocht. Maar een bestelde auto in jouw kleur met jouw opties zal toch vaak besteld moeten worden.

Maar die "voorraad" was wel altijd nieuw en compleet volgens mijn wens. Mooi toch? Geen maanden wachten.

ve
door verwijderd - Feb 18, 2015 om 15:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

mahadma schreef op woensdag 18 feb 2015, 15:31: Dan heb je altijd "voorraad" auto's gekocht. Maar een bestelde auto in jouw kleur met jouw opties zal toch vaak besteld moeten worden.

Bijna altijd zelfs, het zou een tref zijn als jouw auto daar staat met alle opties die je zelf graag wilt.

ve
door verwijderd - Feb 22, 2015 om 10:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zou nog terugkomen op deze vraag als ik wat meer wist.

Ik heb een mailwisseling gehad met jurist Arnoud Engelfriet. Hij wist het volgende te vertellen. Je mag de wasmachine aanzetten om de kenmerken te onderzoeken, maar of dit was met de was erin daar kon hij geen duidelijkheid over geven.
Hij zei dat dit waarschijnlijk uit komende jurisprudentie zou blijken hoe ver het onderzoeken van je nieuwe product mag gaan. Dat betekent dat dit soort zaken voor de rechter moet komen en dan weet de consument meer.
Wel blijf je altijd je retourrecht behouden, maar het kan zijn dat je moet betalen voor de waardevermindering en dat je bijv. zou moeten betalen voor het schoon krijgen van de wasmachine.

Ik begrijp heel goed dat dit een antwoord is waar je niet zoveel mee kan. Maar zo gaat dat met nieuwe wetgeving, er zit altijd wel een of andere onduidelijkheid in en daar gaat men dan over touwtrekken. Eerst tussen consument en verkoper en uiteindelijk komt het op een dag voor de rechter.

Zelf denk ik dat je als consument het veiligst zit als je alleen de wasmachine aanzet met water als je hem wilt testen op zijn eigenschappen. Dan mag hij zeker retour.

ve
door verwijderd - Feb 22, 2015 om 10:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Laatste zin was wat te kort door de bocht.

Dan mag hij zeker retour zonder de kosten voor de waardevermindering te betalen.

ve
door verwijderd - Feb 22, 2015 om 11:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat zou dus theretisch kunnen gaan betekenen, dat als er een waardevermindering betaalt is, er dus geen vaste prijs meer is. Dan zal de verkoper prijzen moeten publiceren voor de gebruikte en retor gekomen machines.

Als een machine meerdere keren verkocht en retour gekomen is, wat dus ook niet ondenkbaar is, is het ook niet realistisch om de nieuwprijs te vragen.

ve
door verwijderd - Feb 22, 2015 om 20:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

mmm afwachten wat komende jurisprudentie doet dus

bedankt voor de informatie!

ve
door verwijderd - Feb 22, 2015 om 20:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

@martijn e

"Komende jurisprudentie" hebt u de machine nog niet betaald?

ve
door verwijderd - Feb 23, 2015 om 17:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

nee, mijn vuile was stapel werd me te groot, dus ik ben maar echt beginnen te wassen.

Ik bedoelde van andere consumenten

als er nog niet betaald was dan zou de zaak er weer anders uitzien

ve
door verwijderd - Feb 23, 2015 om 19:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Afgezien dat ik die combi-machines niets vindt, zou ik eerder kijken naar restvocht% ipv aantal toeren zijn zat 1200 tpm die beter doen dan hogere varianten.