ve
door veer-a May 29, 2012 om 14:03
Vrije tijd & tuin

Abonnementsgeld terug na sluiting sportschool

Beste kassa,

In Oktober 2011 ben ik lid geworden van Fit all day Enschede, om onduidelijke redenen zijn ze ineens gesloten. Via sms werden de leden op de hoogte gesteld. Nu heb ik al voor een jaar betaald + twee extra gratis maanden. In de voorwaarden staat niets over een soortgelijk geval.
Wat zijn mij rechten? Kan ik die maanden die ik niet kan sporten terugvorderen?

Alvast bedankt voor uw antwoord!

7041 34 Rapporteer

ve
door verwijderd - May 29, 2012 om 14:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste zoekster,
Hartelijk dank voor uw reactie.
Dit laatste is inderdaad het geval. Maar hoe kan ik dit verder duidelijk maken aan de sportschool? Is hier ergens een wetsartikel over te vinden?

ve
door verwijderd - May 29, 2012 om 14:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mocht dit over een faillisement gaan, dan kunt u een vordering indienen bij de curator. Maar bedenk dan wel dat de belastingdienst en de bank voorgaan bij het opeisen geld, als er dan nog iets overblijft ,komen de gewone schuldeisers pas aan bod. Als er niets overblijft heb je pech en krijg je niets.

ve
door verwijderd - May 29, 2012 om 14:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dit kan niet over een faillissement gaan, aangezien de sportschool deel uitmaakt van een groter concern, het is alleen deze vestiging die plots is gesloten.

ve
door verwijderd - May 29, 2012 om 14:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat is vreemd, dan moet u contact opnemen met de eigenaar van deze vestiging en eerst eens opheldering vragen wat er precies aan de hand is, hoe lang de vestiging gesloten blijft (is het bijvoorbeeld voor een maand of voor altijd?) en wat voor compensatie die persoon in gedachten had voor de klanten met een abonnement.

Misschien kunt u terug sms-en?

ve
door verwijderd - May 29, 2012 om 15:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als ze blijvend gesloten zijn, heeft u recht op teruggave van uw contributiegeld over de maanden waarin u geen gebruik van hun diensten kunt maken. De extra gratis maanden staan er verder buiten. Tenzij die extra maanden gingen over de eerste 2 maanden en uw jaarabonnement in feite inging in december.

ve
door verwijderd - May 29, 2012 om 15:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ook ik heb een jaarabbo (tot november 2012 al betaald) en stond ook voor de dichte deur.
vanmorgen eerst een sms en later een Email dat de vestiging Enschede per direct gesloten is.
Fitallday is niet failliet, alleen zijn de overige vestigingen geen alternatief (Den Haag, Zoetermeer en nog verder weg). Ik heb de brief al klaar om een restitutie te krijgen op de reeds betaalde contributie.

ve
door verwijderd - May 29, 2012 om 15:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

hieronder nog even de exacte tekst van de mail:

Geacht Fit All Day lid, Beste ...........

Helaas moeten wij u melden dat Fit All Day Enschede per direct heeft besloten te stoppen met haar activiteiten. Met ingang van vandaag zijn onze deuren gesloten voor het publiek. Wij betreuren dit ten zeerste en beseffen dat u uw vertrouwde sportcentrum zult moeten missen. Hartelijk dank voor uw vertrouwen in de afgelopen periode.

Met vriendelijke groet,

Fit All Day

ve
door verwijderd - May 29, 2012 om 17:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste mede gedupeerden,

Ik ben bang dat het wel eens moeilijk zou kunnen worden. Ik heb gebeld met het hoofdkantoor en inderdaad de andere vestigingen blijven bestaan maar er is door de medewerker ook aangegeven dat men de stekker er uit heeft getrokken en dat men niet meer bij de bankrekening kan. Ik heb het een beetje gepolst maar ik ben bang dat het een faillisement is en dat je naar je geld kunt fluiten. Ik betaalde gelukkig per maand en heb de laatste twee termijnen gestorneerd via de bank.

ve
door verwijderd - May 29, 2012 om 19:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

ik ben er net nog even langsgereden om 18:00 uur, gingen 4 politieagenten het pand in. Voor het pand stonden twee (ex)medewerkers van FaD, die ook nagenoeg van niets wisten. Het woord "faillissement" is wel gevallen.

ve
door verwijderd - May 29, 2012 om 21:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hey,
ik ben er ook langdgereden... het is inderdaad echt jammer nu. Ik heb een mailtje naar info@fitallday.nl gestuurd en duidelijk gemaakt, dat ik mijn geld wil terughebben of ik ga naar een advocaat.
Hoe is het met jullie?
Wat gaan jullie nu doen?

Groetjes,
Theres

ve
door verwijderd - May 29, 2012 om 21:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Tja als ze echt failliet zijn is er denk ik geen geld te halen... maarja ga het ook zeker proberen, desnoods via een advocaat.

ve
door verwijderd - May 29, 2012 om 21:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,
maar dat zou eigenlijk niet kunnen... er was nooit een informatie, etc.
we moeten vertrouwen op de sportschool als we een abonnement afsluiten en dat kan niet dat ze nu dicht zijn!
Kan men transacties via bank nu stoppen en geld-toevoer ontbreken voor volgende manden?
Wie was er eigenlijk eigenaar?
Is het dan niet beter als we allemaal samen naar een advocaat gaan en ons "samensluiten"? Ik denk dat heeft voor advocaten meer kracht dan 100 mensen op hun eigen weg...

ve
door verwijderd - May 29, 2012 om 21:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Heb ik nu pas gezien:

"Mocht dit over een faillisement gaan, dan kunt u een vordering indienen bij de curator. Maar bedenk dan wel dat de belastingdienst en de bank voorgaan bij het opeisen geld, als er dan nog iets overblijft ,komen de gewone schuldeisers pas aan bod. Als er niets overblijft heb je pech en krijg je niets."

wat is een curator? wat kan en moet ik nu doen?
Sorry ik woon er nog niet lang in Nederland en heb er echt geen idee van...

ve
door verwijderd - May 29, 2012 om 21:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een curator voert vanaf de dag van het faillisement het beheer van de bezittingen. Wordt door de rechter aangesteld. Hij onderzoekt de boekhouding/financiele situatie enz. van het bedrijf. Wat er nog aan geld over is wordt ten eerste aan hem (voor zijn verdiensten) de belasting, aan de bank en aan het UWV (personeel) ingehouden, dan kunnen er nog wat belangrijke vorderaars zijn en dan pas zijn jullie aan de beurt. Als laatste in de rij is er meestal niet veel meer over. Sorry, maar het ziet er niet zo goed voor jullie uit.

Belangrijk. Alle automatische betalingen naar fitallday meteen stopzetten.

ve
door verwijderd - May 29, 2012 om 21:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Overigens, ik snap dat jullie helemaal ontdaan zijn, maar er zijn waarschijnlijk schuldeisers die erger worden gedupeerd, denk aan leveranciers van apparaten, horeca die drank e.d heeft geleverd. Misschien leningen die zijn afgesloten en niet betaald.Salarissen die niet zijn betaald etc. Een bedrijf gaat niet zomaar failliet, .
Niet dat ik jullie leed wil minimaliseren. Je kunt natuurlijk altijd een advocaat met z'n allen inschakelen, maar ik vrees voor het resultaat en die advocaat is ook bepaald niet gratis.

ve
door verwijderd - May 29, 2012 om 21:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn advies is om in ieder geval de lopende betalingen te storneren bij de bank, je kunt dat doen via telebank (internet bankieren) lukt dat niet dan morgen even bij je bank informeren. Ik heb vanmiddag de betaling van het lesgeld van deze en volgende maand gestorneerd. Dit was ook het advies van de medewerker van Fit-All Day op het hoofdkantoor. Ze schijnen niet meer bij hun rekening te kunnen.

De mensen die vooruit hebben voldaan raad ik aan om even op het contract na te zien met wie je een overeenkomst hebt en vervolgens via de kamer van koophandel of via http://insolventies.rechtspraak.nl na te zien of er sprake is van uitstel van betaling of faillisement.

Voor een paar honderd euro zou ik zelf geen advocaat benaderen mits je deze op onvermogen kunt krijgen.

ve
door verwijderd - May 30, 2012 om 09:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ook ik heb een jaar vooruitbetaald, en zou graag mijn geld terug zien. In het contract staat niet expliciet dat ik een overeenkomst heb met Fit All Day Enschede B.V.
Moet er trouwens eerst een ingebrekestelling gestuurd worden? Of zijn ze al in verzuim vanwege wanprestatie?

Verder heb ik in het handelsregister gekeken en Fit All Day Enschede B.V. valt onder FAD Beheer B.V. Net zo als alle andere vestigingen.
Weet iemand of het mogelijk is om FAD Beheer B.V. aan te spreken voor het terug vorderen van het abonnementsgeld?

ve
door verwijderd - May 30, 2012 om 10:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

@edwintl, dat kunt u zeker proberen.Misschien kunt u er zo achter komen, wat er aan de hand is en met wie u vanaf nu in contact moet treden om uw vorderingen bij neer te leggen. Is er al een curator, of een contact persoon, is er nog een doorstart mogelijk, is het met alle FAD's beroerd gesteld of alleen die in Enschede? Hoe meer u weet, hoe beter u kunt handelen.

ve
door verwijderd - May 30, 2012 om 10:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

@edwintl, goed werk! Heb gemaild en gebeld maar krijg van FAD geen reactie, ben van plan straks even langs het juridisch loket te gaan, om te kijken wat de opties zijn.

ve
door verwijderd - May 30, 2012 om 11:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb m'n brief ook verstuurd naar FAD Zoetermeer, aangezien die op mijn contract vermeld staat. KVK 17.17.69.36.
Met die "bv" is vooralsnog niets aan de hand zover ik kan vinden.

ve
door verwijderd - May 30, 2012 om 12:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

@bushmaster. Daar had ik nog niet naar gekeken, maar is inderdaad het KVK nummer van FAD Beheer B.V.

Ik heb nog even naar de financiële gegevens van FAD Beheer gekeken, zoals ze zijn gedeponeerd bij de KVK. En dat zijn geen beste cijfers, wat betreft liquiditeit.

Een negatief werkkapitaal van meer dan €300.000 in 2010.
Weinig liquide middelen, slechte Current ratio van 0,81.

ve
door verwijderd - May 30, 2012 om 13:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als je een contract hebt met FAD Beheer dan kun je die organisatie er op aanspreken dat de dienstverlening is stopgezet. In dat geval raad ik je aan op per aangetekend het volgende aan te geven:
Geachte heer/mevrouw,

Per ........ ben ik met u een overeenkomst aangegaan waarbij u mij de mogelijkheid biedt om in Enschede gebruik te maken van de sportschool faciliteiten zoals deze destijds zijn aangeboden. Op ................. heb ik geconstateerd dat de sportschool is gesloten en u de destijds gesloten overeenkomst niet meer nakomt. Derhalve is er sprake van wanprestatie uwerzijds en daarom verzoek, zo nodig sommeer ik u per omgaande mij de mogelijkheid te bieden weer gebruik te maken van de faciliteiten. Indien binnen 3 werkdagen na heden de faciliteiten niet meer beschikbaar zijn stel ik u nu voor alsdan aansprakelijk voor de geleden schade waaronder de terugbetaling van het volledige aan u betaalde bedrag van de dienstverlening van ................euro. Tevens stel ik u nu reeds aansprakelijk voor alle kosten van verhaal zowel binnen als buiten rechte.

Met vriendelijke groet

ve
door verwijderd - May 31, 2012 om 10:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zojuist mail gehad, klinkt hoopvol:

Geacht Fit All Day lid,

De berichtgeving omtrent de sluiting van het Fit All Day sportcentrum te Enschede heeft bij velen vragen opgeroepen die wij met deze email willen verduidelijken.

Het sportcentrum is per 29-05-2012 gesloten, dit betekend dat met deze datum alle lopende abonnementen, en daarbij behorende incasso opdrachten, automatisch worden beëindigd. Het is niet nodig hiervoor een schriftelijke opzegging bij ons in te dienen.

Tevens hebben wij een aantal vragen ontvangen omtrent de contributie, hierover het volgende:
- De incasso opdrachten zijn per direct gestopt. Er zullen geen incasso's van de zijde van Fit All Day Enschede meer worden uitgevoerd. Hiervoor hoeft u zelf geen actie te ondernemen.
- Als lid van Fit All Day Enschede bent u ons betaling verschuldigd t/m de maand mei.
- Heeft u de maand juni reeds via automatische incasso voldaan? Wij raden u aan om dit bedrag bij uw bank te storneren.
- Heeft u een achterstand in de betaling aan Fit All Day Enschede dan bent u gehouden aan de betalingsverplichting t/m de maand mei 2012.
- Heeft u uw abonnement bij Fit All Day Enschede vooruit betaald? Graag ontvangen wij van u een email met persoonsgegevens waarin u dit aangeeft. U zal op een later tijdstip nader bericht ontvangen. U kunt mailen naar info@fitallday.nl.

Voor overige vragen kunt u tijdens kantooruren bellen met: 0900-0400490.

Namens Fit All Day Enschede.

ve
door verwijderd - May 31, 2012 om 11:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat klinkt idd goed, raar dat ik deze mail niet ook heb ontvangen? Dan ga ik maar snel even een brief schrijven!
@bushmaster: Bedankt voor de info!

ve
door verwijderd - May 31, 2012 om 12:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik hoop dat het goed nieuws is voor jullie. In 'U zal op een later tijdstip nader bericht ontvangen' zit natuurlijk geen enkele toezegging. Maar er is in ieder geval contact en jullie weten nu waar jullie met klachten en vorderingen naar toe kunnen.
Wat mij wel opvalt is hoe nadrukkelijk de mail namens Fit all day Enschede is geschreven en niet namens Fit all day Beheer N.V.
De voorbeeld brief van ewo aan FAD beheer zou ik evengoed schrijven, to be on the save side!

ve
door verwijderd - May 31, 2012 om 13:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb de E-mail vandaag ook ontvangen maar heb zowel mei als juni gestorneerd. De inhoud van de mail klopt niet omdat in de loop van mei de sportschool al voor de 29ste is gesloten. Daarmede hebben ze over de laatste maand mei wanprestatie gepleegd. Bij wanprestatie betaal ik uit principe niet. Ik heb dit overigens ook terug gemaild. Heb ze daarnaast ook aangegeven dat het nou niet echt netjes is hoe dit wordt afgehandeld. Het zegt wel wat over het soort bedrijf waar we mee te maken hebben.

ve
door verwijderd - May 31, 2012 om 14:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

theres schreef op dinsdag 29 mei 2012, 21:24:
wat is een curator? wat kan en moet ik nu doen?

Dat de sportschool aangesloten is bij een keten, betekent niet automatisch dat hij niet failliet kan gaan - dat hangt af van de bedrijfsconstructie. Als het bijvoorbeeld een franchiseonderneming is, dan is het best mogelijk dat dit filiaal alleen failliet is.

Speur de (lokale) kranten en huis-aan-huisbladen af of er een faillissementsaankodinging van dit filiaal in staat. Ga ook zoeken op internet. Levert beide niets op, neem dan contact op met de Kamer van Koophandel.

Bericht gevonden dat de sportschool failliet is? Zoek dan in hetzelfde bericht of vermeld wordt wie de curator is. Je kunt ook zoeken in Google op de naam van het bedrijf plus het woordje 'curator'. Informeren bij de KvK kan ook.

Vraag na bij de curator wat er nu met het bedrijf gebeurt. Misschien maakt het ergens anders een doorstart, of is het overgenomen door iemand anders. In deze gevallen gaat uw abonnement in principe over naar die nieuwe eigenaar (dit is wel kort door de bocht hoor, je kunt hier niet zomaar vanuit gaan. ConsuWijzer (www.consuwijzer.nl) kan u hierbij hopelijk verder helpen).

Is het bedrijf volledig failliet, dan kan de curator u vertellen waar en hoe u zich kunt melden met uw vordering op het al betaalde abonnementsgeld. Inderdaad staat u als consument achteraan in het rijtje van schuldeisers - eerst wordt de curator betaald, dan de rechterlijke schuldeisers (leveranciers, verhuurder/eigenaar van het pand en materialen) én werknemers uitbetaald. De klanten krijgen pas iets als alle kosten betaald zijn. Ga er bij een failissement dus vanuit dat u niets krijgt.

U kunt wel nog uitzoeken of de sportschool was aangesloten bij een branchevereninging (google op de naam van de sportschool plus het woord 'branchevereniging') die bij een faillissement van zijn leden klanten overneemt of uitbetaalt.

Het gaat u sowieso aardig wat moeite kosten en het is maar de vraag of u nog iets van uw centen terugziet. Maar niet geschoten is altijd mis.

Denk er bij een volgend abonnement aan dat u alleen MAANDELIJKS betaalt. Als de kiet dan failliet gaat, kunt u uw betalingen tenminste per direct stopzetten, en stinkt u er maximaal een maand bij in.

ve
door verwijderd - May 31, 2012 om 14:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Denk er bij een volgend abonnement aan dat u alleen MAANDELIJKS betaalt. Als de kiet dan failliet gaat, kunt u uw betalingen tenminste per direct stopzetten, en stinkt u er maximaal een maand bij in.

Betaling maandelijks = € 22,75 per maand
Betaling jaarlijks is = € 19,95 per maand
besparing van € 33,60 per jaar = 3 kratten bier

ve
door verwijderd - Jun 8, 2012 om 11:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Op 05-06-2012 is Fit All Day Enschede Bv te Enschede (Overijssel) door de rechtbank in Almelo failliet verklaard. Als curator is aangesteld mr. P.E.M. Schol. Het insolventienummer van deze zaak is F.12/314. De (hoofd)activiteit van Fit All Day Enschede Bv is sport en recreatie.
Er zijn (nog) geen verslagen beschikbaar.

ve
door verwijderd - Jun 15, 2012 om 14:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Heeft iemand al iets vernomen van Fit all Day m.b.t. het terug krijgen van abonnementsgeld?

ve
door verwijderd - Jun 15, 2012 om 14:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

nee niets tot nu toe,
niets gehoord op Email, sms of de gestuurde brief incl. kopieën van contract etc.

ve
door verwijderd - Oct 11, 2012 om 19:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dames en heren

Naar u geld kunt u fluiten!!!! de reden van de sluiting van de sportschool is mij bekend,
de reden dat de sportschool is gesloten:

http://www.telegraaf.nl/binnenland/13063391/___Politieman_gaf_moordopdracht___.html

succes allemaal

mvg

ve
door verwijderd - Oct 11, 2012 om 21:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Volgens mij zie jij ze vliegen.
De reden dat ze naar hun geld kunnen fluiten is dat de vestiging failliet is.

ve
door verwijderd - Oct 25, 2012 om 22:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb een soortgelijk probleem. In augustus 2012 heb ik mijn sportabonnement voor een jaar verlengd bij Broertjes Health & Sport BV te Zeist en heb daarbij vooruitbetaald per pin het hele hele bedrag. Nu is Broertjes sinds 3 weken overgenomen door de keten Fit for Free middels een activa passiva transactie. De klantcontracten zijn hierbij niet overgenomen door Fit for Free. De claim op terugvordering ligt dus bij Broertjes. De eigenaar hiervan heeft aangegeven dat hij een regeling heeft getroffen met de crediteuren en dat er verder geen geld meer is in de BV. Hij gaat wel verder onder een andere nieuwe BV met een deel van zijn oude activitieiten. Die heeft die gekocht uit zijn oude BV. De oude BV gaat dan faillet. Kan dit zo maar?

En wat valt er te doen om mijn vooruitbetaalde abonnementsgeld terug te krijgen ?