Artikel niet geleverd
Ik heb een bestelling geplaatst bij een webshop. Een artikel uit deze bestelling kan niet worden geleverd. De regels bij deze webshop zijn, dat het artikel niet wordt nagestuurd en dat het geld niet wordt teruggestort. Dit wordt op een tegoedrekening gezet en wordt in mindering gebracht bij een volgende bestelling. Bij deze webshop moet voor minimaal 15 euro moet worden besteld. Het niet geleverde artikel kost 4 euro 50. Ik wordt dus verplicht om voor 10 euro 50 aan extra artikelen te bestellen. Daarnaast moet ik opnieuw verzendkosten betalen van 6 euro 95. Ik betaal dus 17 euro 45 extra.
Ik heb bij de webshop aangegeven dat ik 14 dagen wilde wachten om mijn bestelling zo compleet mogelijk te ontvangen. De bestelling is binnen 1 week verzonden.
Is het niet zo dat, als ik voor een dienst betaal en deze dienst wordt niet geleverd, ik ofwel mijn geld hoor terug te krijgen, ofwel dat de dienst alsnog, zonder verdere kosten wordt geleverd?
Je reinste flauwekul, u heeft gewoon recht op geld terug. De 4,50 dus. Dat is wettelijk bepaald. U hoeft uw bestelling niet aan te vullen met 10 euro 50. Ook niet als het in de algemene voorwaarden staat!
Kunt u vertellen over welke webshop dit gaat?
Zie consuwijzer:
Soms hoeft u de verkoper niet nog een kans te geven. Dat is zo in de volgende situaties.
- De verkoper heeft laten weten dat hij niet gaat leveren.
(...)
Is er sprake van een van deze situaties? Dan kunt u de overeenkomst ook ontbinden. Ook dan moet de verkoper u zo snel mogelijk terug betalen.
Hebt u al een brief geschreven? Maar krijgt u uw geld niet terug?
Kijk dan of u naar de Geschillencommissie kunt of schakel uw rechtsbijstandverzekering in. U kunt naar de Geschillencommissie als de verkoper is aangesloten bij Thuiswinkel.org of bij de Stichting Webshop Keurmerk. Wilt u meer informatie over de procedure en voorwaarden bij de Geschillencommissie? Kijk dan op de website van De Geschillencommissie.
Gebruik deze voorbeeldbrief alleen als u het product of de dienst op of na 13 juni 2014 hebt gekocht
Afzender
[Naam]
[Adres]
[Postcode en woonplaats]
[E-mail]
Aan
[Naam]
[Adres]
[Postcode en plaats]
Betreft: Geld nog steeds niet terugontvangen
[Woonplaats, datum]
Geachte heer/mevrouw,
Ik heb op [datum aankoop] een [product] bij u gekocht. Op [ datum dat u hebt laten weten dat u van de koop af wil] heb ik binnen de bedenktijd de koop ontbonden. Op [datum terugsturen] heb ik het product aan u teruggestuurd.
[als u een verzendbewijs hebt]
Het bewijs daarvan voeg ik bij deze brief [kopie verzend bewijs bijvoegen].
Voor het product heb ik een bedrag van EUR [vooruitbetaalde bedrag invullen] betaald. Dit bedrag is inclusief de door u in rekening gebrachte verzendkosten. Tot op heden heb ik mijn betaling niet van u terug ontvangen.
Volgens de wet bent u verplicht om, binnen veertien dagen na ontbinding van de overeenkomst, het volledige aankoopbedrag (inclusief de verzendkosten) terug te betalen. Inmiddels is deze termijn verstreken.
Ik verzoek u om het openstaande bedrag van EUR [vooruit betaalde bedrag invullen] binnen acht dagen na dagtekening van deze brief te storten op rekeningnummer [rekeningnummer waarop u het bedrag wilt ontvangen] ten name van [uw naam invullen]. Ik verwacht daarbij opgeteld de wettelijke rente vanaf het overschrijden van de termijn voor terugbetaling.
Indien het openstaande bedrag niet binnen de gestelde termijn op het genoemde rekeningnummer is bijgeschreven, zal ik verdere juridische stappen overwegen. Alle hieruit voortvloeiende kosten zal ik bij u in rekening brengen.
Ik hoop echter dat u het verschuldigde bedrag binnen de gestelde termijn terugbetaalt en hiermee juridische stappen achterwege kunnen blijven.
Met vriendelijke groet,
[Uw naam en handtekening]
Het is mij duidelijk. Het geld moet gewoon worden teruggestort. Er zit bij de bestelling een briefje, dat ik het tegoed voor niet geleverde artikelen terug kan vragen via een mail, maar dit zouden ze dus uit zichzelf al moeten doen.
Ik kan in de voorwaarden van de webshop ook niets terugvinden over hun beleid dat ze pas terug betalen als je er om vraagt. Dat zou dan toch ook moeten worden vermeld.
[quote=josetteberendse schreef op zaterdag 13 sep 2014, 21:47]Het is mij duidelijk. Het geld moet gewoon worden teruggestort. Er zit bij de bestelling een briefje, dat ik het tegoed voor niet geleverde artikelen terug kan vragen via een mail, maar dit zouden ze dus uit zichzelf al moeten doen.
Soms is het handiger, als ze veel klanten hebben die vaker bestellen, het bij kleine bedragen op een tegoed te zetten. De webwinkel is kennelijk dus ook niet onwelwillend het alsnog over te maken. Gewoon even dat mailtje sturen, klaar.
Je moet ook geen problemen zoeken waar ze niet zijn.
Zie het op tegoed zetten als een voorstel en als je daar niet mee akkoord gaat, laat dat dan even weten en ze doen het zoals je wenst (beweren ze).
Horen ze dat dan niet ergens op de site te vermelden of van te voren te vragen of je daarmee akkoord bent? Het is de eerste keer dat ik dit tegenkom. Ik ben gewend dat artikelen kosteloos worden nageleverd.
[quote=josetteberendse schreef op zaterdag 13 sep 2014, 23:43]Ik ben gewend dat artikelen kosteloos worden nageleverd.
Is het product dan binnen redelijke tijd nog wel leverbaar?
Iets dat niet meer leverbaar is, valt ook niet na te leveren.
In principe zou u op basis van het niet leveren van dat ene product wel de gehele koop kunnen ontbinden. Er wordt immers niet conform de bestelling geleverd.
Je kunt bij de bestelling aangeven of je de artikelen zo snel mogelijk of zo compleet mogelijk wilt ontvangen. Ik heb zo compleet mogelijk aangegeven, zodat ze 14 dagen de tijd hebben om de bestelling compleet te krijgen. Dit is niet gebeurt, de artikelen die wel leverbaar waren, zijn binnen 1 week geleverd. Vervolgens staat op een bonnetje dat 1 artikel niet geleverd kan worden en dat dit opnieuw kan worden besteld, zodra het weer op voorraad is. Dat laatste impliceert dus dat het artikel wel weer leverbaar wordt, maar dat ze niet weten binnen welke termijn. Vervolgens wordt zonder overleg het bedrag op een tegoedrekening gezet en staat op de retourbon dat ik het geld ook terug kan vragen.
Ik lees de retourbon meestal niet als ik niets retour wil sturen, dus het is toevallig dat ik dit zag. Ik blijf het vreemd vinden dat ik een verzoek moet indienen om het geld terug te krijgen, met name omdat dit verder nergens op de site vermeld wordt. Als zij een artikel niet kunnen leveren, moet ik toch de mogelijkheid hebben om het artikel elders te kopen en hoor ik automatisch mijn geld terug te krijgen.
Ik zit momenteel te wachten op nalevering op een bestelling die ik een week geleden geplaatst heb bij een andere webshop. Deze webshop heeft mij keurig bericht gestuurd dat mijn bestelling op twee artikelen na is verstuurd en dat de ontbrekende artikelen zo snel mogelijk worden nagestuurd. Ook van een derde site kreeg ik bericht van een na te zenden artikel en dit is 10 dagen na de eerste bezorging inderdaad geleverd.
De webshop waar het hier over gaat, stuur wel bericht dat de bestelling is verstuurd, maar vermeld daarin niet dat er een artikel niet leverbaar is. Bovendien leveren zij nooit na, dat staat overigens wel in hun algemene voorwaarden.
Ik bestel veel dingen via internet en ik heb ook vaker meegemaakt dat een artikel niet kan worden geleverd. Heb ik in zo'n geval vooraf betaald, dan wordt automatisch het geld voor het niet geleverde artikel teruggestort.
Ik zal echt niet de enige zijn die er pas na lang zoeken achter komt dat je het geld wel terug kunt vragen en er zullen dus ook mensen zijn die dit helemaal niet ontdekken. Ik vind dit gewoon een trucje om mensen te dwingen steeds weer terug te kregen naar deze site, omdat ze daar nog tegoed open hebben staan. En vervolgens moeten ze dan wel weer voor minimaal 20 euro bestellen en verzendkosten betalen.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Charlie Temple komt afspraken niet na en laat niets van zich horen, ben niet dei
CharleyTemple nog actief? Komen hun verplichtingen niet na. Hoe zit dit vragen velen met mij zich af Lees meer
Gevonden goederen terug zien te krijgen lukt maar niet
Ik ben een weekje op vakantie geweest in Spanje en heb daar een auto gehuurd bij Europcar. Je vliegt op Madrid (Barajas) en dan moet je een flink eind naar T1 lopen waar je Europcar ergens zult vinden.
De gehuurde auto bracht ik op 22 april 2024 terug, maar helaas heb ik mijn koker met zonnebril op sterkte in de auto laten liggen en ik kwam daar pas achter toen het te laat was om terug
...
Lees meer
Zero sugar jumbo
tot mijn verbazing zit er gewoon suiker in de frisdrank van jumbo sinas zero sugar en cola zero sugar,vreem want op de etiket staat groot ..zero sugar.. dn mag je er van uit gaan dat er geen suiker in zit,dus al dietijd als suikerpatient ben ik dus misleid..mag dit zomaar suiker in frisdrank terwijl er zero sugar op staat. Lees meer
Populair in Geldzaken & Recht
Wie is aansprakelijk voor doodbijten hond
Vorige week is het hondje van mijn zus in een paar minuten doodgebeten door een pitbull Die pitbull was ontsnapt uit de tuin van een buurman wiens dochtertje de poort open had laten staan. Mijn zus heeft de buurman aansprakelijk gesteld en 400 euro verlangd om een nieuwe hond te kunnen kopen (haar hondje was nog maar net een jaar oud). Nu wil het geval dat de buurman niet de eigenaar is van de ... Lees meer
Mag mijn huurbaas de woning incl mijn inboedel fotograferen bij het verkopen van de woning?
Mijn huurbaas heeft kenbbaar gemaakt de woning waar ik met mijn vriendin 3 jaar woon, te willen verkopen.
Nu wil ze ook foto's komen maken voor op internet, terwijl er al oude foto's zijn van toen hun hier nog woonde.
Deze woning heeft toen namelijk al eens te koop gestaan.
Ik vroeg mij af of dit zomaar mag en wat mijn rechten zijn. Zelf heb ik dit liever niet ivm privacy.
...
Lees meer
Gesjoemeld met mijn uren
Hallo allemaal,
Ook ik heb een vraag die ik graag wil stellen.
Afgelopen 2 en half jaar ben ik dienst geweest bij een groot bedrijf in de detailhandel. Nu ben ik de afhelopen maand helaas in de ziektewet beland en heb ik besloten om afscheid te nemen en ergens anders te gaan werken. Nu heb ik mijn laatste loonstrook ontvangen waar op staat dat ik in mijn ziektewet verlof uren heb staan e
...
Lees meer