jo
door josetteberendse Sep 13, 2014 om 20:56
Geldzaken & recht

Artikel niet geleverd

Ik heb een bestelling geplaatst bij een webshop. Een artikel uit deze bestelling kan niet worden geleverd. De regels bij deze webshop zijn, dat het artikel niet wordt nagestuurd en dat het geld niet wordt teruggestort. Dit wordt op een tegoedrekening gezet en wordt in mindering gebracht bij een volgende bestelling. Bij deze webshop moet voor minimaal 15 euro moet worden besteld. Het niet geleverde artikel kost 4 euro 50. Ik wordt dus verplicht om voor 10 euro 50 aan extra artikelen te bestellen. Daarnaast moet ik opnieuw verzendkosten betalen van 6 euro 95. Ik betaal dus 17 euro 45 extra.
Ik heb bij de webshop aangegeven dat ik 14 dagen wilde wachten om mijn bestelling zo compleet mogelijk te ontvangen. De bestelling is binnen 1 week verzonden.
Is het niet zo dat, als ik voor een dienst betaal en deze dienst wordt niet geleverd, ik ofwel mijn geld hoor terug te krijgen, ofwel dat de dienst alsnog, zonder verdere kosten wordt geleverd?

3947 12 Rapporteer

zoekster
door zoekster - Sep 13, 2014 om 21:00
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Je reinste flauwekul, u heeft gewoon recht op geld terug. De 4,50 dus. Dat is wettelijk bepaald. U hoeft uw bestelling niet aan te vullen met 10 euro 50. Ook niet als het in de algemene voorwaarden staat!

Kunt u vertellen over welke webshop dit gaat?

ha
door halex - Sep 13, 2014 om 21:17
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Zie consuwijzer:

Soms hoeft u de verkoper niet nog een kans te geven. Dat is zo in de volgende situaties.

- De verkoper heeft laten weten dat hij niet gaat leveren.
(...)

Is er sprake van een van deze situaties? Dan kunt u de overeenkomst ook ontbinden. Ook dan moet de verkoper u zo snel mogelijk terug betalen.
Hebt u al een brief geschreven? Maar krijgt u uw geld niet terug?

Kijk dan of u naar de Geschillencommissie kunt of schakel uw rechtsbijstandverzekering in. U kunt naar de Geschillencommissie als de verkoper is aangesloten bij Thuiswinkel.org of bij de Stichting Webshop Keurmerk. Wilt u meer informatie over de procedure en voorwaarden bij de Geschillencommissie? Kijk dan op de website van De Geschillencommissie.

mahadma
door mahadma - Sep 13, 2014 om 21:22
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Klik HIER voor een voorbeeldbrief waarmee je direct je geld retour kan vragen. Ze moeten dit binnen 14 dagen doen.

mahadma
door mahadma - Sep 13, 2014 om 21:25
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Gebruik deze voorbeeldbrief alleen als u het product of de dienst op of na 13 juni 2014 hebt gekocht

Afzender

[Naam]
[Adres]
[Postcode en woonplaats]
[E-mail]

Aan

[Naam]
[Adres]
[Postcode en plaats]

Betreft: Geld nog steeds niet terugontvangen

[Woonplaats, datum]

Geachte heer/mevrouw,

Ik heb op [datum aankoop] een [product] bij u gekocht. Op [ datum dat u hebt laten weten dat u van de koop af wil] heb ik binnen de bedenktijd de koop ontbonden. Op [datum terugsturen] heb ik het product aan u teruggestuurd.

[als u een verzendbewijs hebt]

Het bewijs daarvan voeg ik bij deze brief [kopie verzend bewijs bijvoegen].

Voor het product heb ik een bedrag van EUR [vooruitbetaalde bedrag invullen] betaald. Dit bedrag is inclusief de door u in rekening gebrachte verzendkosten. Tot op heden heb ik mijn betaling niet van u terug ontvangen.

Volgens de wet bent u verplicht om, binnen veertien dagen na ontbinding van de overeenkomst, het volledige aankoopbedrag (inclusief de verzendkosten) terug te betalen. Inmiddels is deze termijn verstreken.

Ik verzoek u om het openstaande bedrag van EUR [vooruit betaalde bedrag invullen] binnen acht dagen na dagtekening van deze brief te storten op rekeningnummer [rekeningnummer waarop u het bedrag wilt ontvangen] ten name van [uw naam invullen]. Ik verwacht daarbij opgeteld de wettelijke rente vanaf het overschrijden van de termijn voor terugbetaling.

Indien het openstaande bedrag niet binnen de gestelde termijn op het genoemde rekeningnummer is bijgeschreven, zal ik verdere juridische stappen overwegen. Alle hieruit voortvloeiende kosten zal ik bij u in rekening brengen.

Ik hoop echter dat u het verschuldigde bedrag binnen de gestelde termijn terugbetaalt en hiermee juridische stappen achterwege kunnen blijven.

Met vriendelijke groet,

[Uw naam en handtekening]

jo
door josetteberendse - Sep 13, 2014 om 21:47
4 Antwoorden / 1 Vragen

Het is mij duidelijk. Het geld moet gewoon worden teruggestort. Er zit bij de bestelling een briefje, dat ik het tegoed voor niet geleverde artikelen terug kan vragen via een mail, maar dit zouden ze dus uit zichzelf al moeten doen.
Ik kan in de voorwaarden van de webshop ook niets terugvinden over hun beleid dat ze pas terug betalen als je er om vraagt. Dat zou dan toch ook moeten worden vermeld.

czar
door czar - Sep 13, 2014 om 23:05
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=josetteberendse schreef op zaterdag 13 sep 2014, 21:47]Het is mij duidelijk. Het geld moet gewoon worden teruggestort. Er zit bij de bestelling een briefje, dat ik het tegoed voor niet geleverde artikelen terug kan vragen via een mail, maar dit zouden ze dus uit zichzelf al moeten doen.

Soms is het handiger, als ze veel klanten hebben die vaker bestellen, het bij kleine bedragen op een tegoed te zetten. De webwinkel is kennelijk dus ook niet onwelwillend het alsnog over te maken. Gewoon even dat mailtje sturen, klaar.
Je moet ook geen problemen zoeken waar ze niet zijn.
Zie het op tegoed zetten als een voorstel en als je daar niet mee akkoord gaat, laat dat dan even weten en ze doen het zoals je wenst (beweren ze).

jo
door josetteberendse - Sep 13, 2014 om 23:43
4 Antwoorden / 1 Vragen

Horen ze dat dan niet ergens op de site te vermelden of van te voren te vragen of je daarmee akkoord bent? Het is de eerste keer dat ik dit tegenkom. Ik ben gewend dat artikelen kosteloos worden nageleverd.

mahadma
door mahadma - Sep 13, 2014 om 23:45
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Welke webshop is het, dan kunnen we de algemene voorwaarden bekijken.

czar
door czar - Sep 14, 2014 om 00:25
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=josetteberendse schreef op zaterdag 13 sep 2014, 23:43]Ik ben gewend dat artikelen kosteloos worden nageleverd.

Is het product dan binnen redelijke tijd nog wel leverbaar?
Iets dat niet meer leverbaar is, valt ook niet na te leveren.
In principe zou u op basis van het niet leveren van dat ene product wel de gehele koop kunnen ontbinden. Er wordt immers niet conform de bestelling geleverd.

jo
door josetteberendse - Sep 14, 2014 om 02:43
4 Antwoorden / 1 Vragen

Je kunt bij de bestelling aangeven of je de artikelen zo snel mogelijk of zo compleet mogelijk wilt ontvangen. Ik heb zo compleet mogelijk aangegeven, zodat ze 14 dagen de tijd hebben om de bestelling compleet te krijgen. Dit is niet gebeurt, de artikelen die wel leverbaar waren, zijn binnen 1 week geleverd. Vervolgens staat op een bonnetje dat 1 artikel niet geleverd kan worden en dat dit opnieuw kan worden besteld, zodra het weer op voorraad is. Dat laatste impliceert dus dat het artikel wel weer leverbaar wordt, maar dat ze niet weten binnen welke termijn. Vervolgens wordt zonder overleg het bedrag op een tegoedrekening gezet en staat op de retourbon dat ik het geld ook terug kan vragen.
Ik lees de retourbon meestal niet als ik niets retour wil sturen, dus het is toevallig dat ik dit zag. Ik blijf het vreemd vinden dat ik een verzoek moet indienen om het geld terug te krijgen, met name omdat dit verder nergens op de site vermeld wordt. Als zij een artikel niet kunnen leveren, moet ik toch de mogelijkheid hebben om het artikel elders te kopen en hoor ik automatisch mijn geld terug te krijgen.
Ik zit momenteel te wachten op nalevering op een bestelling die ik een week geleden geplaatst heb bij een andere webshop. Deze webshop heeft mij keurig bericht gestuurd dat mijn bestelling op twee artikelen na is verstuurd en dat de ontbrekende artikelen zo snel mogelijk worden nagestuurd. Ook van een derde site kreeg ik bericht van een na te zenden artikel en dit is 10 dagen na de eerste bezorging inderdaad geleverd.
De webshop waar het hier over gaat, stuur wel bericht dat de bestelling is verstuurd, maar vermeld daarin niet dat er een artikel niet leverbaar is. Bovendien leveren zij nooit na, dat staat overigens wel in hun algemene voorwaarden.
Ik bestel veel dingen via internet en ik heb ook vaker meegemaakt dat een artikel niet kan worden geleverd. Heb ik in zo'n geval vooraf betaald, dan wordt automatisch het geld voor het niet geleverde artikel teruggestort.
Ik zal echt niet de enige zijn die er pas na lang zoeken achter komt dat je het geld wel terug kunt vragen en er zullen dus ook mensen zijn die dit helemaal niet ontdekken. Ik vind dit gewoon een trucje om mensen te dwingen steeds weer terug te kregen naar deze site, omdat ze daar nog tegoed open hebben staan. En vervolgens moeten ze dan wel weer voor minimaal 20 euro bestellen en verzendkosten betalen.

jo
door josetteberendse - Sep 14, 2014 om 02:46
4 Antwoorden / 1 Vragen

Je kunt bij de bestelling aangeven of je de artikelen zo snel mogelijk of zo compleet mogelijk wilt ontvangen. Ik heb zo compleet mogelijk aangegeven, zodat ze 14 dagen de tijd hebben om de bestelling compleet te krijgen. Dit is niet gebeurt, de artikelen die wel leverbaar waren, zijn binnen 1 week geleverd. Vervolgens staat op een bijna onleesbaar kassabonnetje dat 1 artikel niet geleverd kan worden en dat dit opnieuw kan worden besteld, zodra het weer op voorraad is.
Ik lees de retourbon meestal niet als ik niets retour wil sturen, dus het is toevallig dat ik dit zag dat ik mijn geld ook terug kan vragen.
Ik blijf het vreemd vinden dat ik een verzoek moet indienen om het geld terug te krijgen, met name omdat dit verder nergens op de site vermeld wordt. Als zij een artikel niet kunnen leveren, moet ik toch de mogelijkheid hebben om het artikel elders te kopen en hoor ik automatisch mijn geld terug te krijgen.
Ik zit momenteel te wachten op nalevering op een bestelling die ik een week geleden geplaatst heb bij een andere webshop. Deze webshop heeft mij keurig bericht gestuurd dat mijn bestelling op twee artikelen na is verstuurd en dat de ontbrekende artikelen zo snel mogelijk worden nagestuurd. Ook van een derde site kreeg ik bericht van een na te zenden artikel en dit is 10 dagen na de eerste bezorging inderdaad geleverd.
De webshop waar het hier over gaat, stuur wel bericht dat de bestelling is verstuurd, maar vermeld daarin niet dat er een artikel niet leverbaar is. Bovendien leveren zij nooit na, dat staat overigens wel in hun algemene voorwaarden.
Ik bestel veel dingen via internet en ik heb ook vaker meegemaakt dat een artikel niet kan worden geleverd. Heb ik in zo'n geval vooraf betaald, dan wordt automatisch het geld voor het niet geleverde artikel teruggestort.
Ik zal echt niet de enige zijn die er pas na lang zoeken achter komt dat je het geld wel terug kunt vragen en er zullen dus ook mensen zijn die dit helemaal niet ontdekken. Ik vind dit gewoon een trucje om mensen te dwingen steeds weer terug te kregen naar deze site, omdat ze daar nog tegoed open hebben staan. En vervolgens moeten ze dan wel weer voor minimaal 20 euro bestellen en verzendkosten betalen.

czar
door czar - Sep 14, 2014 om 10:25
1209 Antwoorden / 20 Vragen

Het is toch prima dat een webshop niet 14 dagen met verzending wacht als ze na 7 dagen al weten dat een ontbrekend product toch niet binnen die 14 dagen zal binnenkomen?
Als er een algemene tekst op hun bonnetje staat dat je het product weer kunt aanschaffen zodra het weer op voorraad is, dan staat er niet dat het ontbrekende product ook weer op voorraad zal komen.

Het feit dat je in je recht staat wil niet zeggen dat alles dan automatisch voor je wordt geregeld. Vaak zul je je recht moeten halen. Dat de ene webshop het anders doet dan de andere is alleen maar prettig, dan is er tenminste nog onderscheid en valt er iets te kiezen. Aan persoonlijke ervaringen kun je geen rechten ontlenen.

Kortom, ik vind dat je spijkers op laag water aan het zoeken bent. Als de werkwijze van deze webshop je niet bevalt, dan moet je er gewoon niet meer bestellen en desnoods je complete bestelling annuleren. Niet een heel verhaal ophangen dat je verplicht bent bestellingen te plaatsen om het te veel betaalde terug te krijgen, want dat is dus niet zo. Je hebt de keuze.