ki
door killerby Jan 22, 2015 om 19:00
Huishouden & energie

Defecte keukenkraan

!3 december 2013 hebben wij bij Toolstation een keukenkraan aangeschaft, maar nu is er van de kunststof rand van het kraanhuis een stuk afgebroken, hierin valt de de uittrekbare douche. Met gevolg dat deze niet meer blijft zitten.
Hij valt dus net buiten de garantie.
De leverancier zegt niets meer voor ons te kunnen doen , ze geven 12 maanden garantie op fabricage en montage.
Ze willen de kraan niet vervangen of geld terug geven, onderdelen zijn ook niet los leverbaar.

Wat kunnen we nu nog doen?
Het gaat om een kraan met een waarde van nog net geen € 60,-

Gaarne advies, volgens mij hebben we ook na een jaar recht op een deugdelijk product

2262 18 Rapporteer

valerius-2
door valerius-2 - Jan 22, 2015 om 19:58
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Niet veel meer dan de volgende kraan niet naar de prijs kijken, maar naar de kwaliteit.

edrick3
door edrick3 - Jan 22, 2015 om 20:08
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo killerby,

..... ze geven 12 maanden garantie op fabricage en montage......
En dus ....

ki
door killerby - Jan 22, 2015 om 20:15
11 Antwoorden / 3 Vragen

..... ze geven 12 maanden garantie op fabricage en montage......
En dus ....

En dus doen ze niets meer.
Ze kunnen niets meer doen zeggen ze

gerbera
door gerbera - Jan 22, 2015 om 21:33
7364 Antwoorden / 14 Vragen

En is het zelf niet meer te lijmen. Met secondenlijm kun je een hoop doen.

tenormin
door tenormin - Jan 22, 2015 om 22:02
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Tja, grensgevalletje en m.i. niet echt klantvriendelijke houding van Toolstation. Dus of proberen wat @gerbera schrijft en (kan niet in uw portemonnee kijken) een betere kwaliteit kraan kopen.

sw
door swat1500 - Jan 23, 2015 om 00:19
3779 Antwoorden / 0 Vragen

U heeft recht op een deugdelijk produkt en de leverancier stelt feitelijk aan zijn verplichtingen te hebben voldaan. U stelt van niet. In dat geval zult u naar de rechter moeten stappen of (als die er is) een geschillencommissie.
De kosten om uw gelijk te halen bij de rechter zullen echter aanmerkelijk hoger zijn dan de aanschaf van een nieuwe kraan.

door 1953 - Jan 23, 2015 om 04:08
3725 Antwoorden / 95 Vragen

U heeft een wettelijke garantie van twee jaren en is herstelplicht van de verkopende partij aan de orde. Herstelplicht, of als herstel niet mogelijk is, een vervangend gelijkwaardig product leveren. Kan verkopende partij hier niet aan voldoen, dan is ontbinding van de koopovereenkomst een feit en dient verkopende partij u uw aankoopbedrag à contant terug te betalen - geen tegoedbon e.d. accepteren.

Verkopende partij zal uw vragen of u een Antikalk product heeft gebruikt, antikalkproduct zou dan het product aan hebben getast, klinkklare nonsens! Dat vroegen zij bij mij ook met een nieuw aangeschafte kraan die productie/fabricagefout had. Ligt blijkbaar in de mond bestorven.

ki
door killerby - Jan 23, 2015 om 10:21
11 Antwoorden / 3 Vragen

Beste 1953,

Waar haalt u die wettelijke garantie van twee jaren vandaan?
Toolstation levert met een garantie van een jaar, en geen twee jaar.
Ik weet dat ik ook na de garantie recht heb op een deugdelijk product, maar gezien de aanschafprijs ga ik hier niet over procederen,etc

gerbera
door gerbera - Jan 24, 2015 om 11:42
7364 Antwoorden / 14 Vragen

In Nederland bestaat er géén wettelijke garantietermijn voor aangekochte producten.

Veel consumenten denken dat zij standaard recht hebben op twee jaar 'garantie'. In de Europese Richtlijn Koop en Garantie is inderdaad een wettelijke termijn van twee jaar opgenomen. Dit is een garantietermijn die als minimum is voorgeschreven aan de lidstaten van de EU. Elke lidstaat mag daar andere regels voor maken. Zolang deze regels maar voordeliger zijn voor de consument.

Bij het omzetten van de Europese Richtlijn naar Nederlands recht is ervoor gekozen om deze twee jaar niet over te nemen. In de Nederlandse wet staat dat het product dat u koopt 'deugdelijk' moet zijn. Van veel producten mag u verwachten dat deze langer meegaan dan twee jaar. In veel gevallen kunt u de verkoper dus ook na twee jaar nog aanspreken volgens de Nederlandse wet.
bron consuwijzer

Bewijslast bij ondeugdelijk product

Als er iets mis is met een product binnen 6 maanden na aankoop, moet de verkoper bewijzen dat dit uw schuld is. Bijvoorbeeld door aan te tonen dat u het product niet goed heeft gebruikt.

Gaat het product na 6 maanden of langer kapot? Dan moet u bewijzen dat dit niet uw schuld is en dat het aan het product ligt.
bron rijksoverheid.

zoekster
door zoekster - Jan 24, 2015 om 11:47
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Hoe komt het dat er een stuk van de kraan is afgeborken? Heeft u hem laten vallen, of is het een spontaan opgetreden defect?

zoekster
door zoekster - Jan 24, 2015 om 11:50
10965 Antwoorden / 34 Vragen

O nee, vallen zal moeilijk gaan. Ik dacht aan de uitrekbare douche.

ki
door killerby - Jan 24, 2015 om 11:51
11 Antwoorden / 3 Vragen

Het is en spontaan opgetreden defect
De ring werd al steeds ruimer bij het in en uithalen van de handdouche.
Maar nu is er een deel afgebroken zelfs.

aurora1
door aurora1 - Jan 24, 2015 om 12:22
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Is het deze klik hier kraan of vergelijkbaar?

ki
door killerby - Jan 24, 2015 om 12:38
11 Antwoorden / 3 Vragen

Dat is inderdaad dezelfde kraan en het gaat om de zwarte ring tussen de kraanvoet en de handdouche.

zoekster
door zoekster - Jan 24, 2015 om 12:49
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Dat is vanzelfsprekend de zwakke schakel in de kraan, want daar 'botst' de douche steeds tegenaan als u hem terug in de houder doet. Zoiets zou van zeer goede kwaliteit kunststof moeten zijn, of van rubberachtig materiaal.

Het vervelende is dat de bewijslast bij u ligt, dat de ring is stukgegaan, omdat het product gebrekkig is. Een kraan hoort langer mee te gaan dan een jaar.

Wat u kunt doen is de verkoper per mail deze voorbeeldbrief te sturen.

klik HIER
en dan zien hoe er wordt gereageerd.

aurora1
door aurora1 - Jan 24, 2015 om 13:00
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Als u e.e.a.kunt demonteren zou ik ermee naar een balie van het bedrijf gaan voor een ringetje of anders ermee bij bouwmarkten, ijzerwarenzaken of een Handyman kijken of u een passende ring kunt vinden.

ki
door killerby - Jan 24, 2015 om 13:35
11 Antwoorden / 3 Vragen

Bedankt.
Ik ga als laatste poging de voorbeeldbrief sturen
Ben benieuwd of er nog iets uitkomt.

door 1953 - Jan 24, 2015 om 21:55
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=gerbera schreef op zaterdag 24 jan 2015, 11:42]In Nederland bestaat er géén wettelijke garantietermijn voor aangekochte producten.

Veel consumenten denken dat zij standaard recht hebben op twee jaar 'garantie'. In de Europese Richtlijn Koop en Garantie is inderdaad een wettelijke termijn van twee jaar opgenomen. Dit is een garantietermijn die als minimum is voorgeschreven aan de lidstaten van de EU. Elke lidstaat mag daar andere regels voor maken. Zolang deze regels maar voordeliger zijn voor de consument.

Bij het omzetten van de Europese Richtlijn naar Nederlands recht is ervoor gekozen om deze twee jaar niet over te nemen. In de Nederlandse wet staat dat het product dat u koopt 'deugdelijk' moet zijn. Van veel producten mag u verwachten dat deze langer meegaan dan twee jaar. In veel gevallen kunt u de verkoper dus ook na twee jaar nog aanspreken volgens de Nederlandse wet.
bron consuwijzer

Bewijslast bij ondeugdelijk product

Als er iets mis is met een product binnen 6 maanden na aankoop, moet de verkoper bewijzen dat dit uw schuld is. Bijvoorbeeld door aan te tonen dat u het product niet goed heeft gebruikt.

Gaat het product na 6 maanden of langer kapot? Dan moet u bewijzen dat dit niet uw schuld is en dat het aan het product ligt.
bron rijksoverheid.

Kijk hier nog maar eens naar de wettelijke garantie, de link: Rijksoverheid Garantie!
of hier naar: Consuwijzer: wettelijke garantieperiode in Europa!