donna53
door donna53 Jan 27, 2013 om 19:29
Computers & telefonie

GeheugenkaartHD camera vindt geen bestand

Ik heb op mijn digitale HD camcorder filmpjes gemaakt. Tussendoor nog gekeken of er wat op stond en toen verder gefilmd. Nu wil ik alles overzetten en vindt de camera geen bestand meer! Terwijl er volgens het geheugen wel 70% is opgenomen, krijg ik aldoor de melding ''geen bestand''. Volgens de gebruiksaanwijzing bevat de kaart dan ''nog niet-DCF- bestanden van andere camcorders, maar dat kan niet. En dan moet je dan de kaart opnieuw formatteren, maar dan wordt alles gewist. En dan ben ik al mijn vakantie filmpjes kwijt!
Weet iemand hoe ik de filmpjes er toch nog af kan krijgen en hoe het komt dat die kaart ineens geen bestand vindt terwijl ik niets bijzonders gedaan heb?

6578 19 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Jan 27, 2013 om 20:31
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo donna53,

En als je de geheugenkaart rechtstreeks in de kaartlezer van de computer plaatst?

freya
door freya - Jan 27, 2013 om 20:33
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo donna53,

De eerste stap is, lijkt me, om het kaartje uit de camera te halen en via de computer (in een kaartlezer) uit te lezen. Heb je dat al geprobeerd? En vind je dan ook geen bestanden?

m.vr.gr. Freya

freya
door freya - Jan 27, 2013 om 20:40
10999 Antwoorden / 1 Vragen

En als je op het kaartje géén bestanden kunt vinden, zou je eens aan de slag kunnen gaan met een 'dataherstel' programma. Probeer het eens met Restoration *[u]klik[/u]* of Recuva *[u]klik[/u]*.

Freya

donna53
door donna53 - Jan 28, 2013 om 16:08
98 Antwoorden / 10 Vragen

Helaas zit er op mijn laptop geen kaartlezer voor een geheugenkaart. Ik kan dus niet kijken of er dan wel een bestand op te vinden is.
Het vreemde is dat de camera aangeeft dat er nog 70% geheugen over is. Dat zou dus inhouden dat er toch 30 % op moet staan. Ik begrijp niet dat de kaart dan ''geen bestand'' aangeeft. Zou er wat aan de kaart mankeren? Heeft iemand daar ervaring mee?
Ik ga kijken of ik recuva of restoration kan gebruiken als ik de camera op de laptop aansluit.
Nu kan ik er ook niets mee tenslotte!
Bedankt voor het meedenken. En als iemand nog een ander idee heeft, Graag!

edrick3
door edrick3 - Jan 28, 2013 om 16:10
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@donna53,

Niet iemand in de kennissenkring om even de geheugenkaart elders te proberen?
Zou ik eerst even doen!

Met vr.gr.

sjjoppy
door sjjoppy - Jan 28, 2013 om 16:16
7192 Antwoorden / 3 Vragen

Hallo donna53,
misschien moet de batterij van de camera opgeladen worden.
Vr. gr. sjoppie.

donna53
door donna53 - Jan 29, 2013 om 10:08
98 Antwoorden / 10 Vragen

@sjoppie. Nee, helaas was het maar zo simpel! De batterij is volledig opgeladen.

pe
door peter047 - Jan 29, 2013 om 14:07
5 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo donna53,

Kwam heel toevallig je melding tegen. Gelijk even snel een berichtje. Ik heb een gelijksoortig probleem gehad, ook met een SDHC kaart en een HD camera.
Even NIETS wissen, formatteren of overschrijven op die kaart.

Ik zal mijn oplossing eerst even in een tekstverwerker samen stellen en dan vandaag of anders morgen op deze site zetten. Misschien heb je daar wat aan en misschien is het wel hetzelfde.

peter047

pe
door peter047 - Jan 29, 2013 om 15:43
5 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo donna53,

Hier even mijn berichtje over het (bij mij) niet terug kunnen vinden van bestanden op mijn videokaart in mijn videocamera.

Ik heb een Panasonic Full HD camera HDC-SD700.
Heb (in een ver land) op HD 1080p video opnamen gemaakt en zelfs nog in het hotel bekeken. Dat was helemaal in orde.
Echter, toen ik weer thuis was en deze even later op mijn TV wilde bekijken, bleek mijn kaart ineens helemaal leeg te zijn (althans volgens mijn camera), terwijl ik zeker wist dat het dezelfde kaart was.
Dat vond ik uiteraard helemaal niet leuk, want ik wilde die opnamen niet kwijt. Ik heb die kaart voor de zekerheid even opzij gelegd (want dat moet je in zo’n geval wel doen, i.v.m. dat die bestanden mogelijk zouden kunnen worden overschreven bij verder gebruik).
Op een internetsite, waar ik mijn SDHC kaarten bestelde, heb ik een USB kaartlezer, speciaal voor deze kaarten, mee besteld. Deze was toen niet zo duur, ongeveer € 7,95.
Frappant was, dat ik daarmee via mijn computer de bestanden ineens wel kon zien staan op die kaart en zelfs op mijn PC kon binnen halen in HD kwaliteit. Dit, terwijl mijn videocamera nog steeds aangaf dat die kaart leeg was.

Om het verhaal verder kort te maken, wat was er bij mij (mijn camera) aan de hand:
Deze bleek (per ongeluk) op een ander video formaat te staan (te zijn gekomen) en zag daarom niets op de kaart.
Toen ik mijn camera weer terug had gezet op dat HD formaat, bleek dat de betreffende bestanden op mijn kaart ineens weer wel zichtbaar waren en kon ik mijn kaart weer zonder enig probleem gebruiken.

Dit is mijn beschrijving. Niet iedere camera is gelijk, maar misschien heb je hier iets aan, of brengt het je op een idee, of misschien is het wel hetzelfde probleem.
Wanneer je wel bestanden ziet op je kaart, kan het ook nog zijn, dat die bestanden wel van je video camera zijn, maar mogelijk in een ander videoformaat er opgezet. Of, bijvoorbeeld losse foto bestanden, wanneer je met je video camera ook foto’s kunt nemen.
Probeer dat maar eens uit, als je nog andere vragen hebt daarover, misschien weet ik daar wel iets op.

(nb. ik zit niet standaard op deze site, ik ben hier bij toeval terecht gekomen. Blijf hier nog wel even hangen de komende tijd.)

Gr. Peter047

freya
door freya - Jan 29, 2013 om 15:54
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@peter047:

Vandaar ook de eerdere adviezen om het kaartje op een computer uit te lezen....

Goed om te weten dat sommige (alle?) camera's blijkbaar met een 'filter' werken, waardoor het ene bestandsformaat niet (meer) zichtbaar is als je omschakelt naar een ander formaat.

Nu maar hopen dat dit het probleem van de vragensteller oplost.

Freya

donna53
door donna53 - Jan 29, 2013 om 18:56
98 Antwoorden / 10 Vragen

Hoi Peter (en Freya),
Ja, dat zou het best kunnen zijn! Maar hoe zie ik dat de camera niet op HD staat? Ik heb al in de gebruiksaanwijzing zitten zoeken maar zie niet hoe je de camera op een ander formaat kunt zetten. Hoe gaat dat bij jouw camera, want misschien werkt dat hetzelfde bij de mijne?
Ik heb helaas geen kaartlezer (en mijn kennissen ook niet) maar ga wel op internet kijken naar zo'n USB lezer als dat zou kunnen helpen
Ik heb nog niets met de kaart gedaan want ik wil eerst weten of er nog wat te redden valt.
Misschien kun je dus even beschrijven hoe jouw camera op een ander formaat wordt gezet?
Mijn zus heeft ook gefilmd met dit ding dus wie weet is er een verkeerde knop ingedrukt.
Alvast bedankt!

freya
door freya - Jan 29, 2013 om 20:13
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@donna53:

Om welk merk/type camera gaat het?

Freya

donna53
door donna53 - Jan 29, 2013 om 23:27
98 Antwoorden / 10 Vragen

Het is een Silvercrest SCAW 5.00 A1 Digitale HD-camcorder.

pe
door peter047 - Jan 30, 2013 om 04:39
5 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo donna53 en freya

Freya, je was me net even een stap voor met het vragen om het type camera.
Als je op internet kijkt, je kunt de beschrijving zo downloaden, zie ik daarin eigenlijk niet direct een reden waarom de camera geen bestanden van die kaart zou kunnen weergeven. Die moeten er gewoon op staan volgens mij. Ook al omdat de camera aangeeft, dat op die kaart al ruimte in beslag is genomen.

Dus donna53, heb je al eens een andere al eerder opgenomen kaart geprobeerd in je camera om de videobestanden van die kaart op je scherm zichtbaar te maken? En kun je die dan wel zien? Of ook niet? Daar zou ik eerst even naar kijken.

Het is wel aan te raden, zoals Freya al schreef, toch naar een USB Card Reader uit te kijken.
Ik denk dat een foto/videozaak of computerzaak die wel heeft voor SD / SDHC.
Zelf heb ik hem besteld op het internet, zal de gegevens er wel bij zetten, dan kun je het zien:
http://www.dataio.nl
Waar: Lijstje > Card Reader: USB Card Reader P5, € 8,50 voor SD, SDHC.
Let op! Er komen daar wel verzendkosten bij. Ik heb de USB 2.0 P5 van Transcend (toen op aanraden van hun) en als je computer ook USB 3.0 ondersteund, kun je nu ook naar de 3.0 kijken, € 9,90 die is sneller.
Als de kaart goed is kun je de hele kaart zo kopiëren naar je harddisk in een nieuwe map, net als vanaf een gewone stick en ik kan je desnoods vertellen welke bestanden je voor je video in veiligheid moet brengen en waar die dan staan, want je hebt niet alles nodig.

Camera Resolutie staat op Video-opname scherm 6.3.1 punt 9 blz 83
In te stellen Resolutie staat op Video opname menu’s blz 85
Pdf bestand internet Gebruikershandleiding

Gr. Peter047

pe
door peter047 - Jan 30, 2013 om 16:14
5 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo donna53,

Sorry voor het foutje, het had ‘ondersteunt’ met een ‘t’ moeten zijn, maar dat zag ik pas later. Misschien is het niet eens opgevallen.
Nog een idee, je kunt ook nog een video opname op een geheel nieuwe lege kaart maken en dan ook kijken of je de video terug kunt zien. Dan weet je misschien meer over wat er kan zijn gebeurd of wat er aan de hand is.

Als je er zo niet uit komt en wanneer je een card reader heb gevonden en je ziet daarmee de mappen op je kaart staan (het werkt als bij een gewone USB-stick), dan kun je alles gewoon bij elkaar naar een nieuw map in je computer kopiëren. Als dat niet werkt of foutmeldingen geeft, dan moet je zoeken naar bestanden met de extensie (waarschijnlijk de eerste): .MTS of .M2TS (dat zijn de letters, cijfers, karakters achter de laatste punt)
In die bestanden zit je opgenomen video met geluid. De andere bestanden worden voor het merendeel gebruikt door je camera en door het overzetprogramma van je camera om je video over te zetten naar je computer en er een volledige video van te maken. Die .MTS bestanden zijn de losse opgenomen stukjes in volgorde.
(voorbeeld: 00000.MTS en 00001.MTS, enz., opeenvolgend.)
Wis of formatteer niet op je kaart, VOOR JE JE VIDEO IN BEELD (met geluid) ZICHTBAAR HEBT op je computer!!!
Anders ben je alles kwijt!!!

Wanneer je bij zoeken met Windows op de kaart intypt bijv: .MTS , moet Windows al de hele rij uit een van de mappen op het scherm zetten. Hier zit dus je video in, opeenvolgend zoals je dat hebt opgenomen met je camera. Het zijn redelijk grote bestanden, afhankelijk van de tijdsduur van je opnamen. Je kunt ook zelf kijken in de mappen waar ze staan.
Als de programmatuur in je computer het toelaat, kun je zelfs zo’n bestand met dubbel-klik starten en de video-gedeelten bekijken.
Ik weet niet helemaal zeker of je het dan ook met je bijgeleverde programma van je camera zichtbaar kunt maken, maar, je hebt dan in ieder geval je video van je vakantie veilig gesteld.
Als het niet werkt moet je het maar schrijven.

Als je foutmeldingen krijgt, kun je redden wat er te redden valt, desnoods een voor een die genoemde bestanden kopiëren naar je harde schijf.
Wanneer ook dat problemen geeft en/of je gedeelten mist (ook te zien aan de volgorde van nummering), zul je daarna met recovery software je kaart moeten proberen te herstellen en dat geldt ook wanneer je géén bestanden ziet staan op je kaart. (en het uiteraard de juiste kaart is natuurlijk).

Ik hoor het wel, anders zet je het maar op de site, Peter

donna53
door donna53 - Jan 31, 2013 om 19:10
98 Antwoorden / 10 Vragen

Heb vandaag zo’n kaartlezer gekocht. Maar helaas is er via de software van de camera en via moviemaker niets op te vinden.
Als ik via de kaartlezer op de kaart kijk staat er:
MISC Datei ordner, maar dat mapje is helaas leeg.
DCIM Datei en daar zit 30 KB in. Had gehoopt dat daar de filmpjes in zouden staan, maar dat is niet te openen.
Heb het ook al met Fileviewopener geprobeerd maar helaas. En Recuva kan ook niets vinden.
De computer vindt geen MTS of MTS2.
Er stonden toch echt filmpjes op!
Word er een beetje kriegel van, maar als je nog een goed idee hebt, dan graag!
Bedankt voor het meedenken!

pe
door peter047 - Feb 2, 2013 om 02:15
5 Antwoorden / 0 Vragen

Heb net mijn bericht hier neergezet, maar zie het niet verschijnen, dus nog maar een keer.

Hallo donna53,

Ik begrijp best dat je er helemaal kriegel van wordt, kan ik mij heel goed voorstellen.
Maar je hebt niet gereageerd op mijn vraag, om een al eerder met die camera opgenomen kaart te bekijken en een geheel nieuwe lege kaart (stukje) op te nemen en ook die te bekijken als vergelijk.
Overigens, je kunt als vergelijk een al eerder opgenomen kaart van die camera ook in je Card Reader bekijken, als je maar niets wist, blijft alles er op staan.

Ik zal je even uitleggen hoe je je HD kaart in je Reader beter kunt bekijken:
Om te beginnen moet je even niet via de software van je camera of moviemaker gaan zoeken.
Een card reader is net een USB-stick.
Zoeken met het zoekprogramma van Windows, net als bij een gewone USB-stick.
Je ziet verschillende mappen. Bij mij staan er zo al 3 hoofdmappen op, nl: DCIM, MISC en PRIVATE.
Als je redelijk wat video met je camera hebt opgenomen, moet dat dus ook in bestanden op je kaart staan. Als je camera al aan geeft 70%, moet dat dus (als alles goed is) ook op je kaart in gebruik zijn genomen. Je kunt zelf wel een beetje berekenen hoeveel dat ongeveer van je kaart moet zijn. Wijkt dat erg af, dan kan dat al een probleem zijn.
Alleen de (HD) videobestanden zijn groot, afhankelijk van de opname duur met je camera.
Van nog geen minuut video moet je al zo iets van 100 MB hebben gebruikt), de andere bestanden zijn erg klein, in kB’s.
Hoe weet je wat aan bestanden op de kaart staat?: Ik weet niet hoeveel je van Windows 7 of 8 af weet, want met XP kun je haast geen HD video doen, althans niet in realtime, maar zal het toch maar even beschrijven.
Wanneer je op je Card Reader bestanden ziet staan en je drukt in en je klikt met je muis (L) op de bestanden, dan worden ze blauw en heb je die geselecteerd.
Klik je daarna met je muis (R) op een daarvan, dan krijg je een lijstje met mogelijkheden.
Met de onderste, ‘Eigenschappen’ (althans bij mijn XP computer, waar ik nu beneden warm bij de kachel mee bezig ben), kun je de gegevens opvragen.
Klik je met je muis (L) op ‘Eigenschappen’, dan zie je het aantal mappen, bestanden en de grootte van de opgeslagen bestanden. De gebruikte ruimte moet dan ongeveer wel met die 70% overeenkomen, die je camera aangeeft, anders is er iets niet goed.
Wat zit er als belangrijkste in de mappen?:
Je kunt alles in de mappen en de bestanden zichtbaar maken op je scherm, alleen niet alles openen.
Wat wel?:
Map DCIM, daarin zit nog een map, waarin je foto bestanden zijn opgeslagen (Als je die natuurlijk met je camera hebt gemaakt). Foto’s ( .jpg ) kun je zo openen in je PC.
Map MISC staat ‘AUTPRINT.MRK’ en is niet te openen.
Voor video moet je in PRIVATE kijken (misschien staat het in het Duits? i.v.m. je camera).
Dus map: PRIVATE / AVCHD.
Ook hier staan weer verschillende mappen in, maar, die kun je gewoon over slaan, behalve de map: BDMV. In deze map bevindt zich onder andere de map STREAM. Dit is de map waar al je video bestanden in zijn opgeslagen, opeenvolgend genummerd.
Deze zijn je losse video opnamen van je camera, in de map STREAM en die kun je normaal gezien zo in je video programma of videobewerkingsprogramma binnen halen.
Dat programma moet dan natuurlijk wel voor die (HD) bestanden geschikt zijn.
HEB JE DE (opeenvolgende grote) BESTANDEN NIET, DAN HEB JE GEEN VIDEOBESTANDEN EN DAN BEN JE DIE KWIJT.
Heb je wel de ruimte van de bestanden in gebruik, dan zullen ze er mogelijk nog wel op staan.
Echter, zie je ze niet, dan kunnen ze er misschien toch nog op staan en is mogelijk de toewijzingstabel op de kaart naar die bestanden beschadigd! en zul je dat door iemand (misschien kun je dat ook zelf doen, maar ik heb daar geen software voor) met recovery software moeten (laten) herstellen.

Een andere vraag is: (Ik vraag het toch nog maar een keer) is het wel de juiste video kaart?)
Een video kaart kun je alleen gebruiken in de betreffende camera en met een Card Reader.
Heb je de gebruikte kaart in een andere camera gehad, dan kan die mogelijk geformatteerd zijn en heb je nog alleen de gegevens die er bij het formatteren zijn opgezet en dat is heel weinig.

Ga eerst maar eens (zoals beschreven) naar je kaart kijken en wat je video camera doet (dat vraag ik mij af) en dan hoor ik je bevindingen wel.

(O, ja, MOVIEOBJ.DBM is géén video)
Ik hoop dat ik het niet te moeilijk heb gemaakt, gr. Peter

edrick3
door edrick3 - Feb 11, 2013 om 18:07
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Gebruikersnaam:
donna53
Level:
Datum:
maandag 11 feb 2013, 17:51
Categorie:
Computers & Internet - Hardware
Antwoorden:
Trefwoorden:
geheugenkaart

Hoi Peter,

Het duurde even want ik word aldoor uitgelogd op deze pagina!!
Ik heb dus maar een nieuwe pagina aangemaakt, want anders krijg je nooit antwoord en dat staat zo raar.
Ik heb een nieuwe SDHC kaart gekocht en deze werkt perfect.
Ik kan dit kaartje zowel in mijn camera als via de kaartlezer de kaart aflezen en de mappen (DCIM) openen. De media bestanden zijn dan wel te downloaden.
De oude kaart geeft in de DCIM map aan (bij eigenschappen) dat er geen bestanden zijn hoewel er toch 30 % in gebruikt is. Ik heb via Recuva ook geprobeerd bestanden terug te halen, maar deze bestanden laten zich ook niet openen. Ik vrees dat het oude kaartje (hoewel het bij de camera geleverd is en nieuw is) stuk is of dat er iets anders mee aan de hand is.
Ik laat het kaartje voorlopig liggen. Misschien komt er nog eens iemand langs die de bestanden (als die er nog zijn ) wel eraf kan halen.
En anders moet ik gewoon nog een keer op vakantie en opnieuw filmen! (wat erg nou toch, hè?)
In ieder geval bedankt voor al je adviezen!

Dit schreef donna53 =559466&cHash=c2e6e6d386d1b8f62dceb71b8d5730d9]hier.

Met vr.gr.

edrick3
door edrick3 - Feb 11, 2013 om 18:09
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Weer eens een foute link.

Klik hier.

Deze werkt wél.