as
door astridonmars Feb 17, 2015 om 19:26
Computers & telefonie

Hi Toestel lease tweede abonnement

Ik wil graag hulp met de volgende situatie:

Begin februari 2013 heb ik bij Hi een abonnement afgesloten met toestel en Toestel lease. Deze telefoon ben ik in november van dat jaar, buiten mijn schuld om, verloren. Ik ben toen naar de HI winkel gegaan en hier is mij verteld dat ik alleen gebruik kon blijven maken van mijn abonnement als ik een andere telefoon, al dan niet met abonnement, zou aanschaffen. Dit heb ik te goeder trouw gedaan.

Nu wilde ik eind vorig jaar mijn abonnement opzeggen, en ben ik eens in de voorwaarden van mijn contract gaan kijken (beter laat dan nooit, I know). Hierin staat dat ik bij diefstal of verlies recht heb op een vervangend, simpel toestel en zelf het overname bedrag voor het lease toestel moet betalen. Dat tweede abonnement was dus nergens voor nodig! Door nalatigheid van de medewerkers in de winkel ben ik nu al 425 euro verder...

Ik heb deze klacht ook op klachtenkompas staan. Na heel wat heen en weer bellen is HI van mening dat ze niks voor me kunnen betekenen omdat 'ik het abonnement zelf heb afgesloten' en zijn zij alleen bereid om de boete voor contractbreuk van het tweede contract op zich te nemen. Ik ben het hier niet mee eens.

Wat zijn mijn rechten? Mijn tweede abonnement loopt nog door tot november en ik voel er niet zoveel voor om nog 25 euro per maand te betalen terwijl ik er geen gebruik van maak...

Wat

706 5 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Feb 17, 2015 om 20:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar u kunt nu toch dat eerste abonnement opzeggen? Dat loopt al twee jaar.

En hebt u dan verleden jaar van twee abonnemente gebruik gemaakt?

as
door astridonmars - Feb 17, 2015 om 20:22
2 Antwoorden / 1 Vragen

Dat heb ik ook gedaan. Nu heb ik een nota gekregen waarin het overname bedrag van 48 euro wordt genoemd. Dit terwijl ze mij het toestel al in november 2013 hadden moeten laten overnemen.

Van het tweede abonnement heb ik nog nooit gebruik gemaakt. Ik heb die op aanraden van de medewerkers in de HI winkel afgesloten omdat ik anders geen telefoon had om mijn eerste abonnement te gebruiken. Dit terwijl ze mij hadden moeten wijzen op het feit dat ik recht had op een vervangend toestel. Voor dit tweede abonnement betaal ik nu al 15 maanden 25 euro pm.

tijger1
door tijger1 - Feb 17, 2015 om 20:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar dan had u toen veel meer meten betalen.

Maar u hebt nu één abonnement en één toestel.

Ik begrijp niet dat u niet na dat dwaze advies eens in uw papieren bent gaan kijken.

Zal nu moeilijk te bewijzen zijn dan men dat achterlijke advies heeft gegeven. U kon toch zelf ook wel bedenken dat dat niet kon kloppen.

as
door astridonmars - Feb 17, 2015 om 21:03
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ik was mijn simkaart ook verloren met het verlies van het toestel en het ging mij er om dat ik zo snel mogelijk weer bereikbaar zou zijn. Ik had er ook op moeten letten, maar ergens vind ik dat de winkel medewerkers mijn contract en voorwaarden erbij hadden moeten pakken. Ik had geen tijd om rustig na te denken over het geen mij verteld was, ik had een telefoon nodig omdat ik bereikbaar moest zijn voor school en werk. Ik heb er nooit bij stil gestaan dat ze ook ongelijk konden hebben. Zoals ik al schreef ben ik in goed vertrouwen op hun mening afgegaan. Ik kan mezelf ook wel voor mijn hoofd slaan dat ik er niet eerder naar gekeken heb.

Ik weet dat ik dan veel meer had moeten betalen, maar de tweede hands waarde van het toestel is toen nooit hoger geweest dan de 425 euro die ik er nu al aan kwijt ben.

Ik heb momenteel alleen nog het tweede abonnement lopen tm november.

holpen
door holpen - Feb 18, 2015 om 03:01
1416 Antwoorden / 0 Vragen

De crux zit 'm in je eigen tekst:
[quote] (...) en hier is mij verteld dat ik alleen gebruik kon blijven maken van mijn abonnement als ik een andere telefoon, al dan niet met abonnement, zou aanschaffen.[quote]
Ik vermoed dat er sprake is geweest van een communicatiestoornis. Als u de verkoper heeft gevraagd hoe u bereikbaar kon blijven, dan klopt het natuurlijk dat u daarvoor een nieuw toestel nodig heeft. Hoe het gesprek precies verlopen is, valt voor ons natuurlijk niet te achterhalen.

Uit uw tekst kunnen we echter opmaken dat de verkoper u de keuze heeft voorgehouden tussen het aanschaffen van een losse telefoon of een abonnement met een zogenaamd gratis telefoon (die zijn niet gratis, ik snap niet dat die terminologie nog steeds niet verboden is). Kennelijk heeft u toen gekozen voor een telefoon met abonnement, wellicht omdat je dan per maand een bedrag kunt betalen en niet één groot bedrag ineens kwijt bent? Anders kan ik me niet voorstellen dat je een extra abonnement zou nemen alleen maar om een telefoon te krijgen en kennelijk ook nog een tweejarig abonnement, aangezien u er al meer dan een jaar voor betaalt. Dat betekent dat u dus eigenlijk 600 euro gaat betalen voor een vervangend toestel (van het abonnement zelf maakt u immers geen gebruik).

Of u de verkoper duidelijk heeft gemaakt welk soort contract (lease) u had, valt ook niet te achterhalen. De verkoper had echter m.i. wel de plicht gehad om hier desnoods goed op door te vragen of uw gegevens erbij te pakken en had zeker de voorwaarden moeten kennen en deze moeten toepassen.

Het zal verhipt moeilijk worden om aan te tonen dat uw verhaal klopt. Ik hoop dat Hi hierin coulance wil betrachten, maar ik ben bang dat er weinig aan te doen valt, als Hi niet wil meewerken.

Ik wens u hoe dan ook succes, want vervelend is het natuurlijk wel!