1s
door 1sandra Apr 12, 2011 om 17:42
Huishouden & energie

Onze pup na 3 dagen dood

Hallo mijn vraag is, Wij hebben 2 weken geleden een pup gekocht een chichauchau bij mensen uit Oss. Alle maal leuk en aardig , zijn wij die dinsdag maar de dierenarts geweest omdat tie niet wilden eten. De dierenarts controleerde hem en zijn tempratuur was veel ste laag was 34 in plaats van 38. We moesten hem warm houden en kregen spuitjes mee om eten naar binnen te spuiten. Woensdag ochtend lag hij dood in zijn mandje. We hebben een sectie laten doen bij hem er daar kwam uit dat die suiker te kort had. Doordat tie een paar dagen niet gegeten had. Maar dat lijkt me niet dat dat van 1 dag van ons is . De mensen waar we hem gekocht hadden hebben we Nartuurl ijk al lang ingeligt maar willen absoluut niet mee werken maar een oplossing. Daar om is mimijn vraag wat kunnen we hier aan doen? Om ons geld terug te krijgen want dit is niet normaal tog na 3 dagen dood? Wat kan ik hier nog aan doen.?

9093 9 Rapporteer

ve
door verwijderd - Apr 12, 2011 om 18:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Heeft dierenarts ook zijn bloedsuiker geprikt?

Hypoglycaemie ( laag bloedsuiker) is een bekend probleem bij pups en volwassen honden van dwergrassen.

chihuahua + hypo: klik

M.i. is de fokker niets te verwijten.

Had de da een couveuze? Daar hoorde m.i. het hondje in thuis, gezien zijn lage temperatuur met een waakinfuus ( verwarmde vloeistof) om mee te beginnen na prikken van bloedsuiker.

ve
door verwijderd - Apr 12, 2011 om 18:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoe gek het ook klinkt, volgens de wet is een dier een product gelijk een telefoon of een fiets.
Dat betekend dat ook die pup viel onder een consumentenaankoop waarbij de wet zegt dat een product (behalve bederfelijke waar) moet voldoen aan de eisen waaraan zo'n product zou moeten voldoen en indien het kapot (in dit geval dood) gaat binnen 6 maanden na aankoop dat geacht mag worden dat het gebrek (in dit geval dus die diabetes) er al aanwezig was voor de aanschaf.
Men heeft dus recht op een deugdelijke reparatie (hetgeen in dit geval dus niet mogelijk is) of vervanging van een gelijkwaardig product of de aankoopprijs terug (hetgeen in deze laatste gevallen dus wel mogelijk is).

Volgens de wet kunt u dus dat aankoopbedrag van die handelaar terug eisen.
(aangetekend met bericht van ontvangst waarbij in dit geval ook een verklaring van die dierenarts)
Als die handelaar u een andere pup aanbied dan is dat een twijfelgeval want persoonlijk zou ik nooit een pup via dat soort verdachte kanalen hebben aangeschaft.
Wie een rashond wil aanschaffen gaat nooit naar een handelaar maar naar een rasvereniging om daar zijn/haar licht op te steken over de voor- en nadelen van het desbetreffende ras (zoals doorfokfouten die vooral bij populaire honden het geval is).
Als men dan een rashond gaat kopen dan neemt men vooraf met de fokker zaken door zoals keuze (het meest nieuwsgierige pupje dat naar u toekomt), het uitlaten voor het bij de moeder weg wordt gehaald (na 9 weken het liefst doch minimaal na 6 weken)
Het registreren van de pup bij de Raad van Beheer op Kynologisch Gebied (www.raadvanbeheer.nl) en overhandiging van de officiële papieren (stamboom).

Hoeft een rashond niet?
Dan zitten de dierenasiels vol met afgedankte honden die dringend een nieuwe baas willen.

Kinderen op komst?
Kijk dan eens rond in het Whippetwereldje want daar vind men de meest makkelijke en vooral gezonde honden.
Immers, Whippets worden gefokt op snelheid!
Dit in tegenstelling tot andere rashonden die gefokt worden op schoonheid (door de liefhebbers dan. De broodfokkers en handelaren kan het geen donder schelen of het mooi of gezond is).

Een lang verhaal maar met een serieuze ondergrond.

De Vrije Vogel

ve
door verwijderd - Apr 12, 2011 om 21:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dit zal weer een rode duim opleveren, maar als je niet eens weet wat voor ras uw hondje was (een chihuahua ipv een chichauchau), kun je mijns inziens maar beter geen hond aanschaffen.

Pups zijn sowieso zeer kwetsbaar en van rashonden als chihuahua's is nu eenmaal allang bekend dat chihuahua's die te koop worden aangeboden via bijvoorbeeld Marktplaats vaak zijn doorgefokt door de vele malafide dierenbeulen die goud geld verdienen aan mensen die zo'n klein hondje schattig vinden en/of het zien als een mode-accessoire.
Doordat deze honden zo zijn doorgefokt, verkeren velen in een slechte gezondheid; als ze hun puppy-periode al overleven, hebben ze als volwassen honden vaak te kampen met allerlei gebreken.

Maar om even op uw vraag terug te komen: Grootvader heeft gelijk als hij zegt dat (huis)dieren voor de wet worden gezien als een voorwerp, maar dan wel 1 waarvan de koper niet of nauwelijks kan aantonen dat de verkoper wist dat het beestje niet 100% gezond was. Daarom heb je recht op vervanging, maar (nog) niet op (volledig) je geld terug.

ve
door verwijderd - Apr 12, 2011 om 21:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Volgens mij ligt het eraan bij wie men de pup gekocht heeft. Ik hoop voor ts dat het bij een officiele fokker was en niet bij een particulier. Bij een particulier heb je heel weinig rechten als koper en zelf een onderzoeksplicht.

ve
door verwijderd - Apr 13, 2011 om 07:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ grootvader

Deze pup had geen diabetes. Dit hondje had een laag bloedsuiker omdat het te weinig gegeten heeft. Zie de link die ik in mijn bericht geplaatst heb.

Het hondje had ernstig ondertemperatuur en de da geeft het hondje mee naar huis.
Daar is m.i. de fout gemaakt.
Hij had moeten weten dat bij een hondje met zo'n lage temperatuur niet meer verwacht kan worden dat het zelf tot eten komt.

Hypoglycemic dogs are often cold and trembly and have difficulty standing and walking. Hypoglycemische honden zijn vaak koud en bevend en hebben moeite met staan ??en lopen. They act weak, tired, and lethargic and may not want to eat even when food is offered. Zij handelen zwak, moe en lusteloos en kan niet willen eten, zelfs als er voedsel wordt aangeboden. Dogs sometimes develop a bluish tinge or other discoloration around their gums or on their skin.

Read more: Tekenen van hypoglykemie in Chihuahuas | eHow.com http://www.ehow.com/list_6931032_signs-hypoglycemia-chihuahuas.html#ixzz1JNVM2CTG

Dit hondje had in de praktijk op temperatuur gebracht moeten worden, liefst in een couveuze, bloedsuiker prikken en in de ader glucose geven.

Ik heb een dwerghond van een ander ras. Dit kocht ik toen ze rond een jaar oud was. Ze was mager, dus gaf ik wat dextrose als ze slecht at op een theelepel om haar bloedsuiker op peil te houden en deze dodelijke complicatie te voorkomen.

Een pup van een dwerghondenras is erg gevoelig voor laag bloedsuiker als er niet tijdig gegeten wordt.

ve
door verwijderd - Apr 13, 2011 om 08:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

aerox schreef op dinsdag 12 apr 2011, 21:31: Volgens mij ligt het eraan bij wie men de pup gekocht heeft. Ik hoop voor ts dat het bij een officiele fokker was en niet bij een particulier. Bij een particulier heb je heel weinig rechten als koper en zelf een onderzoeksplicht.

M.i. heb je altijd een onderzoekplicht voordat je een dier koopt.
Je vraagt ook aan de fokker wat de pup gewend is om te eten, hoe vaak je te eten moet geven en meestal krijg je voer mee voor de eerste dagen.

Het lijkt mij dat je als je een rashond koopt je verdiept in de verzorging van dit ras. Dan kom je al snel tegen dat je bij pups van dit ras op moet letten dat ze regelmatig eten en de gevaren als ze dat niet doen.

De fokker zal gebrek aan zorg kunnen aanvoeren als doodsoorzaak en de nieuwe eigenaar moet m.i. bij de dierenarts aankloppen om te bespreken waarom hij de pup niet opgenomen heeft.

ve
door verwijderd - Apr 13, 2011 om 11:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat een hond voor de wet een product of zaak is, dat klopt. Die 6 maanden regel, als iets binnen 6 maanden kapot gaat wordt vermoed het gebrek bij koop al aanwezig geweest te zijn, die hierboven wordt aangehaald geld echter alleen in het geval dat u heeft gekocht in een winkel, of in geval van een pup van een professionele fokker. Het moet namelijk gaan om een consumentenkoop, en hiervoor is niet voldoende dat u consument bent overigens.

Veel fokkers zijn echter niet professioneel en dus vermoed ik dat hier die 6 maanden regel niet opgaat. Daarbij is door de dierenarts, zo begrijp ik, gezegd dat de lage bloedsuiker komt doordat er meerdere dagen niet is gegeten. Zeker bij pups en al helemaal bij pups van kleine rassen is dit zeer gevaarlijk.

Helaas ziet het ernaar uit dat gebrek aan zorg, hoe onbedoeld en jammer dan ook, de reden is van de dood van het hondje, De fokker valt hier volgens mij niets te verwijten. De dierenarts dat is een ander verhaal wellicht, maar dit kan nog erg lastig worden.

ve
door verwijderd - Apr 15, 2011 om 13:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

sylli schreef op dinsdag 12 apr 2011, 21:20: Dit zal weer een rode duim opleveren, maar als je niet eens weet wat voor ras uw hondje was (een chihuahua ipv een chichauchau), kun je mijns inziens maar beter geen hond aanschaffen.Pups zijn sowieso zeer kwetsbaar en van rashonden als chihuahua's is nu eenmaal allang bekend dat chihuahua's die te koop worden aangeboden via bijvoorbeeld Marktplaats vaak zijn doorgefokt door de vele malafide dierenbeulen die goud geld verdienen aan mensen die zo'n klein hondje schattig vinden en/of het zien als een mode-accessoire.
Doordat deze honden zo zijn doorgefokt, verkeren velen in een slechte gezondheid; als ze hun puppy-periode al overleven, hebben ze als volwassen honden vaak te kampen met allerlei gebreken.

Maar om even op uw vraag terug te komen: Grootvader heeft gelijk als hij zegt dat (huis)dieren voor de wet worden gezien als een voorwerp, maar dan wel 1 waarvan de koper niet of nauwelijks kan aantonen dat de verkoper wist dat het beestje niet 100% gezond was. Daarom heb je recht op vervanging, maar (nog) niet op (volledig) je geld terug.

@sylli

Ja sorry hoor, maar het hele stukje staat vol met schrijffouten.
Ik kan me voorstellen dat niet iedereen weet hoe je chihuahua schrijft (zelf wist ik het ook niet)
Je weet toch wat voor hond ts bedoelt?
Beetje betweterij m.i.
Jij bent dus van mening dat je maar geen hond moet aanschaffen als je de naam niet goed kan schrijven?

ve
door verwijderd - Apr 18, 2011 om 22:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

@orgelmuts:Niet zozeer omdat TS niet zo goed kan spellen, da's maar een kleinigheid; heel veel mensen kunnen niet al te best spellen. Als je niet zo goed kan spellen, kun je "chiwawa" eerder verkopen als een spelfout dan er (ook) fonetisch finaal naast zitten met "tjie tjau tjau".

Mijn excuses aan jou als mijn reactie wat beoordelend overkomt, maar ik ben en blijf van mening dat als je niet eens de moeite neemt om te kijken van welk ras het hondje is, je ook niet de moeite hebt genomen om je te verdiepen in hoe te zorgen voor het hondje wat je wilt hebben. Laat staan dat je de moeite neemt om uit te gaan zoeken of de fokker die de pup te koop aan had geboden wel een bonafide fokker was.
Kortom, mijn persoonlijke mening is dat TS dacht een schattig modieus duur hondje dat je zo leuk onder je arm of in je tas kan meenemen had aangeschaft zonder zich te verdiepen in het welzijn van het dier en de zorg die daarmee gepaard gaat. En als dat zo is, kun je in mijn ogen maar beter geen hond(je) nemen, bespaar jezelf de moeite en voorkom dierenleed.