st
door stef84 Sep 13, 2014 om 13:03
Huishouden & energie

Waarom alleen dure cvketels?

Ik Ben altijd opzoek naar een goedkope oplossing. Zo kon ik een dacia logan sedan van 6 jaar oud krijgen voro 2200 euro(dat e prijs zo laag is omdat het model niet gewild is maakt mij niet uit ik rijd er prima in. Ik kocht een beko wasmachine omdat die goed en goedkoop is, een goedkope bril van eyelove een goedkoop matras bij hetmeubelplein enzovoort. Maar nu is de cvketel aan de beurt. Ik woon in een huurhuis dus wil zeker niet de hoofdprijs uitgeven. Maar in mijn zoektocht kom ik maar en handjevol merken tegen waarvan de "budgetmerken nog tegen de 700 euro of meeer kosten. maar hoe kotm dat, waarom kan ik kiezen voor een budgetfiets voor 100 euro, een supergoedkope stofzuiger voor onder de 30 euro, een goedkoop gasfornuis is ook geen probleem. Maar waar vind ik de goedkoep chinese cvketeltjes(of ander goedkoop spul), of zijn die er echt niet? En zo nee, waarom niet?

4265 18 Rapporteer

gerdamarijke
door gerdamarijke - Sep 13, 2014 om 13:06
330 Antwoorden / 15 Vragen

Als u in een huurhuis woont is de verhuurder toch verantwoordelijk voor de ketel?

st
door stef84 - Sep 13, 2014 om 13:20
23 Antwoorden / 2 Vragen

Wij huren particulier. Hij betaald het wel maar het werkt zo dat wij alels betalen en dat wij het dan van de huur mogen inhouden. Maar daarom wileln we he tniet te duur laten worden.

edrick3
door edrick3 - Sep 13, 2014 om 13:26
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo stef84,

..... Maar daarom willen we het niet te duur laten worden....
Klinkt niet logisch.
Loffelijk streven, maar dus niet zo slim.
Goedkoop is vaak duurkoop.
In dit geval - en kosten voor verhuurder - zou ik een goede ketel aanschaffen.
Lijkt me trouwens dat verhuurder dit zou moeten beslissen!
Voor een vergelijking: kijk eens hier.

Suc6

emcede
door emcede - Sep 13, 2014 om 13:30
960 Antwoorden / 4 Vragen

Een chinees cv-keteltje?.... Alleen het woord al!!! Zou dat misschien iets met veiligheid te maken hebben?..... 'Goedkoop' is lang niet altijd het synoniem van 'goede koop' en daar zou ik in dit geval zeker goed op letten!

valerius-2
door valerius-2 - Sep 13, 2014 om 14:28
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Bepaalde producten zijn nu eenmaal onderin de prijs of het moet een afgekeurd exemplaar zijn maar ik zou toch echt wel een goed gekeurde ketel aanschaffen alleen al dat hij betaalt gaat worden in termijnen door de eigenaar van de woning, via de huur..

mahadma
door mahadma - Sep 13, 2014 om 15:30
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Met sommige artikelen die levensgevaarlijk kunnen zijn zoals cv ketels, of zeer duur in gebruik, zou ik toch liever kijken naar het getal onderaan de streep als ik een "goedkope" of een betere neem, maar dan wel gezien over een x aantal jaren.

ro
door ron530 - Sep 13, 2014 om 15:39
4084 Antwoorden / 17 Vragen

[quote=stef84 schreef op zaterdag 13 sep 2014, 13:20]Wij huren particulier. Hij betaald het wel maar het werkt zo dat wij alels betalen en dat wij het dan van de huur mogen inhouden. Maar daarom wileln we he tniet te duur laten worden.
Rare constructie en zeker niet gangbaar voor een huurwoning, de verhuurder moet zorg dragen voor een goede CV installatie en het onderhoud daarvan. Het is niet uw taak om dat voor de verhuurder te regelen.

me
door mein33 - Sep 14, 2014 om 11:54
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Het maakt niet uit van wie u de woning huurt, maar de verhuurder dient zorg te dragen voor een goed werkende CV-installatie en het (jaarlijkse) onderhoud daarvan.
Het zal mij niet verbazen als dat onderhoud ook niet wordt uitgevoerd op rekening van de verhuurder, als het al wordt uitgevoerd.
Als u de aankoop van de CV-installatie zou betalen en dit mag/kan verrekenen met de huur dan zit het met de financiële situatie van de verhuurder niet helemaal goed.
U zou dan optreden als de bank van lening en waarschijnlijk ook nog zonder een (geldig) contract over die lening met de verhuurder, waardoor het financiële risico volledig bij u komt te liggen.
Bij het aangaan van de huur van de woning heeft u, naar ik mag aannemen een huurcontract getekend die u hopelijk eerst had doorgelezen, hierin zou ook het e.e.a. moeten staan over de CV-installatie en het onderhouden daarvan.
Maar al met al : nooit aan beginnen.

ridder_1
door ridder_1 - Sep 14, 2014 om 12:34
376 Antwoorden / 8 Vragen

goedkoop is altijd duurkoop met een CV ketel, Als u 10 - 14 jaar met een ketel moet doen is de prijs per jaar nog geen 100 eur, Onderhoudsbeurten en reservedelen kosten veelal een veelvoud (
google eens op de merknaam Saunier Duval en u weet genoeg.Ook is een ketel met een verbeterd hoog rendement altijd veel zuiniger in verbruik dan alleen een goedkope ketel met alleen verbeterd rendenemt, worden echter nog heel weinig gemaakt en verkocht. Vergeet ook niet dat de heren installateurs circa 35 - 55% marge maken op een CV ketel omdat de installatiekosten relatief laag zijn en u weet waarom een gemiddelde C.V. ketel ca 1500 - 2200 euro kost. Net als autoverkopers krijgen ze vaak van de fabrikant een bonus als ze hun merk verkopen.

Al met al vind ik uw vraag toch wel een beetje vreemd, u vraagt een beetje naar de bekende weg, u weet toch hoe verkoop en marketing werkt ?

st
door stef84 - Sep 14, 2014 om 15:12
23 Antwoorden / 2 Vragen

Helaas zie ik veel ongefundeerde antworoden. Goedkop is duurkoop is in sommige gevallen waar maar lang niet altijd. Duurkoop is weggegooid geld is in alle gevallen waar. Want je betaald de bonus voor de winkelmedewerker, of de aandeelhouders van dat grote merk. Ik snap niet dat mensen in crisestijd nog zo denken, het zou juist goed zijn om elkaar te helpen en te adviseren welke goedkope producten kwaliteit hebben en welke weggegooid geld zijn. Ik zou bijvoorbeeld niemand een Indesit fo Whirlpool wasmachine aanraden maar een beko gaat makkelijk 8 tot 10 jaar mee. dan kan ik in 20 jaar tijd toch beter voor krap 600 euro 2 beko's kopen dan 1000 euro uitgeven aan 1 miele die misschien nieteens 20 jaar zonder onderhoud meegaat. Ik zeg niet dat ik een onveilig product wil, ik wil een goedkoop product zonder merknaam waarvoor ik moet betalen omdat het zo'n goede naam heeft. Dus mijn vrag is niet: wat is jullie mening over mijn beslissing maar meer waarom vind ik ze niet. waar zijn de goedkope ketels uit china/turkije/polen waar vidn ik installateurs in Nederlad die die plaatsen.

gompy2
door gompy2 - Sep 14, 2014 om 16:05
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=stef84 schreef op zondag 14 sep 2014, 15:12]Ik zeg niet dat ik een onveilig product wil, ik wil een goedkoop product zonder merknaam waarvoor ik moet betalen omdat het zo'n goede naam heeft. Dus mijn vrag is niet: wat is jullie mening over mijn beslissing maar meer waarom vind ik ze niet. waar zijn de goedkope ketels uit china/turkije/polen waar vidn ik installateurs in Nederlad die die plaatsen.
Ik begrijp je reactie op "ongefundeerde reactie's ", maar dat is inherent aan open forums.
Je redenatie v.w.b. wasmachine, daar kan ik in mee gaan.

Zelfs echte experts verkiezen een goedkoper B merk boven een duur A merk (+/-2500euro)
Een B merkt kost minder, gaat in de regel wel wat minder lang mee, maar door de voortgaande ontwikkelingen worden wasmachine's ook steeds zuiniger, en kun je, omdat ze eerder aan een nieuw B merk toe bent, ook eerder profiteren van de inmiddels voortgeschreden ontwikkelingen, zeggen de experts.
Klik hier-> De Rekenkamer-Wat kost een Wasmachine

V.w.b. je vraag waar de goedkope cv-ketels uit China enz, die zul je niet vinden.
Je denkt slim te zijn maar dan moet je ook kunnen bedenken dat je goedkope en CE goedgekeurde exemplaren uit China niet zult vinden.
Misschien dat ze wel gebouwd worden in China/ Turkije en Polen etc, maar dan wel onder licentie van de reguliere fabrikanten en dus wel CE goedgekeurd, en uiteraard goedkoper gebouwd voor de fabrikant, maar dat is met alles zo.
En dus wel met de reguliere prijzen die men in de EU kan vinden.

me
door mein33 - Sep 14, 2014 om 16:13
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=stef84 schreef op zondag 14 sep 2014, 15:12]. Dus mijn vrag is niet: wat is jullie mening over mijn beslissing maar meer waarom vind ik ze niet. waar zijn de goedkope ketels uit china/turkije/polen waar vidn ik installateurs in Nederlad die die plaatsen.

stef84,

Uiteraard bepaald u zelf welke producten u wel en niet koopt.
De goedkope CV ketel die u zou willen kopen voldoet waarschijnlijk niet aan de veiligheidsvoorschriften of keuringseisen zoals die (gelukkig) in Nederland van toepassing zijn en mede daardoor hier ook niet te koop zijn.

Hoewel u het blijkbaar de antwoorden tot nu toe gegeven niet op prijs stelt, is het misschien toch verstandig ze eens goed door te lezen en op u te laten inwerken.
En ondanks uw kostenbesparende levensstijl, u geeft voorbeelden ten over en daar is helemaal niets mee, begrijp ik met mijn boerenverstand niet waarom u een CV ketel zou willen vervangen in uw huurwoning terwijl dit ten laste van de verhuurder komt. Helaas geeft u hierop geen reactie.

TIP: kijk eens op marktplaats.nl daar zijn ruim voldoende Cv ketels voor een prikkie te koop,
maar zorg wel voor voldoende werkende rook- en koolmonoxide melders in uw woning.

kathy1978
door kathy1978 - Sep 14, 2014 om 16:18
69 Antwoorden / 4 Vragen

Het is inderdaad apart dat u als huurder de cv aanschaft. Het is dan uw eigendom. Heeft u ook iets met de verhuurder afgesproken als u de woning uitgaat. Hoeveel van het resterende bedrag betaalt hij dan? Ik zou in ieder geval voor een hoog rendement zuinige ketel gaan. Het maakt trouwens ook een beetje uit hoe groot u huis is. Het formaat van de ketel moet afgestemd zijn op het formaat huis en de aparatuur in het huis zoals douche, bad etc. Kortom enig advies van een installateur lijkt mij wel handig. Ik zou in ieder geval niet gaan voor die volgensmij italiaans Agpo shit nemen. Hebben mijn ouders in hun huurflat en vaak problemen en ik hoor ook veel van anderen hierover. Ik heb zelf in mijn huurwoning, rijtjeshuis een Nefit gekregen 2 jaar geleden. Niet het goedkoopste merk, maar dit is volgens mij een budget lijn. Anyway de stookkosten in vergelijking met de vorige die nog een waakvlam had zijn gigantisch. Deze is natuurlijk ook veiliger met alleen verbinding met buitenlucht. Ik heb drieverdiepingen, boven enkelglas, beneden standaard dubbelglas. Geen bad, wel douche. Ik houd het goed warm hier. Elke situatie is anders! Heeft u trouwens een boiler? Bij mij is deze toen de nieuwe CV kwam weggehaald. Had een boiler voor de douche van 90L. Scheelt een hoop electra dat deze weg is. Mijn voorschotten voor gas en electra waren bij de vorige bewoners ver over de 200euro en ik betaal weliswaar in mijn eentje nog maar 80 euro voor het hele huis en dan krijg ik nog geld terug.

czar
door czar - Sep 14, 2014 om 16:36
1209 Antwoorden / 20 Vragen

Beste Stef84,

Ik ga 100% met u mee.
Hoe meer reclame (zogezegd een A- merk) des te duurder.
Heel veel wordt al in China gemaakt, dus ook de dure merken weten totaal geen onderscheid meer te maken, want al hun onderdelen halen ze al van ver.
Hoe meer reclame voor een product des te minder mijn neiging het te kopen.

U kunt toch wel een goedkope ketel kiezen?
Gewoon de goedkoopste op de markt zoeken. Zo werkt dat dus.
Dat het niet goedkoper kan dan u verwacht ligt wellicht wel in het feit dat ketels die nog veel goedkoper zijn niet meer voldoen aan de veiligheidseisen die worden gesteld (al heb ik zo mijn twijfels over die eisen).

cvtechnieker
door cvtechnieker - Nov 24, 2014 om 20:40
80 Antwoorden / 15 Vragen

Vergeet ook niet dat de heren installateurs circa 35 - 55% marge maken op een CV ketel omdat de installatiekosten relatief laag zijn en u weet waarom een gemiddelde C.V. ketel ca 1500 - 2200 euro kost. Net als autoverkopers krijgen ze vaak van de fabrikant een bonus als ze hun merk verkopen.

Al met al vind ik uw vraag toch wel een beetje vreemd, u vraagt een beetje naar de bekende weg, u weet toch hoe verkoop en marketing werkt ?

Kan het niet laten om op uw reactie te reageren want naar mijn mening roept u toch wel wat onzin.
Hoe komt u erbij dat wij als installateur(s) een marge (winst) hebben van 35 tot 55 % ? waar haalt u die wijsheid vandaan ?
Ik zal u een rekenvoorbeeld geven met als ketel de Nefit Topline HRC30/cw6.
Deze ketel kost een installateur netto €1707.12 exclusief btw momenteel bij de groothandel of €2065.62 netto inclusief btw. Bij bijvoorbeeld Warmteservice kost deze op dit moment voor de consument €2092.76 netto inclusief btw. Het verschil is dus €27,14 netto in het voordeel van de installateur.... flinke winst zou ik zo zeggen.
Als de installateur de ketel voor u gaat monteren dan berekenen wij u daarvoor 6 uur á € 75.00 per uur voor een hoofdmonteur met hulpmonteur en €250.00 aan materiaalkosten ( drukvat, gaskraan, inlaatcombinatie, vulkraan, overstortventiel, dakdoorvoer, materiaal om leidingen aan te passen en om rookgasafvoer en luchtaanzuig te realiseren of aan te passen).
Voor de consument kost deze ketel gemonteerd dus €2615,62 bij een gemiddelde installateur.
Hiervoor krijgt de consument een cv ketel die volgens voorschrift is gemonteerd en afgesteld, een rapport met gasbeproeving (gasdichtheid van uw gehele gasleiding), volledige garantie van 2 jaar op alle onderdelen in uw cv ketel uitgezonderd de warmtewisselaar, laatstgenoemde heeft 15 jaar garantie op water en rookgaszijdige lekkage bij een periodieke onderhoudshistorie (wij adviseren jaarlijks). De bonus van de fabrikant die een installateur krijgt is gemiddeld €25 per juist ingevulde en door verantwoordelijke afgetekend garantiebewijs. Ik ben zo vrij geweest eerdergenoemde onderdelen voor montage bij elkaar op te tellen wanneer men deze bij warmteservice aan de balie koopt bij hun cv ketel, ik kwam op een bedrag van €461,23 netto. U betaald dus bij warmteservice €2553.99 en dan moet de ketel nog worden gemonteerd. Dus voor een bedrag van €61,63 heeft uw installateur al het werk voor u gedaan en bent u gewaarborgd van een goede en veilige installatie.......... ik zou zeggen Flinke Winst gemaakt door de installateur. (de voorrijdkosten, administratieve afhandeling om u de factuur te sturen, en de brandstof van de bedrijfswagen, en het halfuurtje met u de offerte bespreken tijdens onze eerste afspraak zullen we niet aan u door berekenen)

Groeten van een installateur uit het zuiden des lands

tijger1
door tijger1 - Nov 24, 2014 om 21:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@cvtechnieker

Gelukkig klopt er weinig van uw som, anders zou u beter thuis kunnen blijven zitten. De installateur betaalt natuurlijk aan WRmteservice niet dat bedrag waar die cv voor geprijsd is voor de consument.

cvtechnieker
door cvtechnieker - Nov 24, 2014 om 21:51
80 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=tijger1 schreef op maandag 24 nov 2014, 21:30]@cvtechnieker

Gelukkig klopt er weinig van uw som, anders zou u beter thuis kunnen blijven zitten. De installateur betaalt natuurlijk aan WRmteservice niet dat bedrag waar die cv voor geprijsd is voor de consument.[/quo

Een installateur koopt niet bij Warmteservice maar bij bijvoorbeeld Technische unie, Rensa, Wasco.
Warmteservice is voor de consument. Op vervanging van een cv ketel zit domweg geen winst. De winst zit hem in het onderhoudscontracten wanneer de consument € 100 per jaar betaald voor onderhoud en storingen, dan is het aan de Servicemonteur om te zorgen dat hij niet diverse storingen op dat adres heeft.

tijger1
door tijger1 - Nov 24, 2014 om 22:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik weet dat een installateur niet bij Warmteservice koopt. En hij betaalt bij de Technische Unie ook veel minder dan het bedrag van Warmteservice. Dus die ruim € 60 waar o het over heeft is flauwekul.