ly
door lynlyn Nov 17, 2014 om 10:46
Voeding & gezondheid

Wat te doen bij onjuiste apothekersrekening

Onlangs een recept gekregen van dokter voor schimmel in wenkbrauwen. Bij apotheker aangegeven geen uitleg nodig te hebben aangezien ik dit product al eens eerder heb gebruikt. Uitleg ook niet gekregen. Eenmaal thuis zie ik dat 2 van de 3 medicijnen onnodig zijn en bel de huisarts hierover. Daar krijg ik te horen dat ik de medicijnen niet terug kan brengen aangezien ik ze uit de apotheek mee naar huis heb genomen.
Nu zie ik tot mijn verbazing dat de apotheek mondelinge uitleg á 19,08 euro in rekening heeft gebracht! Ben goed boos hierover want als er sprake was geweest van uitleg, dan had ik de onnodige medicijnen meteen geweigerd.
Heb mijn verzekeraar gebeld die op haar beurt weer contact heeft opgenomen met de apotheker. De apotheker zegt dat er wél sprake is geweest van uitleg. Het advies van de verzekeraar is het zelf op te nemen tegen deze apotheker.
Hoe kan ik hier het beste optreden zonder dat ik tegen een muur van leugens moet aanvechten?
Betreft Mediq Apotheek Janssens, Kouvenderstraat 90, 6431 HH Hoensbroek

1940 18 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Nov 17, 2014 om 11:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

"Thuis ziet u dat 2 van de 3 medicijnen onnodig zijn". Bent u huisarts dan? Als mijn huisarts iets voorschrijft en ik zou het daar niet mee eens zijn, dan zeg ik dat meteen tegen hem. Maar u haalt de medicijnen en gaat thuis zitten beoordelen dat ze niet nodig zijn. Uiteraard neemt de apotheek ze niet terug.

Als u dat ene medicijn meer dan een jaar geleden hebt gehad, mag de apotheker daarvoor weer eerste terhandstellingskosten rekenen. En als u meteen aangeeft er niets over te willen horen, is het voor de apotheker verder klaar.

Apetjoek
door Apetjoek - Nov 17, 2014 om 11:12
234 Antwoorden / 16 Vragen

Ik kan U maar 1 advies geven ,klinkt hard maar is echt waar, geen tijd en energie in stoppen want U haalt Uw recht niet .
Het is het bekende pad bewandelen : van de kast naar de muur en weer terug.
Alles wat U meld heeft U gelijk in maar de wet schrijft deze voorlichting voor al dan niet het aflevergesprek gekregen U moet betalen.

tot15karakters
door tot15karakters - Nov 17, 2014 om 11:22
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Heeft U bewijs dat het een herhaal recept is van dezelfde apotheek?
Daarmee kun je de uitleg terug claimen.

Verder nog, je mag zelf kiezen welke en een ziekenhuis apotheek indien deze ook normale patiënten accepteerde is vaak goedkoper, dus als je onder of tegen de E360 grens aan zit...

Wel iets verder weg, maar ik kom er 5x per week voor woon/werk toch langs..

tenormin
door tenormin - Nov 17, 2014 om 14:44
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Had vanmorgen (bijna) zoiets. 3 Maanden geleden nieuw medicijn internist gekregen. Alleen eerst 15 tabletten, met herhalingsrecept voor de rest (als ik er niet allergisch voor zou zijn). 5 A-viertjes, dus flinke boom. Vanmorgen voor dezelfde tabletten wilde ze weer gaan uitleggen. Zeg: kijk even in je p.c. 3 maanden terug. Nee, kon ze niet vinden. Apotheker erbij, wijst waar ze moet kijken. "Oh, sorry mevrouw".

Maar begrijp ook niet dat u 2 van de 3 medicijnen niet nodig hebt, die toch mee naar huis neemt.

gerbera
door gerbera - Nov 17, 2014 om 16:09
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Wat de overbodige medicijnen betreft, kan me niet voorstellen dat een apotheek deze uit eigen beweging mee geeft, zullen dus wel op het recept gestaan hebben. En dat is uitgeschreven door de huisarts die, na ik mag aannemen, weet wat hij voorschrijft. Dus waarom denkt u dan dat deze onnodig zijn. En ook al geeft u aan dat u geen uitleg nodig vindt, indien u een jaar of meer geleden dit medicijn heeft gehad moet de apotheker hierbij uitleg geven en mag hij dit dus in rekening brengen, In uw geval is dus zowel uitgifte en uitleg berekend.

gerbera
door gerbera - Nov 17, 2014 om 22:48
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Nog even ter aanvulling, U maakt de apotheker uit voor leugenaar. Ik vindt dit een kwalijke zaak deze doet gewoon zijn plicht of u nu wel of geen info wenst. U kunt de ,volgens u, overbodige medicijnen gewoon terugbrengen. Deze worden dan vernietigd maar wel in rekening gebracht. Dit had u kunnen voorkomen door bij de apotheker eerst te controleren of u de juiste medicijnen had gekregen.

el
door elze30 - Nov 21, 2014 om 16:52
150 Antwoorden / 3 Vragen

Ik begrijp Lynlyn helemaal en ik ben het met haar eens. Ik zie precies voor mij hoe dit is gebeurd: ze heeft een zakje met de medicijnen gekregen. Dat zakje stond waarschijnlijk al klaar. Zij wist niet wat in het zakje zat. De huisarts heeft niet verteld wat hij voorschreef. De apotheek heeft niet de verplichte uitleg gegeven.,

Maar je kan dit beter gewoon betalen en de volgende keer goed opletten. Het gaat al bij de huisarts fout. Vraag aan de huisarts een kopie van het recept! Zodat je van te voren kan nazoeken wat er voorgeschreven is.

tijger1
door tijger1 - Nov 21, 2014 om 17:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Of misschien maar beter niet meer naar de huisarts gaan, als u het zelf allemaal beter weet. Alsof de huisarts dat spul zomaar voorschrijft. Waarom niet het medicijn per telefoon of internet besteld? Dan had u niets anders gekregen.

ro
door ron530 - Nov 21, 2014 om 17:35
4084 Antwoorden / 17 Vragen

U heeft een recept van uw huisarts gekregen dan weet u toch wat er zoal voorgeschreven wordt!. U geeft bij de apotheker aan geen advies te wensen die voor een eerste uitgifte van medicijnen wel op zijn plaats is. Voor de kosten van de eerste uitgifte speelt dat geen rol die worden standaard in rekening gebracht. Thuisgekomen blijkt dat u 2 voorgeschreven medicijnen niet nodig heeft "u heeft blijkbaar medicijnen gestudeerd" en wil die medicijnen retour doen. Daar trapt geen enkele apotheker in want er kan van alles met die medicijnen gebeurt zijn. Resumerend, u heeft afgezien van het adviesgesprek en gaat nu de apotheker verantwoordelijk stellen voor het leveren van verkeerde medicijnen omdat de apotheker u niet geadviseerd heeft.

tenormin
door tenormin - Nov 21, 2014 om 18:29
16829 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=elze30 schreef op vrijdag 21 nov 2014, 16:52]Ik begrijp Lynlyn helemaal en ik ben het met haar eens. Ik zie precies voor mij hoe dit is gebeurd: ze heeft een zakje met de medicijnen gekregen. Dat zakje stond waarschijnlijk al klaar. Zij wist niet wat in het zakje zat. De huisarts heeft niet verteld wat hij voorschreef. De apotheek heeft niet de verplichte uitleg gegeven.,

Maar je kan dit beter gewoon betalen en de volgende keer goed opletten. Het gaat al bij de huisarts fout. Vraag aan de huisarts een kopie van het recept! Zodat je van te voren kan nazoeken wat er voorgeschreven is.

Ik begrijp zo helemaal niet waarom u lynlyn helemaal begrijpt! Ga toch weg. De huisarts zou niet verteld hebben wat hij voorschreef? Zoals u het stelt gaat deze patiënt naar een arts om een kletspraatje te houden, want ze komt niet met klachten? Maar omdat de apotheker ook wel wat wil verdienen schrijft hij, voor noppes, een recept voor? Vind deze reactie werkelijk te vreemd voor woorden. En dan ook nog een kopie vragen voor iets waar de TS kennelijk geen last had? Misschien schreef hij wel placebo's voor. ?

el
door elze30 - Nov 26, 2014 om 22:41
150 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=tenormin schreef op vrijdag 21 nov 2014, 18:29][quote=elze30 schreef op vrijdag 21 nov 2014, 16:52]Ik begrijp Lynlyn helemaal en ik ben het met haar eens. Ik zie precies voor mij hoe dit is gebeurd: ze heeft een zakje met de medicijnen gekregen. Dat zakje stond waarschijnlijk al klaar. Zij wist niet wat in het zakje zat. De huisarts heeft niet verteld wat hij voorschreef. De apotheek heeft niet de verplichte uitleg gegeven.,

Maar je kan dit beter gewoon betalen en de volgende keer goed opletten. Het gaat al bij de huisarts fout. Vraag aan de huisarts een kopie van het recept! Zodat je van te voren kan nazoeken wat er voorgeschreven is.

Ik begrijp zo helemaal niet waarom u lynlyn helemaal begrijpt! Ga toch weg. De huisarts zou niet verteld hebben wat hij voorschreef? Zoals u het stelt gaat deze patiënt naar een arts om een kletspraatje te houden, want ze komt niet met klachten? Maar omdat de apotheker ook wel wat wil verdienen schrijft hij, voor noppes, een recept voor? Vind deze reactie werkelijk te vreemd voor woorden. En dan ook nog een kopie vragen voor iets waar de TS kennelijk geen last had? Misschien schreef hij wel placebo's voor. ? Ik begrijp het omdat dit mij ook vaker is overkomen. Misschien ligt het aan mezelf, misschien aan de huisarts. Maar op het moment van voorschrijven is de huisarts niet specifiek, of misschien wel, maar herinner je het op dat moment niet ( het heeft eerder niet geholpen / Het was vervelend in het gebruik/ je vertrouwde het niet) Als je dan bij de apotheek een zakje meekrijgt ( dan maken ze het klaar en zetten het neer op een afhaal-plank), zie je niet wat je hebt gekregen. De summiere uitleg, over wanneer het ingenomen moet worden en de eventuele bijwerkingen, geeft geen duidelijkheid over de soortnaam van het medicijn of ook bij de apotheek herken je het nog niet.
Dus lynlyn schetst een volgens mij veel voorkomende situatie. Hieraan moet iets veranderen. De patient kan dit beinvloeden door een papieren recept bij de huisarts te vragen).

el
door elze30 - Nov 26, 2014 om 22:45
150 Antwoorden / 3 Vragen

U kan ook een gesprek aanvragen met de apotheker. Dan houd u het u rustig en legt uw situatie uit. De apotheek, kan , net als veel lezers van dit forum, zich misschien uw situatie niet goed boorstellen, maar u kunt het wel proberen uit te leggen. U kunt in ieder geval vragen of zij een idee hebben hoe zo'n situatie in de toekomst te vermijden: volgens mij door paieren recept bij de huisarts te vragen.

tenormin
door tenormin - Nov 26, 2014 om 22:53
16829 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=elze30 schreef op woensdag 26 nov 2014, 22:45]U kan ook een gesprek aanvragen met de apotheker. Dan houd u het u rustig en legt uw situatie uit. De apotheek, kan , net als veel lezers van dit forum, zich misschien uw situatie niet goed boorstellen, maar u kunt het wel proberen uit te leggen. U kunt in ieder geval vragen of zij een idee hebben hoe zo'n situatie in de toekomst te vermijden: volgens mij door paieren recept bij de huisarts te vragen.

Maar als het goed is word er uitleg gegeven bij de apotheker. (Zie mijn bijdrage van 17 november 14:44 uur. Zonde van al het papier)!. Een papieren recept vragen gebeurt, althans hier, niet meer zo veel, gaat rechtstreeks naar de apotheek. Maar dat hoeft dus niet overal zo te zijn, ik spreek hier over hoe het hier gaat.

tijger1
door tijger1 - Nov 26, 2014 om 23:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En als ne bij de apotherk bent, kan je het zakje ook openmaken en kijken wat er in zit.

Wat is dit nu toch voor onzin verhaal.

el
door elze30 - Nov 27, 2014 om 14:38
150 Antwoorden / 3 Vragen

Het niet ontvangen van een recept op papier is volgens mij nu juist de essentie van het geschetste probleem. Als de patient niet weet wat hem is vorgeschreven, dan ziet hij dit las als de bestelling bij de apotheek wordt afgeleverd. En als er dan een neit-specifieke, algemene uitleg gegeven wordt, weet de patient nog steeds niet welk medicijn c.q. welk type medicijn hij in handen krijgt.

el
door elze30 - Nov 27, 2014 om 14:42
150 Antwoorden / 3 Vragen

Toevoeging: ook als het zakje wordt opengemaakt, is het voor de patient moeilijk een medicijn te 'herkennen'. Doordat de doosjes en het merk zovaak wisselen, is dit ook onmogelijk. Pas als je de stofnaam/merknaam ziet en leest waar een medicijn voor bedoeld is, wordt duidelijk war voor medicijn er is voorgeschreven.

Dus ik pleit ervoor om de patient deze informatie mee te geven. Zoals het nu geregeld, is, dat het recept rechtstreeks naar de apotheek toe gaat, vind ik raar. De patient is de afnemer, en die moet de gelegenheid krijgen om zich over het medicijn te informeren. Dan kan de patient aan de balie ook direct de goede vragen stellen, gebaseerd op reeds gelzen bijsluiters bijvoorbeeld ( deze zijn namelijk allemaal op internet te vinden).

tijger1
door tijger1 - Nov 27, 2014 om 14:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@elze30

Volgens u is geloof ik iedereen een onmondige kleuter. Men gaat naar de dokter en daar bespreek je toch je klacht en ook wat de dokter eventueel voorschrijft om het te verhelpen?

tenormin
door tenormin - Nov 27, 2014 om 15:02
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Ga het steeds minder begrijpen. Men gaat naar de dokter met een klacht. Is het in zijn ogen nodig dat u daar een medicijn voor moet slikken dan krijgt u een recept mee (hier dus niet omdat de apotheek onder de huisartsenpraktijk zit en het direct "naar beneden" gaat). U heeft dus al besproken waar het voor dient. Het medicijn zal dan nog niet in een zakje zitten want de apothekers assistente(s) hebben het recept net binnengekregen. Is het nieuw krijgt u het verhaal over gebruik, is het een herhaling van dan krijgt u het zo mee, zonder uitleg. Weet echt niet hoe het zo simpel mogelijk uit te leggen. Wat wel waar is: medicijnen veranderen (soms) per maand van verpakking en herkenning, dat dan weer wel. Dat schept dus zeker verwarring.