ni
door nickg60 Feb 17, 2012 om 00:13
Auto & vervoer

Een onterechte (parkeer)verkeersboete

Goedendag,
Ik heb vandaag een boete gekregen voor het, volgens handhaving, parkeren op een invalideplek... ik ben 100% zeker (en mijn passagier ook) dat ik er gewoon netjes voor stond.

Buiten het feit dat het niet duidelijk is aangegeven, op de straat is het witte kruis zo goed als weg, wist ik wel dat ie daar zat. Dus zoals ik al maanden doe parkeer ik hem aan de andere kant of voor de verboden plekken.

Nu heb ik dus toch een boete gekregen omdat aansluitend aan deze 2 invalide parkeerplekken stond geparkeerd. Ik heb netjes mijn blauwe zone kaartje gebruikt maar toch een boete gehad.

Hoe zijn mijn kansen bij het in beroep gaan tegen deze boete? Buiten een foto heb ik een getuige en mijn eigen volle 100% overtuiging dat ik niet fout heb geparkeerd.

Maar hoe bewijs ik dit verder?

Ik hoor graag jullie mening.
Nick

13492 41 Rapporteer

gr
door grootvader_1 - Feb 17, 2012 om 00:37
153 Antwoorden / 44 Vragen

U heeft een (onafhankelijke) getuige (dus géén familielid) en u heeft een foto van de situatie gemaakt maar mijn ervaring leert dat het ondanks dat een kwestie van de lange adem wordt want officieren van politie zijn eigenwijs en ontzettend met zichzelf ingenomen en veel te lui om even een telefoontje te plegen om een en ander nader te bekijken maar...................................
de aanhouder wint, al is het inderdaad schandalig hoe zo'n officier met onze belastingcenten om gaat.

Helaas, de wet Mulder, geeft aan dat u eerst WEL moet gaan betalen maar daarbij eist dat u dit bij een rechtbank wil laten voor komen waarin u in uw bezwaarschrift tevens aangeeft dat alle kosten nodig om uw verdediging te (kunnen) voeren dat u deze vergoed zult willen zien.

Uiteraard gaat u dan wel naar zo'n rechtszitting toe en geeft u voordat die rechtszitting plaats vind u tegeneis wel af bij de griffier van die rechtbank.

Uiteindelijk heeft zo'n luie officier van justitie in mijn geval het niet aangedurfd om mij te dagvaarden en uiteindelijk die zaak maar liet gaan.
Het heeft overigens wel vele maanden geduurd.
Bij deze zijn recht eisende

Vrije Vogel

gr
door grootvader_1 - Feb 17, 2012 om 00:38
153 Antwoorden / 44 Vragen

P.s.
Print dit bovenstaande uit en zend dit mee in uw bezwaarschrift.

De VV

fe
door festinger - Feb 17, 2012 om 02:59
410 Antwoorden / 18 Vragen

Gewoon betalen. Het is zo zinloos en vreet frustratie. Ook al heb je volkomen gelijk. De ambtenaar in functie gaat morgen gewoon weer op pad zijn/haar werk te doen.En vage witte kruisen helpen je zaak niet. De borden zijn leidend.En als dat niet lukt is leidend de waarneming van ambtenaar in functie.Ga je naar de rechter met automatische ophoging ben je afhankelijk hoe goed de burocratie werkt. En daar ligt je kans ,want een rechter zal elke vormfout van de boetemachine tot vrijspraak moeten uitspreken. Dat is de wet.

inekel1953
door inekel1953 - Feb 17, 2012 om 08:45
323 Antwoorden / 2 Vragen

Met de weersomstandigheden van de afgelopen maanden zoals vocht en vorst, verdwijnen de wite lijnen sneller en kunnen de witte lijnen om die zelfde reden niet worden bijgewerkt.

Buiten het feit dat er een wit kruis op het wegdek is aangegeven, als is dat kruis zo goed als weg, staat het normaliter ook met een invalide-verkeersbord aangegeven al dan niet met een kenteken.

M.i. is in dit gevak vervelend voor u, maar bent u wel in overtreding.

Invalideparkeerplaatsen zijn juist op plaatsen waar het noodzakelijk is voor de mindervalide mensen om daar te kunnen komen.
Misschien kunt u zich ook indenken dat juist voor deze mensen die het nodig hebben en gebruik maken van een invalideparkeerkaart, daardoor ernstig gedupeerd zijn.

Er zijn mensen die dan een briefje onder de ruitenwisser doen met de tekst: u heeft (mijn) invalideparkeerplaats in gebruik genomen, bent u dan ook bereid mijn handicap erbij te nemen?

M.vr.gr.,
Ineke L

jo
door jorisw - Feb 17, 2012 om 09:06
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Kan je de foto ergens publiceren zodat we de situatie kunnen zien?

Met antwoorden zoals sommige hierboven geven kom je in ieder geval niets verder.

den dries
door den dries - Feb 17, 2012 om 14:00
62 Antwoorden / 1 Vragen

Ik kreeg op een zaterdagmorgen 5 juli 2008 om kwart voor negen een boete omdat ik bij het verlaten van het Aldi-terrein in Roosendaal een richtingsbord (D5) genegeerd zou hebben. Dit had een eigenwijze agente vanaf een paar honderd meter afstand gezien, echter er stond helemnaal niet zo'n bord maar kreeg toch de boete.
Vervolgens thuis de boodschappen afgezet, de fotocamera gepakt en terug naar de plaats delict en er foto's van genomen.
Vervolgens beroep aangetekend bij het CVOM, Unit Mulder kanton, Postbus 8225, 3503 RE Utrecht en kreeg vervolgens bericht dat het beroep in behandeling was genomen en tot de uitspraak de boete niet behoefde te betalen.
Op 1 dec kreeg ik dit bericht: Het in het beroepschrift gestelde is, na onderzoek bij de politie voldoende aannemelijk geworden, zodat de beschikking niet in stand kan blijven. De Officier van Justitie verklaart het beroep gegrond en vernietigd daarom de beschikking.

bmw
door bmw - Feb 17, 2012 om 14:23
1 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=grootvader schreef op vrijdag 17 feb 2012, 00:37]U heeft een (onafhankelijke) getuige (dus géén familielid) en u heeft een foto van de situatie gemaakt maar mijn ervaring leert dat het ondanks dat een kwestie van de lange adem wordt want officieren van politie zijn eigenwijs en ontzettend met zichzelf ingenomen en veel te lui om even een telefoontje te plegen om een en ander nader te bekijken maar...................................
de aanhouder wint, al is het inderdaad schandalig hoe zo'n officier met onze belastingcenten om gaat.

Helaas, de wet Mulder, geeft aan dat u eerst WEL moet gaan betalen maar daarbij eist dat u dit bij een rechtbank wil laten voor komen waarin u in uw bezwaarschrift tevens aangeeft dat alle kosten nodig om uw verdediging te (kunnen) voeren dat u deze vergoed zult willen zien.

Uiteraard gaat u dan wel naar zo'n rechtszitting toe en geeft u voordat die rechtszitting plaats vind u tegeneis wel af bij de griffier van die rechtbank.

Uiteindelijk heeft zo'n luie officier van justitie in mijn geval het niet aangedurfd om mij te dagvaarden en uiteindelijk die zaak maar liet gaan.
Het heeft overigens wel vele maanden geduurd.
Bij deze zijn recht eisende

Vrije Vogel

Beste Grootvader, Deels heeft u gelijk! Maar in de praktijk is dat toch een beetje anders. Anders?: Wet Mulder is voor de burger bijna niet te vechten. Ik heb zelf rechten gestudeerd en ik vind het persoonlijk voor de burger niet toepasselijk!. Als een agent gezien heeft (zogenaamd kan ook) ben je alsnog verplicht je bekeuring te betalen. (betalen moet je sowieso)

Waar gaat het om? Om een bekeuring van 75 euro? Houdt er wel rekening mee met aanwezig te zijn bij een hoorzitten. Zoals aanwezig zijn bij een hoorzitting is dan ook een vrije dag voor inleveren, de kosten die je maakt om erheen te gaan. En als je zaak niet wint? kan je ook nog de kosten van de rechtbank ook zelf betalen!!!

Ik heb dit zelf meegemaakt! foto's gemaakt, 2 getuigen aanwezig bij hoorzitting. Rechter vond beslissing van 2 agenten belangrijker dan 2 getuigen + foto's. Geloof me; kosten waren hoger dan 75 euro betalen en niet tegen aan vechten.

Natuurlijk zei DAS Rechtsbijstand tegen mij: Nooit geschoten is altijd mis!
@ nickg60 ; Veel suc6 !! Hoop dat je bezwaarschift bij een goede rechter terecht komt.

den dries
door den dries - Feb 17, 2012 om 14:42
62 Antwoorden / 1 Vragen

@ BMW
In mijn geval was geen sprake van een rechtzitting en de boete vooraf betalen.
Gewoon zoals verteld beroep aangetekend en alles ging per post.
In mijn geval ging het om een boete van 60 euro en ik ga niet ergens voor betalen waar ik geen schuld aan heb.
Overigens heeft de Gemeente na mijn beroep de situatie met borden aangepast.

ha
door hansyvonne - Feb 17, 2012 om 15:01
36 Antwoorden / 8 Vragen

@nickg60; Niet zeuren, gewoon betalen. U was in overtreding, wist dit, dus geen poot om op te staan bij de rechter! Ook een foto helpt in deze niet, daar u willens en wetens op die plek bent gaan staan. Geef de evt. getuigen een ijsje en laat ze door lopen.
In mijn woonplaats zie ik vaak een invalidewagentje (voor 2pers.), met draaiende motor NAAST het parkeervak voor invaliden staan. Vrouwlief is uitgestapt om boodschappen te doen (vaak meer dan een uur) en de irritante-invalide-meneer blijft ijzerenheinig strak voor zich uitkijken en geeft geen enkele ruimte aan wie dan ook om daar te parkeren (mede-invaliden). Hufterigheid troef, ook bij 65+-ers!
U ziet, ook deze man weet dat je zo niet moet parkeren, of er überhaupt buiten gaan staan, maar hij verrekt het zich juist te gedragen.

mickie
door mickie - Feb 17, 2012 om 16:00
111 Antwoorden / 33 Vragen

[quote=festinger schreef op vrijdag 17 feb 2012, 02:59]Gewoon betalen. Het is zo zinloos en vreet frustratie. Ook al heb je volkomen gelijk. De ambtenaar in functie gaat morgen gewoon weer op pad zijn/haar werk te doen.En vage witte kruisen helpen je zaak niet. De borden zijn leidend.En als dat niet lukt is leidend de waarneming van ambtenaar in functie.Ga je naar de rechter met automatische ophoging ben je afhankelijk hoe goed de burocratie werkt. En daar ligt je kans ,want een rechter zal elke vormfout van de boetemachine tot vrijspraak moeten uitspreken. Dat is de wet.

Gewoon betalen? Weet u wel wat een dergelijke boete kost? Sinds 2012 is dit € 340,-!
Zoals ik de vraagsteller begrijp heeft hij niet op maar náást de invalideplek geparkeerd, toch? Of zie ik dat verkeerd?

kr
door kreeftje - Feb 17, 2012 om 16:31
86 Antwoorden / 36 Vragen

Grootvadertje,
gaat uw geheugen u parten spelen, nee toch zeker?
Ik heb hier toevallig een bekeuring / "beschikking" liggen voor het parkeren met twee wielen op de stoep, tijdens het laden en lossen. (Ook Wet Mulder)
Ik heb bezwaar aangetekend oftewel beroep aangetekend en op de beschikking staat vermeld :
"Niet eens met de opgelegde sanctie?
Dan kunt u schriftelijk beroep instellen bij de officier van Justitie etc..... en verder staat er: "u bent niet verplicht het volledige bedrag te betalen, zolang uw beroepschrift in behandeling is."

Dus je kunt de betaling wel degelijk uitstellen.
Overigens heb ik de overtreding niet begaan maar dit terzijde....

ni
door nickg60 - Feb 17, 2012 om 17:03
6 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=mickie schreef op vrijdag 17 feb 2012, 16:00][quote=festinger schreef op vrijdag 17 feb 2012, 02:59]Gewoon betalen. Het is zo zinloos en vreet frustratie. Ook al heb je volkomen gelijk. De ambtenaar in functie gaat morgen gewoon weer op pad zijn/haar werk te doen.En vage witte kruisen helpen je zaak niet. De borden zijn leidend.En als dat niet lukt is leidend de waarneming van ambtenaar in functie.Ga je naar de rechter met automatische ophoging ben je afhankelijk hoe goed de burocratie werkt. En daar ligt je kans ,want een rechter zal elke vormfout van de boetemachine tot vrijspraak moeten uitspreken. Dat is de wet.

Gewoon betalen? Weet u wel wat een dergelijke boete kost? Sinds 2012 is dit € 340,-!
Zoals ik de vraagsteller begrijp heeft hij niet op maar náást de invalideplek geparkeerd, toch? Of zie ik dat verkeerd?

Dit ziet u goed! Ik stond er dus voor geparkeerd op een normale parkeerplek.

[quote=inekel1953 schreef op vrijdag 17 feb 2012, 08:45]Met de weersomstandigheden van de afgelopen maanden zoals vocht en vorst, verdwijnen de wite lijnen sneller en kunnen de witte lijnen om die zelfde reden niet worden bijgewerkt.

Buiten het feit dat er een wit kruis op het wegdek is aangegeven, als is dat kruis zo goed als weg, staat het normaliter ook met een invalide-verkeersbord aangegeven al dan niet met een kenteken.

M.i. is in dit gevak vervelend voor u, maar bent u wel in overtreding.

Invalideparkeerplaatsen zijn juist op plaatsen waar het noodzakelijk is voor de mindervalide mensen om daar te kunnen komen.
Misschien kunt u zich ook indenken dat juist voor deze mensen die het nodig hebben en gebruik maken van een invalideparkeerkaart, daardoor ernstig gedupeerd zijn.

Er zijn mensen die dan een briefje onder de ruitenwisser doen met de tekst: u heeft (mijn) invalideparkeerplaats in gebruik genomen, bent u dan ook bereid mijn handicap erbij te nemen?

M.vr.gr.,
Ineke L
[quote=hansyvonne schreef op vrijdag 17 feb 2012, 15:01]@nickg60; Niet zeuren, gewoon betalen. U was in overtreding, wist dit, dus geen poot om op te staan bij de rechter! Ook een foto helpt in deze niet, daar u willens en wetens op die plek bent gaan staan. Geef de evt. getuigen een ijsje en laat ze door lopen.
In mijn woonplaats zie ik vaak een invalidewagentje (voor 2pers.), met draaiende motor NAAST het parkeervak voor invaliden staan. Vrouwlief is uitgestapt om boodschappen te doen (vaak meer dan een uur) en de irritante-invalide-meneer blijft ijzerenheinig strak voor zich uitkijken en geeft geen enkele ruimte aan wie dan ook om daar te parkeren (mede-invaliden). Hufterigheid troef, ook bij 65+-ers!
U ziet, ook deze man weet dat je zo niet moet parkeren, of er überhaupt buiten gaan staan, maar hij verrekt het zich juist te gedragen.

Even voor de duidelijkheid. Ik stond dus NIET in het invalide vak.
Wat ik wil aangeven dat de dienstdoende sufferd dat niet goed gezien heeft en mij daarom bekeurd heeft.
Ik ben alleen bang dat als ik dit ga aanvechten met foto's en een eventuele getuige ik toch verlies omdat ze het af gaan doen met: de dienst handhaving geloven we eerder.

Het kan natuurlijk zo zijn dat DOOR de slecht zichtbare kruisen zij het verkeerd hebben gezien.... Stomme fout als dat zo is ik zit iig met een boete van 340€.

Als ik bezwaar aanteken gaat mij dit dan ook nog extra geld kosten? Sommige zeggen rond de 150 € die je terug krijgt als wint maar kwijt bent als je niet wint. En sommige zeggen t kost niks...Dus wat is het?

Dit staat op de boete.
de kentekenhouder of bestuurder ontvangt over 8 weken een beschikking met een accept giro. U kunt dan betalen of schriftelijk tegen de beschikking in beroep bij de officier van justitie C.V.O.M postbus 50000 3500 MJ Utrecht
U kunt niet in beroep bij stadstoezicht.

in ieder geval al bedankt voor de hulp!
Nick

hi
door hipppo - Feb 17, 2012 om 17:37
303 Antwoorden / 2 Vragen

nickg60,

Afgaande op je verhaal denk ik dat je e.e.a. met succes gaat afronden. Van de Officier van justitie hoef je niets te verwachten, maar als je doorgaat tot de kantonrechter ligt het anders. Je kan d.m.v. foto en getuige bewijzen dat je niet op een voor invaliden bestemde parkeerplaats stond, dus heeft het bevoegde gezag geen andere keus dan de boete te schrappen.
Een tijdje terug heb ik ook succes gehad. Oom agent dacht gezien te hebben dat ik een rood verkeerslicht had genegeerd en achtervolgde mij in een gewone burgerauto. Op de plaats van bestemming aangekomen sprak hij mij aan en begon een bon uit te schrijven. Op zeker moment wilde hij mijn rijbewijs zien. Minutenlang stond hij dit document te bekijken en stelde toen de vraag: woont u nog steeds in de .....straat? Ik antwoordde naar waarheid: neen, agent en op dat adres heb ik ook nooit gewoond. Grote verbazing bij de verbalisant, waarop hij vroeg: waar woont u dan wel? Ik zei toen dat hij mijn adres kon vinden in mijn rijbewijs.... Pas toen zag hij dat het niet .....straat was maar .....laan! Ik had hem trouwens al gezegd dat ik niet ter plaatse zou betalen omdat ik er altijd van uitga dat er ergens wel een fout gemaakt wordt.
Bij de Officier kreeg ik geen poot aan de grond met mijn verhaal, maar de kantonrechter vond dat ik gelijk had toen ik stelde dat een agent die niet in staat is mijn adres direct correct te lezen niet blijkt te beschikken over het vereiste scherpe gezichtsvermogen om te kunnen constateren dat iemand door rood licht rijdt. Zo kreeg ik de reeds betaalde boete van € 159.- terug. Overigens had ik ook een getuige van wie ik een ondertekende verklaring mee heb gestuurd ter bevestiging van mijn verhaal.
Dus, houd moed!

valerius-2
door valerius-2 - Feb 17, 2012 om 17:48
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Heeft u een bon onder de wisser gekregen?

ni
door nickg60 - Feb 17, 2012 om 17:50
6 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=valerius-2 schreef op vrijdag 17 feb 2012, 17:48]Heeft u een bon onder de wisser gekregen?

Ja een kleine witte van dienst stadstoezicht...Hoezo?

wimmi20
door wimmi20 - Feb 17, 2012 om 18:55
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Grootvader,

u zit er aardig naast opa !
Om te beginnen geven politie officieren geen parkeerbekeuringen.
Officieren zijn de leidinggevenden bij de politie.
Die kom je niet op straat tegen.
Ten tweede: de bekeuring is niet door de politie gegeven maar door de dienst handhaving/parkeerbeheer, dat verklaart TS zelf.
En de bezwaarprocedure is al bekend bij TS.
Daarbij hoef je echt niet naar een rechtbank, het gaat puur per brief.
Dat slecht zichtbare kruis is niet belangrijk en geen excuus, er staat een verkeersbord op een paal met het invaliden symbool.
De beschermde invalidenplek begint VOORBIJ de paal, een kruis bepaalt hoe groot het beschermde vak is.
Dat geldt natuurlijk alleen als het een plek in de lengterichting van de rijbaan is.
Maar de paal zie je altijd, ondanks een "wazig" kruis.
Dus het verhaal van TS dat de kruisen slecht te zien waren slaat nergens op.
Er stond een paal met verkeersbord.
Als er sneeuw ligt ziet u de kruisen ook niet, maar wel het verkeersbord.
De foto bewijst niets, u kunt de auto verplaatst hebben.
Maar in uw geval zult u een verklaring van de getuige moeten meesturen met de foto.
In deze verklaring zal moeten staan dat de auto niet is verplaatst voordat de foto werd gemaakt.
Ik heb reeds driemaal per briefpost voor mijzelf bezwaar aangetekend bij de OVJ terzake een bekeuring, en alle keren werd ik in het gelijk gesteld.
Bezwaar heeft wel degelijk mogelijkheden
Wat mij verbaast : TS praat alleen maar over slecht zichtbare gekruiste vakken, en niet over verkeersborden.
Kan TS hier een antwoord op geven ?
Waren het alleen geschilderde vakken of stonden er ook verkeersborden ?
En stond uw auto voor of voorbij de paal met het invaliden bord ?
Stond uw auto voorbij de paal, ook al is het een klein stukje, betaal dan maar.
Overigens : let op, belangrijk : als een auto zeer slecht is geparkeerd dan maakt de verbalisant van parkeerbeheer vaak zelf een foto als bewijs.
Vraag bij deze dienst of zo'n foto is gemaakt.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++===============

=grootvader schreef op vrijdag 17 feb 2012, 00:37: U heeft een (onafhankelijke) getuige (dus géén familielid) en u heeft een foto van de situatie gemaakt maar mijn ervaring leert dat het ondanks dat een kwestie van de lange adem wordt want officieren van politie zijn eigenwijs en ontzettend met zichzelf ingenomen en veel te lui om even een telefoontje te plegen om een en ander nader te bekijken maar...................................
de aanhouder wint, al is het inderdaad schandalig hoe zo'n officier met onze belastingcenten om gaat.

Helaas, de wet Mulder, geeft aan dat u eerst WEL moet gaan betalen maar daarbij eist dat u dit bij een rechtbank wil laten voor komen waarin u in uw bezwaarschrift tevens aangeeft dat alle kosten nodig om uw verdediging te (kunnen) voeren dat u deze vergoed zult willen zien.

Uiteraard gaat u dan wel naar zo'n rechtszitting toe en geeft u voordat die rechtszitting plaats vind u tegeneis wel af bij de griffier van die rechtbank.

Uiteindelijk heeft zo'n luie officier van justitie in mijn geval het niet aangedurfd om mij te dagvaarden en uiteindelijk die zaak maar liet gaan.
Het heeft overigens wel vele maanden geduurd.
Bij deze zijn recht eisende

Vrije Vogel

ni
door nickg60 - Feb 17, 2012 om 19:05
6 Antwoorden / 1 Vragen

Wimmi20

Er staat idd een paal die aangeeft waar de plek begint. Dat ik begon over die slecht zichtbare kruisen ging over dat de bekeurder het misschien niet goed heeft gezien.

Ik stond 10 cm na het afgekruisde vak. Dat is dus genoeg neem ik aan. Immers, Als je door oranje rijd is t ook oranje en niet rood.

De foto zal ik mee sturen met een getuige verklaring. Bedankt voor de hulp.

Nick

r.kemperman
door r.kemperman - Feb 17, 2012 om 19:07
423 Antwoorden / 4 Vragen

Even voor de duidelijkheid, aangezien sommige mensen hele vreemde reacties geven:
1) Bij een Wet Mulder beschikking hoef je geen bon onder de ruitenwisser te krijgen. Kan wel.
2) Op de achterkant van de thuisgestuurde beschikking staat precies hoe je moet handelen: kopie van de beschikking samen met een bezwaarbrief met daarin voornamen, achternaam, adres, postcode, woonplaats, geboortedatum, geboorteplaats en natuurlijk je bezwaar. Hou je bezwaar kort en krachtig. Foto is natuurlijk mooi en een getuigenverklaring is handig.
Stuur het op tijd naar het juiste adres. Te laat is te laat.
Je hoeft nog niet te betalen!!
3) Je krijgt een brief van de Officier van Justitie of CJIB, waarin staat of het bezwaar wordt geaccepteerd of dat het bezwaar wordt verworpen.
Laat je niet ontmoedigen als het bezwaar verworpen wordt. Dit gebeurt meestal!
4) Je krijgt van het CJIB een nieuwe beschikking voor hetzelfde bedrag als de eerste keer.
5) Op de achterkant staat wederom hetzelfde verhaal voor je bezwaar. Denk aan de kopie van de beschikking en let op het juiste adres!!
Nu moet je betalen!
6) Na een jaartje of twee krijg je een oproep van de rechtbank om te komen.
Voor de zitting (meestal 2 weken ervoor) kan je je eigen dossier inkijken.
Hier staan ook de notities van de Officier van Justitie in, dus handig om te weten.
7) De zitting zelf is met meerdere "overtreders". U zit met z'n allen in de rechtszaal en wordt opgeroepen op volgorde van melding van aanwezigheid bij de griffier.
De rechter bespreekt de zaak met u. Vervolgens mag u uw verhaal doen met tekeningen, foto's en getuigenverklaringen. Dan houdt de Officier van Justitie zijn verhaal. De rechter stelt eventueel nog vragen en neemt dan zijn besluit.
Soms met een bedenktijd van 14 dagen, maar meestal direct. Heel incidenteel houdt de rechter de zaak aan voor vervolgonderzoek.

Wat zijn de uitspraken en gevolgen:
* Schuldig. De zaak is afgedaan en u loopt de rechtszaal uit. U hoeft niets te betalen en ontvangt niets terug
* Schuldig met beperking: De boete wordt verlaagd. U loopt de rechtszaal uit en ontvangt het teveel betaalde terug.
* Schuldig zonder strafoplegging / onschuldig. De zaak is afgedaan. U loopt de zaal uit en krijgt het complete bedrag terug op uw rekening.

U betaalt dus nooit meer dan het bedrag op de beschikking!
De enige kosten die u moet maken zijn twee kopieën, twee postzegels, een half uurtje in de rechtbank en eventueel uw parkeerkosten bij de rechtbank.

Tip:
Als u naar de rechtbank gaat, laat dan zoveel mogelijk ijzeren spullen thuis. U moet door een veiligheidspoort en het kost soms een hoop tijd om alles uit je zak en/of tas te halen en weer terug te stoppen.

ni
door nickg60 - Feb 17, 2012 om 19:09
6 Antwoorden / 1 Vragen

R.Kemperman.

Bedankt voor deze uitleg.
Zeer duidelijk.

Nick

jo
door johnheeres - Feb 18, 2012 om 09:26
4 Antwoorden / 2 Vragen

Ik zou bij de verbaliserende instantie, politie,parkeerpolitie of anderzins vragen wie de verbalisant is geweest. Daar verzoeken tot intrekken van de ,abusievelijk, onjuist uitgeschreven bekeuring. Een fout maken is namelijk menselijk. Ik verwacht dat deze verbalisant , zijn beroepts trots te na,jeel gauw de fout wil herstellen. Wel ook Justitie inlichten. Wenst de verbalisant niet mee te werken , dan binnen zijn organisatie hoger op de ladder een verzoek indienen. Dat is effectiever dan een weg , die ook nog veel geld kost.

r.kemperman
door r.kemperman - Feb 18, 2012 om 09:55
423 Antwoorden / 4 Vragen

@Johnheeres
Een eenmaal ingediende bekeuring is praktisch niet terug te draaien. Daar moeten zeer goede gronden voor zijn.
De verbalisant heeft iets geconstateerd en zal daar niet meer op terug komen.
Bij zijn meerdere kunt u alleen een klacht indienen als deze meneer echt duidelijk aan het pesten is, zich tegen iemand onbehoorlijk gedraagt of iets dergelijks.
Ik kan in de vraagstelling hier niets over terugvinden.
In dit geval zal men de bekeurde gewoon naar het normale traject verwijzen.

Effectiever dan een weg die veel geld kost?
Hoezo? Je doet een hoop moeite en wordt naar hetzelfde traject verwezen.
Als de vraagsteller gelijk heeft, dan krijgt hij zijn geld terug.
Hij kan nu al eventueel elke maand geld aan de kant leggen om straks de beschikking te kunnen betalen, aangezien het hele traject tot de daadwerkelijke betaling voor het hoger beroep meestal 3 a 4 maanden kost.

hi
door hipppo - Feb 18, 2012 om 12:35
303 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=r.kemperman schreef op vrijdag 17 feb 2012, 19:04]
6) Na een jaartje of twee krijg je een oproep van de rechtbank om te komen.

Prima toelichting van r.kemperman, maar dat het twee jaar zou duren voor je een oproep krijgt om te verschijnen klopt niet, althans waar het de zaken betreft waar ik zelf alleen of samen met mijn dochter heb moeten voorkomen. Enkele maanden, niet meer, waren verstreken na afwijzing van mijn eerste bezwaar bij de Officier. Is men trouwens niet verplicht binnen een bepaalde termijn te reageren, op straffe van niet ontvankelijk verklaren van de boete? Vergelijk bijv. wat er gebeurt als de gemeente niet op tijd beslist op een aanvraag bouwvergunning. Die wordt van rechtswege verkleend bij overschrijding van de termijn.

orgelmuts
door orgelmuts - Feb 18, 2012 om 13:34
632 Antwoorden / 58 Vragen

@TS

Gewoon bezwaar maken.
Zelf heb ik een keer een prent gekregen (overigens terecht, bleek achteraf) omdat ik met mijn auto én invalidenparkeerkaart op een gewone parkeerplaats stond.
Het is in dat gebied betaald parkeren, maar invaliden hoeven niet te betalen.
Daarom was ik verbaasd dat er een bon onder mijn wisser zat met de code 'kaart niet zichtbaar'.
Dit vond ik vreemd, want mijn IPK lag gewoon achter mijn voorruit, dus ik op hoge poten naar de politie.
Die vertelde me dat ik naast mijn IPK ook nog een blauwe parkeerschijf had moeten gebruiken, ja, wist ik veel!
Je mag dus wel voor niets parkeren op een gewone parkeerplaats, maar voor max. 3 uur.
Daar was ik dus niet van op de hoogte.
Ik heb bezwaar gemaakt en het gehele bedrag werd kwijtgescholden, wel op voorwaarde dat ik voortaan wel een blauwe parkeerschijf zou gebruiken, nou dat doe ik dan ook wel, zelfs al sta ik wel op een invalidenplaats (daar hoeft het dan weer niet, maar zeker is zeker).
Als u idd niet op een invalidenplaats heeft gestaan, loont het zeker de moeite om bezwaar te maken.
Ik was wel fout, geef ik ook toe, maar toch is uit coulance het bedrag kwijtgescholden, nou mooi toch? Nu ging het bij mij om €46.00, niet zo heel veel, maar ik kan daar toch een week boodschappen van halen, dus.......
Succes ermee!

Vr. Gr. Wilma.

r.kemperman
door r.kemperman - Feb 18, 2012 om 14:11
423 Antwoorden / 4 Vragen

@Hippo
Eerste bezwaar (ontvangst kennisgeving van CJIB) binnen6 weken na verzenddatum
OvJ moet binnen 16 weken reageren, maar mag deze verlengen met 10 weken (Krom, maar het is zo) De tijd gaat in na de 6 weken óf na ontvangen extra info (De OvJ heeft meer info van u nodig en vraagt daarom)

U krijgt de uitslag per brief en ontvangt een nieuwe rekening van het CJIB
De bezwaartermijn is wederom 6 weken. Binnen deze periode moet u ook betaald hebben.
Vervolgens wacht u op de oproep voor de zitting. Hier staat geen termijn voor

Op dit moment heb ik nog een beschikking in het tweede traject lopen.
Deze is gedateerd 19-09-2011 en heb nog geen oproepdatum gehad.
Uit ervaring weet ik dat dit soms wel 2 jaar kan duren

ja
door janknapen - Feb 19, 2012 om 09:19
4 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb een aantal jareb geleden even geparkeerd op een betaald parkeerterrein bij het station in Breda. Het parkeerterrein was helemaal leeg en ik ging zo dicht mogelijk bij het station staan. Er stond een busje van de parkeerwacht. Na 10 minuten terug naar huis met afgehaalde treinpassagier. Onder het rijden viel op dat er een papier onder de ruitenwisser zat. Het bleek een parkeerboete voor parkeren op een invalidenparkeerplaats.

Ik had geen aanduiding gezien dat er een invalidenparkeerplaats was, de parkeerwachten hadden me ook niet gewaarschuwd. Gekeken op de bewuste plaats. Twee parkeerplaatsen achter elkaar, met er tussenin in de struiken een paaltje met "parkeerplaats voor een bepaald kenteken van een invalide". Geen enkele aanduiding op de parkeervak zelf.

Gebeld, en daarna bezwaar gemaakt. Geen echt antwoord, wel een foto waarop het parkeervak met witte verf duidelijk was aangegeven. Verf aangebracht in de week na de boete. De gemeente wilde niet zeggen op welke dag.

Niet betaald maar voor laten komen. Zitting na half jaar. OM in het ongelijk gesteld omdat niet duidelijk was aangegeven op welk parkeervak het parkeerverbod betrekking had.

jo
door jorisw - Feb 19, 2012 om 09:42
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Nogmaals maar een keer de vraag aan TS; kan je de foto eens publiceren? Nu wordt dit weer een heel lang onderwerp zonder dat we daadwerkelijk de situatie kunnen zien en beoordelen.

diumenge
door diumenge - Feb 19, 2012 om 12:44
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=jorisw schreef op zondag 19 feb 2012, 09:42]Nogmaals maar een keer de vraag aan TS; kan je de foto eens publiceren? Nu wordt dit weer een heel lang onderwerp zonder dat we daadwerkelijk de situatie kunnen zien en beoordelen.Dat voegt helemaal niets toe, behalve dan het bevredigen van je nieuwsgierigheid. Ik heb alle reacties doorgelezen en er staat precies aangegeven wat TS moet doen en kan verwachten. Of denk je dat TS in z'n bezwaarschrift kan aangeven wat de experts van Kassa vinden? Het zou hooguit kunnen helpen om TS te overtuigen dat hij toch fout stond, maar daar zit hij volgens mij niet op de wachten.

b.
door b.e. - Feb 20, 2012 om 11:01
4 Antwoorden / 3 Vragen

twee in één jaar. Advies: stuur aangetekende brief en geef aan waar je toen was, met namen/tel.nr en je krijgt een veronschuldiging, maar ik dacht niet dat genoemde gegevens waren nagetrokken.(het was toevallig een instanties, die telefonisch slecht voor info bereikbaar was!). De controleurs zijn niet altijd agenten, maar ook wel mensen van een nivo, dat gemakkelijk fouten maakt. Conclusie: elke parkeer-boete kost je minimaal een aangetekende brief. Ik schreef het ministerie v Justitie dat het me juridisch onjuist lijkt onbewezen beschuldigd te kunnen worden (en in onze digitale wereld kan men men toch simpel een bewijs leveren met een foto, zoals bij een flits, als men er om vraagt) en of dat niet tegen de rechten van de mens is. Twee brieven werden niet beantwoord, en de derde aangetekende brief evenmin,niet eens bericht van ointvangst. Zo is ons ned. rechtsstelsel. Zou de Vara dit eens nader willen onderzoeken, niet voor mij, maar voor onze democr samenleving. Indien nodig kan men de correcpondentie van mij krijgen..

r.kemperman
door r.kemperman - Feb 20, 2012 om 11:29
423 Antwoorden / 4 Vragen

@b.e.
Als je een beschikking krijgt, dan kan je bezwaar maken volgens de procedure die daar voor staat en niet door lukraak brieven te sturen.
Als u op de juiste manier bezwaar maakt, krijgt u antwoord.
Als u dat niet doet, gaan uw brieven de vuilnisbak in.

Iedereen die bevoegd is om beschikkingen ui te schrijven is een BOA.
Deze mensen werken op ambtseed of amtsgelofte.
Bij sommige overtredingen wordt inderdaad gefotografeerd, maar is niet noodzakelijk.

mickie
door mickie - Feb 22, 2012 om 14:46
111 Antwoorden / 33 Vragen

[quote=orgelmuts schreef op zaterdag 18 feb 2012, 13:34]@TS

Gewoon bezwaar maken.
Zelf heb ik een keer een prent gekregen (overigens terecht, bleek achteraf) omdat ik met mijn auto én invalidenparkeerkaart op een gewone parkeerplaats stond.
Het is in dat gebied betaald parkeren, maar invaliden hoeven niet te betalen.
Daarom was ik verbaasd dat er een bon onder mijn wisser zat met de code 'kaart niet zichtbaar'.
Dit vond ik vreemd, want mijn IPK lag gewoon achter mijn voorruit, dus ik op hoge poten naar de politie.
Die vertelde me dat ik naast mijn IPK ook nog een blauwe parkeerschijf had moeten gebruiken, ja, wist ik veel!
Je mag dus wel voor niets parkeren op een gewone parkeerplaats, maar voor max. 3 uur.
Daar was ik dus niet van op de hoogte.
Ik heb bezwaar gemaakt en het gehele bedrag werd kwijtgescholden, wel op voorwaarde dat ik voortaan wel een blauwe parkeerschijf zou gebruiken, nou dat doe ik dan ook wel, zelfs al sta ik wel op een invalidenplaats (daar hoeft het dan weer niet, maar zeker is zeker).
Als u idd niet op een invalidenplaats heeft gestaan, loont het zeker de moeite om bezwaar te maken.
Ik was wel fout, geef ik ook toe, maar toch is uit coulance het bedrag kwijtgescholden, nou mooi toch? Nu ging het bij mij om €46.00, niet zo heel veel, maar ik kan daar toch een week boodschappen van halen, dus.......
Succes ermee!

Vr. Gr. Wilma.

Dan hebt u idd wel veel geluk gehad, want bij een invalidenkaart krijg je een boekje met daarin de 'gebruiksaanwijzing'... en daar staat ook in dat je een parkeerschijf nodig hebt in uw geval.

jo
door jorisw - Feb 22, 2012 om 14:55
4340 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=diumenge schreef op zondag 19 feb 2012, 12:44][quote=jorisw schreef op zondag 19 feb 2012, 09:42]Nogmaals maar een keer de vraag aan TS; kan je de foto eens publiceren? Nu wordt dit weer een heel lang onderwerp zonder dat we daadwerkelijk de situatie kunnen zien en beoordelen.Dat voegt helemaal niets toe, behalve dan het bevredigen van je nieuwsgierigheid. Ik heb alle reacties doorgelezen en er staat precies aangegeven wat TS moet doen en kan verwachten. Of denk je dat TS in z'n bezwaarschrift kan aangeven wat de experts van Kassa vinden? Het zou hooguit kunnen helpen om TS te overtuigen dat hij toch fout stond, maar daar zit hij volgens mij niet op de wachten.

Natuurlijk voegt dat wel wat toe (en waarom zou ik nieuwsgierig zijn in hoe iemand zijn auto heeft geparkeerd?). Alle antwoorden gaan nu uit van de beschirijving die TS geeft, en die is per definitie gekleurd (geen verwijt, maar niemand beschrijft iets 100% objectief). Door een foto van de situatie te plaatsen kunnen we de situatie bekijken en op basis daarvan onze mening te geven.

ni
door nickg60 - Feb 22, 2012 om 17:31
6 Antwoorden / 1 Vragen

[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto-BHVRL668-D.jpg[/img]

[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto-MAKQPLNZ-D.jpg[/img]

Hierbij de foto's.
Uitleg overbodig neem ik aan.
Nick

r.kemperman
door r.kemperman - Feb 22, 2012 om 18:30
423 Antwoorden / 4 Vragen

1) Foto is erg veraf. Je had de tweede foto beter overdwars kunnen nemen, zodat er een beter perspectief is waar de auto staat en waar de strepen stoppen.
2) Deze foto's zijn meteen gemaakt of later?

inekel1953
door inekel1953 - Feb 22, 2012 om 19:10
323 Antwoorden / 2 Vragen

Als ik mij niet vergis, zijn dat de twee invalide-parkeerplaatsen op de Buitenverldertlaan, voor de de voormalige welzijn zorg winkel, die artikelen verkochten voor mindervalide mensen. Deze twee plaatsen zijn er al tientallen jaren.

Op de foto's zijn hoewel de strepen van het kruis toch nog te zien,op de parkeerborden staat de tekst algemeen parkeren, dus voor iedereen met een geldige invalideparkeerkaart.

De witte auto, staat net over de helft van middenpunt van het witte kruis, en staat daarmee gedeeltelijk op de invalideparkeerplaats.

Ik begrijp heel goed dat u naar mogelijkheden zoekt om on de boete vandaan te (kunnen) komen, en dat antwoord gaat u dan als juist beoordelen omdat u dat graag wilt horen.
Ook zou u kunnen denken dat er voldoende parkeergelegenheid over blijft, toch daar wordt niet naar gekeken. Er wordt uitsluitend gekeken of u de auto corect heeft geparkeerd, in dit geval is het antwoord: de auto staat deels op de invalideparkeerplaats en is daarmee in overtreding.

Als ik u was, zou ik de boete snel betalen, voordat er automatisch een verhoging volgt.

M.vr.gr.,
Ineke L

orgelmuts
door orgelmuts - Feb 22, 2012 om 19:58
632 Antwoorden / 58 Vragen

[quote=r.kemperman schreef op woensdag 22 feb 2012, 18:30]1) Foto is erg veraf. Je had de tweede foto beter overdwars kunnen nemen, zodat er een beter perspectief is waar de auto staat en waar de strepen stoppen.
2) Deze foto's zijn meteen gemaakt of later?

Hoe heeft u de foto's kunnen bekijken, ik heb de link gekopierd, maar de zoekopdracht levert geen resultaten op?

r.kemperman
door r.kemperman - Feb 22, 2012 om 20:09
423 Antwoorden / 4 Vragen

Gewoon het hele stuk tussen img gekopieerd en in mijn browser geplakt
Dus vanaf http tot en met .jpg

jolijn nr.2
door jolijn nr.2 - Feb 22, 2012 om 20:55
355 Antwoorden / 1 Vragen

Met inekel1953 eens.
Hoewel niet goed zichtbaar, is het toch zo te interpreteren dat je gedeeltelijk op het tweede witte kruis staat.
Ook gezien de grootte van de twee invalidenparkeerplekken, sta je er op.
Wel zuur idd, :-| omdat er ruimte genoeg is, voor zowel minstens 1 invalidenauto, als voor jou om een stukje naar voren te gaan staan.

inekel1953
door inekel1953 - Feb 22, 2012 om 21:10
323 Antwoorden / 2 Vragen

Beste Orgelmuts,

Wat voor en achter de link te veel aan leestekens staat "[img]", te verwijderen...bij deze de linken zoals u ze in de balk kunt plakken:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-BHVRL668-D.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-MAKQPLNZ-D.jpg

M.vr.gr.,
Ineke L

diumenge
door diumenge - Feb 22, 2012 om 21:31
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Hoewel het inderdaad moeilijk te zien is op de foto, lijkt het mij dat de auto bij de lantaarnpaal (na het tweede P-bord) staat. Als ik dan op Google Maps kijk dan is die lantaarnpaal ver voorbij het invalide vak.

@jorisw, je hebt gelijk, foto maakt toch wat meer duidelijk, maar geeft ook weer meer discussie...

ni
door nickg60 - Feb 22, 2012 om 21:56
6 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=inekel1953 schreef op woensdag 22 feb 2012, 19:10]Als ik mij niet vergis, zijn dat de twee invalide-parkeerplaatsen op de Buitenverldertlaan, voor de de voormalige welzijn zorg winkel, die artikelen verkochten voor mindervalide mensen. Deze twee plaatsen zijn er al tientallen jaren.

Op de foto's zijn hoewel de strepen van het kruis toch nog te zien,op de parkeerborden staat de tekst algemeen parkeren, dus voor iedereen met een geldige invalideparkeerkaart.

De witte auto, staat net over de helft van middenpunt van het witte kruis, en staat daarmee gedeeltelijk op de invalideparkeerplaats.

Ik begrijp heel goed dat u naar mogelijkheden zoekt om on de boete vandaan te (kunnen) komen, en dat antwoord gaat u dan als juist beoordelen omdat u dat graag wilt horen.
Ook zou u kunnen denken dat er voldoende parkeergelegenheid over blijft, toch daar wordt niet naar gekeken. Er wordt uitsluitend gekeken of u de auto corect heeft geparkeerd, in dit geval is het antwoord: de auto staat deels op de invalideparkeerplaats en is daarmee in overtreding.

Als ik u was, zou ik de boete snel betalen, voordat er automatisch een verhoging volgt.

M.vr.gr.,
Ineke L

Ineke L het is dus moeilijk te zien maar ik sta er niet half op ik sta een stukje voorbij de invalide plaats. Maar zo ziet u dat u het ook fout gezien heeft. Dat kan gebeuren en is dus ook gebeurd bij de bekeuring uitschrijven. Althans daar ga ik vanuit.

r. kemperman
Het is idd moeilijk te zien. Ik kon niet ver genoeg naar achteren om met me telefoon de hele plek erop te zetten. Deze foto is erna gemaakt. Btw.

Ik bedank jullie voor de reactie. We gaan zien hoever we gaan komen.

Nick

r.kemperman
door r.kemperman - Feb 23, 2012 om 05:55
423 Antwoorden / 4 Vragen

Op dat moment is de foto dus al geen officieel bewijs meer, omdat je dan de situatie niet meer hebt als op het moment van bekeuren.

Als tip voor iedereen: Maak foto's uit diverse hoeken en als het eventueel nodig is, zoals in deze situatie zorg er dan voor dat op de hoek van de bewuste streep iets duidelijks ligt om het aan te geven, zoals een fel gekleurde plastic tas.