ri
door righard Feb 5, 2010 om 09:24
Auto & vervoer

Groot onderhoud + 4 Banden vervangen

Drie weken geleden heeft de auto zijn normale grote beurt gehad en we hebben tegelijkertijd alle 4 de banden laten vervangen. Doordat ik ziek heb ik een week niet gereden (mijn vrouw heeft de auto opgehaald bij de garage). Nadat ik weer ging rijden zag ik dat het stuur niet meer recht stond (stijl loodrecht naar beneden) maar op 4 voor half. Bij 110 km/u ging ook het stuur enorm trillen. Ik heb de garage gebeld en de auto is teruggegaan.

Uiteindelijk hebben zij bij een proefrit hetzelfde geconstateerd en is de auto vierkant uitgelijnd.

Ik verwachtte (wellicht onterecht) dat dit behoorde bij het aanschaffen van 4 nieuwe banden. Ik kreeg echter een rekening thuis van 138 Euro.

Is deze rekening terecht?

Indien deze terecht is, het uitlijnen is, zoals ik anneem, gefactureerd op basis van gewerkte tijd. Had de garage dit gelijk gedaan bij het vervangen van de 4 banden (en de proefrit gemaakt), dan had dit direkt opgevallen en was er minder tijd voor nodig geweest.

De garage is overigends een Merk dealer en ook de garage waar de auto is gekocht. Dit is voor het eerst dat ik een vraagteken zet bij een rekening.

27235 32 Rapporteer

vladja
door vladja - Feb 5, 2010 om 09:59
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Uitlijnen is iets heel anders dan uitbalanceren.

Bij het omleggen van een band om een velg moet de velg uitgebalanceerd worden. Dit gebeurt door het wiel op een aparte machine te installeren en rond te laten draaien. Dan blijkt of er bij het draaien afwijkingen zijn, bijv. door het ventiel. Op die plek is het wiel zwaarder (door het ventiel). Dat moet gecompenseerd worden door op een andere plaats ook een verzwaring te plaatsen om het geheel in evenwicht te brengen.

Je kunt het vergelijken met het centrifugeren van een wasmachine, waar in de trommel een deel van de was samengeklonterd is. De trommel gaat dan bij het centrifugeren bonken (tegen de wand aan klappen op de plaats waar de "klont" zit). De middelpunt vliegende kracht is sterker op de plaats van de klont.

Het uitbalanceren moet oor alle nieuw gemonteerde banden op een velg per stuk apart gedaan worden voordat de banden op de auto gezet worden.

Dit is een wezenlijk onderdeel van van monteren van banden op velgen.

Uitlijnen is iets heel anders. Een auto behoort op een vlakke rechte weg zonder te sturen rechtuit te rijden. Dat heet in het spoor blijven. De slijtage van de banden geschiedt dan gelijkmatig en niet bijv. aan 1 zijde van de band meer dan aan de andere zijde. Is dat wel het geval dan staat het wiel ietsje scheef.

Blijft een auto niet in het rechte spoor rijden, dan moet de auto uitgelijnd worden. De stelmogelijkheden (beperkt) worden benut om de wielen in een recht spoor te krijgen. Dat gebeurt dus als de wielen onder de auto zitten.

Nieuwe banden betekent: altijd uitbalanceren, maar niet uitlijnen.

Hadden uw oude banden een niet gelijke slijtage?

Vladja

deexpert
door deexpert - Feb 5, 2010 om 13:06
104 Antwoorden / 2 Vragen

Uitlijnen is zelden of nooit nodig. Als het stuur eerst recht stond, dient na vervanging van de banden het stuur nog steeds recht te staan. Het wisselen van banden (zelf doe ik dit 2x per jaar) heeft hier niets mee te maken.

Het trillen van het stuur komt door onbelans in de wielen. En ik denk dus dat de banden niet juist zijn gebanceerd. Zelf heb ik een keer meegemaakt, dat een van de voorwielen na een grote beurt foutief was gemonteerd !!! Hierdoor was een enorme onbelans. Hadden ze zelf tijdens de proefrit miet gemerkt, ik voelde het al bij 60 km. Dus wees alert.

Als het stuur niet meer recht staat, kan dit komen doordat een stoeprand hard is geraakt of een ongeluk. De voortrein is dan ontregeld, en moet dan opnieuw gesteld worden.

Zelf ga ik altijd naar een specialitisch bandenbedrijf. De banden zijn meestal goedkoper, en de service beter. Veel bandenbedrijven slaan bv gratis de winterbanden op.

Trouwens, ik vind dat 138,- Euro erg veel is! Gewoon niet betalen, maar wel een brief schrijven waarom.

Succes

ko
door koopstore - Feb 5, 2010 om 13:10
2 Antwoorden / 0 Vragen

beste,
een rekening ontvangen van 138 euro voor uitlijnen is behoorlijk hoog. normaal kost dat gemiddeld 45 euro. bij het vervangen van banden is het logisch dat er opnieuw moet worden uitgelijnd en ook balanceren hoort daarbij. heeft u geen spec. gekregen van uw garage? zoniet..dan toch maar even navragen welke werkzaamheden ze daadwerkelijk hebben uitgevoerd.

jk
door jkoops - Feb 5, 2010 om 13:11
51 Antwoorden / 9 Vragen

Na een grote beurt moet een garage, en zeker een merkdealer, een proefrit maken. Dan hadden ze inderdaad het gebrek geconstateerd en de fout hersteld.

Maar, zoals de vorige schrijver al vermeldde, uitlijnen is niet een vast onderdeel bij het wisselen van banden, zoals balanceren dat wel is.

Toch vind ik het slecht van uw dealer dat zij zich niet coulanter opstellen. Immers de fout is ontstaan na een grote beurt en wisselen van banden.
Of bestrijden zij dat en geven uw vrouw de schuld van een verkeerd manoeuvre ?

wa
door wandershp - Feb 5, 2010 om 13:23
14 Antwoorden / 2 Vragen

Mijn idee als oud monteur is dat de garage vergeten is te bellen Tijdens de controlebeurt heeft men misschien gezien dat de banden onregelmatig slijten en dan geeft men hat advies van uitlijnen. hat balanceren van de banden na vervanging is normaal gratis en alin,alhoewel sommige banden bedrijven daar op een slinkse manier van afwijken en u het monteren,balanceren en ventiel vervangen berekenen.Met een goed gesprek met de garagehouder moet dit probleem toch op te lossen zijn .Tevens is het belanhrijk de volgende keer vooraf heel duidelijk uw wensen aan te gevenen een telf nummer waar men bereikbaar is!!!!!Indien je er niet uit komt bel is even met de Bovag

tr
door truus43 - Feb 5, 2010 om 13:27
11 Antwoorden / 9 Vragen

Ik moest voor het uitlijnen 40 euro betalen vorige week. Dus 138,00 vind ik wel aan de hoge kant. Vraag anders om een gespecificeerde rekening. Voor mijn nieuwe banden kwam er ook ineens van alles bij zoals stikstof? ventielen, afvalverwijderpremie? Belachelijk dat ze het niet voor die tijd melden.
Maar het heeft mij wel geholpen om er vragen over te stellen.

vladja
door vladja - Feb 5, 2010 om 13:31
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Koopstore,

Uitlijnen hoort niet automatisch bij bandenwissel..

Wandershp,

Het uitlijnen is later gebeurd, niet tijdens de grote beurt.

Vladja

ri
door righard - Feb 5, 2010 om 13:46
33 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=vladja schreef op vrijdag 5 feb 2010, 09:59]Uitlijnen is iets heel anders dan uitbalanceren.

Het verschil tussen uitbalanceren en uitlijnen is mij bekend. Dat uitlijnen extra tijd en dus kosten met zich mee brengt, het zij zo, maar niet zoveel. En ik verwachtte hier geen rekening voor aangezien ik het als niet goed uitgevoerd onderdeel van de grote beurt zag. Ik neem aan dat de proefrit dit zelf al naar boven had gebracht.

[quote=vladja schreef op vrijdag 5 feb 2010, 09:59]
Hadden uw oude banden een niet gelijke slijtage?

De oude banden hadden allemaal een gelijke slijtage.

1paul
door 1paul - Feb 5, 2010 om 13:46
3173 Antwoorden / 0 Vragen

Uitlijnen doet men apart en niet standaard zoals al eerder aangegeven, ik vind het wel vreemd dat dit ineens moet na een grote beurt...

Het komt op mij over of de garage een fout gemaakt heeft tijdens het onderhoud en of u nu de rekening daarvoor gepresenteerd krijgt...

Ook het bedrag is (naarmijn idee) veels te hoog, ligt normaal gesproken rond de 50 euro..

Als u de oude banden nog kunt bekijken doe dit en let erop of ze gelijkmatig afgesleten zijn, is dit het geval ga dan in gesprek met de garagist en wijs hem hierop...

Meld hem dan dat gezien de gelijkmatige slijtage van de banden de uitlijning voor het onderhoud goed was en dat u verwacht dat hij de rekening hiervoor verscheurd en dat er dus waarschijnlijk een fout is gemaakt tijdens grote beurt...

Neem de oude banden mee als bewijsmateriaal, ze zijn tenslotte van u en de garagist kan hier geen nee tegen zeggen...

kleinepier
door kleinepier - Feb 5, 2010 om 13:55
42 Antwoorden / 0 Vragen

als de garage houder nieuwe banden monteerd moet hij ze uit balaceren maar als de oude banden rare slijt plekken vertoonen meestal kan je dat zien dan zijn ze aan de binnen kant of aan de buiten kant schuin afgesleten en dan staat de camber niet goed .dat is een teken dat de boel uitgelijnt moet worden en bij het uit lijnen zijn ze vergeten het stuur terug te zetten maar ik vind de rekenig veel te hoog en zeker bij zoon beurt maar de meeste garage s hebben de aparatuur er niet voor dus moet ze het elders laten doen want de aparatuur is vreselijk dus het is goed koper om het elders te doen . dit komt ook door veel tegen stoepranden te rijden dan kan de camber verlopen .

pj
door pjotrtje40 - Feb 5, 2010 om 14:07
1 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Righard,

Ik kies er altijd voor om banden te vernieuwen,uitlijnen en balanceren bij een Euromaster,Kwik-Fit of bv een Profile.Bij deze bedrijven werken vaklui die niet anders doen en veel ervaring hebben in dit werk!

ge
door gerard55 - Feb 5, 2010 om 14:12
57 Antwoorden / 11 Vragen

Righard, je bent door je merkdealer belazerd. Vladja heeft het duidelijk omschreven. Verder is het uitlijnen blijkbaar nodig geworden na het verwisselen van de banden. Heb ik nog nooit meegemaakt. Uitbalanseren is altijd nodig en het lijkt er op of ze dat niet hadden gedaan. Waarom het stuur niet meer recht stond, is mij een raadsel. Er heeft zondermeer een knoeierd aan gewerkt. Die rekening niet betalen en schriftelijk toelichten.
Ik heb mijn hele leven zelf mijn auto's onderhouden en de auto's nieuw gekocht. De eerste jaren moet je voor garantie naar de merkdealer en die waren altijd een crime, omdat er zo geknoeid wordt. Altijd moest ik terug en werden zaken alsnog in orde gemaakt. Dan rij je een nieuwe auto. Het is toch woest van te worden?

Het is mij nu te zwaar geworden en laat mijn auto onderhouden door een éénmansgarage, die gewoon doet wat ik vraag en eerlijke controleerbare rekeningen overhandigt. Een knaap die van zijn vak houdt. Gewoon zoals het hoort.
Merkdealers? Voor mij niet. Zijn geen vak liefhebbers, maar geldwolven.

be
door beerepiet - Feb 5, 2010 om 14:21
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb mijn leven lang met auto`s te doen gehad, mijn mening is dat, als de banden verwisseld cq vernieuwd worden dient de monteur ze ook uit te balanceren. Bij de kleinere ondernemers gebeurt dit ook, bij de grote is het een kwestie van geld, meestal slechte service rekeningen uitschrijven waar niets gedaan is. Dus ten onrechte rekeningen uitschrijven en de zaak besodemieteren, uit ervaring met Ford heb ik Ford afgezworen zo grof werd ik daar getild.Zelfs Ford Nederland aangekaart over deze praktijken , maar,,, deze wilde niet reageren omdat de zogenaamde garage op eigen verantwoord werkt, dus ford nederland mag van mij ook failliet gaan. Ik heb wel iedere keer mijn geld teruggekregen als ik over de nota reclameerde. Dat wil dus zeggen dat ze flink de zaak oplichten. door dit aan mij terug te betalen.Dat is schuld bekennen. Als nu eens niet iedereen zo bang was en de zaak eens naar de advocaat bracht piepten deze garageoploichters heel anders. dus mensen niet bang ,desnoods bij drukte aan de bali stampij maken en zeggen wat jullie ervan denken. let wel dat ik niet iedere garage hiervan verdenk.

me
door messedup - Feb 5, 2010 om 14:27
66 Antwoorden / 1 Vragen

@kleinepier
Het camber is de stand van de wielen in het verticale vlak en is bij veel auto`s niet te verstellen, zeker de voorwielen niet bij voorwiel aangedreven auto`s. Standaard uitlijnen is toespoor (bij achterwiel aangedreven auto`s) of uitspoor (bij voorwiel aangedreven auto`s) en de stand van de voor en achterwielen ten opzichte van elkaar.

Als het stuur niet recht staat bij het rechtuit rijden op een vlakke weg is het uitlijnen niet goed gebeurd.

€ 138 is erg veel. Veel bedrijven stunten met banden prijzen en berekenen vervolgens elke handeling apart, zoals ventiel, uitbalanceren en soms zelfs het monteren monteren zelf.
Vragen naar de totaal prijs vooraf voorkomt verrassingen.

lenyenfred
door lenyenfred - Feb 5, 2010 om 14:53
93 Antwoorden / 8 Vragen

Beste Righard,
Bij nieuwe banden hoort balanseren.
Uitlijnen is nodig als de sporing niet goed is.
Dit kun je zien aan de slijtage van de banden. (niet gelijkmaig afgesleten)
Uitlijnen, als het goed gedaan wordt is niet goedkoop.
Kunt u niet meer uw oude banden zien, om te kijken, of die slijtage zo onregelmatig was, dat uitlijnen nodig was.
Zelf merk je dit ook, als de auto niet recht blijft ''lopen''
Trilling geeft aan, dat de banden niet goed uigebalanseerd zijn.
Mocht je toch voor het uitlijnen moeten betalen, want misschien was het nodig, dan kan de garage het stuur weer zo plaatsen, zoals het hoort te zijn.
Voor hun een fluitje van een cent en hoeft echt niets te kosten.
Stuur even los, paar tandjes opschuiven en het stuur zit weer, zoals voorheen.
Wens je heel veel sterkte.

tonkuijler
door tonkuijler - Feb 5, 2010 om 15:04
19 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Righard,
Op je 1e factuur horen vermeld te staan, 4 nw banden - balanceren - verwijderingsbijdrage - 4 ventielen.

Bij het garagebedrijf waar ik altijd kom, word altijd vierkant uitgelijnd en de kosten zijn € 60 voor personenauto`s, € 75 voor busjes en € 125 voor vrachtwagens.

M.a.w je bent genaaid, waarschijnlijk zijn in 1e instantie de nieuwe banden gemonteerd door de jongste bediende, en heeft een goede monteur zijn werk niet gecontroleerd.
Zoals meerdere reageerders hier al schrijven dat uitlijnen na het wisselen van banden niet nodig is, daar hebben zij helemaal gelijk in, of de receptionist zou als je de auto gaat brengen al gezien hebben dat je een verkeerde bandenslijtage hebt en uitlijnen noodzakelijk is.
Ik wens je veel succes met jouw komende onderhandelingen met het garagebedrijf, kom je er niet uit schakel dan de BOVAG in.

Ton

me
door messedup - Feb 5, 2010 om 16:28
66 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=lenyenfred schreef op vrijdag 5 feb 2010, 14:53]Beste Righard,
Bij nieuwe banden hoort balanseren.
Uitlijnen is nodig als de sporing niet goed is.
Dit kun je zien aan de slijtage van de banden. (niet gelijkmaig afgesleten)
Uitlijnen, als het goed gedaan wordt is niet goedkoop.
Kunt u niet meer uw oude banden zien, om te kijken, of die slijtage zo onregelmatig was, dat uitlijnen nodig was.
Zelf merk je dit ook, als de auto niet recht blijft ''lopen''
Trilling geeft aan, dat de banden niet goed uigebalanseerd zijn.
Mocht je toch voor het uitlijnen moeten betalen, want misschien was het nodig, dan kan de garage het stuur weer zo plaatsen, zoals het hoort te zijn.
Voor hun een fluitje van een cent en hoeft echt niets te kosten.
Stuur even los, paar tandjes opschuiven en het stuur zit weer, zoals voorheen.
Wens je heel veel sterkte.

Klopt, behalve het laatste gedeelte.
Als een auto goed is uitgelijnd staat het stuur recht bij rechtuit rijden. Het stuur een paar tandjes verzetten is een lapmiddel en een bewijs dat het uitlijnen niet goed is gebeurd.

kazan
door kazan - Feb 5, 2010 om 17:08
38 Antwoorden / 1 Vragen

Als ik zo de antwoorden bekijkt is iedereen er van overtuigd dat de garage het verkeers heeft gedaan. Ze krijgen allemaal een duim heb ik gezien. Waarom zoveel gelijk duide antwoorden.?

lenyenfred
door lenyenfred - Feb 5, 2010 om 17:13
93 Antwoorden / 8 Vragen

Beste Messedup,
Je hebt volkomen gelijk, maar ik bedoelde het volgende.
Stel, dat er echt uitgelijnd zou moeten worden wegens niet sporen, dan kan het stuur wel recht gestaan hebben, maar de wielen niet goed.
Als dan de sporing weer goed gezet wordt, dan klopt inderdaad de stand van het stuur niet meer en dan moet het stuur worden aangepast.
Hij kan wel zeggen, m'n stuur stond goed en dat zal best wel zo zijn geweest, maar dat wil dus niet zeggen, dat het ook goed spoort.
Groetjes

vladja
door vladja - Feb 5, 2010 om 17:15
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Kazan,

Dat is toch duidelijk, iedereen wil z'n zegje doen en dat levert weer puntjes op. Ik had al gelijk aangegeven dat uitlijnen geen onderdeel is van een grote beurt. Maar ja ............

Vladja

bo
door bonus - Feb 5, 2010 om 17:21
3 Antwoorden / 0 Vragen

het recht van de garage bestaat inderdaad! u hebt een opdracht gedaan om ....!
u kan niet bewijzen, dat voordien uw stuur-positie anders was, wordt dus heel lastig.
anderszijds wel vreemd, dat naar aanleiding van de klacht die u beschrijft de wielstand wordt gecorrigeerd(uitgelijnd). Indien dat nodig zou zijn,dan heeft men wel op een vreemde manier de wielen verwijderd en weer gemonteerd.
het lijkt me meer een kwestie van uitbalanceren te zijn geweest. Bij bandenleveran-ciers zit zoiets bij de prijs van de nieuwe banden inbegrepen, evenals het arbeids-loon. Bij garagebedrijven gooien ze er deze kosten bovenop.
Het uitbalanceren is meerwerk van ca.2-3 minuten per wiel/band. Het uitlijnen daarentegen kan best een half uur in beslag nemen, maar kan bij een normale bandenwissel NIMMER noodzakelijk worden(geacht). De kosten voor rondom uitlijnen zijn overigens reeël!

br
door brontosaurus - Feb 5, 2010 om 17:52
15 Antwoorden / 3 Vragen

Righard,
is er nog meer gerepareerd aan de auto tijdens de beurt? B.v. fuseekogel of stuurwielhoes vervangen. Dan kan het stuur ook scheef gaan staan, maar dit had men eigenlijk gelijk moeten controleren na zo'n reparatie.
En de andere mogelijkheid is inderdaad dat er door de gladheid een stoepje is geraakt en daardoor kan ook trilling optreden. Wel of net goed uitbalanceren geeft wel trillen in het stuur maar geen scheefstand stuur.

jokesk
door jokesk - Feb 5, 2010 om 17:59
50 Antwoorden / 9 Vragen

Ik zou aan de garage ook eens vragen waarom uitlijnen en niet eerst met balanceren het probleem oplossen.
Wat maakte hett dat de garage voor uitlijen heeft gekozen? Bepaalde slijtage aan de 'nieuwe' banden was niet te zien dus ook niet dat daarom de auto uitgelijnd moest worden.
Trouwens, als onze garage extra hoge kosten moet gaan berekenen bellen ze me altijd eerst op over het waarom en of ik er mee eens ben.
Aanrader:
Voortaan bij de garage zeggen dat onverwachte hogere kosten eerst met je ovelegd moet worden.

Mocht je zomer en winterbanden hebben en die dus 2 keer per jaar moet verwisselen dan raad ik je aan om naar een echte bandenzaak te gaan.
Daar weten ze wat ze doen en mocht je geen plek hebben voor het opslaan van de banden die op dat moment niet omliggen dan hebben zij meestal tegen geringe kosten opslag mogelijkheden. Daar worden de banden in een goed bandenklimaat opgeslagen. (drogen niet uit e.d.)

Ik kan wel nog meer neerpennen maar dan val ik in herhaling van andere antwoorden en die staan er al genoeg.
Succes met wat je nog gaat ondernemen,

ro
door ron530 - Feb 5, 2010 om 18:27
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Is gewoon simpel, als een auto in goede staat verkeert en er vind een bandenwissel plaats is uitlijnen onzin. Er moet iets door de garage over het hoofd gezien zijn, slijtage aan de ophanging of iets dergelijks. Uitlijnen verhelpt het probleem niet is een lapmiddel. Wielen staan niet zomaar scheef.

Mijn mening is dus ook dat de garage het overbodige uitlijnen niet in rekening mag brengen en een coulance op de te vervangen versleten onderdelen van de ophanging moet doen.

Ronny.

grindweg
door grindweg - Feb 5, 2010 om 18:28
2308 Antwoorden / 28 Vragen

was de stand van het stuur al foutief bij het naar de garage brengen? zo ja dan hadden zij dat al moeten melden bij de beurt. de garage hoort na een grote beurt ook een proefrit te maken. stond het stuur niet scheef dan is dat toch hun probleem. maar sterk staat u niet als zij iets anders beweren. bij uitlijnen is een start tarief van ongeveer 55 euro en als er dan extra werk is omdat er iets vast zit oid dan word er meestal 30 euro extra gerekend. u heeft teveel betaald . ga met de garage ingesprek en maak uw ongenoegen kenbaar, en vraag om opheldering. u kunt ook de bovag inschakelen het verhaal stuur even los en een paar tandjes verschuiven kan alleen bij de oudere auto's bij de nieuwere zit je met een stuurhoek sensor . dus zorg dat iemand met verstand er aan werkt.

te
door terpstra - Feb 6, 2010 om 14:18
174 Antwoorden / 5 Vragen

De aude banden waren gelijkmatig afgesleten!
Het stuurwiel stond goed voordien.!
Bij het vervangen van banden is uitlijnen in dit geval niet nodig.

Feit. Er was onbalans na de vervanging banden.
Het stuur staat niet goed na uitlijning.

Concreet ; er is slecht werk geleverd.

Mogelijke oorzaak. Tijden proefrit is de "monteur" ergens tegen een stoeprand o.i.d. aangeknald. Het was de laatste tijd nog wel eens glad.
En de baas mag dit niet weten.

Meld dit voorval schriftelijk bij de dealer en evt. Bovag.
Eis gratis herstel.
Ga ook even bij een ander bedrijf of technische kennis langs.
Met die info staat u sterker in een dicussie.
Succes en groet.H..

tonkuijler
door tonkuijler - Feb 6, 2010 om 16:12
19 Antwoorden / 0 Vragen

@ Terpstra,

Wat betreft het stuurwiel (het scheef staan daarvan), de "monteur" is vergeten alvorens het uitlijnen om het stuur te fixeren in de normale stand. En wat er is vergeten is een proefrit maken, zelfs die proefrit is niet noodzakelijk als de afstand uitlijnbrug - parkeerplaats groter of gelijk aan 5 meter is, elke suffert ziet dan dat het stuur scheef staat.

En wat je zelf al aangeeft "die monteur en die stoeprand en die baas"

De laatste jaren is het niet meer zo gemakkelijk om zomaar een stuurwiel los te maken en in de juiste stand te zetten o.a doordat er zoveel andere apparatuur aan die stuurkolom zit, denk daarbij aan b.v de richting aanwijzer die aan 1 kant in de nulstand van het stuur niet meer wordt uitgezet.

Ik denk dat we het er allemaal wel mee eens zijn dat er knoeiwerk is geleverd!

25757
door 25757 - Feb 6, 2010 om 22:52
38 Antwoorden / 2 Vragen

Onbalans dus trillen kan komen doordat er een loodje af gaat wat op de rand zit de stoep raakte, maar ook het plak lood kan op vuil geplakt worden en loslaten.

Uitlijnen; een stoeprand stevig rammen en dat kan ook met achterwielen gebeuren, hoewel het meestal voor een probleem is.
Achterwielen die scheef staan richten is duurder dan voorwielen die gemaakt zijn om na te stellen.

Ook een niet vermelde goedkope fusee kogel kan duurdere uitlijnen veroorzaken.
Dus vraag Uw garage of deze wil reageren want aan bovenstaande heb ik weinig zolang de garage die dit werk uitvoerde niet hier reageerde.

re
door reinier53 - Feb 7, 2010 om 11:40
4 Antwoorden / 2 Vragen

Uitlijnen dient altijd op nieuwe of nagenoeg nieuwe banden te gebeuren. Misschien is in het verleden de auto met aanwezige banden slijtage uitgelijnd, met als resultaat het scheefstaande stuur. Alleen als de auto vanaf nieuw in uw bezit is kunt u dit weten. Dit uitlijnen met minder goede banden zou bv om de volgende reden gedaan kunnen zijn: uitlijnen na een schade van het onderstel (na een ongeluk/ stoeprand schade). Of de auto spoorde niet goed, en is uitgelijnd voordat u de auto 2e hands kocht. Trillen (balanceren) voelt je in het algemeen boven de 80km/u en daarvoor moet je op de snelweg rijden, in het algemeen doen garages daar geen proefritten, en is dat de reden dat de garage de trilling niet geconstateerd heeft.

re
door reinier53 - Feb 7, 2010 om 11:54
4 Antwoorden / 2 Vragen

Bij bv Mercedes waar ik heb gewerkt, heb je andere stelbouten nodig om uit te lijnen. Af fabriek zitten er rechte bouten in; om af te stellen dienen deze bouten vervangen te worden voor excentrische bouten. Een bout set kost e18,- en er zitten twee bouten per draagarm dus in totaal 4 x e18,- = e76,- voor twee (voor) wielen, in dit geval is het uitlijnen niet te duur. Mercedes rekent e100.- per arbeidsuur, als u de auto bij een merkdealer heeft laten uitlijnen en bovenstaande is van toepassing, is de rekening conform af dealer prijs.

ri
door righard - Feb 8, 2010 om 12:24
33 Antwoorden / 4 Vragen

Ik heb zojuist een verhelderend gesprek gehad met de garage.

Uitlijnen is niet standaard bij het vervangen, balanceren en de proefrit (zeker bij 4 nieuwe banden) wel, maar dat is niet gedaan, ondanks dat het balanceren wel als afgevinkt stond op de 1e factuur.

Na enige disucssie heen en weer wordt de rekening 50-50 gedaan, een prijs waar ik wel mee kan leven. Het uitlijnen kost inderdaad, volgens de prijskaart, 138 Euro (voor de duidelijkheid, het betreft een Lexus RX300). Dus als ik vooraf een prijsopgave had gevraagd, dan was dat ook de prijs geweest.

In ieder geval bedankt voor alle adviezen, ed.

jokesk
door jokesk - Feb 8, 2010 om 15:49
50 Antwoorden / 9 Vragen

Ooooooo, een Lexus, als ik dat meteen had geweten had ik oook geweten dat het bedrag van het uitlijnen wel kan kloppen.
Van een kennis, met een Lexus, had ik al vaker gehoord dat onderhoud, onderdelen etc. etc. aan de prijzige kant zijn.