fe
door fefje81 Oct 3, 2019 om 20:26
Auto & vervoer

Kan een auto na 2 jaar kapotte koppacking krijgen

Wij hebben vorig jaar een Kia Niro gekocht uit 2017 toen nog geen jaar oud. In aug ben ik onderweg en zegt de auto ineens auto overvehit dus ik weet ik moet stil staan. maar de melding ging weer weg en dacht misschien was het een computerfout. N 6 km weer dezelfde melding toen langs de kant weer gezet en de garage gebelt. Die vroegen hoe ver ben je nog tot je op bestemming bent. Ik geef aan 6 min. De garage gaf aan rijd naar bestemming laat hem afkoelen en kijk even of de koelvloeistof nog goed is. Nou na enge tijd kijken en volledig leeg. Weer garage gebelt die gaven aan vul met water rij na huis en morgen komen we hem ophalen. Zo gedaan na 1.5 week en na vele telefoontjes of ze al wat wisten kregen we op zaterdag te horen hij is gemaakt. Ik blij hij zij kijk over paar weken weer of de koelvloeistof nog goed is.

Ik die zelfde zaterdag naar Rotterdam vanuit Tilburg en weer terug. Thuis gekomen dacht ik toch ik kijk eens even naar de koelvloeistof en ja hoor weer helemaal leeg. Weer gebelt naar de garage die gaven aan vul hem maar want we hebben volgende week pas weer een monteur je kunt er gewoon mee rijden. Maar omdat het toch niet zo'n fijn gevoel was er bijna niet mee gereden meer. Op woensdag moest ik na de hockey van mijn dochter 10 min van mij vandaan, ineens begint het stuur te trillen maar was al op de hockey. Terug reis weer getril aan mijn stuur en ineens begint de auto enorm te roken me dochter huilen huilen die werd bang en kon hem nergens stil zetten pas na 3 km lukte dit. Ik garage weer gebelt en ze kwamen hem later die avond wel ophalen. (Bij de verkoop van de auto werd ons verteld dat er Kia garantie op zat. )Na 1.5 week steeds gebelt ging het ze niet lukken de kopacking was lek dachten ze pfff dat vermoeden hadden wij al lang. Ze gingen nu contact opnemen met de Kia dealer voor garantie. ook dit ging weer eeuwig duren en steeds weer gebtl. Afgelopen maandag kregen we eindelijk te horen dat Kia akkoord was en dat ie gemaakt ging worden. Inmiddels zijn we de 3.5 week verder. En goed pissig maar ja wat kun je doen. Nu vandaag donderdag weer eens naar toe gegaan. En kregen we wederom een raar verhaal de garantie was er nog iet door hij was alleen maar bij de Kia geweest om te kijken of ze nog garantie konden geven maar Kia had het afgekeurd omdat er te lang mee is doorgereden. Mijn klomp brak echt. Nu geeft de garage aan hem toch zelf te gaan maken en we hem pas volgende week terug krijgen. Dan zijn we dus bijna 5.5 week verder, Dit is niet normale gang van zaken lijkt mij. En kan een auto van nog geen 2 jaar oud al zo snel kapot gaan ook . Wij weten het echt niet meer en voelen ons heel erg opgelicht vor bijna 25.000 euro . We krijgen elke x nieuwe smoesjes en worden elke x niet terug gebelt overal moeten we zelf achteraan. Ik heb zoiets nog nooit mee gemaakt. Wat is jullie meneing hierover

3035 10 Rapporteer

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 3, 2019 om 20:30
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Alles kan maar als de auto bij een erkende dealer in onderhoud is geweest geldt de 7 jaar garantie van KIA.
U geeft aan dat KIA accoord is met de reparatie dus.... . (Maar er kan toch een probleem zijn als uit het onderhoudsboekje zou blijken dat de auto niet in onderhoud is geweest bij een door KIA erkende garage.

Afgezien van de 7 jaar KIA garantie geldt hoe dan ook dat de verkoper verantwoordelijk is voor het leveren van een goed product en ik geef u nu een aantal verwijzingen naar de wetgeving hiervoor:

www.consuwijzer.nl

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/18.html en evt verder:

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/20.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/21.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/22.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/23.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/24.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/25.html  Vervolgens is er ook nog een mogelijkheid om uw garage aan te spreke op ernstige nalatigheid die de schade tot gevolg had. Raadpleeg daar voor www,juridischloket.nl of als u die heeft uw rechtsbijstandsverzekeraar.

ne
door neodutchio - Oct 3, 2019 om 20:38
5167 Antwoorden / 12 Vragen

Rare verkoper waar u de auto gekocht hebt. Bij een lekke koppakking is het of slepen of met water naar de dichtsbijzijnde garage rijden. Zeker niet blijven doorrijden. Het nadeel van doorrijden is dat de schade vele malen groter kan zijn dan bij direct stoppen. In dat geval zal Kia zijn handen er ook vanaf halen aangezien de gevolgschade is veroorzaakt door eigen handelen. Hooguit kunt u dan proberen de verkoper aansprakelijk te stellen, maar dan moet u bewijs hebben dat hij heeft gezegd dat u door mocht rijden.

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Oct 3, 2019 om 20:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U hebt natuurlijk gewoon garantie, maar ik begrijp niet dat iemand BLIJFT rijden als de koelvloeistof steeds weg is. U moet toch begrijpen dat dan de motor gaat koken. Laten we hopen dat het bij een lekke koppakking blijft en dat de motor niet verder in de soep is gedraaid.

U hebt hem dan blijkbaar niet bij een Kia dealer gekocht?  Waardeloze adviezen van die garage. En wat hadden ze dan de eerste keer “gemaakt”?

Er kan altijd een slang knappen van de koelvloeistof of het tankje kan door de een of andere oorzaak lek geraakt zijn. En als de auto dan aangeeft oververhit, dan stopt u.

Topantwoord

aurora1
door aurora1 - Oct 3, 2019 om 20:40
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ik heb ook de indruk dat u er te lang mee doorgereden bent en bij herhaling en ook niet snel genoeg koelvloeistof gecontroleerd heeft.
Apart dat u niet weet of de auto bij aankoop de Kia garantie had. En waar is die auto dan gekocht, heeft u vooraf wel onderzoek gedaan?
Controleert u het oliepeil wel?
Lees ook eens hier:
https://www.das.nl/over-das/nieuws/geen-garantie-op-je-tweedehands-auto/

fe
door fefje81 - Oct 3, 2019 om 20:48
2 Antwoorden / 2 Vragen

DE auto heeft 2 maanden ervoor nog grote beurt gehad bij de garage. De auto is bij auto garage gekocht en die gaven aan dat er nog Kia garantie op zat. Hun zijn ook bij de Kia aangesloten namelijk. Je mag er dan vanuit gaan dat de auto goed is verder. Na de 1e keer gaven ze aan dat hij gemaakt was en daarom zijn we weer gaan rijden we hebben alles op advies van de garage gedaan. Maar we zijn nu dik 4 weken verder en de auto staat nog steeds bij de garage op dit moment. Wok begrijpen er echt niks van en ik heb ook geen verstand van auto's daarom ook elke keer alles in overleg gedaan. We hebben het gevoel dat ons its wijs wordt gemaakt want lijkt me ook erg sterk dat dit zo lang moet duren en ze gaven aan dat het nu nog min weer een week kan gaan duren

ne
door neodutchio Oct 3, 2019 om 21:07
5167 Antwoorden / 12 Vragen

Als u een auto bij Kia koopt met Kia garantie, zat er dan geen pechhulp bij? Die wordt normaal gesproken meteen ingeschakeld en regelt het meteen.

Topantwoord

aurora1
door aurora1 - Oct 3, 2019 om 21:00
15645 Antwoorden / 6 Vragen
Iv
door Ivo W - Oct 3, 2019 om 21:32
734 Antwoorden / Vragen

Wat zegt het instructieboekje over controle van koelvloeistof en maatregelen die u moet treffen wanneer de auto veel koelvloeistof verliest?

Ik vermoed dat u met het blijven gebruiken van de auto uw recht op fabrieksgarantie volledig hebt verspeeld, omdat u in strijd met de instructies uit het instructieboekje hebt gehandeld én de fabrikant dat prima kan achterhalen doormiddel van uitlezen van de boordcomputer. Ook de wettelijke garantie die de fabrikant moet geven, heeft u hiermee verspeeld. Want door blijven rijden terwijl u weet dat er veel koelvloeistof verlies is, is verwijtbaar gedrag.

U zult dus aantoonbaar moeten kunnen maken dat u op advies van een 'deskundige' de auto bent blijven gebruiken en dan die 'deskundige' aansprakelijk stellen voor alle schade. Dat zal niet makkelijk zijn en zelfs dan kan het u nog verweten worden dat u in strijd met het instructieboekje hebt gehandeld.

tenormin
door tenormin Oct 4, 2019 om 01:04
16850 Antwoorden / 108 Vragen

@ivo w, denk dat je daar een goed punt hebt, (alleen geen 10 punten van de TS) . Vanavond Pech in het buitenland gezien waar ANWB hulp biedt, maar de tegenwoordige auto geeft seinen af: als dat genegeerd wordt draai je de motor in de soep in. Lijkt me hier ook zo.

tijger1
door tijger1 - Oct 3, 2019 om 22:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Bij wat voor prutsbedrijf hebt u eigenlijk die Kia gekocht?

Magnum007
door Magnum007 - Oct 4, 2019 om 00:23
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Fefje,

Het antwoord is : ja

Wat belangrijk is in deze kwestie of je de auto bij een officiële Kia dealer hebt gekocht.

Het advies van de garage om gewoon door te rijden,kan natuurlijk niet.

Als het bedrijf is aangesloten bij de BOVAG,vraag dan aan hen om te bemiddelen .

ne
door neodutchio Oct 4, 2019 om 08:17
5167 Antwoorden / 12 Vragen

De vraag is “wat is jullie mening hierover. Uw antwoord “ja”?

lo
door lovewinnie - Oct 4, 2019 om 13:57
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Helaas hier ook geen goede ervaring met kia.
We hadden een kia uit 2012 & in 2016 kon hij naar de stort. (waren 2e eigenaar en gekocht in 2014) Weg geld :(. Kan er nog om huilen. Geen garantie (die 7 jaar zijn echt bullshit) en dat omdat we grote beurt gemist hadden van de auto. En onderhoudt allemaal bij ikea behalve 1x olie laten vullen bij kwikfit omdat lampje ging branden. Ja dan ga je niet doorrijden.

Ineens vastloper op de snelweg. Anwb gekomen. Niks aan te doen, olie was verder nog ruim voldoende.
We hebben hem naar ikea laten slepen en omdat we dus keer olie ergens anders hadden laten vullen was garantie weg helaas. Ook waren we 2e eigenaar en garantie niet overdraagbaar.
Volgens ikea zat er te weinig olie in de motor dus okk nog nalatigheid volgens hun. Terwijl anwb heeft geconstateerd dat er voldoende inzat en bij doorlezen niks naar boven kwam als waarschuwing om Bij te vullen. Rechtsbijstand geweest en maakte geen kans.
Uiteindelijk opgekocht door handelaar voor 500 euro en nooit geen kia meer voor ons

Als je dus maar 1x iets aan de auto heb laten doen al is het olie bij vullen of dus koelvloeistof is het gedaan met de garantie. Water er in ipv koelvloeistof nog zoiets. Das puur voor nood en echt niet goed om er standaard in te hebben zitten. Heeft u bewijs van dat advies. Kia heeft ons laten zitten en werd van kastje naar de muur gestuurd