sl
door slobberbone Apr 24, 2014 om 12:17
Auto & vervoer

Stofzuigers in 2017 minder dan 900 Watt

Met de nieuwe EU regels kun je op 1 september 2014 enkel nog stofzuigers kopen die minder dan 1600 Watt hebben en vanaf 1 september 2017 minder dan 900 Watt.

Meer info:
http://deutsche-wirtschafts-nachrichten.de/wp-content/uploads/2013/10/EU-Verordnung-zu-Staubsaugern.pdf

Ik ben benieuwd wat men hiervan vindt bij Kassa.

2837 15 Rapporteer

valerius-2
door valerius-2 - Apr 24, 2014 om 14:19
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Wat denkt u dat zij dus minder stof kunnen zuigen? De functie is dus bestemt voor de kracht van de motor, maar verder is het alleen altijd een verkoop praatje geweest.De ventilator maakt uit hoevel stof hij opneemt en daar is een stofzuiger toch voor.

pino123
door pino123 - Apr 24, 2014 om 14:36
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Misschien moeten ze zich in Europa eens druk gaan maken over de hoeveelheid reiskosten ze maken in hun eigen auto's en het vervoer van en naar Straatsburg, in plaats van zich hier zo druk over te maken.

tijger1
door tijger1 - Apr 24, 2014 om 14:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Compleet onbelangrijk. Het wattage zegt niets over de zuigkracht.

sl
door slobberbone - Apr 24, 2014 om 16:43
508 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=valerius-2 schreef op donderdag 24 apr 2014, 14:19]Wat denkt u dat zij dus minder stof kunnen zuigen? De functie is dus bestemt voor de kracht van de motor, maar verder is het alleen altijd een verkoop praatje geweest.De ventilator maakt uit hoevel stof hij opneemt en daar is een stofzuiger toch voor.

Denk ik helemaal niet :)
Zie vaak dat men roept dan 2 tot 3x langer bezig te zijn nu men een krachteriger stofzuiger heeft van over de 2000 Watt maar dat is kul.

sl
door slobberbone - Apr 24, 2014 om 16:45
508 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=pino123 schreef op donderdag 24 apr 2014, 14:36]Misschien moeten ze zich in Europa eens druk gaan maken over de hoeveelheid reiskosten ze maken in hun eigen auto's en het vervoer van en naar Straatsburg, in plaats van zich hier zo druk over te maken.

Als ze dat nu met alle apparaten doen dan kun je toch met zijn allen een hoop stroom besparen :)

sl
door slobberbone - Apr 24, 2014 om 16:48
508 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=tijger1 schreef op donderdag 24 apr 2014, 14:51]Compleet onbelangrijk. Het wattage zegt niets over de zuigkracht.

Klopt,

Maar als men de cijfers goed bestudeerd ziet men dat in 2017 de stofzuiger van minder dan 900 Watt ook veel krachtiger moet zijn immers dan moet hij tenminste van 75 % van alle stof opnemen van ieder tapijt terwijl nu dat slechts een paar stofzuigers dat kunnen.

tot15karakters
door tot15karakters - Apr 24, 2014 om 17:55
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Mijn regelbare Samsung van 2200 watt gebruik na meten op laagste stand maar 470 watt.
Dus doe dagelijks al omdat de gladde vloeren dus geen tapijt dit voldoende is.

Alleen voor de auto halve kracht en dat was 930 watt na meten met de Cresta, die in de Kassa test van enkele jaren geleden als redelijk betrouwbaar uit de bus kwam.

Maar een regelbare is dus de oplossing maar bij een volle zak moet je ook harder zuigen dus tijdig wisselen en niet de motor harder laten draaien....

sl
door slobberbone - Apr 25, 2014 om 10:45
508 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=tot15karakters schreef op donderdag 24 apr 2014, 17:55]Mijn regelbare Samsung van 2200 watt gebruik na meten op laagste stand maar 470 watt.
Dus doe dagelijks al omdat de gladde vloeren dus geen tapijt dit voldoende is.

Alleen voor de auto halve kracht en dat was 930 watt na meten met de Cresta, die in de Kassa test van enkele jaren geleden als redelijk betrouwbaar uit de bus kwam.

Maar een regelbare is dus de oplossing maar bij een volle zak moet je ook harder zuigen dus tijdig wisselen en niet de motor harder laten draaien....

Voor Samsung is het echt een uitdaging want juist veel van hun stofzuiger zijn 2000 of meer watts. Klopt op gladde vloeren heb je minder vermogen nodig om tot een goed resultaat te komen en goed mondstuk helpt daar enorm mee.

Bij een goed ontworpen stofzuiger valt het wel mee met afname van zuigkracht en hier merk ik het pas echt als de stofzak op zijn minst 3/4 vol zit.

Maak wel gebruik van een ketel stofzuiger met zowel een motor boven als een met er een onder en die zuigt nog sterker bij het zelfde vermogen. Ook een goede stofzak is ook van belang en tot op heden vindt ik de Hepa-flo zakken van Numatic tot de beste ook qua prijs.

Ik ben straks wel benieuwd naar het energiezuinig zakloos stofzuigen want immers veel vermogen gaat verloren aan het creëren van de cycloon en die stofzuigers zijn al van zichzelf niet krachtig als het op zuigvermogen aankomt.

zw
door zwd2011 - Dec 28, 2014 om 16:05
2 Antwoorden / 0 Vragen

Even rekenen. Een gezin heeft een stofzuiger van 2.000 Watt die 30 minuten per week gebruikt wordt. Het totale verbruik is dan 52 kW per jaar (1,2% van het gemiddeld gezinsverbruik van 4.380 kW). Als we het vermogen van de stofzuiger op termijn gaan halveren, besparen we dus 0,6% van de energiebehoefte van het gemiddelde huishouden. Oftewel een euro of vijf.

Gelukkig, op papier is de planeet gered. We kunnen weer gerust gaan slapen dankzij Brussel.

Er komt wel een DPU (dust pick up) indicator op de energielabels die er straks gaan komen, die aangeeft hoe goed het apparaat zuigt. Dat gaat hetzelfde werken als met het energielabel van auto's. De fabrikanten gaan hun ontwerpen toespitsen op de norm. Op papier heel zuinig ja, maar in werkelijkheid? Als de filters een beetje verstopt zitten? Als de zak vol is?

Waar geen rekening mee wordt gehouden is dat met lagere vermogens langer gezogen moet worden om hetzelfde resultaat te krijgen. Misschien wel twee keer zo lang, wie weet? Besparing weer weg.

Volgens mij slaagt Europa er op deze manier alleen in, om op papier CO2 te besparen. De werkelijkheid zal helaas weerbarstiger zijn.

De fundamentele vraag is of de toegevoegde waarde van Europa in dit soort regelgeving moet liggen. Regelgeving waarbij vooral papieren vooruitgang geboekt wordt.
Voorbeelden genoeg...

pi
door pieterwolters - Dec 28, 2014 om 19:06
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=pino123 schreef op donderdag 24 apr 2014, 14:36]Misschien moeten ze zich in Europa eens druk gaan maken over de hoeveelheid reiskosten ze maken in hun eigen auto's en het vervoer van en naar Straatsburg, in plaats van zich hier zo druk over te maken.

De EU begroting is slechts nog geen 1% van de totale Europese economie, dus die uitgaven vallen wel mee.

Dit soort directives die met energieverbruik te maken hebben zijn nu juist de zaken waar de EU zich wel mee moet bemoeien. Fabrikanten doen het niet, want je verkoopt geen stofzuiger meer (of wat voor apparaat dan ook) als deze zuiniger is. Zelfs bij energievreters als auto's laten mensen zich slecht een klein beetje leiden door het energieverbruik van zo'n ding.

sl
door slobberbone - Dec 28, 2014 om 20:53
508 Antwoorden / 2 Vragen

@zwd2011

Je bespaard jaarlijks euro,s en het is helemaal niet zo dat de minder krachtiger stofzuiger ook minder presteert, integendeel zelfs.

Er zijn al legio voorbeelden van merken die een zeer goede stofzuiger op de markt hebben van minder dan 900 Watt maar zeer goed presteren.

Vroeger waren ze allemaal onder de 1000 Watt maar eenmaal de wedloop naar de 2500 Watt turbo++ machines was begonnen zat er geen rem meer op.

En nogmaals aantal Watt verbruik zegt niet over de prestaties van de stofzuiger. Je ziet nu ook bij veel merken dat de zuigmond wordt aangepast etc. en zo innoveren de fabrikanten weer en kopen wij weer machines die goed zuigen met een prettig stroomverbruik :)

tot15karakters
door tot15karakters - Dec 29, 2014 om 11:44
2189 Antwoorden / 14 Vragen

900?

Mijn Samsung van 2100 watt is niets mis mee maar de nieuwe Philips van 750 watt is niet regelbaar maar deze is wel beter!

De Siemens en Bosch van 750 met 4 liter zak niet gekozen omdat ik geen zin meer heb in zakken kopen, dus de zak loze Philips gekozen maar alle zuigen met 750 Watt net zo goed als de energie vreters.

Alleen weet ik niet of de eerder genoemde 1600 en 900 Watt kloppen, ik lees 1500 en 750 watt aangeboden stofzuigers.....???

sl
door slobberbone - Dec 29, 2014 om 15:51
508 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=tot15karakters schreef op maandag 29 dec 2014, 11:44]900?

Mijn Samsung van 2100 watt is niets mis mee maar de nieuwe Philips van 750 watt is niet regelbaar maar deze is wel beter!

De Siemens en Bosch van 750 met 4 liter zak niet gekozen omdat ik geen zin meer heb in zakken kopen, dus de zak loze Philips gekozen maar alle zuigen met 750 Watt net zo goed als de energie vreters.

Alleen weet ik niet of de eerder genoemde 1600 en 900 Watt kloppen, ik lees 1500 en 750 watt aangeboden stofzuigers.....???

Ja 900 Watt max in 2017.

Philips heeft al 650 Watt varianten ook regelbaar en scoren erg goed ook in diverse test bv 9920 uitvoering doet erg goed bij onze oosterburen.Wat betreft stofzakken die laat ik thuis bezorgen :) en overall is de stofzuiger met zak nog op alle fronten superieur aan de stofzakloze variant enkel alleen al haal je een zeer belangrijke filtratie laag (tot 9 lagen ) weg en scheelt enorm in stofuitstoot en ook onderhoud is aan stofzakstofzuiger veel vriendelijker.

Bosch heeft al goede 700 Watt stofzuigers op de markt, Siemens dan ook vast wel. Miele is goed voorbeeld die zeer zuinige en toch goed presterende machines op de markt heeft gebracht en die hebben ook slecht 800 of 700 Watt en ook Numatic is goed bezig hebben een 580 Watt machine op de markt en door aanpassingen aan de zuigmond presteert hij net zo goed als de 1200 Watt onzuinige variant.

Zelf zuig al een tijdje met een stofzuiger met slecht 720 Watt en werkt erg goed :)

Die 1600 en 900 Watt zijn de door EU op gelegde regels eerste in 2014 en laatste gaat 2017 in.

zw
door zwd2011 - Jan 1, 2015 om 14:11
2 Antwoorden / 0 Vragen

Er is inderdaad geen direct verband tussen vermogen en zuigkracht. We hebben zelf een energiezuinige, stofzakloze Bosch. Zuigt al een paar jaar als een tierelier. Niets te merken van enige achteruitgang of stofuitstoot. Gevonden door eens goed op het web te zoeken. Daar had ik Europa niet voor nodig.
Het energiebewustzijn van mensen wordt verder erg onderschat. Als het alternatief minder energie verbruikt en dezelfde prestaties levert tegen dezelfde kosten dan is de keuze echt niet zo moeilijk. Dan faseren die inefficiënte exemplaren vanzelf uit.

Punt is dat de regelfabriek Europa veel energie steekt in maatregelen die maar marginaal effect zullen hebben. Stofzuigers is maar een van de vele onderwerpen waar men zich mee bezig houdt.

Het zijn allemaal emmers onder lekkende kranen. Die energie zou beter besteed kunnen worden aan het wegnemen van de oorzaak, namelijk het voorkomen van die nare afhankelijkheid van olie en gas. De energie zou beter besteed kunnen wordt aan het stimuleren van zaken die echt zoden aan de dijk zetten. Bijvoorbeeld het veranderen van de testcyclus voor auto's zodat het werkelijke verbruik boven water komt. Het veranderen van bouwvoorschriften versus energielabels voor huizen... Het leertje vervangen in plaats van er een emmer onder te zetten.

sl
door slobberbone - Jan 2, 2015 om 15:02
508 Antwoorden / 2 Vragen

@zwd2011

U noemt het marginaal maar die besparing voor heel Europa is dan enorm zeker als die 900 watt norm wordt behaald in 2017 en dit is de aanzet de frituurpannen en strijkijzers volgen nog.

Zo hebben wij wel eerder de vriezer en de koelkast aangeschaft door de komst van het energielabel.

Ach, en verbruik voertuigen kun je zelf toch ook wel achterhalen bij bv Autoweek etc...