mjvanderwerf
door mjvanderwerf Dec 7, 2021 om 19:51
Computers & telefonie

Bmp op scherm

Goedenavond,
voor U een eenvoudige, voor mij een moeilijke vraag.
Als ik de muis 3 minuten met rust laat, krijg ik een zwart scherm (pauze scherm ?).
In plaats van dat scherm wil ik een afbeelding.
Dat is een BMP.
Kan dat en zo ja, wat moet ik doen ?
MJ

3221 8 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 7, 2021 om 20:06
16852 Antwoorden / 202 Vragen

Voorals nog een mogelijk eenvoudig antwoord als dit niet eerder gebeurde. In dat geval probeer een herstart. (Indien dat niet helpt dan graag meer info, o.a. welk besturingssysteem (Winwows, Apple o.d?).
Re: bedoelt u dit met BMP: https://nl.wikipedia.org/wiki/BMP_(bestandsindeling) want dan heeft u windows en zal het toch een kwestie zijn van onbewust gewijzigd hebben van instellingen. Als een eenvoudige herstart niet de oplossing is, probeer dan de optie 'systeemherstel' naar een datum dat dit nog niet gebeurde.

En nog een (aangezien ik het verband met BMP niet zie: https://www.seniorweb.nl/tip/time-out-beeldscherm-aanpassen en het m.i. dues meer lijkkt op een time-out instellingsprobleem.

sira
door sira - Dec 7, 2021 om 20:27
2341 Antwoorden / 24 Vragen

Ik kan er naast zitten, maar ik vermoed dat de PC/laptop in slaapstand gaat. Dit kun je als volgt wijzigen: met rechter muisknop klik je op een lege plek op het bureaublad, bijna onderaan zie je staan beeldscherminstellingen, dan ga je naar energiebeheer en slaapstand.

BMP is een bitmap afbeelding.

Als je PC in slaapstand staat, kun je geen afbeelding zien. Je moet dus de slaapstand hoger zetten. Dan ga je op zoek naar een afbeelding. Er zijn sites met hele mooie afbeeldingen, die kun je aanklikken en opslaan op je pc. Diezelfde afbeelding kun je met rechter muisknop aanklikken en kiezen voor bureaubladachtergrond.

sjjoppy
door sjjoppy - Dec 7, 2021 om 20:52
7192 Antwoorden / 3 Vragen
mjvanderwerf
door mjvanderwerf - Dec 7, 2021 om 21:01
525 Antwoorden / 385 Vragen

Hartelijk dank voor uw reacties.
Mijn vraag was kennelijk niet goed geformuleerd.
Allereerst : Er is geen probleem op de PC.
De BMP is een afbeelding die ik wil toevoegen op het zwarte scherm dat ik krijg als ik de muis even niet gebruik.
 De bureaublad achtergrond is egaal groen en dat wil ik zo laten.
Als de pc 3 minuten niet gebruik, komt die dus in de slaapstand.
In die slaapstand vertoont de PC een zwart scherm.
In plaats van dat zwarte scherm wil ik een reeds gemaakte BMP.
Is dat eigenlijk wel mogelijk ?
MJ

ti
door tilpend Dec 7, 2021 om 21:24
132 Antwoorden / 0 Vragen

In de slaapstand van de monitor zal deze het beeld helemaal uitschakelen om stroom te besparen, er is dus geen beeld. Wilt u in plaats daarvan een foto tonen dan moet u de screensaver functie gebruiken.

Instructies staan hier: https://www.seniorweb.nl/tip/screensaver-instellen

L
et op: dit kost wel meer stroom dan de slaapstand van de monitor

sira
door sira Dec 7, 2021 om 21:34
2341 Antwoorden / 24 Vragen

Wat Tjilpend schrijft is juist.
Ik gaf ook al aan dat als de pc in slaapstand gaat er geen afbeelding te zien is. Ook wat Tjilpend aangeeft dat de monitor meer stroom verbruikt met een screensaver, is juist. Ongeacht het stroomverbruik, u heeft een pc, dus die heeft continue stroom, maar een laptop moet dan ook continue aan het stroom zitten, want met screensaver is de accu snel leeg.

brui0929_20654
door brui0929_20654 - Dec 7, 2021 om 21:31
98 Antwoorden / 1 Vragen

Dit heeft te maken met het inbranden van het scherm. Bij oudere computers in de jaren 80 en 90 zoals de Commodore 64 ZX spectrum.
Deze werden op de televisie of een monitor aan gesloten en bleef het beeld zichtbaar. Om dit inbranden te voorkomen is de screensaver bedacht. Als u op een toets tik of met de muis beweegt ziet u het bureaublad of programma weer.
u kunt voor een andere screensaver kiezen. Start instellingen schermbeveiliging kies nu voor een andere afbeelding klik op toepassen.
Het is ook mogelijk om een foto van uw zelf als schermbeveiliging te gebruiken. Volg hier de eerste beschreven stappen. Ga vervolgen naar bestand selecteer de map waar uw foto's zijn opgeslagen klik op open zoek een foto klik op openen klik op de foto klik op deze foto gebruiken klik op toepassen.

sira
door sira Dec 7, 2021 om 21:43
2341 Antwoorden / 24 Vragen

Klopt ook.
Op de tegenwoordige schermen worden screensavers nauwelijks of niet meer gebruikt. De slaapstand is veel energiezuiniger. Stroomverbruik met screensaver is gelijk aan werken op je pc.

gerbera
door gerbera Dec 7, 2021 om 21:55
7364 Antwoorden / 14 Vragen

@SIRA, maar daarom kan die wel ingeschakeld worden als de TS een afbeelding wil zien.

gerbera
door gerbera - Dec 7, 2021 om 21:52
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Is het wel in de slaapstand?  het kan ook schermbeveiliging zijn. Lees de linken hoe deze is aan te passen.

hier
 en hier

panter22
door panter22 - Dec 8, 2021 om 08:37
6599 Antwoorden / Vragen

Nog maar een. Je kunt je eigen foto gebruiken:
https://www.seniorweb.nl/tip/screensaver-instellen

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 26, 2022 om 22:51
16852 Antwoorden / 202 Vragen

Zie mijn reactie die ik al gaf bij de eerdere vraag waar @SIRA naar verwijst. En uiteraard ooik de andere.